Beluchter om sifon leegtrek te voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertdepobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2024
Goedemorgen mede klussers!

Ik ben een badkamer aan het bouwen op de begane grond. Hier moeten een toilet, douche en wasbak op een bestaande 110mm afvoer aangesloten worden.
De bestaande afvoer is geen standleiding maar een buis die een eindje verderop samen komt met de 110mm van de rest van het huis.
Nu zie ik in de voorschriften dat een afvoer allen bovenstrooms van een toilet aangesloten mag worden als en een ontspanningsleiding voorzien is.
Mijn vraag is nu: Is een 50mm beluchter hier voldoende?

Dit is de geplande situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2XgJRQ_ymcxLzGS4WwnlPtMfeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ljj90yiKvkvnRFoSfiWayoKp.png?f=fotoalbum_large

Ik zou de beluchter eventueel ook dubbel uit kunnen voeren.

Suggsties om een en ander op een andere manier aan te sluiten zijn uiteraard ook welkom. De ruimte is beperkt helaas.

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Groeten Robert.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Een belichter is een beun-oplossing voor als een fout niet goed opgelost wordt (vaak omwille van kosten). Vroeg of laat lekt die en gaat het stinken.
Kan je op de plaats van de beluchter naar buiten geraken? Of desnoods de ´vuile truuk´ van van plaats beluchter naar achter toilet te gaan (in de hoogte, bedoelt voor lucht als drukvereffening)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertdepobert
Hallo Bram,

Alvast dank voor het meedenken!

Naar buiten gaat niet lukken, naar boven zou eventueel wel kunnen. Ik kan 2,6 m omhoog, dan kom ik in een balken plafond uit waar flink wat ruimte (30cm) is en wat in verbinding staat met andere ruimtes.

Maar bedoel je omhoog en dan daar een beluchter op?

Overigens, als er een veel betere manier is om dit aan te sluiten zonder de locatie van de afvoeren te wijzigen sta ik daar zeker voor open hoor! Ik moet nog beginnen met hakken dus alle suggesties zijn zeer welkom.

Groeten,
Robert.

[ Voor 24% gewijzigd door robertdepobert op 05-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Als de douchegoot anders kan ( 90gr gedraaid..) dan hoef je niet van die moeilijke dingen toe te passen.

Na 1 meter mag je namelijk weer aansluiten op de toiletleiding.
hierdoor kun je wasbak en douchegoot voor het verticale stuk erop krijgen..
of een kruisstuk onder 90 graden gebruiken. zodat de WC aan de ene kant wordt aangesloten en de douche en wasbak aan de andere kant.

Als je het op jou manier wilt doen. zou je toch een ø110 ontluchtingsleiding moeten maken. want een beluchter van ø50 waarmee je een toilet wilt beluchten gaat problemen geven

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertdepobert
Hallo Ricardo,

Dank voor je antwoord!
Wat mij betreft ligt de manier van aansluiten zeker niet vast.

Een kruisstuk onder 90 graden, bedoel je dan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anlgUwPKTLiT8v3PAlofSPLtkQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M5dSYlqfHabEbH1fwtpdsewh.jpg?f=user_large

Met aan de ene kant het toilet en aan de andere kant de douche drain en de wasbak?
Dan zit het op zich volgens mij ver genoeg uit elkaar. I ben echter geen loodgieter dus ga af op de input van de ervaringsdeskundigen.

Groeten,
Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:10
Ik zit in eenzelfde situatie en heb ook het Dyka binnenriolerings handboek doorgeplozen. Wat bij mij daarbij niet helder is (en wat in jouw situatie dus ook een oplossing zou kunnen zijn), is of de aanwijzing dat je bovenstrooms alleen een andere afvoerleiding mag leggen (van bijvoorbeeld de douche) mits er een ontluchtingsleiding is, alleen geldt bij een liggende (horizontale) verzamelleiding, of dat dit ook van toepassing is op de standleiding.

Lees: ik heb een standleiding van 110. Hierop wil ik één afvoer leggen van 110 voor enkel het toilet. Vlak daarboven wil ik dan een afvoer van 50 voor de wasbak + douche. Mogelijk dat dat nog iets groter gedimensioneerd wordt (75 of 90), maar daar ben ik nog niet. Dan zit er wel 1 meter "tussen", maar niet op het punt van de standleiding.

Als dat bij een standleiding niet uitmaakt dan zou je dus met zo'n kruisstuk (of een T stuk en een 90 bocht daarboven) kunnen werken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

robertdepobert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:45:
Hallo Ricardo,

Dank voor je antwoord!
Wat mij betreft ligt de manier van aansluiten zeker niet vast.

Een kruisstuk onder 90 graden, bedoel je dan dit?

[Afbeelding]

Met aan de ene kant het toilet en aan de andere kant de douche drain en de wasbak?
Dan zit het op zich volgens mij ver genoeg uit elkaar. I ben echter geen loodgieter dus ga af op de input van de ervaringsdeskundigen.

Groeten,
Robert.
ja deze bijvoorbeeld al zou ik gaan voor een andere waar je dus bovenop verder kunt bouwen voor de beoogde ontluchting.

https://www.dyka.nl/binne...0.html?#185=1433&186=1440

Deze bv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Bobmeister schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:29:
Ik zit in eenzelfde situatie en heb ook het Dyka binnenriolerings handboek doorgeplozen. Wat bij mij daarbij niet helder is (en wat in jouw situatie dus ook een oplossing zou kunnen zijn), is of de aanwijzing dat je bovenstrooms alleen een andere afvoerleiding mag leggen (van bijvoorbeeld de douche) mits er een ontluchtingsleiding is, alleen geldt bij een liggende (horizontale) verzamelleiding, of dat dit ook van toepassing is op de standleiding.

Lees: ik heb een standleiding van 110. Hierop wil ik één afvoer leggen van 110 voor enkel het toilet. Vlak daarboven wil ik dan een afvoer van 50 voor de wasbak + douche. Mogelijk dat dat nog iets groter gedimensioneerd wordt (75 of 90), maar daar ben ik nog niet. Dan zit er wel 1 meter "tussen", maar niet op het punt van de standleiding.

Als dat bij een standleiding niet uitmaakt dan zou je dus met zo'n kruisstuk (of een T stuk en een 90 bocht daarboven) kunnen werken...
om deze ook even mee te pakken ;)

in de liggende leiding.. is het 5x de diameter voor je er iets op aan mag sluiten.
Bij een WC is het de eerste meter vrij houden voordat je er iets op aansluit.
Bij de standleiding kun je 2 T-stukken boven elkaar zetten.
Als de hoek maar niet meer dan 90 graden is.. anders moet er hart op hart 500 tussen zitten..

Pagina: 1