Hallo,
Mijn zwager heeft een huis gekocht en hij is aan het oriënteren op zonnepanelen. Hij heeft een aantal offertes opgevraagd. Ik heb voorgesteld om een topic voor hem te openen, omdat ik niet goed wist wat de beste keuze qua offerte zou kunnen zijn.
Foto PDOK

Foto Maps

Foto SunCalc

Foto voorgesteld legplan (met 10 panelen - met 4 zou alleen de verticale panelen kunnen)

10x AEG 410Wp
1x AEG AS-3000-2
€5770 'vrij van btw'
€1,41 per Wp
Offerte 2 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
10x Enphase IQ8Plus micro-omvormers
€4895 'incl btw'
€1,14 per Wp
Offerte 3 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
1x Growatt MIN 4200TL-X (AFCI)
€3995 'incl btw'
€0,92 per Wp
Offerte 4 ( installateur C )
8x Jinko Solar JKM 430Wp
1x Huawei Smart Energy Center 3KTL
€3454 'incl btw'
€1,00 per Wp
> heeft ook een offerte uitgebracht met micro-controllers, maar niet anders dan offerte 2.
- En is het nodig om te kiezen voor micro-omvormers in deze situatie gezien de bomen? Of lijkt dat niet nodig. Ik las dat Growatt iets gevoeliger voor schaduw lijkt te zijn.
- Of toch op zoek naar andere offertes? Installateur 1 valt m.i. ook af. Komt wel heel dicht in de buurt van het maximale volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/.
Mijn zwager heeft een huis gekocht en hij is aan het oriënteren op zonnepanelen. Hij heeft een aantal offertes opgevraagd. Ik heb voorgesteld om een topic voor hem te openen, omdat ik niet goed wist wat de beste keuze qua offerte zou kunnen zijn.
Foto's, helling en ligging
Het dak heeft een hoogte van 7.3 meter en 30 graden helling (3dbag.nl). De voortuin is gelegen op het (noord)oosten en de achtertuin op het zuidwesten.Foto PDOK

Foto Maps

Foto SunCalc

Foto voorgesteld legplan (met 10 panelen - met 4 zou alleen de verticale panelen kunnen)

Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is +/- 5 meter breed (schatting). Er is een dakraam aanwezig. In het legplan wordt daarom 1 paneel naast het dakraam gelegd en de rest daaronder (4 op een rij). Er is in de 1e instantie uitgegaan van 10 panelen. Dit lijkt wat teveel. 8 zal al voldoende zijn. In plaats van 4 verticale panelen en 1 horizontaal paneel per dak-kant, kunnen er 4 verticaal geplaatst worden op een rij denk ik.Schaduw
In de achtertuin staan bomen. Maar op ca. 20-25 meter (hemelsbreed) van het dak. Ik kan niet goed inschatten of het dak schaduw krijgt van de bomen wanneer de zon onder gaat. Maar dat lijkt mij niet direct problematisch met een tuin op het zuid-westen.Jaarverbruik
Nog niet te bepalen. Woning uit ~1970. 2 persoons huishouden. Energielabel B (dak- en muurisolatie, dubbel glas). Ik schat in dat dit niet meer is dan 2500 eigenlijk.Huidige elektriciteitsaansluiting
Niet bekend. Ik heb gewezen op de grootte van de hoofdaansluiting. Dat zou geen probleem gaan vormen en anders zou een eenmalige verzwaring nog een optie zijn als er een kleine aansluiting ligt.Budget
Budget niet zeer relevant. 3-6k lijkt mij redelijk.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Ja. Maar kan desnoods via P1.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 ( installateur A )10x AEG 410Wp
1x AEG AS-3000-2
€5770 'vrij van btw'
€1,41 per Wp
Offerte 2 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
10x Enphase IQ8Plus micro-omvormers
€4895 'incl btw'
€1,14 per Wp
Offerte 3 ( installateur B )
10x Jinko Solar N 430Wp
1x Growatt MIN 4200TL-X (AFCI)
€3995 'incl btw'
€0,92 per Wp
Offerte 4 ( installateur C )
8x Jinko Solar JKM 430Wp
1x Huawei Smart Energy Center 3KTL
€3454 'incl btw'
€1,00 per Wp
> heeft ook een offerte uitgebracht met micro-controllers, maar niet anders dan offerte 2.
Regio
Midden NederlandConcreet de vraag
- Mijn eerste inschatting is dat offerte 3 het meest voordeligst is. Maar dit is dus op basis van 10 panelen. Dat zal dan vermoedelijk teruggaan naar 8. Wat is jullie advies daarin?- En is het nodig om te kiezen voor micro-omvormers in deze situatie gezien de bomen? Of lijkt dat niet nodig. Ik las dat Growatt iets gevoeliger voor schaduw lijkt te zijn.
- Of toch op zoek naar andere offertes? Installateur 1 valt m.i. ook af. Komt wel heel dicht in de buurt van het maximale volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/.
[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 05-03-2024 20:12 . Reden: Legplan toegevoegd en Emoji fixes ]