Nieuwe Televisie voor in de woonkamer à €1750,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-06 08:41
TL;DR Opzoek naar een nieuwe televisie voor in de woonakamer, formaat moet tussen de 55" en 65" zijn, moet het liefst minder dan €1750,- kosten, en zal voornamelijk gebruikt worden voor streaming, en af en toe wat casual gaming.

Ik zoek
Ik ben opzoek naar een nieuwe (OLED) televisie. Met het oog op de grootte van mijn woning in de toekomst en de huidige zitafstand tot de TV kan ik zeggen dat hij minimaal 55" moet zijn, maar dat 65" eigenlijk al meer dan groot genoeg is (lees: bijna te groot), 55" heeft dan dus ook mijn voorkeur op het moment.

Wat is je budget?
Eigenlijk niet meer dan €1750, in mijn ogen is dit haalbaar, graag hoor ik jullie mening hierover.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Ik gebruik mijn televisie voornamelijk om films en series op te kijken. Dit doe ik via de grote bekende streaming services. Ik maak ook gebruik van Plex (heb al een lifetime pass, met het oog op HDR ondersteuning etcetera), vanaf mijn homelab waarop ik mijn blue-rays heb gebackupped. Ik heb zelf geen televisie abo, en ben de aankomende tijd ook niet van plan om deze aan te schaffen (eventueel NL-ziet, of NPO start is voldoende), tuners en dergelijke zijn dus voor mij op het moment onbelangrijk.

Het kijken van films en series doe ik op het moment via een Chromecast 4k in combinatie met een HiFi systeem dat aangesloten is op een receiver (Daar zit een HDCP 2.2 poort op, en ARC), ik ben dus niet van plan om de speakers van de televisie te gaan gebruiken.

De chromecast bevalt me eigenlijk op het moment best goed qua gebruiksgemakken en laadtijden, ik ben dus ook benieuwd hoe deze presteert ten opzichte van de built-in os'es van de ondergenoemde televisies.

Ook zal ik de televisie gaan gebruiken voor games, ik ben van plan mijn PC (inclusief RTX3080) aan te sluiten met een optische HDMI dan wel Displaypoot kabel, zodat ik hier op de bank casual games op kan spelen (met een controller). In de toekomst is er ook een grote kans dat er een Playstation 5 in huis komt en een Nintendo Switch is er al. Hier zullen vooral casual games op worden gespeeld (Party games, Fifa, GTA etc.), en geen diehard shooters. Responsetijd is dus wel lichtelijk belangrijk voor mij, het moet bruikbaar zijn, maar die paar ms meer of minder maken me niet heel veel uit, daarvoor gebruik ik mijn monitor dan wel.

De televisie komt in de woonkamer te staan, er zal hier dan geen direct zonlicht opvallen.

Nog een extra klein details trouwens ik heb helaas NIET de mogelijkheid om mijn televisie op te hangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik op het moment vooral rondegekeken op RTINGS en op tweakers. Dit is tot nu toe mijn short list:

uitvoering: LG OLED evo G3 55" Zwart Voordelen: Lijkt de Go-to te zijn qua TV's op het moment, staat ook tevens het hoogste op mijn huidige shortlist. Nadeel: komt zonder TV stand, moet er extra bij worden gekocht (weer €150,- extra?), Internationale en niet internationale versies (?)

uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart Voordelen: stukje goedkoper dan de G3 Nadeel: Maakt geen gebruik van MLA(?)

uitvoering: Samsung OLED S95C 55" Zwart

uitvoering: Samsung Neo QLED QN92C 65" Zilver, Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn huidige televisie is een 32" 720p Toshiba LCD TV uit het jaar 0 (gratis telelvisie is immers beter dan geen televisie). Ik heb bewust wat langer gewacht (en gespaard) om een nieuwe televisie te kopen.

De vraag is nu dan ook, waar trek ik de lijn qua budget, ik zou best namelijk nog even door kunnen sparen, maar ik zit voor mijn gevoeld nu al redelijk op het punt van minimale returns voor het extra geld wat ik er bij in kan stoppen (en het is dit jaar écht wel tijd voor eindelijke een moderne TV :+ ).

Elke upgrade gaat voor mij op het moment een gigantische upgrade zijn, en het moet er eigenlijk wel eentje zijn die zeker de aankomende 5, maar het liefst de aankomende 10 jaar nog mee kan.

Ook weet ik zelf niet echt wat nou het verschil is tussen QLED en OLED (en dan niet persé de exacte onderliggende techniek, maar de real world verschillen), online lees ik veel over kleur echtheid en dergelijke, maar wat dit nou precies in de praktijk biedt is mij nog een beetje een raadsel. Zeker bij de laatste twee in mijn shortlist heb ik eigenlijk geen idee wat de precieze verschillen nou zijn.

Ik ben niet (recent) wezen kijken in een Coolblue of Mediamarkt naar wat daadwerkelijke televisies, dit ben ik wel nog van plan, graag zou ik hier willen weten waar ik goed op moet letten. Ik kan me namelijk best voorstellen dat in een big box store setting sommige TV's niet echt goed voor tot hun recht komen, en dat er binnen de TV zelf ook nog veel aan te passen valt qua settings.

Ik heb ook online gelezen dat de nieuwe serie van LG OLEDs er deze maand aankomt, ik kan best nog even wachten totdat deze er zullen zijn, ik neem dan aan dat de prijzen van de huidige TV's ook weer een stukje zullen zakken.

Bedankt voor het lezen van mijn essay :+ , indien jullie verder nog vragen hebben zie ik ze wel verschijnen, ik kijk uit naar jullie reacties :)

[ Voor 2% gewijzigd door tjallo op 05-03-2024 20:51 . Reden: Nederlandsn't ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:57
Wanneer je de nieuwe TV voor een lange tijd wilt gebruiken zou ik Samsung links laten liggen en naar een Panasonic, Sony of LG (in deze volgorde) kijken.

QN = MiniLED
S = QD-OLED

Zolang er geen directe zonlicht op de TV schijnt geniet (QD)OLED imo de voorkeur, tenzij je veel waarde aan HDR hecht. Dan is een LCD TV met MiniLED de betere keuze.

De LG modellen bieden in de regel meer bang for the buck, Panasonic heeft verhoudingsgewijs minste uitval en biedt out of the box meest accurate kleuren/ weergave. Sony zit hier tussenin.

Het hangt dus af van hoe kritisch je bent. Je geeft aan dat je o.a. gebruik maakt van Blu-ray's, hierdoor is een Panasonic of Sony imo de betere keuze doordat beide merken class leading zijn op het gebied van processing.

Helaas vallen de goede Panasonic modellen buiten het budget, bij Sony kun je naar de 55A90J en 55A80L kijken. Hierbij is de A90J met dezelfde prijspunt de betere keuze doordat dit model over een heatsink beschikt en meer HDR impact biedt. Gebruikte SoC, beeldprocessor en paneel zijn hetzelfde ondanks dat er twee introductiejaren tussen zit.

Laat je niet (mis)leiden door de gemeten waardes van Rtings, sommige fabrikanten (waaronder LG en Samsung) implementeren sjoemelsoftware die testpatronen herkent en hierop inspeelt. In de praktijk is er geen verschil in helderheid tussen bijv. de Sony A80L en LG C3, ongeacht SDR of HDR materiaal.

WebOS en GoogleTV van Sony werken vlot, GoogleTV integratie van Sony zit logischer in elkaar met o.a. een snelmenu. Bij LG moet je vaker klikken om iets te wijzigen, ook is de afstandbediening van de Sony modellen imo fijner.

De originele voet van de G3 is gammel en overpriced, wellicht dat je een mooie universele kan vinden mocht je toch voor dit model kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
@tjallo
Samsung gebruikt bewust de term QLED omdat het op OLED lijkt, maar QLED is gewoon LCD techniek. Wel erg goed geworden maar nog steeds geen OLED.
Momenteel maakt enkel LG echte OLED panelen, Samsung en Sony en de rest gebruiken vaak deze panelen. Sinds kort heb je ook QD-OLED, wat een alternatieve techniek is wat zonder patent van LG gemaakt kan worden. Is redelijk nieuw en heeft zich dus nog niet bewezen dus zou die nu niet kiezen.

Als je je woonkamer echt helemaal donker kan maken, ga dan voor OLED. Alle nieuwe TV's gaan fel genoeg dat HDR er echt vanaf springt (Heb een Sony Bravia XR-55A90J en je ogen brander er echt uit in sommige scenes).
Kan je niet je woonkamer donker maken, ga dan voor mini-led. Kunnen een stuk feller en zijn momenteel de beste LCD tv's en gaan hard richting de kwaliteit van een OLED TV.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Sony. Hebben vaak de beste kleuren en beeldbewerking en draaien Android TV. PLEX en alle apps kan je direct vanaf je TV draaien:
categorie: Televisies

Ik zou voor de Sony Bravia XR-55A90J gaan :P

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 06-03-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-06 22:56
Dat de LG G3 zonder voet komt, heeft mij er ook van weerhouden om deze televisie te kopen. Daarom ging ik een maand geleden voor de Sony A84L. Prachtige TV en geen spijt van. Andere overwegingen voor mij waren de LG C3 en de Samsung S95C. Uiteindelijk gewoon naar de winkel gegaan en deze vergeleken. Ik vond Sony de mooiste beeldverwerking hebben, daarom o.a. ook voor deze gegaan.

Het verschil met jou is echter dat je al een mooi geluidssysteem hebt! Dat had ik niet. Bij Sony zit namelijk ook goed geluidkwaliteit bij de TV in het budget verwerkt samen met het Acoustic Center Sync in combinatie met Sony soundbar systemen. Ergens wel jammer als dat uit blijft staan, omdat je jouw Hifi systeem al gebruikt. Het is overigens wel mogelijk om de TV als center speaker te laten fungeren. Gemixte reviews zijn hierover te vinden (schijnt niet altijd perfect te werken).

In jouw situatie was ik daarom dan misschien eerder voor een LG C3 gegaan. Wachten tot de nieuwe modellen uitkomen is ook een optie (B4, C4 en G4), maar het is al wel bekend dat ieder geval de B4 en de C4 ook geen MLA panelen gaan krijgen. Of de G4 dit keer met een voetstuk komt weet ik niet, maar die zal waarschijnlijk wel in het begin qua prijs rond de 4.000-5.000 euro liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

PigRush schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:26:
Of de G4 dit keer met een voetstuk komt weet ik niet
Ik wel. Die komt er niet (wel als dure accessoire). De 'G' staat namelijk voor "Gallery", en hij is bedoeld om als een schilderij aan de muur te hangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Freshouttheoven schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:28:
WebOS en GoogleTV van Sony werken vlot, GoogleTV integratie van Sony zit logischer in elkaar met o.a. een snelmenu. Bij LG moet je vaker klikken om iets te wijzigen, ook is de afstandbediening van de Sony modellen imo fijner.
De LG C3 heeft WebOS 23 met een snel menu om instellingen te wijzigen. Werkt erg handig. Zal voor alle 2023 modellen gelden.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Ik wel. Die komt er niet (wel als dure accessoire). De 'G' staat namelijk voor "Gallery", en hij is bedoeld om als een schilderij aan de muur te hangen :)
De G4 komt wel met een voet. Een quote uit dat artikel: De G4 is net als zijn voorganger vooral bedoeld om vlak tegen de wand opgehangen te worden, maar LG zegt de tv nu ook met een voet uit te leveren. Tot nu toe moest je die voet los kopen.

Opzich geen gekke keuze van LG, omdat de G vanaf de 3 serie daadwerkelijk een betere tv is dan de C en geen design versie van de C meer is. Er is dus reden om de G te kopen voor de betere beeldkwaliteit en niet alleen omdat ie mooier hangt.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 06-03-2024 15:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hulleman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:26:
[...]

De G4 komt wel met een voet. Een quote uit dat artikel: De G4 is net als zijn voorganger vooral bedoeld om vlak tegen de wand opgehangen te worden, maar LG zegt de tv nu ook met een voet uit te leveren. Tot nu toe moest je die voet los kopen.

Opzich geen gekke keuze van LG, omdat de G vanaf de 3 serie daadwerkelijk een betere tv is dan de C en geen design versie van de C meer is. Er is dus reden om de G te kopen voor de betere beeldkwaliteit en niet alleen omdat ie mooier hangt.
Ok, bijzonder. Maar is dus volgend hetzelfde artikel nog niet zeker of dat in onze regio ook het geval gaat zijn. Denk dat ie bij de meerderheid alsnog tegen de muur komt en die voet dan in veel gevallen ongebruikt naar de stort kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
Hallo allen, alleereerst bedankt voor alle waardevolle input! TV's zijn niet helemaal mijn schtick, maar ik kan dankzij jullie input nu een stuk geinformeerde keuze maken.

Ik heb in ieder geval nog even besloten om te wachten tot de nieuwe lineup van LG daadwerkelijk beschikbaar is op de Pricewatch, dit omdat ik hoop dat er een eventuele prijsdaling van de huidige series komt. Ook duik ik zelf nog even de winkels in om de TV's in person te zien.

Het zal het waarschijnlijk ofwel een LG OLED evo G3 55" Zwart worden, met aftermarket voet (heb o.a. op Reddit al wat aanraders voorbij zien komen).

De andere optie is er eentje uit het Sony kamp (in plaats van de C3 omdat: betere image processing, en mijn voorkeur gaat uit naar Google TV tov LG's os): Sony Bravia XR-55A80L (standaard afstandsbediening) Zwart of Sony Bravia XR A90J 55" Titanium, Zwart. Ik neig naar de A90J, omdat hier dus een heatsink op zit, wel huiver ik een beetje voor de software updates, aangezien deze TV al weer uit 2021 komt (ondanks dat ze beiden hetzelfde paneel en dezelfde processor hebben). Ik weet niet wat de verwachte updates zijn voor beide TV's en of deze er uberhaupt komen.

@Freshouttheoven, ik was trouwens toch nog wel even benieuwd, ondanks het (te grote) prijsverschil, om welke Panasonics het dan zou gaan, hebben we het dan over zoiets? Panasonic TX-55MZW2004 Zwart (Sidenote: vroegah, een jaar of 10 geleden hadden wij thuis ook een Panasonic, grappig om te zien dat ze praktisch nog steeds dezelfde afstandbedieningen gebruiken, krijg er bijna nostalgie van :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-06 13:55
Ik denk dat de beste optie voor je een Samsung S90C is, indien je je PC met RTX3080 op je nieuwe tv wilt aansluiten en veel waarde hecht aan gamen met 144Hz refreshrate.
Ik weet dat van de huidige OLEDs alleen samsung 144Hz heeft. De S95C haalt niet de volledige bandbreedte van 48Gb/sec (maar slechts 40Gb/sec) door verouderde hardware in de one connect box.
Je kunt ook wachten op de nieuwe LG C4 of G4 serie met 144Hz refreshrate.
Je moet dat wel bereid zijn om veel meer te betalen dan de huidige OLEDs.
De samsung QD-OLED wordt ook niet zoveel dimmer in game-mode in vergelijk met de LG C-serie. Ik denk dat voor nu de Samsung 55-65S90C QD-OLED de beste game optie is.
De Samsung en de LG zijn ook de enige OLEDs met 4 volledige HDMI 2.1 ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
@Duster_42 had ik misschien even wat duidelijker moeten vermelden in mijn eerste post, maar ik zal voornamelijk nog steeds mijn 180Hz monitor als hoofdbeeldscherm voor mijn pc gebruiken. Het ging mij er meer om dat ik af en toe een keer zoiets als Forza Horizon op mijn TV kon spelen vanaf mijn PC, dan maken mij die 24Hz'en verschil en die paar ms extra niet heul veel extra uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door tjallo op 07-03-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 09:44
Hisense heeft ook een mooie 65 inch OLED tv. Kan hem op tweakers niet vinden, maar zoek op google naar hisense oled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
tjallo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:49:
Het zal het waarschijnlijk ofwel een LG OLED evo G3 55" Zwart worden, met aftermarket voet (op o.a. op Reddit al wat aanraders voorbij zien komen). De andere optie is er eentje uit het Sony kamp (in plaats van de C3 omdat: betere image processing, en mijn voorkeur gaat uit naar Google TV tov LG's os):
De LG OLED G3 moet je positioneren tegenover een Sony A95L en niet tegenover een A80. De A95L is ruim € 1.000 duurder dan een G3. Dat is het prijsverschil echt niet waard. Sony prijst hun tv's hoger dan de concurrentie, puur omdat het een Sony is. Als je twijfelt tussen een G3 of A80 is de keuze makkelijk en ga voor een G3. Je komt nu af van een LCD toshiba. Je komt qua beeldkwaliteit af van helemaal niks en gaat naar een OLED. Dat verschil is zo enorm dat je de eventuele marginale betere beeldverwerking van een Sony echt niet gaat merken tov een LG. Elke OLED geeft erg goed beeld. Persoonlijk zou ik het geld in de zak houden en voor een LG gaan en niet voor een Sony. Panasonic zou ik niet eens overwegen, omdat dat echt een puristentoestel is.

Ik zelf heb een C3 en dat is echt meer dan helder genoeg. Ook voor HDR en Dolby Vision. De C7 was helder genoeg, de C3 doet daar een dikke schep boven op en de beeldkwaliteit is gewoon goed.

Wat betreft updates. Ik kan alleen spreken over LG. Voor de C3 heb ik ruim 6 jaar lang een C7 gehad en die heeft die hele levensduur (naar mijn idee) elk jaar wel een firmware update gekregen. Wat LG eigenlijk niet updatet is het WebOS. Daar blijf je in feite bij de versie die bij de tv wordt geleverd (al is dat voor de G versie wellicht anders). Hoe Sony omgaat met updates weet ik niet.

Ik heb ervaring met WebOS en met Android TV. WebOS 23 (G3 en C3) voelt heel erg aan als android tv op de Nvidia Shield die ik heb. Dat was op mijn C7 wel anders, al was WebOS daar ook prima. Het voordeel van Android TV is de bredere ondersteuning voor apps, maar persoonlijk zou ik daar mijn keuze niet van af laten hangen.

[ Voor 74% gewijzigd door Hulleman op 07-03-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:57
Graag gedaan!

Panasonic heeft verschillende OLED modellen in het assortiment. MZ200x is vergelijkbaar met de G3, beide hebben een MLA paneel en heatsink. LZ100x, LZ1500 en MZ1500 hebben een door Panasonic aangepaste WBE WOLED paneel zonder heatsink/ MLA.

Sony heeft ook jaren lang min of meer dezelfde layout betreft afstandbedieng gehad, drie jaar geleden hebben ze eindelijk een design update uitgevoerd :).

De A90J zal geen update betreft OS krijgen, worden nog wel zo nu en dan firmware updates uitgebracht. De meest recente dateert van eind vorig jaar. Zou hier sowieso niet te veel waarde aan hechten, ongeacht het merk zul je er ongeveer zes tot acht jaar gebruik van kunnen maken en daarna wordt het tijd om een externe media oplossing te zoeken.

Verder klopt het wat Hulleman zegt, elke huidige OLED TV geeft mooi beeld. Samsung en LG hebben beide een inhaalslag gemaakt de laatste jaren op het gebied van processing/ accurate beeldweergave. Op detail niveau zijn er verschillen en is het afhankelijk van hoe kritisch iemand is.

Betreft helderheid kun je nog wat kanttekening maken. HDR wordt gemasterd op 1000 of 4000 nits, een standaard WBE paneel haalt deze waardes niet en moet tone mapping toepassen. Wanneer je films of series wilt ervaring zoals de maker/ regiseeur dit bedoelt heeft dien je een TV te kopen met een piekhelderheid boven de 1000 nits zoals een G3, S95C, A95L of MZ200x. Hierbij bieden de LG G3 en Samsung S95C verreweg de meeste bang for the buck en geniet de G3 imo de voorkeur.

Een C3, A8xL en A90J bieden ook een mooie HDR weergave dat voor de gemiddelde consument volstaat echter is het minder indrukwekkend dan de high end modellen. Hierbij geldt dus ook waar je voorkeur naar uitgaat.

Hou er rekening mee dat de G3, C3 een glossy toplaag hebben, wanneer je ook regelmatig overdag TV kijkt met veel omgevingslicht kijk je eerder naar een spiegel dan een TV bij donkere scenes. De A8xL en in iets minder mate de A90J hebben minder last van weerspiegelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjallo
Het is ondertussen al weer een tijdje terug, maar zojuist de LG C3 55" besteld, nogmaals dank voor alle hulp
Pagina: 1