Voorzetwand plaatsen tegen geluidsoverlast (stemmen) buren

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:31
Ik heb veel last van stemgeluid van de buren. Woon in een 1930 appartement en ik hoor ze letterlijk door de muur heen praten. Nu lees ik dat dmv een geisoleerde voorzetwand plaatsen je dit aardig dragelijker kunt maken. Nu onderzoek / Youtube ik dat wat maar dan zie je van die superstrakke voorzetwanden met aluminium profielen etc. Ziet er prachtig uit maar is er ook een cheap-maar-goed-genoege manier qua constructie om zoiets goedkoper te doen?

Paar latten overal op vastschroeven, geluidsisolatie ertussen, gipsplaat ervoor en klaar? Het hoeft van mij niet super strak te zijn. Functioneel. Wat betekent dat ik op de bank (die tegen die muur staat) een boek kan lezen zonder m'n buurman continu te willen vermoorden (hij praat de hele dag / ongeveer 20 uur per dag / is 24/7 thuis, drama. Ik woon alleen, hou van rust, geen ideale combi).

Maar het is een cheape kutwoning waar de verhuurder geen zak om geeft dus ik wil zo weinig mogelijk geld erin steken want waarschijnlijk moet ik het er toch weer uitroppen zodra ik (ooit) ga verhuizen.

Kan ik dit cheap zelf doen (wel brandveilig bijv)? Ik ben best handig :) alle tips welkom!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
Metal stud is goedkoper dan hout.

45mm metal stud, goedkoopste glas of steenwol, 2 lagen gewone gipsplaat. Heel goedkoop.

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 05-03-2024 18:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Passie-m
  • Laatst online: 10:59
Lastige met geluid is dat het zowel via gaten als via contact geluid via de muur zelf gaat.

Je moet dus zeker geen harde isolatie gebruiken zoals pir. Maar een zachte glaswol/ steenwol. Is ook nog eens goedkoper. Probeer het dus zo dicht mogelijk aan te sluiten op elkaar. En controleer of het ook niet via je plafonds komt. Want zal mij niks verbazen als het houten balken zijn aangezien het jaren 30 is. En het boven je plafond waarschijnlijk ook zo lek als een mandje is. Idem voor je vloer ;-).

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Makkelijk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:44:
Metal stud is goedkoper dan hout.

45mm metal stud, goedkoopste glas of steenwol, 2 lagen gewone gipsplaat. Heel goedkoop.
Dit is een goeie 'cheap ass' optie idd.

En daarna hoor je vanzelf waar er nog geluid 'lekt'. Dit kan idd prima via 't plafond/vloer komen zoals hier boven is aangehaald, maar denk wel dat dit een goeie eerste stap is.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:09
Ik heb dit ook gedaan. Regelwerk 44mm dik 44mm van de muur, klemmen tussen plafond en vloer met foam er tussen. Dan steenwol 45mm achter het regelwerk langs, en er tussen, en dan dubbel gips er op schroeven. Dit werkte bij mij echt heel goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-01 14:30
Je wil geluidisolatie...
Dus: 76 mm metalstud op isolatieband gemonteerd; Rocksono isolatie; dubbele (beide zijden) glasvezel gips (bijvoorbeeld Knauf Diamond)...
https://www.rockwool.com/...e/voorzetwand-binnenmuur/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
natural colour schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:11:
Je wil geluidisolatie...
Dus: 76 mm metalstud op isolatieband gemonteerd; Rocksono isolatie; dubbele (beide zijden) glasvezel gips (bijvoorbeeld Knauf Diamond)...
https://www.rockwool.com/...e/voorzetwand-binnenmuur/
Duur

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• spokje
Bedankt voor de suggesties, mag ik vragen waarom dubbel gipsplaat ipv enkel?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
spokje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
Bedankt voor de suggesties, mag ik vragen waarom dubbel gipsplaat ipv enkel?
Massa, in dit geval geldt hoe zwaarder hoe beter.

• spokje
lithoijen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Massa, in dit geval geldt hoe zwaarder hoe beter.
Thx, dus de laatste laag is gewoon 2 x gipsplaat.

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:02
spokje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Kan ik dit cheap zelf doen (wel brandveilig bijv)? Ik ben best handig :) alle tips welkom!
Als je isoleert met steenwol, dan is dit gunstig qua brandveiligheid en massa. De geluidsenergie wordt in de steenwol omgezet in (een heel klein beetje) warmte. Dan de goedkoopst mogelijke afwerking zoals eerder beschreven.

Twee lagen gips maakt meer massa en wellicht betere luchtdichtheid als je de naden laat verspringen?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
@spokje Ja, eventueel kun je kiezen voor een wat hardere plaat als afwerklaag. Deze zijn vaak iets zwaarder (nauwelijks meerwaarde) en veel harder, dus je butst er minder makkelijk deuken of gaten in. Ik ben zelf wel gescharmeerd van gipsvezelplaten. Gipsvezelplaten verwerken wel wat lastiger (zagen, met veel stof ipv doorhalen met een mes)

[ Voor 17% gewijzigd door lithoijen op 06-03-2024 09:32 ]

• timovd
  • Laatst online: 14:03

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je niet beter OSB achter de 12,5mm gipsplaten zetten i.p.v. 2x een gipsplaat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:18

H-W

Aan een OSB plaat kan je nog eens wat ophangen, een schilderij bijvoorbeeld. En vergeet niet je metal stud profielen ook op een laagje glaswol oid te monteren, zo zijn ze "ontkoppeld" van de achterliggende constructie.
Pagina: 1