DVI naar DVI 2 beeldschermen mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-02 06:38
Goedemiddag,

Ik heb een pc met vanuit de pc hdmi naar hdmi monitor 1.

Is het vanuit monitor 1 mogelijk dvi naar dvi monitor 2 door te zetten en beide werkend te maken of gaat dit altijd via een speciaal blok?

Met andere woorden kan je met monitor 1 een verbinding maken met monitor 2 zodat je 2 beeldschermen in Windows kan gebruiken?

De reden dat ik dit wil aanpassen omdat ik vermoed dat de VGA vanaf de computer voor kleurverschil zorgt op monitor 2. Monitor 1 heeft een vele levendigere kleur en monitor geeft een nogal "wit" beeld.

Ik hoor dit graag.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met displayport zou het moeten kunnen, DVI denk ik niet.
Welke poorten ondersteunt je PC/Videokaart?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 11:47
Nee, dvi kun je niet doorlinken.

Je kunt niet de DVI poort van 1 monitor op een 2e monitor aansluiten. Mogelijk kan dit zelfs schade veroorzaken.

Als je computer displayport heeft, kun je mogelijk een goedkope displayport naar hdmi adapter gebruiken om het 2e scherm aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11

dragonhaertt

@_'.'

Deze feature (daisy chain) zie je eigenlijk alleen met USB-C / Displayport schermen.
Met DVI gaat dat niet lukken.

Heeft je PC niet meerdere video uitgangen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:01
Walace78 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:44:

De reden dat ik dit wil aanpassen omdat ik vermoed dat de VGA vanaf de computer voor kleurverschil zorgt op monitor 2. Monitor 1 heeft een vele levendigere kleur en monitor geeft een nogal "wit" beeld.

Ik hoor dit graag.
...
Dikke kans dat je kleurbereik op "beperkt" staat in de beeldscherminstellingen van een van je monitoren, een instelling die het begin en eind van het kleurbereik afkapt waardoor alles eruit ziet of er een witte waas overheen zit. Voor de duidelijkheid, dit is een instelling op je pc, niet van het scherm zelf. Dat zou ik eerst eens controleren, voordat je de oplossing in je hardware gaat zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
Hartelijk dank voor al jullie antwoorden. Ik zal eerst eens kijken naar dat kleurbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
franssie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:48:
Met displayport zou het moeten kunnen, DVI denk ik niet.
Welke poorten ondersteunt je PC/Videokaart?
De pc heeft een hdmi en een vga poort op de vga poort werkt het beeldscherm sowieso. Op monitor 2 laat hij steeds dit kleurverschil zien. Ook bij het omswitchen van de hdmi naar die monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
NESFreak schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:49:
Nee, dvi kun je niet doorlinken.

Je kunt niet de DVI poort van 1 monitor op een 2e monitor aansluiten. Mogelijk kan dit zelfs schade veroorzaken.

Als je computer displayport heeft, kun je mogelijk een goedkope displayport naar hdmi adapter gebruiken om het 2e scherm aan te sluiten.
Hartelijk dank. Dit wist ik niet. Met displaypoort bedoel je een VGA poort neem ik aan? Ja, hij heeft 1 vga poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:51:
Heeft je PC niet meerdere video uitgangen?
Nee, helaas niet. Alleen HDMI (1x) en VGA (1x).

Weer wat geleerd mbt Daisy chain :) thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
dunedanh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Dikke kans dat je kleurbereik op "beperkt" staat in de beeldscherminstellingen van een van je monitoren, een instelling die het begin en eind van het kleurbereik afkapt waardoor alles eruit ziet of er een witte waas overheen zit. Voor de duidelijkheid, dit is een instelling op je pc, niet van het scherm zelf. Dat zou ik eerst eens controleren, voordat je de oplossing in je hardware gaat zoeken ;)
Hier gaan we mee beginnen inderdaad thx.

Waar vind ik die instelling in Windows 11 als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?

[ Voor 6% gewijzigd door Walace78 op 05-03-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:01
Walace78 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Hier gaan we mee beginnen inderdaad thx.

Waar vind ik die instelling in Windows 11 als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?
Wat voor videokaart heb je? De instelling is te vinden in de software van de fabrikant (nvidia/amd/intel). Hier een ouder artikel die uitlegt hoe je het kan aanpassen, de plaatsjes kloppen niet meer na de vele software updates maar de volgorde van de menu's nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Walace78 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Hartelijk dank. Dit wist ik niet. Met displaypoort bedoel je een VGA poort neem ik aan? Ja, hij heeft 1 vga poort.
Nope, displayport is een alternatieve stekker naast HDMI en VGA. Deze kun je met een goedkope adapter omzetten naar een 2e hdmi poort voor je PC. als je scherm zelf geen displayport input heeft.

Maar kijk idd vooral even naar die tip over het hdmi output bereik.

De instelling om het HDMI bereik aan te passen vind je in het controlepaneel van je videokaart.

Voor intel vind je dit in https://www.intel.com/con...s/000029572/graphics.html

Nvidia: https://www.intel.com/con...s/000029572/graphics.html

AMD: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-007

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walace78
NESFreak schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Nope, displayport is een alternatieve stekker naast HDMI en VGA. Deze kun je met een goedkope adapter omzetten naar een 2e hdmi poort voor je PC. als je scherm zelf geen displayport input heeft.

Maar kijk idd vooral even naar die tip over het hdmi output bereik.

De instelling om het HDMI bereik aan te passen vind je in het controlepaneel van je videokaart.

Voor intel vind je dit in https://www.intel.com/con...s/000029572/graphics.html

Nvidia: https://www.intel.com/con...s/000029572/graphics.html

AMD: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-007
Bedankt allemaal . Nee, displaypoort heeft hij niet. Ik zal die settings eens even gaan doorvoeren. Top. Kan weer verder. Ik laat ook even weten wat het was, mocht ik erachter komen later.

[ Voor 3% gewijzigd door Walace78 op 05-03-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Walace78 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:07:
[...]

<>
Op monitor 2 laat hij steeds dit kleurverschil zien. Ook bij het omswitchen van de hdmi naar die monitor.
Ik had het eerst anders gelezen, maar het is dus structureel monitor 2 met de kleurafwijking en niet de VGA kabel.
Dus monitor twee heeft ook HDMI. Heb je echt een VGA kabel of gebruik je een DVI kabel?

Ergens denk ik dat monitor 2 de schuldige is dan. Misschien is die ouder of heeft deze monitor twee een slechter of ander backpanel? Of zijn ze vanhetzelfde merk en type?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walace78
franssie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Ik had het eerst anders gelezen, maar het is dus structureel monitor 2 met de kleurafwijking en niet de VGA kabel.
Dus monitor twee heeft ook HDMI. Heb je echt een VGA kabel of gebruik je een DVI kabel?

Ergens denk ik dat monitor 2 de schuldige is dan. Misschien is die ouder of heeft deze monitor twee een slechter of ander backpanel? Of zijn ze vanhetzelfde merk en type?
Ze zijn hetzelfde alleen die monitor twee die heeft, wanneer ik naar de settings kijken een geen RGB bij de kleurdiepte?? staan geloof ik. Ik zal morgen even ook wat dingen opschrijven. De monitor verschilt net iets met een H? qua type van de andere monitor, maar ik zal de dingen eens gaan noteren. Bedankt nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:11

dragonhaertt

@_'.'

Walace78 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Ze zijn hetzelfde alleen die monitor twee die heeft, wanneer ik naar de settings kijken een geen RGB bij de kleurdiepte?? staan geloof ik. Ik zal morgen even ook wat dingen opschrijven. De monitor verschilt net iets met een H? qua type van de andere monitor, maar ik zal de dingen eens gaan noteren. Bedankt nogmaals.
Ook twee dezelfde schermen, waarvan één ouder is of meer is gebruikt, kunnen erg veel afwijken qua kleur/helderheid.
Dat hangt volledig af van de kwaliteit van het scherm.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P80EbUgD8E6TmvkDDx2lJxVlFfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8q8LvLjK5G6kNJzWCEGPaIs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg het niet voor elkaar. Hierbij de specs, maar dit kende ik nog niet. Het scherm aan de linkerkant is veel scherper qua kleur / uitstraling. Ook heb ik de settings aangepast. Ik zie wel enkele verschillen. Misschien heeft iemand hier verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verschil in kleurindeling zou ook nog door de verschillende aansluitmethodes kunnen komen, of wijzigt dit niet mee als je de kabels omdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
franssie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:56:
Verschil in kleurindeling zou ook nog door de verschillende aansluitmethodes kunnen komen, of wijzigt dit niet mee als je de kabels omdraait?
Nee, naar mijn weten niet. Ik zal dit nogmaals checken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
Ik ga vandaag even bellen met de helpdesk van hun. Wellicht weten zij het antwoord. Mijn vermoeden is dat het met HD en H te maken heeft. Monitoren zijn bijna identiek. Kan dus zijn dat 1 full-hd is en de andere hd ready ready...ik laat het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
Ze zijn allebei Full-HD, 1920x1080, zie je screenshot.

Ik zou in apparaat beheer de beide monitoren eens weggooien en dan opnieuw laten herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Walace78 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:39:
[Afbeelding]

Ik kreeg het niet voor elkaar. Hierbij de specs, maar dit kende ik nog niet. Het scherm aan de linkerkant is veel scherper qua kleur / uitstraling. Ook heb ik de settings aangepast. Ik zie wel enkele verschillen. Misschien heeft iemand hier verstand van?
Kijk of je de PL2480H ook op RGB kunt krijgen? Is een beeldscherminstelling in het AMD controle paneel.

Verder zijn die typenummers dusdanig verschillend dat er heel goed een andere schermtechnologie in zou kunnen zitten zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
NESFreak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Verder zijn die typenummers dusdanig verschillend dat er heel goed een andere schermtechnologie in zou kunnen zitten zelfs.
Inderdaad. Pas op het screenshot blijkt het een PL2480H versus PL2409HD te zijn.

Totaal anders dus en niet alleen wel of niet alleen een D.

Er zit in ieder geval een ander scherm in, de 2480H is een edge-lit scherm, de 2409HD een CCFL. Er zit ook 4 jaar verschil in release date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walace78
Allen, wederom bedankt. Jah....inderdaad.....ik had ook al zo'n vermoeden.....hoe is het mogelijk, maarja..even iets anders op verzinnen op het werk dus.....komt goed....denk ik.....
Pagina: 1