Duur V&A product "nieuw in doos" "zonder garantie"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-10-2024
Om niet zelf evt. in de problemen te komen maar ook gewoon uit interesse wil ik graag weten of er legitieme redenen zijn waarom iemand een kostbaar zgn. "nieuw" product (laten voor de discussie aannemen €1500 en minder dan een maand oud) te koop aanbiedt waarop volgens de verkoper toch geen garantie zit.

Factuur ontbreekt naar ik aanneem dan dus ook.

Het eerste (of goed, tweede) dat me te binnen schiet is dat het om een cadeau zou gaan maar bij een dergelijke prijs zou ik de gulle gever benaderen.

Benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Altijd even zelf nadenken en de volgende zaken bedenken:
  • Is het product te goedkoop om waar te zijn?
  • Zijn er eigen foto's aanwezig?
  • Heeft de gebruiker goede V&A feedback?
  • Is de gebruiker actief op Tweakers?
  • Ben je in staat om het product te gaan afhalen?
  • Wat is de impact als het toch defect zou gaan binnen x maanden?
  • Wat zegt de aanbieder zelf als je hen er achter vraagt? Mogelijk is men het gewoon vergeten aan te duiden.
En zo zijn er nog veel vragen te bedenken maar de belangrijkste is: als het te goed is om waar te zijn dan is het wellicht ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 22:40

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dit hoort niet in V&A-overig maar in V&A-Feedback, even verplaatst dus :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afspreken dat je het product terplekke test voordat je het koopt.

Ik zou zelf bij alles wat ik verkoop stellen: "Geen garantie."
Het is immers tweedehands-consumentenkoop dus als iets het na een paar weken niet meer doet, is dat jammer voor je.

Het verschil zit wellicht in 'garantie (voor de komende jaren/maanden)' en 'garantie dat het op moment van verkoop werkt'?
Misschien kan verkoper het tweede wel garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Als het een maand oud is en nog in de verpakking zit is de winkel/fabrieksgarantie overdraagbaar.
Als er dus geen garantie op zit betekent dat meestal geen bonnetje/aankoopbewijs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
Afgelopen Kerst een iPhone 15 gewonnen op het werk. Dit was een retour gestuurd product, dus de verpakking was open. Ook geen factuur.

Het is dus zeker mogelijk.

Om gezeik te voorkomen heb ik de telefoon overigens niet op VA of Marktplaats verkocht, maar naar Sobby gestuurd.

[ Voor 26% gewijzigd door Hondjeee op 06-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zakelijk relatiegeschenk of andere vorm van zakelijk naar privé maar mogelijk niet legitiem.

Een oud werkgever gaf vaker dit soort presentjes wanneer een klant een andere klant aandraagt (dat mag wel).

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 06-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
Hondjeee schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:37:
Afgelopen Kerst een iPhone 15 gewonnen op het werk. Dit was een retour gestuurd product, dus de verpakking was open. Ook geen factuur.

Het is dus zeker mogelijk.

Om gezeik te voorkomen heb ik de telefoon overigens niet op VA of Marktplaats verkocht, maar naar Sobby gestuurd.
Vraagt Sobby dan helemaal niet naar de oorsprong van het product? In jouw geval was alles prima in orde maar het lijkt me dat ze zich dan toch blootstellen aan probleemgevalletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
Accretion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:30:
Afspreken dat je het product terplekke test voordat je het koopt.

Ik zou zelf bij alles wat ik verkoop stellen: "Geen garantie."
Het is immers tweedehands-consumentenkoop dus als iets het na een paar weken niet meer doet, is dat jammer voor je.

Het verschil zit wellicht in 'garantie (voor de komende jaren/maanden)' en 'garantie dat het op moment van verkoop werkt'?
Misschien kan verkoper het tweede wel garanderen.
Het gaat om nieuwe producten "in doos". Stel dat jij net online een nieuwe racefiets gekocht hebt ter waarde van €2000 en drie weken later krijg je plotseling een topbaan in Singapore aangeboden waar je geen tijd/ruimte meer zult hebben om te gaan fietsen. Die fiets zit nog (in de doos...) onder de fabrieksgarantie en die zul jij dan neem ik aan toch ook met factuur en die garantie doorverkopen. Waarom zou er geen garantie bij de verkoop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
Admiral Freebee schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:13:
Altijd even zelf nadenken en de volgende zaken bedenken:
  • Is het product te goedkoop om waar te zijn?
  • Zijn er eigen foto's aanwezig?
  • Heeft de gebruiker goede V&A feedback?
  • Is de gebruiker actief op Tweakers?
  • Ben je in staat om het product te gaan afhalen?
  • Wat is de impact als het toch defect zou gaan binnen x maanden?
  • Wat zegt de aanbieder zelf als je hen er achter vraagt? Mogelijk is men het gewoon vergeten aan te duiden.
En zo zijn er nog veel vragen te bedenken maar de belangrijkste is: als het te goed is om waar te zijn dan is het wellicht ook zo.
Dit zijn allemaal prima (en standaard) controles die je kunt en denk ik inderdaad ook moet uitvoeren bij het kopen van een tweedehands product, en niet alleen bij kopen van een zgn "nieuw product in doos zonder garantie".
Maar mijn vraag was of er een legitieme reden was waarom iemand een nieuw product in doos zonder garantie aanbiedt.

Hondjee gaf een voorbeeld, zijn er nog andere te bedenken?

Uiteraard zou ik de koper ook vragen naar de reden waarom, maar ik denk dat die daarop voorbereid is en zijn verhaal al bedacht heeft hoe onwaarschijnlijk ook.

Wat zijn de juridische consequenties mocht het artikel later op een lijst met gestolen goederen verschijnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:58
technolex schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Dit zijn allemaal prima (en standaard) controles die je kunt en denk ik inderdaad ook moet uitvoeren bij het kopen van een tweedehands product, en niet alleen bij kopen van een zgn "nieuw product in doos zonder garantie".
Maar mijn vraag was of er een legitieme reden was waarom iemand een nieuw product in doos zonder garantie aanbiedt.

Hondjee gaf een voorbeeld, zijn er nog andere te bedenken?

Uiteraard zou ik de koper ook vragen naar de reden waarom, maar ik denk dat die daarop voorbereid is en zijn verhaal al bedacht heeft hoe onwaarschijnlijk ook.

Wat zijn de juridische consequenties mocht het artikel later op een lijst met gestolen goederen verschijnen?
Lees deze pagina even, dan kun je (beter) herkennen of het heling betreft of niet. Overigens ben je als koper van een gestolen product (meestal) schuldig aan heling, wat beboet kan worden en zelfs kan leiden tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Daarom: "Bij twijfel, niet doen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technolex
Yaksa schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Lees deze pagina even, dan kun je (beter) herkennen of het heling betreft of niet. Overigens ben je als koper van een gestolen product (meestal) schuldig aan heling, wat beboet kan worden en zelfs kan leiden tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Daarom: "Bij twijfel, niet doen".
Da's goede informatie, er wordt geschreven:
Signalen die kunnen wijzen op een gestolen product zijn:

De prijs is te mooi om waar te zijn.
De verkoper geeft ontwijkende antwoorden op je vraag naar de herkomst van het product.
De originele verpakking ontbreekt.
Een aankoopbon, gebruiksaanwijzing of garantiebewijs ontbreekt.
De verkoper wil geen serienummer of ander uniek nummer geven.
De verkoper wil niet bij hem thuis afspreken en wil zijn contactgegevens niet doorgeven.
Ik snap niet waarom de originele verpakking zou moeten ontbreken maar voor het overige lijken er bij een nieuw product zonder garantie - niet onverwacht- wel wat lampjes op rood te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
technolex schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:50:
[...]

Vraagt Sobby dan helemaal niet naar de oorsprong van het product? In jouw geval was alles prima in orde maar het lijkt me dat ze zich dan toch blootstellen aan probleemgevalletjes?
Zij houden bij of de IMEI-nummers als gestolen worden opgegeven en doen aangifte als dit zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
technolex schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:06:
Om niet zelf evt. in de problemen te komen maar ook gewoon uit interesse wil ik graag weten of er legitieme redenen zijn waarom iemand een kostbaar zgn. "nieuw" product (laten voor de discussie aannemen €1500 en minder dan een maand oud) te koop aanbiedt waarop volgens de verkoper toch geen garantie zit.

Factuur ontbreekt naar ik aanneem dan dus ook.

Het eerste (of goed, tweede) dat me te binnen schiet is dat het om een cadeau zou gaan maar bij een dergelijke prijs zou ik de gulle gever benaderen.

Benieuwd naar jullie mening.
Er zijn ook bedrijven die gigantisch moeilijk doen met garantie overdragen. Producten van bijvoorbeeld megekko en amd kun je wel een factuur hebben maar oplossen voor jou als 2e koper doen/deden ze niet. In die gevallen heeft een factuur ook weinig zin

[ Voor 3% gewijzigd door Danny Phantom op 06-03-2024 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Er zijn verschillende legitieme redenen te bedenken waarom Garantie op "Nee" staat bij een duur artikel.

1. Stel je wilt ergens met zo min mogelijk gedoe en tijd vanaf. De opbrengst vind je minder belangrijk dan de zekerheid dat er geen heibel van komt. Misschien schaam je je voor wat je betaald hebt en wil je niet dat iemand anders dat ziet. Of je hebt ergens gekocht waar je van het kastje naar de muur gestuurd wordt Als je geen gedoe achteraf wilt over garantie of werking, dan kan dat voor sommige mensen een reden zijn om geen factuur of garantie te geven. Er is genoeg volk dat niet voor rede vatbaar is en je thuis lastig komen vallen als je niet in gaat op hun onredelijke eisen. Als je geen factuur met adresgegevens hebt en expliciet zonder garantie verkoopt, dan voorkom je dit scenario het beste/meeste.

Mensen die zo min mogelijk gedoe willen zullen overigens eerder zoeken naar een professionele opkoper dan dat ze zelf gaan verkopen. Niet de hoogste opbrengst, maar het scheelt tijd en al het gedoe. Bron: zelf werkzaam als opkoper. Voorbeeld hiervan zie je al in dit topic, @Hondjeee deed dat ook met zijn telefoon.

2. Vanwege werk of werkzaamheden. Een werkgever die een werknemer een bonus in natura geeft. Of een opdrachtgever die jou al dan niet ten dele in natura betaalt. Dit komt vaker voor dan men denkt.

3. Je bent op reis geweest en je hebt in een land waar het aanzienlijk goedkoper dan hier de nieuwste iPhone/iPad/Macbook/Vision Pro/insert ander duur stukje elektronica/ gekocht met intentie het door te verkopen. Omdat garantie vanwege het andere land van aanschaf mogelijk ingewikkeld is, zet je als verkoper garantie op "Nee". Er zijn genoeg mensen die zeer gewilde producten graag voor 10-20% minder kopen en voor lief nemen dat er geen garantie is. Kwestie van vraag en aanbod.

4. Iemand heeft gewoon stomweg vergeten, of over het hoofd gezien garantie op "Ja" te zetten. Op Marktplaats is dat geen schuifje/dropdown of optie namelijk. Als je Tweakers nog niet echt kent, dan is het makkelijk dat veldje bij je eerste advertentie(s) niet te zien

5. Men is niet zeker, of is zich er niet van bewust van, dat garantie overdraagbaar is op hun artikel. Om gedoe te voorkomen zetten ze garantie op "Nee"

6. Men is de factuur of het aankoopbewijs kwijt. Er zijn mensen die in een winkel aan de kassa kopen en een bon meekrijgen die niet op naam is. Onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig in ons steeds digitalere land anno 2024, maar het kan wel.

Kan er nog wel meer bedenken maar deze vangen de meeste scenario's wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:58
Buiten de gegeven antwoorden ben ik eentje niet tegen gekomen, privacy redenen.

Als je je factuur weggeeft, geef je ook veel persoonlijke data weg.

Ja je kunt dit "door krassen" etc, maar dat geeft alleen maar gedoe als er daadwerkelijk een garantie claim gedaan gaat worden en wordt alsnog de orginele factuur gegevens gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:39:
Buiten de gegeven antwoorden ben ik eentje niet tegen gekomen, privacy redenen.

Als je je factuur weggeeft, geef je ook veel persoonlijke data weg.

Ja je kunt dit "door krassen" etc, maar dat geeft alleen maar gedoe als er daadwerkelijk een garantie claim gedaan gaat worden en wordt alsnog de orginele factuur gegevens gebruikt.
Heb een willekeurige factuur er bij gepakt. Meer dan naam en adres staan er niet op.

Niet echt wat ik heel spannend vind om 'weg te geven'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
jeroenkb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:01:
Meer dan naam en adres staan er niet op.
Zeker als je je bedenkt dat de kopende partij eigenlijk altijd je adres toch wel heeft.
Om een pakketlabel te kunnen kopen moet je immers altijd ook je eigen adres als verzendadres opgeven, ja je zou dit kunnen faken voor goedkope zendingen met een lage waarde als je heel achterdochtig zou zijn; maar voor producten met waardes in de 4 cijfers is dat alles behalve slim mocht er onderweg iets gebeuren waardoor hij retour afzender moet.

Wat ik me wel kan bedenken is dat sommige niet nader te noemen webwinkels nogal moeilijk doen over garantie als je dit claimt indien je niet de koper bent ook al heb je de factuur. Goede kans dat dan de verkoper dit hele traject moet initialiseren/bijhouden via zijn/haar account van de webshop als de koper tegen problemen aanloopt. Zeker voor producten met een relatief kleine waarde zet ik ze zelf ook wel eens op 'Garantie: Nee' ondanks dat er nog wel garantie op zit, dan is het voor koper duidelijk wat te verwachten en ben ik niet verplicht mee te werken aan dit proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
technolex schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Het gaat om nieuwe producten "in doos". Stel dat jij net online een nieuwe racefiets gekocht hebt ter waarde van €2000 en drie weken later krijg je plotseling een topbaan in Singapore aangeboden waar je geen tijd/ruimte meer zult hebben om te gaan fietsen. Die fiets zit nog (in de doos...) onder de fabrieksgarantie en die zul jij dan neem ik aan toch ook met factuur en die garantie doorverkopen. Waarom zou er geen garantie bij de verkoop zitten?
Dit is dus precies een mooi voorbeeld van waarom er mógelijk geen garantie wordt gegegen. Stel jij koopt die fiets van €2000 euro en krijgt die baan aangeboden. Dan zit je bij veel fietsenwinkels met niet-doorgeefbare-garantie. Dat betekent dat áls er iets gebeurt 3 maanden later dat jij vervolgens terwijl je je focus elders wilt leggen weer met die fiets en de koper en de fietsenwinkel bezig moet zijn om voor die koper e.e.a. in orde te maken. En als er discussie komt over of iets wel/niet onder die garantie valt dan wil de koper dat met jou voeren en moet jij dat weer met de fietsenwinkel doornemen, want die twee partijen handelen niet met elkaar. De verkoper heeft dus twee opties: hij verkoopt het product mét garantie en blijft aanspreekpunt of hij vraagt net even wat minder en geeft aan "nieuw in doos, maar geen garantie" en ontslaat zichzelf voor een paar euro van verdere verantwoordelijkheid.

Ik zeg natuurlijk niet dat garantie nooit doorgeefbaar is, maar er zijn zeker winkels en producten waar dit het geval is dus dit is ook zeker een mógelijke reden om het zo aan te bieden.

Desalniettemin gaat denk ik altijd regel 1 op die eerder al genoemd werd: is het te mooi om waar te zijn? Zo ja, dan verder kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Omni schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:09:

6. Men is de factuur of het aankoopbewijs kwijt. Er zijn mensen die in een winkel aan de kassa kopen en een bon meekrijgen die niet op naam is. Onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig in ons steeds digitalere land anno 2024, maar het kan wel.
Je vind het onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig dat mensen in de winkel dure spullen kopen in 2024 :?

@technolex Ik ken mensen die gewoon in de categorie 'geld teveel' zitten. Dan hoor je wel eens van die verhalen dat ze een iPhone gekocht hebben en dan na 2 weken het toch maar niks vinden en een Samsung gekocht hebben.
Uiteraard als je even een iPhone koopt om te proberen is dat natuurlijk gelijk een iPhone 15 Pro Max 512GB ofzoiets.
Ik ken iemand die een baas had die zo was, die had op een gegeven moment vanalles liggen van professionele drones waar 1x mee gevlogen was tot macbook pro's en allemaal zo goed als nieuw met doos. Bonnetje was al ingediend bij de boekhouder dus niet aanwezig.
Op een gegeven moment is hij maar eea gaan verkopen voor zijn baas want het werd wel erg veel :+

[ Voor 43% gewijzigd door sapphire op 07-03-2024 00:50 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

In het klein heb ik dat nu precies zo.
Muis te koop, als nieuw overgenomen van een medetweaker, heb hem 2mnd casual gebruikt en het bevalt niet... Ik vermoed dat deze officieel in zijn garantie zou zitten maar heb geen bonnetje dus ik verkoop hem zonder garantie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
Dank jullie voor de reacties, ik ben hier wijzer van geworden. Dat er producten zijn waarbij zelfs de fabrieksgarantie vervalt bij verkoop door de eerste koper wist ik niet en vind ik eigenlijk ook echt waanzin maar dat is een ander verhaal.
Waar ik ook niet bij had stilgestaan was dat er dus mensen zijn die zodanig makkelijk dure artikelen kopen dat de bon/garantie niet als belangrijk gezien worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:00

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

technolex schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:06:
Dank jullie voor de reacties, ik ben hier wijzer van geworden. Dat er producten zijn waarbij zelfs de fabrieksgarantie vervalt bij verkoop door de eerste koper wist ik niet en vind ik eigenlijk ook echt waanzin maar dat is een ander verhaal.
Waar ik ook niet bij had stilgestaan was dat er dus mensen zijn die zodanig makkelijk dure artikelen kopen dat de bon/garantie niet als belangrijk gezien worden.
Fabriek garantie is een andere bepaling dan gewone garantie eerste valt buiten omdat het extra is een service die een fabriek geeft bij gewone garantie, gewone garantie die is zeker overdraagbaar en wettelijk bepaald er is alleen bewijs van aankoop nodig.

Dit is ook als een particulier iets verkoopt en zegt: ik geef je 3 maanden garantie en de koper verkoopt het weer door aan een ander mocht die heeft dan een probleem hebben, hoeft de eerste verkoper niks te doen met de derde eigenaar omdat er een afspraak staat met de tweede koper, die afspraak hoeft niet gehonoreerd te worden bij de derde eigenaar.

In situatie van winkel/webshop is de wettelijke garantie zeker weten overdraagbaar met bewijs van aankoop en dient afgehandeld te worden door de winkel/webshop en mag zeker niet geweigerd worden binnen de normale levensduur van het product.

[ Voor 27% gewijzigd door 42dpi op 07-03-2024 23:10 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
42dpi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Fabriek garantie is een andere bepaling dan gewone garantie eerste valt buiten omdat het extra is een service die een fabriek geeft bij gewone garantie is die zeker overdraagbaar en wettelijk bepaald er is alleen bewijs van aankoop nodig.

Dit is ook als een particulier iets verkoopt en zegt ik geef je 3 maanden garantie en de koper verkoopt het weer door aan een ander en die heeft dan een probleem hoeft de eerste verkoper niks te doen met de derde eigenaar omdat er een afspraak staat met de tweede koper die hoeft niet gehonoreerd te worden bij de derde eigenaar.

In situatie van winkel/webshop is de wettelijke garantie zeker weten overdraagbaar met bewijs van aankoop en dient afgehandeld te worden door de winkel/webshop en mag zeker niet geweigerd worden binnen de normale levensduur van het product.
Dank voor deze belangrijke aanvulling. Het is altijd jammer dat er schijnbaar altijd mensen moeten reageren die dus niet weten hoe het echt in elkaar zit en je daardoor op het verkeerde been zetten.

Ik las zelf ook (excuses voor het Engels) op:
https://www.europe-consom....html#accordion-9521-3840
I bought my appliance second hand from a private individual, can I benefit from the guarantee ?

Yes, if the good is still under guarantee, i.e. if it was bought less than two years ago. You will therefore have the same rights as your private seller would have had towards his initial professional seller concerning the legal guarantee, as well as the commercial warranty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

technolex schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Dank voor deze belangrijke aanvulling. Het is altijd jammer dat er schijnbaar altijd mensen moeten reageren die dus niet weten hoe het echt in elkaar zit en je daardoor op het verkeerde been zetten.

Ik las zelf ook (excuses voor het Engels) op:
https://www.europe-consom....html#accordion-9521-3840

[...]
Hou rekening met dat de Nederlands garantie bepaling hier dus ''verwachte levensduur'' afwijkt van de Europese regelgeving, kort gezegd consumenten hebben hier nog meer rechten tot betrekking van garantie en verkopers meer verplichtingen https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Het is hier altijd belangrijk garantie dien je bij de verkoper winkel/webshop te verhalen niet de fabrikant, een fabrikant kan de garantie op zich nemen, maar dit is een gunst geen gegeven.
Verkoper winkels/webshop zijn altijd verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, deze mag met zijn leverancier/producent van het product in garantie procedure gaan, ze mogen je door verwijzen naar de fabrikant, maar hoef je niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:32
technolex schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:50:
[...]
Het is altijd jammer dat er schijnbaar altijd mensen moeten reageren die dus niet weten hoe het echt in elkaar zit en je daardoor op het verkeerde been zetten.
[...]
Dit is niet zozeer het niet weten hoe iets in elkaar steekt maar eerder een gevalletje theorie vs dagelijkse praktijk.

Sommige webwinkels doen in de praktijk namelijk dermate moeilijk als je de 2ste eigenaar bent (en geen toegang hebt tot de mail/websiteaccount van de factuur) dat het praktisch onmogelijk is om dat ook voor elkaar te krijgen tenzij je daadwerkelijk juridisch stappen zet tegen de webwinkel.

In de praktijk zal dan meestal toch de 1ste eigenaar benaderd worden of hij/zij het niet kan regelen. En ja ook dan kan de 1ste eigenaar simpelweg ander woorden met iets als 'Dat is tussen jou en de webwinkel en jij staat dan in je gelijk', maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige verkopers daar helemaal geen zin in hebben en dingen zonder garantie verkopen voor een paar euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

!mark schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:06:
[...]

Dit is niet zozeer het niet weten hoe iets in elkaar steekt maar eerder een gevalletje theorie vs dagelijkse praktijk.

Sommige webwinkels doen in de praktijk namelijk dermate moeilijk als je de 2ste eigenaar bent (en geen toegang hebt tot de mail/websiteaccount van de factuur) dat het praktisch onmogelijk is om dat ook voor elkaar te krijgen tenzij je daadwerkelijk juridisch stappen zet tegen de webwinkel.

In de praktijk zal dan meestal toch de 1ste eigenaar benaderd worden of hij/zij het niet kan regelen. En ja ook dan kan de 1ste eigenaar simpelweg ander woorden met iets als 'Dat is tussen jou en de webwinkel en jij staat dan in je gelijk', maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige verkopers daar helemaal geen zin in hebben en dingen zonder garantie verkopen voor een paar euro minder.
In geval van aantonen bewijs van aankoop is simpel dat je als tweede eigenaar van de eerste een aankoop bewijs krijgt dat mag een winkel niet weigeren, ook al staat er op de bon een andere naam zelfs een bankafschrift is een aankoopbewijs.

Er is geen juridische grond voor een winkel/webshop te vereisen dat de eerste koper de garantie moet afhandelen,

Lijkt mij ook weinig winkel/webshops die een ID check doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

"Gekregen en je hebt liever iets anders" komt ook best vaak voor.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 18:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik vind het leuk om zo nu en dan een review te maken. Soms krijg ik ook producten aangeboden van fabrikanten hiervoor. Soms ga ik het product hierna zelf gebruiken, soms niet.

In plaats van een product wat ik daarna niet meer gebruik weg te laten stoffen verkoop ik deze met een lagere prijs door om zo weer iets nieuws te kopen om te reviewen/te testen.

Wanneer een fabrikant die toegestuurd heeft krijg ik er geen factuur/garantiebewijs bij.
Pagina: 1