Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 22:58
Deze modem:
https://www.delta.nl/medi...s-2426g-b-r1a-website.pdf

icm:
uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...

Hoe sluit je dit goed aan?

Ik heb het nu zo:
Poort op de modem (router) 1
naar de WAN van de TP link nummer 1
de switch poort van TP link nummer 1
deze gaat naar een 24 poort gb switch
tp link nummer 2 en 3 zitten op de switch

Is het beter om alle drie de tp links op de modem te zetten?
Wellicht zo haal ik dan wel 2 gb internet?

nu is alles gecapped op 1gb
Ik wil uiteraard geen network issues hebben met uitgave ip's

Wie heeft ervaring met deze delta setup?

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
GunGrave schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:06:
Is het beter om alle drie de tp links op de modem te zetten?
Wellicht zo haal ik dan wel 2 gb internet?
Nee één Deco verbinden met de Nokia router of alle Deco's achter de switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tpaHmkG95F91RJjUJ-8JsWHioY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ybxsUKkWWiSIlEWjLRVvyPc6.png?f=fotoalbum_medium
nu is alles gecapped op 1gb
Dat klopt dan werkt het goed. Al je apparaten zijn 1Gbps.

[ Voor 30% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-03-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Alles achter je switch zal 1Gb blijven aangezien je switch max 1Gb is. Dus ook je verbinding achter de switch blijft 1Gb en zal dus nooit de volle 2Gb gebruiken. Voor zover ik kan zien is je ethernet poort van je Deco ook 1Gb dus dan zal alles op 1Gb draaien onafhankelijk wat je doet.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
Ok maar het werkt dus @bjusterbaarlik als ik alle x20's OP lan poorten achter de router (nokia) zet.

Dus

Nokia --> 2.5gb poort naar switch
op de switch dan
alle 3 de deco's

@MR_VIPER dank dat dacht ik ook al, ik wil gewoon het beste hebben zodat ik op zijn minst een beetje meer kan downloaden dan de 1gbit

wellicht gaat die optie van @bjusterbaarlik werken :)
Dank voor de feedback ik ga het proberen.

Ter controle ik kan die deco dingen dus instellen als access points via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WijnDoet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:57
Het zal nooit werken, want de x20 heeft 2 1 gigabit poorten. Dus je zult nooit meer dan 1gbit krijgen. Wat MR_VIPER ook al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Als je meer dan één gigabit wil halen moet je een UTP kabel van de Nokia 2.5Gbps poort rechtstreeks naar de computer die ook een 2.5Gbps poort heeft. De rest blijft dan allemaal op de 1Gbps, omdat de rest ook allemaal 1Gbps poorten heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-03-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
Stel je voor ik zet 2 switches neer van 1gb en sluit dus 2 devices op elke switch aan van de 1gb poort

dan zouden beide pc's 1gb moeten kunnen downloaden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is net als bij een waterleiding de smalste doorgang bepaald de maximale doorvoer.
Dat is ook de reden dat een internet verbinding meer dan 1 Gb geen zin heeft als je niet je interne netwerk hierop inricht. Los van het feit dat er niet zo heel veel servers zijn die jouw voor een enkele verbinding zoveel bandbreedte geven. Anders gezegd snelle internet verbindingen hebben pas nut bij een hoge gelijktijdigheid en veel bandbreedte gebruik. Iets wat voor een normale particulier niet aan de orde is.
Bij Scouting hebben we een 400 Mb glas verbinding afgelopen weekend werd die door 70 man tijdens de iScout bij lange na niet vol getrokken. Maar ja marketing werkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Als je de sateliet deco's niet bedraad aansluit (=wireless backhaul) dan moet de main deco in router mode staan en die router maakt dan een eigen netwerk.
Je kun dan niet communiceren tussen de bekabelde apparatuur en je wifi netwerk.
Je kunt dan bijvoorbeeld niet met je te telefoon bij je PC komen of als je een printer met een vaste aansluiting hebt kun je niet printen vanaf je telefoon(of als de printer wireless is niet vanaf je PC).

Als je dat niet wilt zul je de switch achter de main Deco moeten hangen en al je apparatuur op de switch aansluiten.

Als je alle satellieten bedraad aansluit (=wired backhaul) zet je de main deco in Accesspoint mode en dan is alles een netwerk.

En twee switches aansluiten kan helemaal niet want je hebt minimaal een aansluiting van je modem/router nodig voor je deco.
Dus dan zou je een 2,5Gbps switch moeten kopen en daar de deco en die twee PC's op aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 09:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
@Ben(V) dat wil ik inderdaad gewoon die deco's dan enkel als draadloze access points gebruiken zonder de router functie.

Ik ga even onderzoeken hoe ik dat moet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
Overigens wat gebeurd er met de LAN poort 2 van de deco's in access point mode, die werken dan niet meer denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In accesspoint mode zijn beide poorten gewoon een lanpoorten, waarvan je er een op je router moet aansluiten.

[ Voor 56% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 15:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:43:
Als je de sateliet deco's niet bedraad aansluit (=wireless backhaul) dan moet de main deco in router mode staan en die router maakt dan een eigen netwerk.
Dit is onzin. Met alleen de hoofd Deco op de Nokia router aangesloten werken de Deco's zowel in Access Point modus als Router modus. Delta heeft alleen de voorkeur voor Access Point modus en dat is ook de logische keuze anders heb je twee routers achter elkaar met twee gescheiden netwerken.
En twee switches aansluiten kan helemaal niet want je hebt minimaal een aansluiting van je modem/router nodig voor je deco.
Er is geen maximaal aantal switches, dus twee kan, maar ook honderd. Al wordt het daar natuurlijk niet bepaald betrouwbaarder van.
GunGrave schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:46:
Overigens wat gebeurd er met de LAN poort 2 van de deco's in access point mode, die werken dan niet meer denk ik?
De beide LAN poorten werken altijd gewoon als LAN poort ongeacht hoe je ze instelt.
Ik ga even onderzoeken hoe ik dat moet doen!
Ik zou je aanraden de berichten hierboven te negeren. Dat helpt tegen verkeerde informatie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 06-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is geen onzin en heeft niets met delta te maken maar over hoe de satellieten worden aangesloten.

Als die enkel wireless moeten werken is het noodzakelijk dat die tp-link in router mode staat.
In access mode moeten de satellieten bedraad zijn aangesloten

En in router mode zijn niet beide poorten lanpoorten maar is er een wan kant en een router kant.

En wat betreft je advies over het negeren van adviezen heb je helemaal gelijk, Ts moet beslist jouw adviezen negeren

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:24:

Als die enkel wireless moeten werken is het noodzakelijk dat die tp-link in router mode staat.
In access mode moeten de satellieten bedraad zijn aangesloten
Dat is echt totale onzin, miljoenen mensen gebruiken ze draadloos terwijl ze als accesspoint zijn ingesteld. Mooi dat jij denkt dat de hele wereld het verkeerd doet en dat jij als enige het "goed" doet, maar het is dus andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
* knip* Het mag een maatje minder bot.

[ Voor 67% gewijzigd door rens-br op 11-03-2024 07:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
In plaats van zo eigenwijs doen kun je ook gewoon toegeven dat het niet klopt wat je zegt hè. Je hoeft maar één Google actie te doen en je krijgt miljoenen resultaten die stuk voor stuk jouw beweringen tegen spreken.

https://www.google.nl/sea...q=deco+router+accesspoint
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/image-20230928103654-10_20230928083815t.jpeg

[ Voor 26% gewijzigd door bjusterbaarlik op 06-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
@Ben(V)
Deze uitspraak heb je al een keer of 10 gedaan in deco topics en ik heb je al een keer of 20 verteld dat het niet klopt…

deco kan prima draadloos in ap mode

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok mijn fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
Dus het plan is nu om de nokia inderdaad als router en modem te blijven gebruiken en de 3 x20's als AP in te stellen.
Dit ga ik doen lekker slim op de nokia 1gb poort met een kleine netgear gb switch

dan doe ik de lan fysieke poorten op de 2.5 gb switch voor verdieping primair
en de andere 1gb poort voor de verdieping secundair

heb ik 1 poortje over en daar zet ik mijn alarm systeem op dan zit die niet achter een switch.

Dan blijft mijn vraag de deco's in AP mode, snap ik bekabeld ik stop dan op poort 1 de "wan/input van de router" wat doet lan poort 2 van de deco dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Het is een LAN poort. Dus die gedraagt zich ook als een LAN poort. Er is niks bijzonders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
GunGrave schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:15:

Dan blijft mijn vraag de deco's in AP mode, snap ik bekabeld ik stop dan op poort 1 de "wan/input van de router" wat doet lan poort 2 van de deco dan?
Mini 2 port switch :)
Daar kun je van alles op aansluiten, laptops tv's etc die "doorverbonden" worden via Lan 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GunGrave
Ah kijk mini 2 port switch ;) duidelijke taal haha
Sorry ik ben zo ver verwijderd van dit, ben nog een oude vos van de inbel, adsl en ziggo coax dit glasvezel en mesh routing is nieuw voor mij :)

Bedankt nogmaals, morgen is het zover gooi ik de boel om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@GunGrave
Ik adviseer overigens meestal de X50 boven de X20.
Marginaal (13 euro per node) duurder maar wel 3 poorten ipv 2 en 160mhz wifi ipv 80mhz max (theoretisch 2x zo snel dus)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-03-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
ok ik heb deze x20 helaas al gekocht maar ik ga het wel ff bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
@bjusterbaarlik sorry voor de vraag maar moet ik de AP modus deco x20 laten piggybacken op de eerste deco of kan ik gewoon de switch gebruiken?

Setup ziet er dan zo uit:
A Nokia modem / router -> gebruik 3 poorten. ik zet alle 3 de deco's op 1 zo een 1gb poort
B Nokia modem / router -> gebruik 2.5gbit naar een switch en zet alle drie die deco's op die switch
C Nokia modem / router -> 1 poort deco X20 en dan op die lan poort van die deco x20 de 2de en vanuit de 2de naar de 3de?

Ik wil het liefste setup A of B gebruiken of moet ik setup C gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Beste b of c. A werkt soms maar is afhankelijk van het type switch in delta.

Op mijn oude experiabox werkta a gewoon, bij tmobile moest er een switch tussen (b)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 10-03-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
Ok thanks ik ga dan voor optie C denk ik :) makkelijkste!

Ik heb wel 3 switches is het dan beter om de 3 switches op een poort te zetten van de modem/router?
Ik denk het wel anders is het switch op switch op switch?

Pagina: 1