[DSL] Odido Modem vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogFish
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
Hoi,

Ik loop in mijn thuisnetwerk ergens tegenaan. Ik heb een zyxel modem van Odido ( toen het T-mobile was) die zijn verbinding via een DSL kabel krijgt.

Maar in dit modem kan ik weinig aanpassen en/of configuren. Nu heb ik een TP-Link ac1750, aka archer C7 modem gekocht, maar als ik hier de dsl kabel in de internet poort stop krijg ik geen verbinding. De error in de TP-link is dat er geen kabel in de "internet" poort zit.

Als ik de Zyxel modem aansluit en daarachter de TP-Link dan en daarachter met PC dan komt er gewoon een verbinding tot stand.

Maar ik wil die Zyxel modem er tussen uit hebben, ik heb alleen een DSL kabel waaruit ik een internet verbinding krijg en was in de veronderstelling dat ik de TP-Link gewoon kon aansluiten ipv de Zyxel modem.

Wat zie ik over het hoofd, of doe ik verkeerd?

Beste antwoord (via DogFish op 09-03-2024 17:52)

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Je zal inderdaad nog iets van een modem voor de TP-Link moeten zetten, deze kan zelf geen verbinding opzetten met een VDSL netwerk.

Dat kan bijvoorbeeld met een Draytek Vigor 130, die compleet als bridge in te stellen is, Draytek geeft daar zelf ook documentatie voor (VDSL Full Bridge Mode, https://www.draytek.nl/storage/VDSL-Bridging-3.1.pdf). Of het modem van Odido in bridge in te stellen is weet ik niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
Dit is toch geen modem? Van wat ik via Google kan vinden is de TP-Link ac1750 een router met een WAN/ethernet poort geen DSL/telefoonlijn/RJ11 ingang.

https://tweakers.net/pric...uter-archer-c7-v1-v5.html

[ Voor 35% gewijzigd door Pjotrofsky op 06-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

Cyphax

Moderator LNX
DogFish schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:47:
Hoi,

Ik loop in mijn thuisnetwerk ergens tegenaan. Ik heb een zyxel modem van Odido ( toen het T-mobile was) die zijn verbinding via een DSL kabel krijgt.

Maar in dit modem kan ik weinig aanpassen en/of configuren. Nu heb ik een TP-Link ac1750, aka archer C7 modem gekocht, maar als ik hier de dsl kabel in de internet poort stop krijg ik geen verbinding. De error in de TP-link is dat er geen kabel in de "internet" poort zit.

Als ik de Zyxel modem aansluit en daarachter de TP-Link dan en daarachter met PC dan komt er gewoon een verbinding tot stand.

Maar ik wil die Zyxel modem er tussen uit hebben, ik heb alleen een DSL kabel waaruit ik een internet verbinding krijg en was in de veronderstelling dat ik de TP-Link gewoon kon aansluiten ipv de Zyxel modem.

Wat zie ik over het hoofd, of doe ik verkeerd?
Je hebt een modem nodig voor DSL, en je TP-Link is geen modem. Je kunt eigenlijk alleen kijken voor een ander modem, of accepteren dat je huidige modem niet zo heel configurabel is.

Wat is het praktische probleem precies nu? Moet je iets ingesteld hebben dat je in je modem niet kan instellen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Je zal inderdaad nog iets van een modem voor de TP-Link moeten zetten, deze kan zelf geen verbinding opzetten met een VDSL netwerk.

Dat kan bijvoorbeeld met een Draytek Vigor 130, die compleet als bridge in te stellen is, Draytek geeft daar zelf ook documentatie voor (VDSL Full Bridge Mode, https://www.draytek.nl/storage/VDSL-Bridging-3.1.pdf). Of het modem van Odido in bridge in te stellen is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogFish
Aaah, oke thanks. Ik was in de veronderstelling dat de TP link hetzelfde was als het huidige modem alleen met meer opties.

Use case, is eigenlijk wat spelen met het thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Zinloos om te proberen iets te verbeteren door het modem/router van Odido te vervangen daar zul je helemaal geen verbetering van krijgen.

Wat is eigen je probleem dat je die Zyxel wilt vervangen?
"Ergens tegenaan lopen" is een tikje vaag.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogFish
Hoi Ben,

Ik wil ook niks verbeteren, ik wil leren hoe netwerken werken.

Voornemens om dit te leren door thuis verschillende subnets en vlan's te configuren.

Ik kreeg in de TP-link geen internet maar klaarblijkelijk is dit device ook niet gemaakt om een modem te vervangen.

Ik ga er nu een Draytek voor zetten, en na de TPlink een soort test netwerk aansluiten om mee te spelen, en die apparatuur gaat dan weer uit als ik er niet mee bezig. #Energie kosten

Ik dacht dat het wel onderbouwd was waar ik tegenaan ben gelopen in mijn start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

DogFish schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:52:
Hoi Ben,

Ik wil ook niks verbeteren, ik wil leren hoe netwerken werken.

Voornemens om dit te leren door thuis verschillende subnets en vlan's te configuren.

Ik kreeg in de TP-link geen internet maar klaarblijkelijk is dit device ook niet gemaakt om een modem te vervangen.

Ik ga er nu een Draytek voor zetten, en na de TPlink een soort test netwerk aansluiten om mee te spelen, en die apparatuur gaat dan weer uit als ik er niet mee bezig. #Energie kosten

Ik dacht dat het wel onderbouwd was waar ik tegenaan ben gelopen in mijn start post.
Die TP-Link ondersteunt helemaal geen VLAN configuraties, dus daar moet je sowieso een andere router voor hebben (lees: iets geavanceerders, zoals Draytek, Mikrotik, Ubiquiti, etc.).
Heb al wel 7-8 jaar zo’n ding bij mijn moeder staan en er zit niet bijster veel op en aan voor dat soort doeleinden. Tenzij je er OpenWrt op gooit, dan kun je meer :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Als je met vlan's wilt experimenteren kun je gewoon een switch met vlan support achter je router plaatsen.
Daar hoef je geen andere router voor aan te schaffen, tenzij je die vlan's ook over de wifi van de router wilt trekken dat gaat dan niet want die zit uiteraard dan voor die switch.

En als je iets met verschillende subnets wilt zul je ofwel meerdere router nodig hebben ofwel een router die multiple subnest ondersteund en dat doen de meeste consumenten routers niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2024 11:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1