Ketel loopt leeg zonder aanwijsbare oorzaak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De titel zegt het al. Heb voor zover ik weet/kan alle mogelijke oorzaken beschouwd en weet het even niet meer.

Situatie: Ketel nieuw sinds 2019 (Vaillant Ecotec Exclusive). Heb in 2021 problemen gehad met drukverlies en dit was opgelost na vervanging van het expansievat. Tijdens een grote verbouwing is een aantal keer het systeem leeggelopen; na laatste keer in 2021 (nieuwe radiator), was het vat einde oefening.

Ongeveer een jaar later in 2022 is er weer drukverlies opgetreden, en dit bleef tot vandaag de dag.

Echter, in de maanden dat de CV uit is, is er nauwelijks drukverlies: over een periode van 6-7 maanden loopt de druk weliswaar wat terug, maar niet zover dat de ketel uitvalt (onder de 0.8bar). Wat verder opvalt is dat als de ketel zo rond einde oktober weer aangaat, de ketel steeds sneller z'n druk verliest. Van ongeweer 1x per 8 weken, naar 1x per 1-2 weken.

Er is nergens sprake van zichtbare lekkage en ik heb alle zichtbare leidingen in en onder het huis gecheckt en alles is kurkdroog zonder enige vochtsporen. Ook de automatische ontluchters (2) zijn kurkdroog en kalkvrij.

Ook heb ik de condens- en overstortafvoeren in emmers gehangen: deze bleven droog. Ik heb nog één iets niet onderzocht en dat is de leiding van bijkeuken naar de losse schuur. Dit ligt onder de grond, onder het terras, en deze aftakking kan ik niet afsluiten.

De verzekering biedt wel een lekdetectie maar alleen als er zichtbaar sprake is van een lek, en dat is er niet.

Ik weet ook niet wie ik kan bellen, want wat kunnen zij nog doen dat ik niet zelf heb gedaan?

Rara, waar kan het probleem zitten?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gokje, lucht in je leidingen die zo nu en dan ontsnapt naar boven? Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er gebruik is gemaakt van flexibele leidingen waarbij er een hoog punt, gevolgd door een lager punt (horizontaal) aanwezig is.

Als je cv uit staat, blijft de lucht ook op z'n plek. Dit kan soms maanden duren voordat het zichzelf oplost.

Omdat je er een automatische ontluchter op hebt zitten, kom je hier ook niet zomaar achter.

Over welke drukverschillen praten we eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:52
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
Er is nergens sprake van zichtbare lekkage en ik heb alle zichtbare leidingen in en onder het huis gecheckt en alles is kurkdroog zonder enige vochtsporen.
Ooit eens gehad dat de lekkage zat in een koof met daarachter leidingen. Was ook een hele zoektocht.
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:

De verzekering biedt wel een lekdetectie maar alleen als er zichtbaar sprake is van een lek, en dat is er niet.
De verzekering biedt lekdetectie die je zelf eerst moet detecteren?

[ Voor 28% gewijzigd door bramassendorp op 05-03-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:23
Het kan in je CV-ketel lekken bij de warmtewisselaar. Dan verdwijnt het water in verdampte vorm via je rookgasafvoer. Dat zou wel bijzonder zijn bij een relatief nieuwe ketel, maar onmogelijk is het ook niet. Het zou wel verklaren waarom het erger is bij een brandende ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door Rubenus op 05-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Koekstra schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:05:
Gokje, lucht in je leidingen die zo nu en dan ontsnapt naar boven? Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er gebruik is gemaakt van flexibele leidingen waarbij er een hoog punt, gevolgd door een lager punt (horizontaal) aanwezig is.
Ik heb op 2 plaatsen flexibele leidingen: onder de vloer (sinds 2019 dus voor de problemen) en een half metertje in schuur sinds 2021 om de nieuwe radiator aan de ringleiding aan te sluiten. Hierna is het na vervangen van expansievat 1 jaar goed gegaan (geen noemenswaardig drukverlies).

Kan me moeilijk voorstellen dat dit een probleem is. Hoe zou ik dit kunnen testen? Ik weet niet of/hoe ik de automatische ontluchters 'dicht' kan zetten.
Koekstra schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:05:

Over welke drukverschillen praten we eigenlijk?
Ketel loopt leeg van 2.0 naar 0.7 en valt dan uit.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Rubenus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:22:
Het kan in je CV-ketel lekken bij de warmtewisselaar. Dan verdwijnt het water in verdampte vorm via je rookgasafvoer. Dat zou wel bijzonder zijn bij een relatief nieuwe ketel, maar onmogelijk is het ook niet. Het zou wel verklaren waarom het erger is bij een brandende ketel.
Ja, dit heb ik ook gelezen en er is een soort test voor: ketel op 2.5bar zetten en dan een nachtje uit met een emmer om het water op te vangen. Dit heb ik gedaan met druk op 2.2bar (kreeg het niet hoger) en emmer bleef leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Ketel loopt leeg van 2.0 naar 0.7 en valt dan uit.
En hoeveel tijd gaat daar overheen?
Oh dat staat in de TS zie ik, overheen gelezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Koekstra op 05-03-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
Leiding naar de schuur afdoppen opnieuw testen. Later kan je deze weer her-koppelen met knelkoppeling. Ik acht de kans groot dat daar iets misgaat. Hoe loopt deze onder het terras, gewoon in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Koekstra schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:41:
[...]

En hoeveel tijd gaat daar overheen?
Oh dat staat in de TS zie ik, overheen gelezen.
Begin van het stookseizoen kan het tot 8wk goed gaan. Later in het stookseizoen (nu) zo'n 1 a 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:45:
Leiding naar de schuur afdoppen opnieuw testen. Later kan je deze weer her-koppelen met knelkoppeling. Ik acht de kans groot dat daar iets misgaat. Hoe loopt deze onder het terras, gewoon in de grond?
Door de grond, vermoedelijk in een buis oid. Zodra het weer wat droger is in de kruipruimte ga ik daar verder uitzoeken. Er zit vermoedelijk wel iets van een kraantje maar is zo oud dat ie waarschijnlijk afbreekt en ik weet niet wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Door de grond, vermoedelijk in een buis oid. Zodra het weer wat droger is in de kruipruimte ga ik daar verder uitzoeken. Er zit vermoedelijk wel iets van een kraantje maar is zo oud dat ie waarschijnlijk afbreekt en ik weet niet wat er dan gebeurt.
Dop het zover mogelijk naar binnen af. Misschien hoef je alleen de T koppeling naar de schuur af te doppen. Die kraan maakt mijn vermoeden alleen nog maar groter. Want wat doe je als het vriest dan, is daar die kraan voor?

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 05-03-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Dop het zover mogelijk naar binnen af. Misschien hoef je alleen de T koppeling naar de schuur af te doppen. Die kraan maakt mijn vermoeden alleen nog maar groter. Want wat doe je als het vriest dan, is daar die kraan voor?
Bij de kraan/aftakking is het helemaal droog - ik kan er net bij zonder de kruipruimte in te gaan en nat/vies te worden. Daar zit het lek dus niet.

Om echt bij de aftakking/kraan te komen moet ik echt ff onder de grond, maar nu dus nog eve niet.

Dit is mijn laatste optie maar wel de meest vervelende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Bij de kraan/aftakking is het helemaal droog - ik kan er net bij zonder de kruipruimte in te gaan en nat/vies te worden. Daar zit het lek dus niet.

Om echt bij de aftakking/kraan te komen moet ik echt ff onder de grond, maar nu dus nog eve niet.

Dit is mijn laatste optie maar wel de meest vervelende.
Maar kan je niet gewoon afdoppen daar waar je er wel bij kan? Tijdelijk om te testen of het lek ergens in die buitenleiding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Maar kan je niet gewoon afdoppen daar waar je er wel bij kan? Tijdelijk om te testen of het lek ergens in die buitenleiding zit.
Nee, ik weet dat er een kraantje moet zitten (via buurman, zelfde huis) maar zoals gezegd die zijn oud. Ik heb dus vanuit het luik visueel gecheckt, en met de hand in en om de isolatie gevoeld: kurkdroog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Nee, ik weet dat er een kraantje moet zitten (via buurman, zelfde huis) maar zoals gezegd die zijn oud. Ik heb dus vanuit het luik visueel gecheckt, en met de hand in en om de isolatie gevoeld: kurkdroog.
Maar het lek kan dus ook buiten zitten tussen schuur en huis is wat ik bedoel. Als je die hele aftakking tijdelijk afdopt sluit je hem uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Maar het lek kan dus ook buiten zitten tussen schuur en huis is wat ik bedoel. Als je die hele aftakking tijdelijk afdopt sluit je hem uit.
ja ik begrijp je. Ik ben als de dood om dat kraantje aan te raken (nogmaals, kan ik nu niet doen, is ingepakt, en kruipruimte is kletsnat).

Als dit echt het enige is dat overblijft, dan ga ik daarvoor, maar vrees het kraantje.

Pagina: 1