Afbladderende verf op pas geschilderde kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
We hebben onlangs een huis gekocht en alles binnen laten schilderen, waaronder de kozijnen. Nu valt het me op dat specifiek in de hoekjes van de kozijnen de verf aan het afbladderen is. Ik heb contact opgenomen met het schildersbedrijf en foto's doorgestuurd. Contactpersoon vermoedt een lekkage en wil graag langskomen om te kijken hoe ze het kunnen oplossen.

Toevallig (of niet dus) hebben we al sinds het moment van overdracht gemerkt dat er af en toe een bepaalde muffe lucht in huis hangt, die we niet weg krijgen hoewel we goed ventileren (CO2-meter staat eigenlijk altijd tussen de 400-1000ppm, afhankelijk van hoeveel mensen binnen zijn en wat we aan het doen zijn).

Een vochtprobleem zou die lucht kunnen verklaren. Wat ik alleen niet zo goed snap is dat ik verder geen aanwijzingen heb voor dat vochtprobleem. De muur is niet vochtig, er zitten geen kringen of schimmel en ook de afbladderende verf beperkt zich slechts tot de hoekjes van de kozijnen. Die kozijnen zelf zijn overigens van aluminium en rond 2016 erin geplaatst. Alle eromheen is volgens mij wel hout. Huis zelf is een appartement in een gebouw uit 1933, op de 3e en 4e verdieping.

Is er iemand met een vergelijkbare ervaring die iets zou kunnen delen over de oorzaak van het probleem en wat ze er toen aan gedaan hebben? We hebben te maken met een VVE, waarbij we met de 'bijzondere' situatie zitten dat de kozijnen en ramen volgens eerdere notulen onder verantwoordelijkheid van de eigenaren zelf vallen, maar dit niet zo in de splitsingsakte staat. Ik calculeer ook alvast de kosten voor het mogelijke herstel van het schilderwerk in, en wil graag goed begrijpen welke opties ik heb.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y80mVMwlCrkEZqpVcUNf9MKuLbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD4CYCFpC47vijfMgPJ4xCNB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5GuFoVrKD2GxT9M2fzGvwYNg0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krSsUocYgDmEL3JvjQs67MQ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIwsTduAeAavcQafzP_XJeHT39A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYx01GzKILFI9U8nQvX7Yc9G.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrO2Bh7U1XI4blx7z46r2MkQOb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj4f93tDJ6sa9G6JPmnnomqc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:17
Het lijkt wel of de verf van de kit aan het afbladeren is.
Is er overschilderbare kit gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Pfoe, da's een goede vraag waarop ik je het antwoord schuldig moet blijven. Maar als dat niet zo is, zou dat best een goede verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verf hecht niet aan siliconenkit.. Been there, done that.. Vorige bewoners van m'n vorige huis hebben siliconenkit gebruikt om gaten dicht te smeren. Wat een hel was dat zeg |:(

Het lijkt dus alsof er geen acrylaatkit gebruikt is maar siliconenkit

[ Voor 17% gewijzigd door RaZ op 05-03-2024 16:04 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 10:52
Dit lijkt inderdaad een gevalletje verkeerde kit, maar het kan ook met de beweeglijkheid van het huis te maken hebben. Ik heb zelf hoogwaardige, elastische kit gebruikt thuis, maar ook deze begint na 1,5 scheuren te vertonen, maar de verf bladert er niet vanaf.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Voor wat betreft die muffe lucht: Heb je ook een (verplaatsbare) vochtmeter in huis? Meten is weten.
Verder is hier volgens mij (beoordeling op basis van de foto's) geen sprake van afbladderende verf maar heeft men (zeker bij de plafondrand) een poging gedaan om kieren en scheuren 'dicht te schilderen'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
@Yaksa niet zo eentje die je heel precies kan vertellen waar het vocht zit. Wel eentje die de algemene luchtvochtigheid kan meten. Die is oké, tussen de 40-60. Maar idd een specifieke vochtmeter kan nog uitkomst bieden.

Edit: begrijp ik je goed als je zegt dat je denkt dat de scheuren die je nu ziet, er eigenlijk al zaten, en dat ze alleen overgeschilderd zijn? Het zou kunnen. Ik heb geen foto's van de staat van de kozijnen voor het schilderen en ik heb er niet heel specifiek gedetailleerd aandacht aan besteed destijds. Ik heb alleen het vermoeden dat het alleen de verflaag is die "breekt", niet dat de scheur in de muur zelf zit.

[ Voor 48% gewijzigd door ducoquelicot op 05-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
ducoquelicot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:25:
[Edit: begrijp ik je goed als je zegt dat je denkt dat de scheuren die je nu ziet, er eigenlijk al zaten, en dat ze alleen overgeschilderd zijn? Het zou kunnen. Ik heb geen foto's van de staat van de kozijnen voor het schilderen en ik heb er niet heel specifiek gedetailleerd aandacht aan besteed destijds. Ik heb alleen het vermoeden dat het alleen de verflaag is die "breekt", niet dat de scheur in de muur zelf zit.
Nou, het hoeven ook geen scheuren in de muur te zijn, waarschijnlijk waren de kieren (die in bijna elk huis voor komen bij overgangen van muren / kozijnen / plafonds al niet zo netjes afgewerkt / geplamuurd / gekit. Wanneer je er dan 'gewoon' overheen schildert dan krijg je dit soort 'effecten'.
Een goede schilder had waarschijnlijk een betere voorbereiding gekozen alvorens de boel af te lakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Yaksa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Nou, het hoeven ook geen scheuren in de muur te zijn, waarschijnlijk waren de kieren (die in bijna elk huis voor komen bij overgangen van muren / kozijnen / plafonds al niet zo netjes afgewerkt / geplamuurd / gekit. Wanneer je er dan 'gewoon' overheen schildert dan krijg je dit soort 'effecten'.
Een goede schilder had waarschijnlijk een betere voorbereiding gekozen alvorens de boel af te lakken.
Ze hebben de kozijnen heel grondig aangepakt qua voorbereiding, meerdere dagen gronden, etc. De schilder die we in huis hadden, zat al 26 jaar in het vak en heeft zelfs allerlei werk over gedaan van een (freelance) collega die hem een dagje kwam helpen maar over wiens werk hij niet tevreden was. Natuurlijk heb ik er geen verstand van verder, maar ik heb vertrouwen in het vakmanschap van de schilder die we hadden ingehuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
ducoquelicot schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:51:
[...]Ze hebben de kozijnen heel grondig aangepakt qua voorbereiding, meerdere dagen gronden, etc. De schilder die we in huis hadden, zat al 26 jaar in het vak en heeft zelfs allerlei werk over gedaan van een (freelance) collega die hem een dagje kwam helpen maar over wiens werk hij niet tevreden was. Natuurlijk heb ik er geen verstand van verder, maar ik heb vertrouwen in het vakmanschap van de schilder die we hadden ingehuurd.
Dan zou ik even afwachten totdat het desbetreffende bedrijf langs is geweest om de situatie te beoordelen. Misschien is een keer overkitten en een likje verf al voldoende.

Pagina: 1