Werken van thuis uit op netwerk van het werk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-03-2024
Mijn vraag
...
Hallo allemaal,
Ik ben een complete computerleek, maar ik heb een vraagje.
Ik werk als tandartsassistente en ik mag binnenkort van thuis uit werken om administratie te doen.
Wij werken met een dentaal programma op het werk, dit heb ik ondertussen ook al op mijn laptop laten installeren.
Maar het probleem is dat dit enkel werkt als ik verbonden ben met de wifi van in onze praktijk.
Is hier soms een oplossing voor om van thuis uit te connecteren met dit WiFi netwerk?
Ik heb zelf al aan het zoeken geweest, wij zijn aangesloten bij Telenet maar zij raden aan om me een IT'er te raadplegen.

(Vermits ik een complete leek ben, graag de uitleg in "simpel" Nederlands.. :D :*) )

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ja, dat kan. Maar dat zal je toch echt aan de beheerder van jullie netwerk / IT moet vragen. De kans is nul dat jij dit zelf kan instellen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:53
Dat heeft niets met de wifi te maken maar met de internet verbinding van de praktijk. Je mag niet zomaar vanaf elke internet verbinding gebruik maken van het "Dentaal programma".

Je werkgever moet ofwel zorgen voor een VPN verbinding waarmee al het internet verkeer via de praktijk gerouteerd wordt of contact opnemen met het bedrijf achter het "Dentaal programma" om te horen of er andere opties zijn die zij aanbieden.

En nee, daar gaan we je hier niet mee kunnen helpen. Daarvoor moet je werkgever toch echt iets gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 05-03-2024 10:29 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
Drardollan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:29:
Dat heeft niets met de wifi te maken maar met de internet verbinding van de praktijk. Je mag niet zomaar vanaf elke internet verbinding gebruik maken van het "Dentaal programma".

Je werkgever moet ofwel zorgen voor een VPN verbinding waarmee al het internet verkeer via de praktijk gerouteerd wordt of contact opnemen met het bedrijf achter het "Dentaal programma" om te horen of er andere opties zijn die zij aanbieden.

En nee, daar gaan we je hier niet mee kunnen helpen. Daarvoor moet je werkgever toch echt iets gaan doen.
De mensen van het programma hebben gezegd dat dit enkel kan via een abonnement bij een IT bedrijf, maar dit kost veel geld voor misschien 4x per jaar van thuis uit te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wie regelt de computers en hardware in de praktijk?
is dit de zelfde partij als het programma?

if not, laat de beheerder van de ict omgeving eens een vpn tunnel instellen van jou werklaptop naar het werk netwerk. dan weet je of het werkt, of dat de maker dat heeft beveiligd. En dat je idd een extra apart abbo nodig hebt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:44:
wie regelt de computers en hardware in de praktijk?
is dit de zelfde partij als het programma?

if not, laat de beheerder van de ict omgeving eens een vpn tunnel instellen van jou werklaptop naar het werk netwerk. dan weet je of het werkt, of dat de maker dat heeft beveiligd. En dat je idd een extra apart abbo nodig hebt
Dit is inderdaad dezelfde partij als diegene van het programma.
En ik kan zelf geen abonnement nemen bij een VPN service?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Yentltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:48:
[...]

kan wel. maar jij kan het niet instellen (als de partij zijn werk heeft gedaan)
Maar waarom vraag jij dit?

Jou baas heeft toestemming gegeven, jou baas moet dan dus ook de platform maker de opdracht geven het te regelen zodat het werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:17
VPN of een RDP sessie naar kantoor pc kan, zodat je vanuit je kantoor pc het programma opent. Echter zul je hiervoor ook het .e.a. moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:54:
[...]

kan wel. maar jij kan het niet instellen (als de partij zijn werk heeft gedaan)
Maar waarom vraag jij dit?

Jou baas heeft toestemming gegeven, jou baas moet dan dus ook de platform maker de opdracht geven het te regelen zodat het werkbaar is.
Ja we hadden dit al eens gevraagd aan deze mensen maar omdat het abonnement te duur is om max 4x per jaar van thuis uit te werken, zegt hij dat het deze moeite niet wil doen.
ik zou ook via QuickView kunnen werken want dat deed ik in het verleden al, maar dan is de beeldkwaliteit zo slecht dat het echt niet makkelijk werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 12:54
Yentltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Dit is inderdaad dezelfde partij als diegene van het programma.
Ik vermoed dat het gaat om Exquise?

Dat er een abonnement nodig zou zijn hiervoor is onzin. Gewoon een VPN tunnel door de IT partij laten instellen (Dit is niet hetzelfde als de VPN's waarmee je wordt doodgegooid in reclames), en je kan alles vanuit huis doen. Dat abonnement gezever is puur geldklopperij.

Ervaring: Doe zelf als IT'er MKB dingen voor mondzorgpraktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 20:33
LTwinter schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:56:
[...]

En dan hoeft e.e.a. niet regelmatig ge-update te worden of doe je dat gratis? Een goede malware/virus scanner is niet nodig op de endpoint of installeer je een gratis versie ergens van? Hoeft ook allemaal niet beheerd te worden?

Ze zal ook wel met patiëntendata werken, dan wil je niet dat dit soort zaken door een "doen we wel ff" partij wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
kouk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:01:
[...]

En dan hoeft e.e.a. niet regelmatig ge-update te worden of doe je dat gratis? Een goede malware/virus scanner is niet nodig op de endpoint of installeer je een gratis versie ergens van? Hoeft ook allemaal niet beheerd te worden?

Ze zal ook wel met patiëntendata werken, dan wil je niet dat dit soort zaken door een "doen we wel ff" partij wordt gedaan.
Sorry, maar ik kom de meest belachelijke abonnementen van IT partijen tegen. Torenhoge kosten voor een simpele VPN tunnel, maar service leveren ho maar. Dit gaat specifiek over de kosten voor soms vanuit huis wat werkzaamheden verrichten, niet de hele IT omgeving. Dat was niet de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon een lokale IT service vragen een keer langs te komen. Die kunnen veilig een VPN opzetten op kantoor met evt. toegang tot een kantoor PC over diezelfde VPN (zodat je thuis alleen de VPN aan hoeft te zwengelen en dan zo kunt inloggen en bij je bestanden en alles kunt).

Dit wil je écht niet zelf gaan doen, want als je dat fout doet stel je mogelijk alle informatie op het netwerk (inclusief alle bijzondere persoonsgegevens die een tandarts verwerkt) open voor de buitenwereld.

Het zal niet gratis zijn, maar met een paar honderd euro ben je er wel, en dat kun je zakelijk gewoon afschrijven als kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
LTwinter schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Sorry, maar ik kom de meest belachelijke abonnementen van IT partijen tegen. Torenhoge kosten voor een simpele VPN tunnel, maar service leveren ho maar. Dit gaat specifiek over de kosten voor soms vanuit huis wat werkzaamheden verrichten, niet de hele IT omgeving. Dat was niet de vraag.
Het is niet enkel de "simpele" vpn tunnel. Door die tunnel wordt de endpoint onderdeel van het bedrijfsnetwerk met alle risico's van dien (zeker in een omgeving waar met patiëntendata wordt gewerkt). Daarbij maakt het niet uit of het "soms" is of elke dag. Aan die beveiliging en het beheer daarvan hangt een prijskaartje.

*knip*. Reageer normaal of reageer niet.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 05-03-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:08
Yentltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:24:
Ik werk als tandartsassistente en ik mag binnenkort van thuis uit werken om administratie te doen.
Wij werken met een dentaal programma op het werk, dit heb ik ondertussen ook al op mijn laptop laten installeren.
Maar het probleem is dat dit enkel werkt als ik verbonden ben met de wifi van in onze praktijk.
Is hier soms een oplossing voor om van thuis uit te connecteren met dit WiFi netwerk?
Dit heeft niets te maken met het WIFI netwerk van jouw praktijk.

Je werkt waarschijnlijk met patiëntgegevens, dus zijn er wat extra beveiligings maatregels ingesteld. 1 daarvan is waarschijnlijk dat er alleen vanaf vooraf bekende plekken mag worden ingelogd met het dentaal programma, vandaar dat het niet werkt bij jou thuis. Simpelste oplossing is om jouw IP-adres op te geven bij de leverancier van het dentaal programma.

Als dat niet mag zijn er diverse oplossingen voor dit probleem, maar die moeten allemaal uitgevoerd worden door jullie ICT dienst verlener, dat moet je niet gaan oplossen via dit forum.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb wat posts aangepast en verwijderd, op de man spelen is nergens voor nodig. Reageer normaal of reageer niet.

Graag nu weer ontopic en @Yentltje helpen bij zijn probleem.

Verder heb ik even de titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 05-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
kouk schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:01:
[...]

ja exact daarom meld @LTwinter ook via de it provider..
Dan is het hun probleem om op te lossen

@Yentltje is het trouwens Exquise zoals @LTwinter denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Dat is niet wat ik daaruit haal, omdat die partijen onnodig duur zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Mocht het exquise zijn dan kan je werkgever overwegen over te stappen op de Cloud omgeving van Exquise. Hier zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, maar komt het gebruiksgemak wel ten goede.

Deze dingen lokaal draaien zijn namelijk ook kosten aan verbonden (de hardware server zelf, onderhoud server, stroomkosten, etc.), en zo kan het zelfs goedkoper uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Nee de pc's worden beheerd door het programma Dentadmin zelf.
Zij zeiden ons om te werken met Gabitasoft of DK Medical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

greatgonzo

schit-te-rend!

totale leek ook hier.. maar zou teamviewer geen optie zijn?
Hoeft een collega alleen de verbinding op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

LTwinter schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:32:
Mocht het exquise zijn dan kan je werkgever overwegen over te stappen op de Cloud omgeving van Exquise. Hier zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, maar komt het gebruiksgemak wel ten goede.

Deze dingen lokaal draaien zijn namelijk ook kosten aan verbonden (de hardware server zelf, onderhoud server, stroomkosten, etc.), en zo kan het zelfs goedkoper uitvallen.
Maar ook de cloud omgeving zal beveiligd zijn, wellicht door een IP whitelist, waardoor er van thuis uit niet ingelogd zal kunnen worden.

Ja, het is eenvoudiger om daar omheen te werken dan op een lokale server, maar in dit geval zou beveiliging voorop moeten staan.
greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:35:
In dit soort situaties: Liever niet. Teamviewer zelf is een extra beveiligingsgevaar. Dit toegangkelijk laten van buiten af geeft het risico dat er iemand verbinding maakt die daar niet toe gemachtigd is.

Ofwel: Gewoon aan de IT leverancier over laten en zeker niet zelf gaan hobbyen met zoiets als teamviewer.

[ Voor 26% gewijzigd door Croga op 05-03-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
Zo hebben we het in het verleden al gedaan maar dan is de beeldkwaliteit op mijn laptop echt zeer slecht. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja we hadden dit al eens gevraagd aan deze mensen maar omdat het abonnement te duur is om max 4x per jaar van thuis uit te werken, zegt hij dat het deze moeite niet wil doen.
Is dit je antwoord niet al?
Het mag, ze willen er alleen niets voor doen, dus kan het niet (op een behoorlijke manier)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:43
LTwinter schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Ik vermoed dat het gaat om Exquise?

Dat er een abonnement nodig zou zijn hiervoor is onzin. Gewoon een VPN tunnel door de IT partij laten instellen (Dit is niet hetzelfde als de VPN's waarmee je wordt doodgegooid in reclames), en je kan alles vanuit huis doen. Dat abonnement gezever is puur geldklopperij.

Ben al een paar jaar (gelukkig) uit de mondzorgpraktijken maar in het verleden werd Exquise niet ondersteund over de VPN. Dit performde namelijk totaal niet. Daarom moest er altijd naar een oplossing via RDS/RDP gezocht worden. Is dit tegenwoordig wel ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Yentltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:38:
Zo hebben we het in het verleden al gedaan maar dan is de beeldkwaliteit op mijn laptop echt zeer slecht. :/
Als je laptop een klein scherm/lage resolutie heeft en je hebt (te) veel informatie in beeld kan dat al snel slecht leesbaar worden.
Maar dit hangt natuurlijk ook weer van de gebruikte programma's/instellingen af.

Voor die paar keer per jaar is een (veilige) remote desktop oplossing dan wel het eenvoudigst/goedkoopst.

Maar gebruik daar dan geen TeamViewer voor, deze heeft nu wel een behoorlijk slechte reputatie gekregen.
Gebruikers onvriendelijk en dure abonnementen waar je moeilijk weer vanaf komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:18

Aganim

I have a cunning plan..

Dat mag je vergelijken met: ik ben een leek, maar ik heb thuis een boormachine, dun boortje en kitspuit liggen. Dat gaatje kan ik zelf ook wel uitboren en vullen, waarom zou ik daar een tandarts voor betalen?

Een tandartspraktijk heeft medische gegevens in beheer, daar past zelf gaan hobby-bobben niet bij. Teamviewer brengt het risico mee dat een derde zich toegang verschaft, daarnaast zal er iemand verantwoordelijk moeten zijn voor het beheer. Hoe veel zwaar verouderde Teamviewer installaties ik in mijn systeembeheerverleden wel niet ben tegengekomen.. Gewoon niet doen en dit soort zaken laten inrichten en beheren door een IT partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 08:44
Voordat je gaat nadenken over een VPN oplossing - heb je al nagedacht over wat de wet- en regelgeving van je verlangt? Je bent van plan om een laptop via je thuisnetwerk aan het netwerk van een bedrijf te koppelen dat gevoelige (AVG-onderhevige) patienten-data bevat. Als jouw laptop bij dat netwerk kan, zou een Russische laptop dat ook mogelijk kunnen. En als op jouw laptop ransomware staat - staat dat na een middagje werken wellicht ook op het netwerk van de baas (en amper 2 jaar geleden was dat scenario al werkelijkheid: linkje). Wat voor authenticatie wil je gaan gebruiken of ondersteunt je baas? En welke encryptie is goed genoeg volgens de privacy-wetgeving?

Ik denk zelf dat als je werkgever dit niet volledig voor je uitrolt en aftekent, dat je er dan zelf niet aan moet beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
The_Doman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Als je laptop een klein scherm/lage resolutie heeft en je hebt (te) veel informatie in beeld kan dat al snel slecht leesbaar worden.
Maar dit hangt natuurlijk ook weer van de gebruikte programma's/instellingen af.

Voor die paar keer per jaar is een (veilige) remote desktop oplossing dan wel het eenvoudigst/goedkoopst.

Maar gebruik daar dan geen TeamViewer voor, deze heeft nu wel een behoorlijk slechte reputatie gekregen.
Gebruikers onvriendelijk en dure abonnementen waar je moeilijk weer vanaf komt.
En heb je een andere optie dan teamviewer dan?
Ik ken er zelf helemaal niets van dus als je een alternatief hebt dat zou fijn zijn.. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:18

Aganim

I have a cunning plan..

Het enige advies wat ik je wil geven is om een, al dan niet, lokale IT partij in te laten schakelen door je baas. 'Te duur' is een slap excuus, het omgaan met medische en persoonsgegevens behoort tot jullie core business. Daar hoort een deugdelijke beveiliging bij, dat ben je wettelijk verplicht als praktijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Aganim op 05-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Yentltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
En heb je een andere optie dan teamviewer dan?
Ik ken er zelf helemaal niets van dus als je een alternatief hebt dat zou fijn zijn.. 😅
Ik gebruik momenteel nog Anydesk (free) om af en toe enkele kennissen bij te staan met computerproblemen.
Dat was toen een heel goed alternatief voor TeamViewer, echter nu beginnen ze ook de gebruikers wat hinderlijk naar hun betaalde versies te pushen.

Ik sta op het punt om nu AnyViewer eens te proberen.
Daar lees ik de laatste tijd wel veel positiefs over.

Er zijn natuurlijk nog vele andere mogelijkheden voor een goede remote desktop oplossing.
Maar daar kunnen misschien andere forumleden over adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yentltje
The_Doman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Ik gebruik momenteel nog Anydesk (free) om af en toe enkele kennissen bij te staan met computerproblemen.
Dat was toen een heel goed alternatief voor TeamViewer, echter nu beginnen ze ook de gebruikers wat hinderlijk naar hun betaalde versies te pushen.

Ik sta op het punt om nu AnyViewer eens te proberen.
Daar lees ik de laatste tijd wel veel positiefs over.

Er zijn natuurlijk nog vele andere mogelijkheden voor een goede remote desktop oplossing.
Maar daar kunnen misschien andere forumleden over adviseren?
Heel erg bedankt voor de tip!!
Pagina: 1