Keuken uitbreiden met uitbouw / jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msvixen84
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-11-2024
Hi!

Ik ben bezig met de opstartfase van mijn project om de keuken uit te breiden in een oude jaren 30 woning.
Het uitbreiden van de keuken zal gerealiseerd moeten worden door een uitbouw (of aanbouw).

Nu ben ik er benieuwd wat de minst complexe manier van uitbouw zal zijn.

Ik overweeg de volgende opties:

1) de woonkamer met ca 2 meter verlengen.
Hier voorzie ik mogelijk wat gedoe met de buren gezien er dan bij de erfgrens gebouwd moet worden. Hoewel het een goede optie blijft.

2) de bestaande aanbouw waar de keuken en wc zit met ca 1 meter verbreden waardoor je een bredere keuken krijgt. Dan blijf ik weg bij de erfgrens.

3) de bestaande aanbouw waar de keuken en wc zit met ca twee meter verlengen. Dit is lastig omdat de tuindeur naar de centrale mandelige gang hier zit. Ik zie hier nog een mogelijkheid dat ik een nieuwe tuindeur realiseer aan de achterzijde waar zich ook een gang bevindt.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover die ik kan meenemen in de uitwerking van een eerste opzet voor de aannemer.

Aanzicht van buiten met links de bestaande uitbouw waar de keuken met daarachter een mini halletje en wc zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITWV_h2R5cCplZFKtwBzerPgA9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdsT6lGbIg7CdGg3T20sFEUn.jpg?f=fotoalbum_large

Aanbouw achterzijde met links de tuindeur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz9uCfpA2M1elDh1-6BMQWMJzg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0PjUNpXhvgu00TNrHPNCuOc.jpg?f=fotoalbum_large

Links achter de kozijnen de keuken en rechts de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0TAGjWRKy4P06--rVNhA1Ht87E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRLjB51joF9RXsiTXhV7mufr.jpg?f=fotoalbum_large

De veel te kleine keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JF-EaIDf_XfCg_VMxMomI89Bf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ddZSJJLwDwlXp4yGPOLHjE4.jpg?f=fotoalbum_large

Aanzicht vanuit de woonkamer met rechts achter de deur dus de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UG1h4nyFaOBGMUNuleoGhAbZQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJGGNmCPQOaPvd7TgDl97inZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:34
Mijn eerste gedachte, moet wc per se op die plek? Waar stond die origineel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 22:53
99ruud99 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:52:
Het is een kleine jaren '30 woning, grote kans dat er een houten hutje stond met een plank over de beerput.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 23:25
Optie 1 lijkt mij het mooiste. Misschien willen de buren meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
misschien mijn gebrek hoor maar ik zie niet hoe je keuken groter wordt van optie 1. hoekkeuken gaat niet want je moet nog naar de wc kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 18:22
Mag je wel uitbreiden ? Kan zo niet zien hoe groot je perceel is maar mag je niet tot een bepaald percentage van je perceel bebouwen ? Misschien verscheelt dit per gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msvixen84
99ruud99 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:52:
Die stond daar juist origineel. Heb er boven ook 1 die is nieuw geplaatst maar om daar de visite nou te laten plassen. Op een andere plek is helaas geen optie zonder een uitbouw. Aan de voorkant woning is er geen ruimte in de hal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msvixen84
Truffeltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:11:
Mag je wel uitbreiden ? Kan zo niet zien hoe groot je perceel is maar mag je niet tot een bepaald percentage van je perceel bebouwen ? Misschien verscheelt dit per gemeente.
Ja dat mag. Perceel aan de achterzijde is groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:32
Optie 1 lijkt mij het best, zoveel mogelijk ruimtewinst. Als je maar 1 meter verbreedt, hou je denk ik nog steeds te weinig ruimte. Dan zou ik het net zo lief niet doen.

Hoe is de relatie met de buren. Als je daar toch al af en toe koffie mee drinkt of zo, eens voorzichtig een balletje opgooien. Zeggen dat je een nieuwe en vooral grotere keuken wil, maar dat de mogelijkheden beperkt zijn. En dat je dan hun ook nog in de weg zit met een extra muur.

Je foto's laten ook net niet zien hoe het met de buren zit, is daar nu al een muur of een schutting? Plattegrond is ook wel handig.

Misschien willen de buren ook wel uitbouwen en zitten zij met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Optie 1 geeft de meest efficiënte ruimtewinst denk ik. Heb je al met je buren gepraat of waarom voorzie je gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Fr33z schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:02:
misschien mijn gebrek hoor maar ik zie niet hoe je keuken groter wordt van optie 1. hoekkeuken gaat niet want je moet nog naar de wc kunnen...
Buiten de bestaande lijntjes denken. Wie weet wil TS wel een kookeiland en een hoge kastenwand tegen de muur. Groter maar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:52
het hangt er helemaal van af wat het doel van je uitbouw is.
meer werkruimte dmv meer werkblad, 5 pits gasfornuis, keukentafel in de keuken? wat wil je precies met die uitbreiding van de keuken bereiken
Je hebt niet echt aangeven wat je met die extra ruimte wil gaan doen, en dan is het voor internet-vreemden redelijk zinloos om te proberen je een advies te geven waar je direct wat aan hebt.

als de extra ruimte niet functioneel is, dan is er waarschijnlijk nog wel een goed doel dat het geld beter kan gebruiken :)

uit de foto´s is niet helemaal duidelijk waar die buitendeur aan het eind van je huidige uitbouw naar toeleidt. is dat een (buiten)deur naar de toilet?

Met dat in het achterhoofd, laten we eens naar de opties kijken.
optie 3 (aanbouw achter de wc): hoe zie je het voor je dat die ruimte bruikbaar is, zonder de toiletgroep te verplaatsen (waarschijnlijk in de nieuwe aanbouw?). het worden dan overigens wel nog meer een (donkere) pijpela dan eerder het geval was (1 binnen en 1 buiten), en de ruimte in de tuin wordt nog minder bruikbaar dan hij nu al lijkt te zijn (inschatting obv de foto's).
De enige winst die je hier uit leidt te gaan halen is meer keukenblad, zonder de muur aan de tuin (die ook 2 meter langer wordt) effectiever te kunnen gebruiken.

Optie 2 (verbreden van je keuken):
wat ga je met die extra (binnen) meter doen? een barretje om aan te ontbijten? extra werkblad voor in de keuken? 1 meter is te weinig om een volledige keukentafel te bouwen (met stoelen/banken aan weerszijden).
Verder zijn er 2 andere belangrijke zaken die je dan niet uit het oog moet verliezen:
- je tuindeel naast de uitbouw wordt nog smaller en dus (vermoedelijk) alleen functioneel als een 'gang' naar het tuindeel achter je uitbouw.
- je raampartij met openslaande deuren zal je volledig moeten ombouwen, en de vraag is of er meer dan 1 enkele deur in de overgebleven muur past. en dat heeft gevolgen voor het volgende punt: licht inval in je woonkamer.
Dat is misschien wel iets wat op te vangen met een lichtkoepel in je nieuwe uitbouw, maar ik zou niet onderschatten hoeveel minder licht je binnen krijgt in je woonkamer.

Dat laat optie 1 (uitbreiding van woonkamer):
in geval van optie 1 en 2 ga ik er vanuit dat je iets met de muur van de keukendeur gaat doen, maar zeker in geval van optie 1 zal je die er waarschijnlijk uitgaan breken, net als de huidige raampartij in de keuken.
en hier komt de eerste vraag die ik stelde weer om de hoek: wat wil je bereiken: uitbreiding van de keuken (gezien de andere opties het meest waarschijnlijk), of is het de bedoeling om de woonkamer te vergroten / bij de keuken te betrekken (met eventueel een bar/kookeiland waar nu de keukendeur staat)?

Ook bij deze optie is de hoeveelheid licht een issue, maar aangezien je de dubbele openslaande deur simpel verplaatst, en je wellicht die -al genoemde- lichtkoepel in je nieuwe uitbouw kan realiseren, zal dat waarschijnlijk wel meevallen. Misschien kan je je huidige openslaande deuren zelfs hergebruiken.

Je zult merken dat optie 1 naar mijn mening het meest logische is.

een laatste gedachte, die wellicht niet relevant is: optie 2 voegt naar mijn mening ook het minste toe aan de waarde van de woning (even afgezien of je verwacht nooit meer te verhuizen).
En zou voor mij als potentiele koper waarschijnlijk een minpunt zijn, waarvoor ik de waarde van de woning minder acht (want ik moet extra geld uitgeven om dit te corrigeren).

[ Voor 5% gewijzigd door Stappieterug op 06-03-2024 15:06 ]

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Pagina: 1