Kabelplanning home studio

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvanhoewijk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-03-2024
_/-\o_ Hooggeachte Tweakers, _/-\o_

Omdat ik van een goede vriend van mij enorm goeie verhalen over jullie heb gehoord over het helpen bij zijn setup richt ik me tot jullie. Ik heb recentelijk 3 nieuwe synthesizers gekocht voor een goeie deal, dit is doorgeslagen in het maken van mijn droomstudio. Ik heb een rack kast gebouwt, rack apparatuur gekocht en mijn kamer perfect ingericht voor het maken van muziek met de nieuwe apparatuur. Hetgeen waar ik nu tegenaan loop is kabels... Ik wil hier niet op besparen en wil de meest optimale optie kiezen om compleet gebruik te maken van mijn apparatuur om hier muziek mee te maken.

Het doel van mijn setup is om alles raw op te kunnen nemen maar ook de mogelijkheid te hebben om het signaal door mijn hardware effecten te halen. Zodat ik zoveel mogelijk met mn handen aan de knoppen blijf en een beetje uit mn laptop duik. Ik wil het zo min mogelijk moeite maken om tijden het creatieve proces de ideeen die ik heb uit te voeren. Ik wil bij wijze van spreken een Prophet Bass met distortion van een pedaal sidechainen op een Pad van de Virus Ti en die door de microverb gooien om dit daarna allemaal op te nemen. Deze workflow lijkt me geweldig en daar heb ik heel mn studio op bedacht. Helaas had ik de kabels beetje onderschat haha

Ik ben nog niet langer dan een week bekend met het verschil tussen balanced en unbalanced en het begint me met al mijn apparatuur en verschillende outputs een beetje te duizelen. Ik was van plan 50 meter Mogami 2549 kabel te kopen, samen met rond de 80 TRS pluggen. (Volgensmij) Gelukkig heb ik dat niet gedaan en heb ik eerst wat testjes gedaan om een beetje te kijken wat voor soort kabel ik moet gebruiken bij het patchen. Wanneer ik balanced kabels gebruik om mijn vocal vanuit de TA-1VP via de patchbay naar mijn Microverb 3 en terug wil sturen word het signaal enorm veel zachter. Ik denk dat dit komt omdat er maar 1 van de twee draden in de gebalanceerde kabel gebruikt word om het signaal over te brengen, maarja ik ben maar een muzikant. Wanneer ik hetzelfde doe maar dan de kabels van de TA-1VP patchbay input naar de Mircoverb en weer terug met ongebalanceerde kabels doe is het geluid even hard. Het fijne is (volgensmij) dat de ruis niet veranderde. Wat mij het gevoel geeft dat ik alle inputs (lijstje beneden) kan routen met de juistbehorende kabel (gebalanceerd of niet) en ik het vanuit de patchbay met ongebalanceerde kabels de externe effecten in kan gooien.

Ik ben een beetje het spoor bijster en zou het geweldig vinden als er iemand dit helemaal leest, laat staan me kan helpen met mijn mindbreaking studio setup. Ik ben dus opzoek naar de antwoorden op:
- Wat voor kabels en pluggen moet ik gebruiken om de Sources aan te sluiten?
- Wat voor kabels en pluggen moet ik gebruiken om de externe effecten aan te sluiten?
- Wat voor kabels en pluggen moet ik gebruiken voor het patchen aan de voorkant?

Mijn voorkeur ligt bij Mogami kabels en Neutrik pluggen om alle apparatuur aan te sluiten, ik denk dat simpele maar goede kwaliteit patch kabels voor aan de voorkant prima zijn. Maar ben hier niet zeker over, wat geld voor heel veel van dit verhaal 8)7

De kabels en pluggen moeten nog besteld worden en wil ik dit zo snel mogelijk doen, maar niet zonder zekerheid. Het is helaas redelijk frustrerend om al deze prachtige apparatuur te hebben staan maar niet de kabels te hebben om alle te realiseren

Als er iets onduidelijk is, laat het weten en ik zal mn stinkende best doen het allemaal goed over te laten komen. Ik kan me voorstellen dat een antwoord typen en begrijpelijk over laten komen misschien veel moeite is, daarom sta ik ook erg open voor telefoontjes met mede Tweakers. Stuur me een berichtje en ik zal mn nummer sturen! :*)

Alvast enorm bedankt Tweakers!!! :) :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Inputs:
- Roland Fantom X6
- Prophet X
- UDO Super 6
- Virus Acces Ti
- Electrische gitaar
- Shure SM57
- Rode NT1A

Effecten:
- Tascam TA-1VP (Autotune)
- Alesis 3630 Compressor
- Alesis Microverb 3
- Boss Turbo Distortion
- Boss Blues Drive
- Boss Digital Delay
- Boss Compression Sustainer
- Boss Chorus Ensemble
- TC Elec. Shaker
- Crybaby Wah
- Grafische EQ (moet nog aangeschaft worden)

Interface:
2x Behringer UMC 1820

Patchbays:
- Behringer PX3000
- Neutrik NYS-SPP-L1

Monitor controller:
- Mackie Big Knob (oudere generatie)