vervangen condensator zonder ervaring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:53
Er is een condensator in mijn Sony TA-AX44 versterker aan het lekken. Nu wil ik deze graag zelf vervangen mede omdat ik hier graag iets van wil leren. (Ik heb 0 ervaring met solderen maar ik denk dat het met veel geduld en en goede spullen niet heel niet heel ingewikkeld is),
Het probleem is dat ik niet goed weet hoe ik aan de achterkant van de printplaat de onderkant van de condensator kan identificeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2l_EoLyevivhmYfbXqBrHl7vJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQDxkjuoZeyGcmQVVszTbynC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUSRp52AM2yGlpm4YiUar94SRms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8EXvB1tEyQuu5CaWbgyeGWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99-hX8GYNPQHZxqsGdcHLtdGf-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wf4VNf5JNMpy7hIM0Chee5Et.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 10:43
Precies bepalen van de soldeerpuntjes van de condensator is gewoon een kwestie van omdraaien en goed kijken. Is niet zo moeilijk imo.

Tip die ik je echter wel wil meegeven is dat je moet oppassen de printplaat niet teveel te verhitten want dan doe je onherstelbare schade. Net genoeg om de soldeer vloeibaar te maken, en dan dat ding eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

Ik zie op beide zijden labels (bijvoorbeeld Q504/Q505 voor weerstanden) er staat denk ik ook wel zoiets bij de condensator aan beide zijden van het bord?

En anders low-tech ==> rechte lijn trekken van condensator naar rand van moederbord met viltstift => opmeten lengte lijn => zijkant bord markeren => bord omdraaien en net zo'n lange rechte lijn trekken met viltstift => voila je hebt het juiste component gevonden...

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:23
Dat is geen lekkende condensator.

Dat is gewoon een frot lijm die geplaatst is om die componenten op hun plek te houden.

Als die condensator zou lekken, dan zou de bovenkant (met aluminium cover) bol staan en/of opengebarsten zijn op die ingesneden segmenten, en zou daar de prut uit komen.
Zo'n condensator lekt nooit vanuit de zijkant (wat jij nu, op basis van de fotos, lijkt te beschouwen als 'lek' )

Ik zie ook geen andere lekkende condensatoren op je foto..
Denk dat er toch iets anders aan de hand is hoor, als die versterker het niet meer doet.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
d-Frag schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:59:
(bijvoorbeeld Q504/Q505 voor weerstanden)
"Q" is in de meeste gevallen geen reference designator voor weerstanden. Een Q prefix staat typisch voor een schakelende halfgeleider zoals een transistor of een mosfet.
Voor weerstanden wordt in principe altijd de prefix "R" gebruikt, zoals ook te zien is op de topside van de print.
(voor "Resistor")

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:53
bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb even lopen poeren met het is inderdaad een frot lijm uit 1982.
Het duurt soms een tijdje voordat beide kanalen werken en ik heb meen ergens te hebben gelezen dat dit zou kunnen komen door condensatoren die zijn versleten. Ik ga nog even nadenken of ik de condensatoren ga vervangen. Nogmaals bedankt voor antwoorden, ik vind het nu al een leerzaam topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
@Gerard1970

Met dergelijk gedrag kan het inderdaad alsnog een defecte (versleten) condensator zijn.
Het is dan echter geen lekkende condensator (die je zou herkennen aan het uiterlijk),
maar het kan dan eenvoudigweg een uitgedroogde condensator zijn.
Die herken je niet aan de buitenkant. Daar kun je alleen achter komen door ze na te meten.

In dergelijke condensatoren zit een vloeibaar elektrolyt.
Na vele (tientallen) jaren, kan deze uitdrogen, waardoor de effectieve capaciteit flink afneemt, en de condensator dus praktisch gewoon niet meer functioneert.
Door opwarmen van de condensator (als de versterker een tijdje aanstaat), kan een deel van de functie een beetje herstellen, wat nét voldoende kan zijn om de boel weer te laten functioneren, dus dat kan het opstartgedrag verklaren.

Het hoeft dan uiteraard dus niet perse díe condensator op de foto te zijn... Kan prima een compleet andere condensator aan de andere kant van het bord zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Geef eens een tik met de achterkant van een schroevendraaier op het luidsprekerrelais? Dat is een slijtagecomponent en heeft gewoon een eindig aantal schakelmomenten.

Alternatief is de volumeknop kortstondig een flinke slinger geven, even wat signaal erdoorheen jagen. Soms zie je dan dat het niet werkende kanaal dan "aanspringt".

In beide gevallen is de remedie het relais vervangen :)

De vraag is of je je soldeerkunsten moet oefenen op een apparaat waar je aan gehecht bent. Soms kan het handiger zijn om eerst even te oefenen op wat sloopspul van de milieustraat ofzo. ;)

Succes!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1