Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:20

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hallo,

Mijn zwager heeft een huis gekocht en hij is aan het oriënteren op zonnepanelen. Hij heeft een aantal offertes opgevraagd. Ik heb voorgesteld om een topic voor hem te openen, omdat ik niet goed wist wat de beste keuze qua offerte zou kunnen zijn.
Foto's, helling en ligging
Het dak heeft een hoogte van 7.3 meter en 30 graden helling (3dbag.nl). De voortuin is gelegen op het (noord)oosten en de achtertuin op het zuidwesten.

Foto PDOK
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bxcYoAc.jpg

Foto Maps
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lodgmyM.jpg

Foto SunCalc
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkrzItM.png

Foto voorgesteld legplan (met 10 panelen - met 4 zou alleen de verticale panelen kunnen)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hjq3zOO.png
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is +/- 5 meter breed (schatting). Er is een dakraam aanwezig. In het legplan wordt daarom 1 paneel naast het dakraam gelegd en de rest daaronder (4 op een rij). Er is in de 1e instantie uitgegaan van 10 panelen. Dit lijkt wat teveel. 8 zal al voldoende zijn. In plaats van 4 verticale panelen en 1 horizontaal paneel per dak-kant, kunnen er 4 verticaal geplaatst worden op een rij denk ik.
Schaduw
In de achtertuin staan bomen. Maar op ca. 20-25 meter (hemelsbreed) van het dak. Ik kan niet goed inschatten of het dak schaduw krijgt van de bomen wanneer de zon onder gaat. Maar dat lijkt mij niet direct problematisch met een tuin op het zuid-westen.
Jaarverbruik
Nog niet te bepalen. Woning uit ~1970. 2 persoons huishouden. Energielabel B (dak- en muurisolatie, dubbel glas). Ik schat in dat dit niet meer is dan 2500 eigenlijk.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Niet bekend. Ik heb gewezen op de grootte van de hoofdaansluiting. Dat zou geen probleem gaan vormen en anders zou een eenmalige verzwaring nog een optie zijn als er een kleine aansluiting ligt.
Budget
Budget niet zeer relevant. 3-6k lijkt mij redelijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ja. Maar kan desnoods via P1.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 ( installateur A )
10x AEG 410Wp
1x AEG AS-3000-2
€5770 'vrij van btw'
€1,41 per Wp

Offerte 2 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
10x Enphase IQ8Plus micro-omvormers
€4895 'incl btw'
€1,14 per Wp

Offerte 3 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
1x Growatt MIN 4200TL-X (AFCI)
€3995 'incl btw'
€0,92 per Wp

Offerte 4 ( installateur C )
8x Jinko Solar JKM 430Wp
1x Huawei Smart Energy Center 3KTL
€3454 'incl btw'
€1,00 per Wp
> heeft ook een offerte uitgebracht met micro-controllers, maar niet anders dan offerte 2.
Regio
Midden Nederland
Concreet de vraag
- Mijn eerste inschatting is dat offerte 3 het meest voordeligst is. Maar dit is dus op basis van 10 panelen. Dat zal dan vermoedelijk teruggaan naar 8. Wat is jullie advies daarin?
- En is het nodig om te kiezen voor micro-omvormers in deze situatie gezien de bomen? Of lijkt dat niet nodig. Ik las dat Growatt iets gevoeliger voor schaduw lijkt te zijn.
- Of toch op zoek naar andere offertes? Installateur 1 valt m.i. ook af. Komt wel heel dicht in de buurt van het maximale volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 05-03-2024 20:12 . Reden: Legplan toegevoegd en Emoji fixes ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ThinkPad op 17-04-2024 06:52)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:29:
@ViezeVis Is er nog een update vanuit jouw kant te melden?
Zeker! Mijn zwager heeft de volgende offerte geaccepteerd voor €3595

10 × Aiko 445W
GoodWe 3600D-NS-30p
Incl HomeWizard energiedisplay en meter

Regionaal, en énorm veel positieve reviews :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
Offerte 3 lijkt mij een mooie prijs, geen enkele reden om hier met micro omvormers te werken. Wat betreft de schaduw, de zon schijnt de komende dagen, ook zonder blad aan de bomen kan je zien hoe laat er schaduw op valt. Beetje schaduw gaat prima met een string omvormer, zolang je maar voldoende panelen hebt. Overigens veranderen ook micro omvormer geen schaduw in zon, dus verwacht daar geen wonderen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb nog eens op Suncalc gekeken en op Maps wat oude Streetview foto's. Als ik zo inschat in de maand augustus, dan lijkt de zon hier al aardig op het westen te zitten. En aan de achterzijde geeft dat zo te zien geen schaduw :Y)

Zonstand
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tvqOLsd.jpg

Achterkant
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EreoN0U.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Is er v.w.b. het legplan en de geoffreerde producten nog een op- of aanmerking? Of lijkt dit verder allemaal prima met een Growatt omvormer enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Iemand anders nog eventueel nog tips of aanvullingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ViezeVis schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:22:
Of lijkt dit verder allemaal prima met een Growatt omvormer enz.
Die Growatt is volgens mij aardig overgedimensioneerd. De andere aanbieders offreren een 3kW model, dat zal niet voor niets zijn. De panelen liggen in een oost-west opstelling dus niet alle panelen zijn de hele dag beschenen. Ik heb zelf ook een oost-west maar dan 13 en 11 panelen per richting. Hiermee dek ik mijn jaarlijkse verbruik af (all electric woning).

Kijk met pvcalc eens of je aftopt met een 3kW model. Geen idee of het voor de prijs uitmaakt overigens.

Daarnaast 8 of 10 panelen, liefst in 1x goed leggen, later nog een keer bijplaatsen is per definitie kostbaar.
Hou daarbij ook rekening met toekomstige ontwikkelingen als dat gaat spelen (denk aan warmtepomp, inductie, EV) qua nu neerleggen van panelen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Die Growatt 4200 is juist geoffreerd om in de toekomst extra panelen bij te kunnen plaatsen vermoed ik zo, geen verkeerde gedachte. De startspanning is bij alle Growatt 1 fase omvormers gelijk, dus geen nadelige gevolgen. Wat prijs betreft 80 euro verschil. Het is inderdaad beter om het dak goed te vullen, scheelt in de toekomst een hoop gedoe en kosten. Als je het modelcontract neemt bij je energiemaatschappij krijg je ook gewoon netjes een teruglever vergoeding, no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ik heb gevraagd of er ook een GoodWE omvormer leverbaar is met een lagere opstartspanning (50v ipv 100v) en of de 3600 niet volstaat. Met PVCalc topt ie alleen in de wintermaanden af. Met zowel 4200 als 3600. Maar in de zomermaanden lijkt dit voor een 3600 ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Waarom niet via offerte 3 (vanwege de gunstige prijs) beide dakvlakken maximaal volleggen? Panelen zijn nog nooit zo voordelig geweest en met oost-west heb je een mooie spreiding van de opwekking gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Jinko + Growatt is het beste mogelijk voor z'n string type systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:29:
Zeker! Mijn zwager heeft de volgende offerte geaccepteerd voor €3595

10 × Aiko 445W
GoodWe 3600D-NS-30p
Incl HomeWizard energiedisplay en meter

Regionaal, en énorm veel positieve reviews :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is met €0,81/Wp dan een erg scherpe prijs (y)

Kwam die installateur ook met het idee van een HomeWizard? Heb dat onlangs bij familie ook geïnstalleerd toen we daar panelen hebben gelegd (plat dak), zo’n HomeWizard werkt veel beter dan de vaak brakke portal van een Chinese omvormer. Veel beter inzicht ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 17 april 2024 @ 06:52:
Dat is met €0,81 dan een erg scherpe prijs (y)

Kwam die installateur ook met het idee van een HomeWizard? Heb dat onlangs bij familie ook geïnstalleerd toen we daar panelen hebben gelegd (plat dak), zo’n HomeWizard werkt veel beter dan de vaak brakke portal van een Chinese omvormer. Veel beter inzicht ook.
Nou ik kwam zelf met het idee totdat ik op de offerte zag staan dat het er bij in zit :)

Pagina: 1