Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-11 14:05
Net zoals in mijn vorige woning, ga ik op mijn nieuwe woning (nieuwbouw) ook zonnepanelen leggen.

Meterkast heb ik klaargemaakt met een ABB alamat. Kabels zijn naar de technische ruimte getrokken. Dakdoorvoer is een aantal weken terug gemaakt, dus het feest kan beginnen.

Deze week heb ik zonnepaneelsteunen van beton besteld (zie: https://betonfabriek.nl/p...van-zonnepaneel-steunen-6).

Dit heeft een hoek van 6 graden, maar desgewenst kan ik de hoek iets aanpassen. (bijvoorbeeld naar 10 graden).

Situatie
Het dak betreft een plat dak. De zonnepanelen kan ik volledig op het zuiden leggen. De zonnepanelen zullen niet in schaduw liggen.

Voorstel
Ik zal 10 panelen bevestigen. In principe onder een hoek van 6 graden georiënteerd op het zuiden.

Ik twijfel nog over de omvormer en de zonnepanelen. Mijn voorstel is om een growatt omvormer te kiezen met een max. AC Vermogen van 3600 W. Dit, omdat ik de meterkast klaargemaakt heb voor een enkelfase omvormer. Zelf vond ik deze omvormer: https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html

Volgens mij voldoet bovenstaande omvormer en kan ik er zelfs ooit een batterij op aansluiten al zou ik dat willen.

Wat panelen betreft heb ik goede ervaringen met JaSolar. Ik ben voornemens 10 van deze panelen te bestellen: https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html

Zijn dit goede panelen of kan ik beter geen panelen bestellen met halve cellen? Esthetisch maakt het niets uit, want vanaf de openbare weg zijn de panelen niet zichtbaar. Of zijn deze panelen meer aan te bevelen? https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html

Graag hoor ik van jullie of er nog zaken zijn die geoptimaliseerd kunnen worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris-Jansen op 06-03-2024 11:53 ]

Alle reacties

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 15:09

Aldmar

Niks...

Joris-Jansen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:46:

Ik twijfel nog over de omvormer en de zonnepanelen. Mijn voorstel is om een growatt omvormer te kiezen met een max. AC Vermogen van 3600 W. Dit, omdat ik de meterkast en kabel die ik heb getrokken klaargemaakt heb voor een enkelfase omvormer. Zelf vond ik deze omvormer: https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html

Volgens mij voldoet bovenstaande omvormer en kan ik er zelfs ooit een batterij op aansluiten al zou ik dat willen.

Graag hoor ik van jullie of er nog zaken zijn die geoptimaliseerd kunnen worden?
Ik heb vorige zomer ook een aantal (16 oost/west) zonnepanelen op een platdak gemonteerd. In eerste instantie ook 1-fase, maar al snel bleek dat het voltage op de kabel richting (en over) de 253volt ging. Met andere woorden, de omvormer schakelt uit en dus geen opbrengst.

De omvormer en bekabeling heb ik toen omgezet naar 3-fase. Kost iets meer, maar stuk minder (geen?) last van te hoge voltage en dus uitschakeling van omvormer.

Just my 2 cents. Nu je de boel toch hebt open liggen. Kost iets meer, maar minder kans op uitval. (en voor mijn gemoedstoestand was het beter. Heb je een mooi pakket liggen, valt het uit! :') )

• Joris-Jansen
Aldmar schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Ik heb vorige zomer ook een aantal (16 oost/west) zonnepanelen op een platdak gemonteerd. In eerste instantie ook 1-fase, maar al snel bleek dat het voltage op de kabel richting (en over) de 253volt ging. Met andere woorden, de omvormer schakelt uit en dus geen opbrengst.

De omvormer en bekabeling heb ik toen omgezet naar 3-fase. Kost iets meer, maar stuk minder (geen?) last van te hoge voltage en dus uitschakeling van omvormer.

Just my 2 cents. Nu je de boel toch hebt open liggen. Kost iets meer, maar minder kans op uitval. (en voor mijn gemoedstoestand was het beter. Heb je een mooi pakket liggen, valt het uit! :') )
Dank voor de tip. Ik heb afgelopen weken alles klaargemaakt voor 1 fase en aan 10 panelen hebben wij genoeg. Dus ik laat het even zo. Omdat ik alles zelf heb gedaan weet ik hoe alles is geïnstalleerd, dus kan het altijd nog aanpassen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
Ik zou sowieso voor 10° gaan, scheelt hoop opbrengst en veel minder vuil verzameling.

Qua panelen, halve cellen zijn juist iets beter.

• Joris-Jansen
99ruud99 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:18:
Ik zou sowieso voor 10° gaan, scheelt hoop opbrengst en veel minder vuil verzameling.

Qua panelen, halve cellen zijn juist iets beter.
Dank. Ik ga zorgen dat ze op minimaal 10 graden liggen dan. :)

• Joris-Jansen
Iemand tips? Of helemaal prima zo?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gooi je die steunen zo op een plat dak? Wat is daar de bedekking? Als het bitumen is, dan kun je volgens mij die steunen niet gebruiken. Met een paar jaar zijn ze door je bitumen heen. Ik heb zelf ook een plat dak, maar weet niet meer welk systeem ik heb (ik dacht Valk). Iig wel wat steiler dan 6 graden. Ik denk dat het 15 graden is bij mij (op zuid).

Wat je nog aan ballast nodig hebt is afhankelijk van in welke wind-zone je huis staat. En je moet het frame aarden. Er is volgens mij op Tweakers veel meer over dit onderwerp te vinden. Misschien dat daarom weinig gereageerd wordt...

Correctie: mijn montage systeem is van Esdec.

[ Voor 10% gewijzigd door kdekker op 06-03-2024 21:18 . Reden: Montage systeem anders ]

• Joris-Jansen
kdekker schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:14:
Gooi je die steunen zo op een plat dak? Wat is daar de bedekking? Als het bitumen is, dan kun je volgens mij die steunen niet gebruiken. Met een paar jaar zijn ze door je bitumen heen. Ik heb zelf ook een plat dak, maar weet niet meer welk systeem ik heb (ik dacht Valk). Iig wel wat steiler dan 6 graden. Ik denk dat het 15 graden is bij mij (op zuid).

Wat je nog aan ballast nodig hebt is afhankelijk van in welke wind-zone je huis staat. En je moet het frame aarden. Er is volgens mij op Tweakers veel meer over dit onderwerp te vinden. Misschien dat daarom weinig gereageerd wordt...

Correctie: mijn montage systeem is van Esdec.
Ik zet ze op stoeptegels met rubberen tegel dragers eronder. Op mijn vorige dak ging dit sowieso 5 jaar goed.

De panelen aarden doe ik aan het frame. Doorlussen en aansluiten aan de omvormer.

• Matadores
  • Laatst online: 15-11 19:51
Joris-Jansen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Ik zet ze op stoeptegels met rubberen tegel dragers eronder. Op mijn vorige dak ging dit sowieso 5 jaar goed.

De panelen aarden doe ik aan het frame. Doorlussen en aansluiten aan de omvormer.
Vaak wordt het frame van de zonnepanelen direct op de omvormer aangesloten met behulp van een aarde draad. Dit is echter niet correct.
De omvormer is geen vereffeningspunt. In de AC connector van de omvormer zit ook een aarde draad. In het geval van een fout (kortsluiting of bliksem) zal de stroom die op het frame staat door de omvormer gaan lopen wat kan resulteren in een hogere weerstand, schade en evnt. brand.
Sluit de vereffening van het frame aan op een centraal aarde punt naast de omvormer of in de aardrail van de werkschakelaar.

• Joris-Jansen
Matadores schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Vaak wordt het frame van de zonnepanelen direct op de omvormer aangesloten met behulp van een aarde draad. Dit is echter niet correct.
De omvormer is geen vereffeningspunt. In de AC connector van de omvormer zit ook een aarde draad. In het geval van een fout (kortsluiting of bliksem) zal de stroom die op het frame staat door de omvormer gaan lopen wat kan resulteren in een hogere weerstand, schade en evnt. brand.
Sluit de vereffening van het frame aan op een centraal aarde punt naast de omvormer of in de aardrail van de werkschakelaar.
Echt een hele goede tip, want dit wist ik niet. Ik kan dus het beste frames met elkaar verbinden, aarde draad naar de technische ruimte aansluiten op de aarderails van de pv verdeler?

Die hangt naast de omvormer:

https://123groepenkast.nl...en-verdeler-ZV16-H42-C-CW

Vervolgens moet ik toch ook gewoon de omvormer zelf aansluiten op de aarderails van de pv verdeler? Dus gewoon omvormer en zonnepanelen apart.

• Matadores
  • Laatst online: 15-11 19:51
Joris-Jansen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Echt een hele goede tip, want dit wist ik niet. Ik kan dus het beste frames met elkaar verbinden, aarde draad naar de technische ruimte aansluiten op de aarderails van de pv verdeler?

Die hangt naast de omvormer:

https://123groepenkast.nl...en-verdeler-ZV16-H42-C-CW

Vervolgens moet ik toch ook gewoon de omvormer zelf aansluiten op de aarderails van de pv verdeler? Dus gewoon omvormer en zonnepanelen apart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whik07s9vTuKWuNdxFeRTfcuI0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThNKTwrzPuhQmoqPN8eHilMT.png?f=fotoalbum_large

• Joris-Jansen
Top. Ik ga dan zowel de panelen als de omvormer aarden op de aarderail.
Pagina: 1