Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Ik ben door een vrijwilligersorganisatie gevraagd om een proces van ze te 'digitaliseren'. (Seniore) vrijwilligers gaan bij mensen langs om boodschappen op te nemen. Dit gebeurt nu op een papieren formulier, hier worden kruisjes gezet, dit wordt ingescand, naar iemand gemaild en deze persoon voert alle data in.

De wens is om de vrijwilligers op locatie bij de mensen thuis zelf de boodschappen in te laten voeren op een tablet. De techniek hiervoor is al helemaal klaar en werkt. Iedere vrijwilliger heeft zijn/haar eigen groepje 'klanten' voor wie ze nu een bestelling kunnen plaatsen.

Het enige waar ik nu nog mee zit is de tablets. Hoe langer ik hier mee bezig ben hoe meer obstakels ik zie en ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste aan kan pakken.

De organisatie heeft niet zo veel geld dus het moeten tablets zijn die betaalbaar zijn. Ik heb als test een Samsung Galaxy Tab A9 LTE besteld om te kijken wat ik hier van kan maken. Op zich lijkt me dit een prima apparaat omdat hij niet al te groot is en de vrijwilligers alleen maar in een browser hoeven te werken. De website draait prima op deze tablet, het gaat snel genoeg en alles past goed op het scherm.

De problemen waar ik tegenaan loop zijn:

- Hoe hou ik (of iemand anders) het OS up to date
- Hoe blijven de apps op de tablet up to date (auto update?)
- Moet elke tablet een eigen Google Account hebben? (dit maakt het allemaal gelijk best kostbaar, simkaartje hier, Google accountje daar, kost al snel tientallen euro's per maand)
- Hoe zorg ik er voor dat de data van het simkaartje er niet in 10 minuten doorheen gejaagd wordt op youtube
- Bij wie ligt de verantwoordelijkheid als er iemand ongewenste dingen doet met de tablet/ simkaart
- Hoe zorg ik er voor dat gebruikers niet overal in kunnen loggen met privé accounts?
- Hoe hou je de tablet netjes en zorg je dat hij niet voor van alles en nog wat gebruikt gaat worden.

De wens is eigenlijk om een tablet te hebben die op afstand te bedienen is (voor support en of updates/herstel) maar waar de vrijwilligers verder eigenlijk helemaal niks anders mee kunnen dan de shop bezoeken en een order plaatsen. Misschien zou zelfs alleen de eigen website bezocht moeten kunnen worden.

Ik ben met de tablet aan de slag gegaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb 1 algemeen Google account ingesteld om in de play store te kunnen en zo wat gewenste software te kunnen installeren. Ik was wat verbaasd/teleurgesteld over de hoeveelheid rommel die er meekomt met een Samsung wat allemaal niet zomaar gedeïnstalleerd kan worden. Alles wat ik wel kon de-installeren en niet nodig is heb ik verwijderd.

Omdat er een hele lijst (Samsung) apps op de tablet blijven staan waar je van alles mee kan gaan doen heb ik de Microsoft Launcher geïnstalleerd en alle apps behalve de Chrome Browser verborgen. Alleen met een pincode kun je dan de overige apps openen. Android instellingen kun je altijd wel nog bezoeken, al is het de vraag of dat gewenst is.

Ik heb een data limiet voor de mobiele verbinding ingesteld zodat er niet (per ongeluk) teveel data verbruikt kan worden.

Ik heb Airdroid geïnstalleerd om op afstand support te kunnen geven.

Daarna heb ik het Google Account weer verwijderd zodat er geen nieuwe apps geïnstalleerd kunnen worden of bijvoorbeeld Drive of YouTube gebruikt kan worden.

Op zich werkt dit voor nu prima maar het voelt enorm houtje touwtje. Zo kunnen apps die niet gedeïnstalleerd of uitgeschakeld konden worden nog best (bv via de browser) geopend worden. Wat me opvalt is dat er maar popups blijven komen met rare diensten van Google/ Samsung die je in kan schakelen (bv Knox Vault) waarvan je dan maar moet hopen dat vrijwilligers snappen dat ze alles weg moeten klikken. Deze zullen na verloop van tijd wel wegblijven maar toch.

Ook kost het allemaal best veel tijd voor 1 tablet, laat staan dat ik er 10 of 20 moet prepareren. Hoe support op afstand zal gaan werken is nog even afwachten, dat heb ik nog niet hoeven doen.

Ik heb best een tijd gezocht of er professionele diensten/apps zijn die zoiets leveren en ik kwam bv wel Android Enterprise tegen maar ik kan er niet echt wijs uit of dat nou is wat ik zoek. Het lijkt me meer iets voor grote bedrijven (partners waar naar verwezen wordt zijn allemaal grote bedrijven). Ik kwam ook nog wel wat opties tegen als Kiosk of het vastpinnen van Apps maar dat lost de onderliggende problemen eigenlijk niet echt op. Ook navragen bij bekenden die in de IT/ tech werken leverde niks op.

Wat ik eigenlijk het liefste zou hebben was een volledig kale android versie (iets als LineageOS) waar ik alleen Chrome op installeer (en evt andere apps gewenste apps) en dat je dit als custom ROM inpakt en zo standaard op een (nieuwe) tablet kan flashen. Alleen dan moet je dus wel tablets hebben waarvoor dit beschikbaar is (de A9 bv nog niet) en moet het OS ook goed werken (is niet altijd direct met custom roms) etc. Ook niet echt een ideale situatie.

Ik ben gewoon bang/ bezorgd dat het een enorme rommel wordt op die tablets, dat een (klein) kind even baby shark in 5K gaat kijken op youtube, dat er ingelogd gaat worden op prive accounts, dat updates maanden pending blijven etc. etc. etc. En dat je hierdoor ook eindeloos veel onnodige support moet gaan leveren. Terwijl als je het goed af kan bakenen dit wel meevalt denk ik.

Lang verhaal geworden maar het lijkt me dat er toch best veel kleinere bedrijven hier tegenaan lopen? Heb ik iets over het hoofd gezien? Is het gewoon een kwestie van aanklooien? Is de enige optie om het professioneel aan te pakken met een Android Enterprise partner?

Iemand met goeie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:11
Op zichzelf kan wat je wil wel, maar het is prijzig. Je hebt een mobile management oplossing nodig voor het beheer van updates, wat geïnstalleerd mag worden.
Dit is echter een enterprise oplossing die ook tijd kost in het onderhoud.

MAAR, misschien denk je nu te moeilijk. Waarom niet de mobiele telefoons van de vrijwilligers gebruiken, daar de website op openen, en eventueel een vrijwilligersvergoeding voor de data kosten.
Dan heb je al deze problemen niet, en iedereen heeft wel een telefoon met browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-10 17:50
Zoals swhnld aangaf, misschien handig om dat geld dan eventueel in de website/app te stoppen zodat het ook goed werkt op (bijna) alle mobiele smartphones, en dan vrijwilligers daar in laten loggen met eigen apparaten.

Mocht je toch voor tablets vanuit de organisatie willen gaan, dan zit je inderdaad naar MDM te kijken, zowel Google als Samsung ondersteunen het, en dan moet je bij die partijen zijn om dat te regelen (en dus; betalen).

Wat je eigenlijk wil is een soort van "kiosk mode", zodat gebruikers alleen bij die ene specifieke website kunnen. Dit zou denk ik ook prima met 1 account moeten kunnen, alleen dan heb je mogelijk moeilijker inzicht in hoe je ze allemaal los zou kunnen beheren.

Je kunt ook naar externe MDM partijen uitwijken, bijvoorbeeld:
https://scalefusion.com/mobile-device-management

Dat kan je ook hosten op servers in eigen beheer, maar de vraag is of je daar aan wil beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 06-03-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Het systeem werkt goed op alle devices, ook telefoons en het is inderdaad een oplossing waar ik nog niet aan gedacht had. Toch geeft het een wat 'professioneler' gevoel als ze gewoon tablets mee kunnen nemen van de zaak en geen eigen apparaten hoeven te gebruiken.

Wel een goeie om mee te nemen in het overleg, wat hier de voor en tegens van zijn.

Een MDM partner zou zeker een optie zijn, als de kosten hiervan beheersbaar zijn. Ik kon zelf dit soort partijen niet goed vinden maar zal nog eens specifieker zoeken (kende de term niet). Bedankt!