Toon posts:

Muziek rechten,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoe het zit met muziek die je gebruikt op demo cds, websites etc. Mag je hier zo maar elk nummer voor gebruiken of moet je daar toestemming voor hebben van de maker ervan.

Het zit namelijk zo. We hebben voor mijn bedrijf een demo cd gemaakt met muziek van Producent X. In de muziek player staat dat het van Producent X is. Deze cd verspreiden we dus bij klanten van ons, of potentiele klanten.

Ik denk dat het te vergelijken is met reclame spotjes.

Zou niet weten waar ik dit eigenlijk moest vragen, maar ik merkte (search) dat mensen hier best veel over rechten wist, dus ik denk dat het hier wel goed staat.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zaterdag 08 september 2001 19:28 schreef byzol het volgende:
Ik vraag me af hoe het zit met muziek die je gebruikt op demo cds, websites etc. Mag je hier zo maar elk nummer voor gebruiken of moet je daar toestemming voor hebben van de maker ervan.
Zie http://www.buma.nl/.

• paQ
  • Laatst online: 23:20

paQ

1. wat niet weet... wat niet deert
2. je mag maximaal 30 sec. stereo gebruiken zonder royalties hierover te betalen
3. wil je meer, heb je officieel toestemming nodig van degene met de rechten...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat is handig..vooral als je een deuntje in flash wilt gebruiken... :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Bekende deuntjes hebben vaak ook een bepaald beeld bij mensen. Use with great caution honourable young grasshoppah

|{ brrr }] |

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lolz.. fijn dat ik naast webdesigner gewoon een all-round muziekant ben :P zowel trance tot heavy metal :P

maar eigelijk ben ik een dood normale (ook uitziende) jongen die af en toe gewoon vaag is :P

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Langhairge snoode mannen die boze muziek maken op gitaren zijn dan toch eerder mijn keuze :)

|{ brrr }] |

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lol..jah..ach kan..ik houd van alles.. country/western tot ruigste rock maar dan weer tot vol electronisch.. :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Volgens mij kun je sampelen iig iets van 3 seconden, dacht ik. Anders stuur je toch en emailtje naar de mensen van de bumra, die zijn vast heel erg behulpzaam erin. Zou er alleen niet de naam van je bedrijf onderzetten ofzo :p

Ik weet nog een tijd, lang gelee, toen was ik ook zo'n langharige man met scheurende mars. Ben nu een wat minder langharige man met minder scheurende mars :).

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 23:06 schreef paQ het volgende:
1. wat niet weet... wat niet deert
2. je mag maximaal 30 sec. stereo gebruiken zonder royalties hierover te betalen
3. wil je meer, heb je officieel toestemming nodig van degene met de rechten...
R u you sure? 30 sec is toch best lang, en met 30 sec heb je eigenlijk genoeg voor een flash movie (en dat steeds repeaten..)

btw had jij trouwens gemailed naar junkyjaz@wish.nl :?
Op zondag 09 september 2001 02:07 schreef gitaarwerk het volgende:

maar eigelijk ben ik een dood normale (ook uitziende) jongen die af en toe gewoon vaag is :P
Goh, tof dat je dat laat weten, er zijn volgens mij wel meer van zulke mensen hier :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen,

kzal eens contact opnemen met Buma Stumra over dit onderwerp.

Het geval wat ik heb valt onder Stumra, dus die zal ik eens gaan mailen.

Ik bedoel Stemra, |:(

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 15:02 schreef byzol het volgende:
Bedankt iedereen,

kzal eens contact opnemen met Buma Stumra over dit onderwerp.

Het geval wat ik heb valt onder Stumra, dus die zal ik eens gaan mailen.
Het is Buma Stemra ;)
Mag ik als particulier muziek op mijn website zetten?

Gaat het om auteursrechtelijk beschermde muziek, dan heeft u daarvoor toestemming van de rechthebbenden nodig. Dit geldt ook als u (korte) fragmenten zou gebruiken. U stelt immers (stukken van) die muziek ter beschikking aan het internetpubliek. En dat is een vorm van openbaar maken. Bovendien wordt de muziek 'gekopieerd', zodra u deze op uw site zet. Dat bezoekers van uw website de door u (wellicht zelfs gratis) ter beschikking gestelde muziek voor privé-gebruik zullen downloaden, doet niet ter zake.

In vrijwel alle gevallen kunt u van Buma/Stemra de noodzakelijke auteursrechtelijke toestemming krijgen (in ruil voor een vergoeding). Meestal zult u ook de toestemming van de betrokken uitvoerende artiesten en de cd-producent moeten vragen (in verband met hun naburige rechten). U kunt zich daarvoor het beste wenden tot de producent. Mocht u songteksten op internet willen zetten, wendt u dan tot de betreffende tekstschrijver en/of muziekuitgever.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je kan ook persoonlijk vragen of je de muziek mag gebruiken..
(heb ik dus gedaan...staat in de officiele intro van gitaarwerk)

werkt perfect.. gaat buiten de buma en de producers :P
(gewoon lekker directe toestemming)

Pagina: 1