Allereerst...
Ik kon geen sectie vinden voor wiskunde vragen, maar werd daar wel naartoe geleid na een Google search.
Wil ik vervolgens wat posten, wordt dit onder softwareontwikkeling geplaatst.
Excuses als ik dat verkeerd doe.
Mijn vraag...
Ik breek al even mijn hoofd hierover.
Ik heb mooie video's gezien over "Vergelijkingen oplossen met Kwadraatafspiting" maar waar ik nu tegenaan loop dekt daar niet de lading.
Het gaat mij niet om het antwoord, maar op de manier hoe ik soorgelijke sommen moet oplossen.
Als ik X2 - 2X + 5 moet opsplitsen in Kwadraten, krijg ik:
(X - 1)2 -1 (waarbij ik die + 5 nog even moet negeren)
Omdat:
(X - 1) x (X - 1) -1 =
X2 - X - X -1 =
X2 - 2X -1 =
Die 1 moest ik er weer vanaf trekken, en die 5, die ik eerder kon negeren, moet daar ook weer bij op Dus X2 - 2X - 1 + 5
oftewel X2 -2X + 4
Nu moet ik hetzelfde doen met:
2X2 - 6X - 9
Nu er niet gestart wordt met X maar met 2X, ben ik het spoor bijster.
Kan iemand mij daarin even vlot trekken?
NB... Dat met die 1 (1x1) niet meenemen en later er weer vanaf trekken vind ik ook nog lastig te bevatten.
Dat zal ik ook niet goed in de vraag hebben beschreven. Dat is een wat andere discussie, maar als iemand dáár wat over kan uitleggen is dat ook welkom.
Ik kon geen sectie vinden voor wiskunde vragen, maar werd daar wel naartoe geleid na een Google search.
Wil ik vervolgens wat posten, wordt dit onder softwareontwikkeling geplaatst.
Excuses als ik dat verkeerd doe.
Mijn vraag...
Ik breek al even mijn hoofd hierover.
Ik heb mooie video's gezien over "Vergelijkingen oplossen met Kwadraatafspiting" maar waar ik nu tegenaan loop dekt daar niet de lading.
Het gaat mij niet om het antwoord, maar op de manier hoe ik soorgelijke sommen moet oplossen.
Als ik X2 - 2X + 5 moet opsplitsen in Kwadraten, krijg ik:
(X - 1)2 -1 (waarbij ik die + 5 nog even moet negeren)
Omdat:
(X - 1) x (X - 1) -1 =
X2 - X - X -1 =
X2 - 2X -1 =
Die 1 moest ik er weer vanaf trekken, en die 5, die ik eerder kon negeren, moet daar ook weer bij op Dus X2 - 2X - 1 + 5
oftewel X2 -2X + 4
Nu moet ik hetzelfde doen met:
2X2 - 6X - 9
Nu er niet gestart wordt met X maar met 2X, ben ik het spoor bijster.
Kan iemand mij daarin even vlot trekken?
NB... Dat met die 1 (1x1) niet meenemen en later er weer vanaf trekken vind ik ook nog lastig te bevatten.
Dat zal ik ook niet goed in de vraag hebben beschreven. Dat is een wat andere discussie, maar als iemand dáár wat over kan uitleggen is dat ook welkom.