Ik heb in onze bijkeuken de oude vloer eruit gehaald. Met een kleine op komst wilden we graag wat extra ruimte dus wordt de bijkeuken van ongeveer 20 m2 omgetoverd in mijn nieuwe kantoor.
Na behoorlijk wat lagen eruit te hebben gehaald (rubberen tegels, tapijttegels, tegelvloer, nog een tegelvloer, twee cementlagen en oude fundering) zit ik nu in principe met een lege uitgegraven ruimte van ongeveer 30 cm diep. Voor de opbouw twijfel ik tussen twee opties die beide valide lijken te zijn, maar waarvan ik niet duidelijk krijg welke eventueel beter is:
Opbouw 1:
- zandlaag
- Isolatie (15 cm EPS)
- Folie
- Beton met vloerverwarming
- Afwerkvloer
Opbouw 2:
- Zandlaag
- Folie
- Beton 12 cm
- Isolatie (10 cm PIR)
- Cementdekvloer met vloerverwarming
- Afwerkvloer.
Nu is opbouw 2 vanzelfsprekend als de fundering er al ligt, maar aangezien ik tegen de grond aankijk lijkt het alsof opbouw 1 ook een optie is.
Dus, welke opbouw heeft in deze situatie de voorkeur of kan ik beter voor een andere opbouw gaan? Onderstaand een foto van de huidige situatie
Na behoorlijk wat lagen eruit te hebben gehaald (rubberen tegels, tapijttegels, tegelvloer, nog een tegelvloer, twee cementlagen en oude fundering) zit ik nu in principe met een lege uitgegraven ruimte van ongeveer 30 cm diep. Voor de opbouw twijfel ik tussen twee opties die beide valide lijken te zijn, maar waarvan ik niet duidelijk krijg welke eventueel beter is:
Opbouw 1:
- zandlaag
- Isolatie (15 cm EPS)
- Folie
- Beton met vloerverwarming
- Afwerkvloer
Opbouw 2:
- Zandlaag
- Folie
- Beton 12 cm
- Isolatie (10 cm PIR)
- Cementdekvloer met vloerverwarming
- Afwerkvloer.
Nu is opbouw 2 vanzelfsprekend als de fundering er al ligt, maar aangezien ik tegen de grond aankijk lijkt het alsof opbouw 1 ook een optie is.
Dus, welke opbouw heeft in deze situatie de voorkeur of kan ik beter voor een andere opbouw gaan? Onderstaand een foto van de huidige situatie
[ Voor 17% gewijzigd door 3clectic op 06-03-2024 14:00 ]
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD