Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Mijn vraag

Een installateur heeft bij ons een nieuwe CV ketel geplaatst. Een Remeha Tzerra Ace Matic35c CCS
Daarbij is door Remeha een E-Twist therostaat geleverd. Deze geinstalleerd maar scherm bleef zwart. De installateur heeft enkele dagen later een andere E-Twist thermostaat geplaatst. Maar tevens ook een gateway tussen ketel en thermostaat aangebracht.

Als ik de website van Remeha napluis zou dat niet nodig zijn: de kabeltjes van de thermostaat moeten gewoon op de R-bus aangesloten worden en dan zou het moeten werken.
Zie informatie hier

Volgens de 1e monteur was er vaker gezeur met deze thermostaten. De 2e monteur heeft dus een gateway ertussen gezet. Maar goed ik wilde ook weer niet de internet-wijsneus uithangen tegen de monteur en het werkt tenslotte....

Eigenlijk wil ik die gateway niet ertussen omdat het niet nodig zou moeten zijn. Maar ook omdat de gateway een eigen stopcontact nodig heeft en dus is er weer een apparaatje extra is dat stroom verbruikt en kapot zou kunnen gaan / storing geven.

Wie heeft toevallig een zelfde ketel met dezelfde thermostaat en aangesloten zonder gateway?
Ik durf e.e.a. niet zomaar zelf te veranderen zonder dat ik wat zekerder ben van mijn zaak....
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Vorige maand is hier ook een Tzerra Ace Matic (28c) geinstalleerd met bedrade Remeha E-Twist thermostaat.

Werkt allemaal prima, naar ik weet hebben ze hier geen gateway geinstalleerd. Ik zie op zolder maar 1 stekker in het stopcontact van de CV zelf, verder niets. In de woonkamer zit de thermostaat aangesloten op de draadjes uit de muur, verder geen extra stekkers.

Lees wel dit op de door jouw gegeven link: "* Let op: Bij een eTwist met hardware versie 5 in combinatie met een ACE toestel is een gateway nodig.". Uit mijn hoofd heb ik een hardware versie 9 hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door spaarpot op 06-03-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
Dank voor je bericht
Ik heb ook een hardware versie 9

Dit is de gateway die erbij hangtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ze7D11k6Z4wstgWmNzWcfv8EONc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5gtIpkkDb4Vdgao2mRQJJe8.jpg?f=fotoalbum_large

Duurde het lang voordat de thermostaat aanging / het scherm teken van leven gaf na het aansluiten?

Nu heb ik de gateway er tussenuit gehaald en de thermostaat dus rechtstreeks op de R bus aangesloten. Stekker weer in stopcontact: ketel gaat aan en werkt maar scherm thermostaat blijft zwart….

[ Voor 14% gewijzigd door 996 op 06-03-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Nee zo'n gateway heb ik zeker niet.

Thermostaatkabel gaat vanuit de muur direct de ketel in hier, geen toevoegingen.

Heb de 2 monteurs niet de hele tijd op hun vingers gekeken. Ze vroegen of ik uitleg nodig had over de werking van de thermostaat en dat ik er waarschijnlijk zelf wel uit zou komen omdat ik immers 'op de computer werk' :-). Ze hebben de E-Twist aan de wifi gekoppeld omdat dit wat lastig zou zijn.

Mannen waren vertrokken en daarna wat zitten spelen met de E-Twist. Of het even geduurd heeft voordat deze tot leven kwam kan ik dus niet zeggen. Maar lijkt mij van niet, zodra aangesloten op de kabel zal de thermostaat stroom krijgen en zal hij het doen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik heb ook een ace-matic en de e-twist.
Moet gewoon werken.
Wat wel eens mis gaat dat men de thermostaat aansluit terwijl de ketel al aan staat, dus ketel stroomloos laten, thermostaat aansluiten en dan de ketel aanzetten.
Bij opstarten van de ketel kijkt deze wat er aangesloten is op de r-bus aan/uit of opentherm, een gateway heb je zeker niet standaard nodig.

Hangt er nou een druppel aan die knelkoppeling?

[ Voor 6% gewijzigd door edsandje op 07-03-2024 16:35 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
Bedankt voor jullie reacties

Gister de thermostaat met een korte kabel rechtstreeks op de R-bus aangesloten. Ketel stond toen uit, stekker eruit tijdens het aansluiten. Nadat de stekker van de ketel weer in het stopcontact gestoken was bleef het scherm van de Etwist zwart.
Ik snap er niks van en dus maar weer de gateway ertussen en dan doet de thermostaat het gewoon prima.

Moet ik wellicht toch de thermostaat op de OpenTherm aansluiting aansluiten? Zit de thermostaat bij jullie op de R-bus aansluiting aangesloten, ja toch?

(Er hangt inderdaad een druppel aan de knelkoppeling van de inlaatcombinatie.)

Ik vind de Etwist verder ook een prima ding en met een beetje doorzettingsvermogen lukt het best om alles in te stellen en een weekprogramma te maken met verschillende schakelmomenten en temperaturen. Ook koppelen aan Google Home (Of Alexa) is mogelijk. En dan werkt stembediening best grappig, maar denk niet dat ik het veel zal gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door 996 op 07-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wschoonveld
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05 07:00
Etwist staat sinds gister bij Remeha in storing, ik heb al twee dagen dat Etwist app aangeeft dat hij offline is. Zie ook Remeha.nl en dan onder pagina contact. Thermostaat had zelf het probleem dat het opeens niet meer op de WiFi kon, een fabrieksreset gedaan en toen kon hij weer verbinding krijgen. Maar geen verbinding met de app(en dus met de server van Remeha).
Ik heb nog geen oplossing gezien, ben benieuwd wanneer het opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 996
Hier werkt de Etwist (nog) wel en de app ook (iOs, Remeha Home app versie 3.52.9)
Blijkbaar zijn er dus meerdere servers
De thermostaat software versie is 2.24.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik vind het wel apart dat je een gateway er bij hebt.
Volgens mij wordt er bij een ccs van Remeha een e-twist bij geleverd zonder gateway.
Dat die niet werkt kan gebeuren maar waarom dan een andere er op zetten met een gateway?
Hadden ze die nog liggen? Oud model?
Quote uit je Remeha link
* Let op: Bij een eTwist met hardware versie 5 in combinatie met een ACE toestel is een gateway nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
Inmiddels ook weer telefonisch contact gehad met de installateur: om uitval door piekspanning te voorkomen hebben ze een gateway ertussen geplaatst.

Zonder gateway krijg ik hem zelf niet aan de praat. Zijn het ook echt verschillende types etwist thermostaten?
Pagina: 1