tweedehands mini PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 16:36

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik heb een android tv kastje (Beelink GT ultimate), maar vind hem voor mijn toepassing niet helemaal lekker werken. Het enige dat ik hoef te doen is een VPN verbinding opzetten om bepaalde video's te kunnen streamen.

Voor mij zou tweedehands prima zijn, enige voorwaarde is een compacte behuizing (mini-PC) en HDMI output voor beeld en geluid.

Vraag: moet ik echt wel een I5 processor hebben, of is I3 al voldoende?
Want ik zie bijvoorbeeld verschillende mini PC's in V&A staan voor €100, en het verschil tussen de processoren is tientjeswerk:

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 7050 - i3-6100T - 8GB RAM - 128GB SSD [1]

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 7040 Mini (Intel Core i5-6500T, 8GB DDR4, 256GB...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:38
Welk OS wil je gebruiken? 6e/7e gen wordt niet (officieel) ondersteund in Windows 11, dus je zou kunnen overwegen om een mini PC op basis van een N100 aan te schaffen.

Ik vond het verrassend capabel, heb de mijne toen alleen weggedaan ivm de fan die niet aan te passen was (in idle draaide die op een irritante frequentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:50

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Dagion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
Welk OS wil je gebruiken? 6e/7e gen wordt niet (officieel) ondersteund in Windows 11, dus je zou kunnen overwegen om een mini PC op basis van een N100 aan te schaffen.

Ik vond het verrassend capabel, heb de mijne toen alleen weggedaan ivm de fan die niet aan te passen was (in idle draaide die op een irritante frequentie).
Dat maakt me niet zoveel uit.. Windows 10 is ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 14:15
Houdt er rekening mee dat Windows 10 vanaf oktober 2025 end of life is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 17:05
Ik weet niet wat je bedoeld met 'bepaalde video's streamen'. Maar kan je niet een linux distro pakken icm docker en dan Jellyfin draaien?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kcRogue schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:29:
Houdt er rekening mee dat Windows 10 vanaf oktober 2025 end of life is.
Wat niet wil zeggen dat het dan niet meer werkt... het is daarna nog steeds prima te gebruiken alleen word je niet meer beschermd met beveiligingsupdates. Dat is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden bij het gebruik van Windows 10 tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
xzaz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:33:
Ik weet niet wat je bedoeld met 'bepaalde video's streamen'. Maar kan je niet een linux distro pakken icm docker en dan Jellyfin draaien?
dat gaat allemaal boven mijn pet. Ik hoef alleen een VPN en een chrome browser.. dat is voldoende voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
greatgonzo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:28:
[...]

dat gaat allemaal boven mijn pet. Ik hoef alleen een VPN en een chrome browser.. dat is voldoende voor me.
De vraag voor als je een oude PC koopt is vooral: ga je Windows gebruiken, of installeer je er Linux of een Android-achtig operating systeem op? Als je Windows wilt is het raadzaam een PC te kopen met hardware die voor Windows 11 door Microsoft gecertificeerd is (omdat Microsoft volgend jaar stopt met het uitbrengen van veiligheids updates voor Windows 10), de twee Dell PC'tjes uit je openingspost zijn niet goedgekeurd wegens een te oude processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 11:25
martyw schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:34:
[...]

De vraag voor als je een oude PC koopt is vooral: ga je Windows gebruiken, of installeer je er Linux of een Android-achtig operating systeem op? Als je Windows wilt is het raadzaam een PC te kopen met hardware die voor Windows 11 door Microsoft gecertificeerd is (omdat Microsoft volgend jaar stopt met het uitbrengen van veiligheids updates voor Windows 10), de twee Dell PC'tjes uit je openingspost zijn niet goedgekeurd wegens een te oude processor.
Ik vind het wel een vage keuze van Microsoft.. Ze dwingen je gewoon om een nieuwe pc te kopen. Igg als ik de @TS was had ik Unbuntu op de Dell computrers geinstalleerd. Dat werk een beetje hetzelfde als android op je tablet. Alleen dan iets vloeiender en mooier. Je kan via de softwarecenter apps instaleren, zoals je bij android in de google play store dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 08-03-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
Glamourt schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Ik vind het wel een vage keuze van Microsoft.. Ze dwingen je gewoon om een nieuwe pc te kopen. Igg als ik de @TS was had ik Unbuntu op de Dell computrers geinstalleerd. Dat werk een beetje hetzelfde als android op je tablet. Alleen dan iets vloeiender en mooier. Je kan via de softwarecenter apps instaleren, zoals je bij android in de google play store dat kan.
Als wat Googlet vind je bv.
Microsoft has set its minimum CPU requirements for Windows 11 at Intel’s eighth generation because the chips enable several important security features to be turned on by default in the operating system, offering a major security enhancement over Windows 10
https://www.crn.com/news/...eatures-to-run-by-default

Maar eens, @greatgonzo : koop zo'n oud bakkie en zet er Ubuntu op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06

Thomg

Aww yiss

Eens met medetweakers, maar ik zou anno 2024 echt dual cores vermijden als de pest. Quad cores (en beter) kosten nauwelijks meer en gaan je veel meer plezier geven.

Denk dat je nu ook wel in ziet waarom ze zo goedkoop aangeboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik gebruik een mini-PC (deze https://www.amazon.de/-/e...isplayPort/dp/B089CNZL8S/, maar heb 'm een jaar of anderhalf geleden voor rond de €120 gekocht) voor mijn tv (de smart-tv z'n Netflix app crasht regelmatig en dat vind ik redelijk irritant). Draait Windows 11 en verbruikt een stuk minder dan de meeste wat oudere desktop PC's.

Dat is uiteraard niet geschikt om te gamen, maar voor Netflix, online video van de nationale zenders, Youtube, browsen... voldoet dat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 18:21
greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:18:
Ik heb een android tv kastje (Beelink GT ultimate), maar vind hem voor mijn toepassing niet helemaal lekker werken. Het enige dat ik hoef te doen is een VPN verbinding opzetten om bepaalde video's te kunnen streamen.

Voor mij zou tweedehands prima zijn, enige voorwaarde is een compacte behuizing (mini-PC) en HDMI output voor beeld en geluid.

Vraag: moet ik echt wel een I5 processor hebben, of is I3 al voldoende?
Want ik zie bijvoorbeeld verschillende mini PC's in V&A staan voor €100, en het verschil tussen de processoren is tientjeswerk:

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 7050 - i3-6100T - 8GB RAM - 128GB SSD [1]

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 7040 Mini (Intel Core i5-6500T, 8GB DDR4, 256GB...
GoogleTV ondersteund ook gewoon VPN. Kijk anders eens naar een Mibox uit 2023?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1