Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim koolwijk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb een oud regime lijfrentepolis. Ik heb begrepen dat, omdat de uitkering t.z.t. in box 1 belast wordt, de waarde van de polis niet mee telt als vermogen inbox 3.

Ik hoorde echter laatst dat je die waarde van de polis wel op dient te geven in de belastingaangifte.

Klopt dit, en zo ja, waar geef ik die waarde dan op in de aangifte?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12
Wat bedoel je met een oud regime lijfrentepolis? De regels zijn per 01-01-2023 aangepast maar die gelden voro iedereen en daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen voor en na 01-01-2023 afgesloten polissen

Bij een lijfrentepolis geef je niet je saldo maar je inleg op zodat je deze (indien je jaarruimte of reserveringsruimte hebt) van je inkomsten kan aftrekken waardoor je belasting terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Misschien bedoelt TS de saldolijfrente
https://www.belastingdien...op_periodieke_uitkeringen
een saldolijfrente hebt u (eenmalig) een bedrag als premie (koopsom) betaald, die u volgens de (verzekerings-)voorwaarden niet kon aftrekken. Bij een saldolijfrente maken we gebruik van de ‘saldomethode’. Dit betekent dat uitkeringen uit een saldolijfrente belast zijn in box 1, zodra het totaalbedrag van die uitkeringen hoger is dan het voor die saldolijfrente betaalde bedrag.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.