Wifi netwerkkaart nodig voor desktop - Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:17
Hoi

Ik ben op zoek naar een netwerkadapter omdat door de positie van mijn desktop en modem ik nu steeds manueel een ethernet draad moet leggen doorheen de kamer (circa 4 meter) wat niet handig is (paar keer gestruikeld, kat die de ethernet draad als speelgoed ziet, vrouw die klaagt).

Omdat ik Linux gebruik (Pop OS/Fedora) werken realtek usb dongles niet echt naar behoren. Intel wifi adapters zouden wel werken. In de nabije toekomst wil ik mijn ouder wordende desktop vervangen door een Asrock Deskmini met inbegrepen wifi moduke, maar voorlopig werkt alles nog en ik ben gamer dus kan nog wel enkele jaren voort.

Mijn internet verbinding is niet supersnel: 150Mbps down in theorie. Een 1Gbps fiber verbinding zal pas voor over 1 à 2 jaar zijn (fiber ligt in de straat, nog niet in het gebouw).

Mijn moederbord heeft geen vrij M.2 slot:

Desktop:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Window€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung LU28R550UQR Grijs, Zwart€ 339,-€ 339,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Rood)€ 43,45€ 43,45
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-8GVKB€ 29,-€ 29,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 184,95€ 184,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,40

Ik twijfel tussen deze kaarten. Ze zouden allemaal out-of-the-box werken op de laatste Linux kernels.
Nu vraag ik me af of de Asus de beste keuze is voor mijn situatie of niet?
Ik zal vooral 5Ghz gebruiken. Mijn modem kan helaas geen Wifi6 aan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1NetwerkadaptersASUS PCE-AX3000 (v2)€ 34,90€ 34,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 47,90€ 47,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX2400R€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,70

Beste antwoord (via cy-gor25 op 05-03-2024 23:29)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21

franssie

Save the albatross

Het is wel de goedkoopste optie van de drie. Lijkt goed te werken met fedora. Dus waarom niet deze gewoon bestellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is wel de goedkoopste optie van de drie. Lijkt goed te werken met fedora. Dus waarom niet deze gewoon bestellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
thx. Ja ga ik doen. Ik had een andere gekocht, maar na uren proberen had ik slechts in 1 distributie wat succes, maar na een update werkte het weer niet. De ASUS zou linux support hebben volgens de website:

https://www.asus.com/netw...ries/pce-ax3000/techspec/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

cy-gor25 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:30:
thx. Ja ga ik doen. Ik had een andere gekocht, maar na uren proberen had ik slechts in 1 distributie wat succes, maar na een update werkte het weer niet. De ASUS zou linux support hebben volgens de website:

https://www.asus.com/netw...ries/pce-ax3000/techspec/
Ben dan wel benieuwd welke andere dat was (was ook handig geweestd in je startpost) maar maakt niet uit.
Ik heb op mijn laptops dual win11 en Ubuntu draaien en dat werkt eigenlijk altijd prima met de ingebouwde netwerkkaartjes. Op mijn Raspeberries heb ik ali usb dongles, werkt ook altijd dus wellicht had je een slechte , sterker nog, ik heb oude meuk die wel onder linux draaiit maar niet onder windows ;-)

Maar laat weten hoe het vergaat, ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
franssie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Ben dan wel benieuwd welke andere dat was (was ook handig geweestd in je startpost) maar maakt niet uit.
Ik heb op mijn laptops dual win11 en Ubuntu draaien en dat werkt eigenlijk altijd prima met de ingebouwde netwerkkaartjes. Op mijn Raspeberries heb ik ali usb dongles, werkt ook altijd dus wellicht had je een slechte , sterker nog, ik heb oude meuk die wel onder linux draaiit maar niet onder windows ;-)

De andere was een USB dongle: TP-Link Archer TX20U Plus. Werkte eventjes met deze github firmware, maar dat was nogal complex: https://github.com/lwfinger/rtl8852au. Vrijdag krijg ik de Asus binnen, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
franssie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Gebruik de ASUS netwerkkaart nu sinds vrijdag en het was plug & play in Pop OS en Fedora. Wifi 6 kan ik helaas niet testen, maar op 5Ghz zit op wifi aan 140 van de 150Mbps down. Dezelfde waarden als op mijn Samsung Galaxy s23ultra.
Pagina: 1