Opbouw nieuwe vloer

Pagina: 1
Acties:

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-01 22:11
Ik heb in onze bijkeuken de oude vloer eruit gehaald. Met een kleine op komst wilden we graag wat extra ruimte dus wordt de bijkeuken van ongeveer 20 m2 omgetoverd in mijn nieuwe kantoor.

Na behoorlijk wat lagen eruit te hebben gehaald (rubberen tegels, tapijttegels, tegelvloer, nog een tegelvloer, twee cementlagen en oude fundering) zit ik nu in principe met een lege uitgegraven ruimte van ongeveer 30 cm diep. Voor de opbouw twijfel ik tussen twee opties die beide valide lijken te zijn, maar waarvan ik niet duidelijk krijg welke eventueel beter is:

Opbouw 1:
- zandlaag
- Isolatie (15 cm EPS)
- Folie
- Beton met vloerverwarming
- Afwerkvloer

Opbouw 2:
- Zandlaag
- Folie
- Beton 12 cm
- Isolatie (10 cm PIR)
- Cementdekvloer met vloerverwarming
- Afwerkvloer.

Nu is opbouw 2 vanzelfsprekend als de fundering er al ligt, maar aangezien ik tegen de grond aankijk lijkt het alsof opbouw 1 ook een optie is.

Dus, welke opbouw heeft in deze situatie de voorkeur of kan ik beter voor een andere opbouw gaan? Onderstaand een foto van de huidige situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ2g_xM5An0ELmU3PSBEGaDyV64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MW5bRgFqUWZNN1ut8KcDl7yP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door 3clectic op 06-03-2024 14:00 ]

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:22
Bij de ene optie mag je meer beton verwarmen met een vloerverwarming dan bij de andere. Je hebt wat meer massa overdracht. Daar zit een verschil. Constructief technisch zal het niet veel verschil maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Optie 2 is duidelijk de beste optie. De dekvloer heeft al meer dan voldoende buffervermogen. Door er de betonnen constructievloer niet in mee te nemen zit je niet met een enorm traag systeem.
Door wat minder buffervermogen kan de vloer vlotter reageren op veranderingen:
- terug komen uit vakantie: thermostaat omhoog en je voelt vlot dat de kou uit het huis verdwijnt (niet een halve dag wachten tot je verschil voelt).
- variaties in het weer (wind, zon, regen) beïnvloeden de warmtevraag, hoe sneller de vloer reageert hoe confortabeler de temperatuur (niet zweten als de zon plots binnenschijnt, niet bibberen als de wind opkomt en er onweerswolken komen).
- minder stoken als je er niet bent wat geld bespaart: door vlottere rectie van de vloer kan je nachtverlaging beter toepassen, waardoor het 's ochtends net wat warmer aanvoelt als je nog op gang aan het komen bent. Komt er later een warmtepomp, vermijd je dat je door geen nachtverlaging toe te passen steeds 's nachts aan het verwarmen bent (bij laagste buitentemperaturen dus laagste COP, en geen opbrengst van zonnepanelen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.