Dikte multiplex voor een kattenloopwiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Eens even wat meningen proeven....

Ik maak in m'n schaarse vrije tijd kattenloopwielen, van deze dingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k22IGXSBnAfX1TwCjSHLn1qihUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIqar4HtIZVgDFm1b3lFuW1G.jpg?f=fotoalbum_large
En dat zit zo in elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sgWjCSW9KsFVxkfvF6rrxK0Bo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccr1wu2xFBf8wLULa8KPvHQt.jpg?f=user_large
Edit: ik zie balkjes van 34x44 op m'n tekening staan, ik neem altijd 44x44mm.

Een normaal standaard wiel van 1200mm doorsnede maak ik uit een plaat 18mm multiplex van 1220x2440.
Het loopvlak is 250mm breed.
Ik krijg echter de vraag of ik de wielen ook groter kan maken, tot bijvoorbeeld 1500mm diameter.
Dat kan in principe, plaatmateriaal is ook verkrijgbaar in 1530x3100mm.

Ik ga dus op proef een groter wiel maken, ik heb het onderstel al gereed en ligt bij de poedercoater.

De hamvraag is nu, neem ik een plaat van 15mm dik of 18mm dik? Het loopvlak is bij dit groter wiel 300mm in plaats van de standaard 250mm.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen wat wijsheid is?
Het is nogal een gevaarte en als ik wat gewicht kan besparen zou dat mooi zijn, maar het wiel moet natuurlijk wel supersterk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Naar mijn idee zal 15 wel kunnen, maar dan in het midden versterken met een metalen plaatje zodat de slotbouten niet meer in het hout zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

even outside the box, maar je kunt ook eens kijken naar polyester plaat om dat totaalgewicht wat binnen de perken te proberen te houden.

geen ervaring met dat spul maar wordt bijv gebruikt in de camperbouw als binnen en buitenafwerking van sandwichpanelen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Luzeklap schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:17:
Naar mijn idee zal 15 wel kunnen, maar dan in het midden versterken met een metalen plaatje zodat de slotbouten niet meer in het hout zitten
Dat is een goede tip, ik denk dat ik nog wel een ronde schijf staal heb liggen(en anders maak ik hem wel).
Fraggert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:20:
even outside the box, maar je kunt ook eens kijken naar polyester plaat om dat totaalgewicht wat binnen de perken te proberen te houden.

geen ervaring met dat spul maar wordt bijv gebruikt in de camperbouw als binnen en buitenafwerking van sandwichpanelen.
Er zijn ook loopwiel-fabrikanten die het geheel uit aluminium plaat maken (kun je ook mooi een achterplaat met uitgelaserde katten-pootjes maken).
Maar dat is net als polyester voor mij een stap te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Dat is een goede tip, ik denk dat ik nog wel een ronde schijf staal heb liggen(en anders maak ik hem wel).
[...]

Er zijn ook loopwiel-fabrikanten die het geheel uit aluminium plaat maken (kun je ook mooi een achterplaat met uitgelaserde katten-pootjes maken).
Maar dat is net als polyester voor mij een stap te ver.
even voor de zekerheid..ik bedoel niet dat je met glasvezelmatten en epoxy in de weer hoeft maar kant en klare dunne plaat.

https://polyshop.nl/nl_nl...arant-dikte-1-0-mm-per-m2

maar ik begrijp als dat allicht te ver gaat in jouw use-case, wordt ok wat ingewikkelder en prijziger kan ik me voorstellen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:44
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/ff/c6/80/ffc680b929dbe557d6b4b2afe0bb4a2f.jpg

Sorry, sommige inkoppertjes moeten gemaakt worden 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
Tja, ik had nog nooit van een kattenloopwiel gehoord.
Ook al heb ik al 20 jr katten in huis.
Dus deze topic had gelijk mijn aandacht
Kan de kat niet naar buiten dat je zoiets heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:19
Pas ook op met kunstoffen dat deze geen statische lading opbouwen als de kat erop loopt. Straks krijgt de kat telkens een vonk als hij afstapt.

Je kunt natuurlijk altijd dunnere triplex platen gebruiken als er er wat houten spaken tussen maakt. Gaat hij wellicht wel hol van klinken, misschien opvullen met iets?

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2024 08:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:37
Luzeklap schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:38:
[..]
En hoe is dit relevant?
TS vraagt constructie advies niet of en hoe de kat naar buiten kan.
Daarbij maakt TS deze dingen voor derden. :X

*sowieso

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:58
Is er een bijzondere reden voor dat je voor een ontwerp gaat met frame en spindel in het midden, in plaats van het meer voorkomende ontwerp waar het wiel vrij loopt over een set rollen aan de onderzijde? Dan kan heel de achterplaat komen te vervallen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mDZamJsxxT_4llCNg2pxEb8gMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WkvoYcyjh7rUB0hN8qW6MPqH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En als je een centrale spindel wil, is een klein horizontaal wiel met een verticale as dat de rand ondersteunt misschien wel handig. Een wiel van een skeeler ofzo.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Analamoebe
Luzeklap schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:38:
Tja, ik had nog nooit van een kattenloopwiel gehoord.
Ook al heb ik al 20 jr katten in huis.
Dus deze topic had gelijk mijn aandacht
Wij hebben buitenkatten en mijn vrouw wil absoluut niet zo'n loopwiel-gevaarte in huis :P
dunedanh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:46:
Is er een bijzondere reden voor dat je voor een ontwerp gaat met frame en spindel in het midden, in plaats van het meer voorkomende ontwerp waar het wiel vrij loopt over een set rollen aan de onderzijde? Dan kan heel de achterplaat komen te vervallen...
[Afbeelding]
Heb je enig idee hoeveel lawaai die wielen op den duur gaan maken? Mijn wielen zijn en blijven muisstil.
thunder7 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:52:
En als je een centrale spindel wil, is een klein horizontaal wiel met een verticale as dat de rand ondersteunt misschien wel handig. Een wiel van een skeeler ofzo.
En dat maakt dus onnodig geluid.

Het systeem wat ik zo "bedacht" (lees geleend) heb met dit onderstel en wiellager van een auto, is omdat het superstabiel is, maar vooral geluidsarm. Alles wat op rollen loopt gaat geluid maken, wat velen als irritant ervaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luzeklap
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 05-03-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:19
@dunedanh dat is een veiliger ontwerp, daar kan niets onder tussen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
jeroen3 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:08:
Daarover zijn de meningen ook verdeeld. Het ontwerp van m'n wiel staat echter niet ter discussie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Laatst online: 04-06 12:07
Ik heb weinig verstand van een looprad, maar iets meer van katten. Dus uit interesse: Hoeveel gewicht kan het hebben? Hoe zit de verbinding tussen de achterplaat en het gebogen multiplex vast? Een grote kater van 8 kilo vraagt meer draagkracht dan een poes van 4 kilo.
Als je 2 katten hebt stopt kat 2 zijn poot ertussen (tussen rad en onderplaat) en die wordt dan geplet.

[ Voor 32% gewijzigd door MikaX op 05-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
MikaX schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:37:
Ik heb weinig verstand van een looprad, maar iets meer van katten. Dus uit interesse: Hoeveel gewicht kan het hebben? Hoe zit de verbinding tussen de achterplaat en het gebogen multiplex vast? Een grote kater van 8 kilo vraagt meer draagkracht dan een poes van 4 kilo.
Geen idee, maar ik heb een standaard wiel verkocht waar 2 main coones gelijk in lopen.
Hoe bedoel je dat met die achterplaat en gebogen multiplex? Ik maak een dichte en een open cirkel, lijm en schroef de balkjes 44x44 op de achterplaat (dichte cirkel) en dan de voorring erop. Binnen en buiten maak ik dan 3mm hardboard (lijmen en nieten) tegen de balkjes en dan plak ik tapijt aan de binnenzijde.
[...]

Als je 2 katten hebt stopt kat 2 zijn poot ertussen (tussen rad en onderplaat) en die wordt dan geplet.
bijvoorbeeld ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:37
Luzeklap schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Overal is een reden voor, en een normaal antwoord is prettiger de omgang
*knip*

[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 05-03-2024 11:07 . Reden: Maak liever een TR ipv mensen de les te gaan lezen ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
DonJunior schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Men leest de TS niet en gaat vragen stellen die niet relevant zijn. Natuurlijk is overal een reden voor maar men mag wel de moeite nemen om in ieder geval de TS te lezen.
*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 05-03-2024 11:08 . Reden: Een Topic Report maken is een beter idee (rapporteer knop) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:58
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:01:

[...]

Heb je enig idee hoeveel lawaai die wielen op den duur gaan maken? Mijn wielen zijn en blijven muisstil.
Goed punt, je zou dan een erg strak loopvlak moeten maken met gelagerde rollen van een zacht materiaal (of andersom). Als je ronding niet helemaal rond is blijft dat natuurlijk gehorig (wiel als klankkast), daar heb je met een centrale spindel geen last van. Zo had ik er nog niet naar gekeken!
Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, als je het verder niet afwerkt (zoals op mijn snel van internet getrokken foto) wel, maar met een beetje nadenken is zoiets natuurlijk prima veilig te maken. Variërend van een stevige borstelrand naast de rollen tot een volledig omvattende behuizing. De oplossing met centrale spindel kan ook gevaar opleveren voor kat 2 als die er onder beklemd kan raken, ook iets wat prima op te lossen is in het ontwerp. Ik verwacht dus niet dat het ene principe inherent gevaarlijker is dan de ander, zolang je in het ontwerp maar tekening houd met de risico's :)

Terug naar de oorspronkelijke vraag: ik denk gevoelsmatig dat 15mm stevig zat is. De dubbele ring met schenkels zorgt voor extra stevigheid, dat gaat het scheef trekken behoorlijk tegen. Ik zou het wel aandurven er een prototype van te maken, in het ergste geval kan je de plaat aan de achterzijde nog extra verstevigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: kan een kat zo'n ding van 150cm überhaupt ronddraaien? Zijn die lagers zo goed en is alles zo perfect uitgelijnd?

Lijkt me trouwens wel leuk om zo'n achtergrond in 't ding te plakken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUVH00_pd8r0B2jh4Uw08ht6JuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dM2z64kuPxXDfJR8K7xaOn48.jpg?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door sOid op 05-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
dunedanh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Terug naar de oorspronkelijke vraag: ik denk gevoelsmatig dat 15mm stevig zat is. De dubbele ring met schenkels zorgt voor extra stevigheid, dat gaat het scheef trekken behoorlijk tegen. Ik zou het wel aandurven er een prototype van te maken, in het ergste geval kan je de plaat aan de achterzijde nog extra verstevigen...
Ik twijfel echt nog tussen 15 en 18. Ik denk dat ik het beslis op moment van ophalen _O-
sOid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:48:
Uit nieuwsgierigheid: kan een kat zo'n ding van 150cm überhaupt ronddraaien? Zijn die lagers zo goed en is alles zo perfect uitgelijnd?

Lijkt me trouwens wel leuk om zo'n achtergrond in 't ding te plakken :+

[Afbeelding]
Poezen hebben er geen probleem mee hoor om hem in beweging te krijgen. Ik gebruik trouwens een wiellager van een auto, dat kan wel wat hebben.
[Video: https://imgur.com/VfgUNpF]
[Video: https://imgur.com/r5vx8EA]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Laatst online: 04-06 12:07
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:49:
[...]
Geen idee, maar ik heb een standaard wiel verkocht waar 2 main coones gelijk in lopen.
Hoe bedoel je dat met die achterplaat en gebogen multiplex? Ik maak een dichte en een open cirkel, lijm en schroef de balkjes 44x44 op de achterplaat (dichte cirkel) en dan de voorring erop. Binnen en buiten maak ik dan 3mm hardboard (lijmen en nieten) tegen de balkjes en dan plak ik tapijt aan de binnenzijde.
Ik snap het nu, je schroeft die kleine balkes vast, dat maakt het wel heel stevig.
Leuk om de filmpjes te zien overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door MikaX op 05-03-2024 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Ik twijfel echt nog tussen 15 en 18. Ik denk dat ik het beslis op moment van ophalen _O-

[...]

Poezen hebben er geen probleem mee hoor om hem in beweging te krijgen. Ik gebruik trouwens een wiellager van een auto, dat kan wel wat hebben.
[Video]
[Video]
Ik zou experimenteren met magneten, maglev. zweven met die hap. zou mogelijk moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:14
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:
[...]

[...]

[Video]
[Video]
Ik denk dat 15mm prima mogelijk moet zijn.
Je bespaart hiermee ook een beetje gewicht.

Als je van 1200mm opschaalt naar 1500mm komt er de helft van het gweicht van de 1200mm plaat bij.

In gang zetten zal het probleem niet zijn, maar kan een kat het afremmen?

Ik zat nog te denken om gaten in de achterplaat te maken, maar de kans is groot dat ze daar pootjes doorheen gaan steken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18

dragonhaertt

@_'.'

Als je gewicht wil besparen kan je de achterplaat dunner maken en dan een dun 'lattenwerk' of frame aan de achterkant maken voor extra stevigheid. (ring + spaken)
Zo krijg je bijna de volledige stevigheid van de gehele dikte voor een fractie van het gewicht.

9mm multiplex verlijmen met 9mm 'spaakwiel':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyHRq4eaqq4c8mXoEDy3lph_jkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p181PTcENzrg8lXK1VzIh4WL.png?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
FRANQ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Ik denk dat 15mm prima mogelijk moet zijn.
Je bespaart hiermee ook een beetje gewicht.
Dat denk ik dus ook.
Als je van 1200mm opschaalt naar 1500mm komt er de helft van het gweicht van de 1200mm plaat bij.

In gang zetten zal het probleem niet zijn, maar kan een kat het afremmen?
Dat spreekt ook in het voordeel van een 15mm plaat.
Ik zat nog te denken om gaten in de achterplaat te maken, maar de kans is groot dat ze daar pootjes doorheen gaan steken.
Precies, dan moet er een plexiplaat achter, heb ik al eens over nagedacht.
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:19:
Als je gewicht wil besparen kan je de achterplaats dunner maken en dan een dun 'lattenwerk' of frame aan de achterkant maken voor extra stevigheid. (ring + spaken)
Zo krijg je bijna de volledige stevigheid van de gehele dikte voor een fractie van het gewicht.

[Afbeelding]
Principe is echt goed, maar wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:21:
Principe is echt goed, maar wel veel werk.
Als je toegang tot een lasersnijder hebt is het zo gepiept ;)
Ook met een decoupeerzaag en wat geduld is dit niet heel lastig verder. Scheelt je al snel 40% van je achterplaat gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:19:
Als je gewicht wil besparen kan je de achterplaats dunner maken en dan een dun 'lattenwerk' of frame aan de achterkant maken voor extra stevigheid. (ring + spaken)

[Afbeelding]
waarschijnlijk kan je de spaken zelfs gewoon weglaten.
multiplex is sterk.
ik heb voor in mijn vouwwagen een keuken gebouwd uit 9mm populieren multiplex, en dat was al veel stijver dan ik zelf verwacht had.

een ronde schijf volledig verlijmen in het hart waar de autonaaf vastgezet word.
en rondom een ring om meer vlees te hebben om te schroevem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Als je toegang tot een lasersnijder hebt is het zo gepiept ;)
Ook met een decoupeerzaag en wat geduld is dit niet heel lastig verder. Scheelt je al snel 40% van je achterplaat gewicht.
een malletje maken met een centergat, en dan frezen, stukje draaien en weer frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FRANQ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:28:
[...]

waarschijnlijk kan je de spaken zelfs gewoon weglaten.
multiplex is sterk.
ik heb voor in mijn vouwwagen een keuken gebouwd uit 9mm populieren multiplex, en dat was al veel stijver dan ik zelf verwacht had.

een ronde schijf volledig verlijmen in het hart waar de autonaaf vastgezet word.
en rondom een ring om meer vlees te hebben om te schroevem.
Ja, multiplex is erg sterk, maar heeft ook de neiging om te buigen, zeker bij grotere oppervlaktes.
Een raamwerk zal een groot deel van deze buiging tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FRANQ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:29:
[...]

een malletje maken met een centergat, en dan frezen, stukje draaien en weer frezen.
Ook een goede optie inderdaad.

Ik denk dat je binnen een uur zo'n plaat mooi verlijmd hebt.

In ieder geval zal zo'n wiel een heel stuk zwaarder worden als je hem groter maakt. Een beetje gewicht besparen is dus geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Je hoeft natuurlijk niet het hele wiel dikker te maken. Je kan t.p.v. de as een ronde of desnoods 4 of 6 hoekig plaatje van b.v. 6 mm op de 15 mm plaat lijmen. Zo even voor de vuist weg 1/3 van 150 is 50 cm lijkt mij voldoende.
Dicht bij de as zal de grootste kracht op het wiel komen. De buitenrand is al sterk/stijf genoeg vanwege de loopbaan. En omdat het extra gewicht dicht bij de as zit, zal de kracht om het wiel in beweging te brengen ook minder zijn dan de hele plaat dikker maken.

Het is iets meer werk dan een geheel dikkere plaat maar minder dan iets met spaken.

Heb je overigens het idee dat het huidige 120 cm wiel aan de grens van z'n sterkte zit?

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 05-03-2024 14:52 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoe groot moet ik hem maken voor mijn kat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pihk2wn_rTf76Ef8Q_TgzULzMZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8h3Xoc1pvcWdr3rDxZTmboH.jpg?f=fotoalbum_large

47kg inclusief haar - de hond dan, niet het baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:
Je hoeft natuurlijk niet het hele wiel dikker te maken. Je kan t.p.v. de as een ronde of desnoods 4 of 6 hoekig plaatje van b.v. 6 mm op de 15 mm plaat lijmen. Zo even voor de vuist weg 1/3 van 150 is 50 cm lijkt mij voldoende.
Dicht bij de as zal de grootste kracht op het wiel komen. De buitenrand is al sterk/stijf genoeg vanwege de loopbaan. En omdat het extra gewicht dicht bij de as zit, zal de kracht om het wiel in beweging te brengen ook minder zijn dan de hele plaat dikker maken.

Het is iets meer werk dan een geheel dikkere plaat maar minder dan iets met spaken.

Heb je overigens het idee dat het huidige 120 cm wiel aan de grens van z'n sterkte zit?
Nee ik heb niet het idee dat het 120cm grote wiel aan z'n grens zit. Helemaal niet met 18mm dik multiplex wat ik normaal gebruik. De vraag is of 15mm voor een 1450mm groot wiel voldoende is. Een achterplaat t.b.v. de as is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Nee ik heb niet het idee dat het 120cm grote wiel aan z'n grens zit. Helemaal niet met 18mm dik multiplex wat ik normaal gebruik. De vraag is of 15mm voor een 1450mm groot wiel voldoende is. Een achterplaat t.b.v. de as is geen probleem.
de stijfheid haalt hij ook uit de loopplaat.

als voorbeeld, een houten dienblad.
dat 3 of 4mm plaatje wat daarin zit buigt makkelijk.
de opstaande rand rondom maakt het geheel stijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:50:

Ik heb trouwens achter het wiel al een dikke plaat zitten, alleen is die maar 250x250mm. wel 25mm dik. Daar maak ik een groot gat in, waar de opstaande kraag/flens van het wiellager weer in valt. Ik zou die plaat groter kunnen maken.
Hier op de foto kun je het wel wat zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sdJFCv807FXmvuOoiKSN3OylrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0fclvWTIIskP9eXO5euqxtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wat enorm tof dit! Toevallig eerder dit jaar wezen kijken voor een loopwiel voor een kat die we hoopten te kunnen adopteren, al maakten wij ons wat zorgen t.a.v. het formaat van het loopwiel, omdat de soort waar wij naar keken vrij fors zijn vergeleken met 'normale' katten.

Van die kant-en-klare loopwielen maken gebruik van een (vervangbare) foamlaag. Online las ik dat met tapijt de nagels van een kat hierin zouden kunnen blijven hangen als ze in het rad lopen. Dit zou voor mogelijke blessures van de kat kunnen zorgen. Ben je hier niet bang voor? Heb jij hier wel eens wat over gehoord/ervaring mee? Want tapijt is in dat opzicht denk ik een stuk steviger dan dat foam, makkelijk te plaatsen en eenvoudig te verkrijgen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:56:

Van die kant-en-klare loopwielen maken gebruik van een (vervangbare) foamlaag. Online las ik dat met tapijt de nagels van een kat hierin zouden kunnen blijven hangen als ze in het rad lopen. Dit zou voor mogelijke blessures van de kat kunnen zorgen. Ben je hier niet bang voor? Heb jij hier wel eens wat over gehoord/ervaring mee? Want tapijt is in dat opzicht denk ik een stuk steviger dan dat foam, makkelijk te plaatsen en eenvoudig te verkrijgen.
Ik heb nog geen meldingen gehad van problemen met het tapijt. Ik gebruik trouwens gewoon tapijttegels van de kwantum/leenkakker. Die zijn 50x50cm en snij ik precies doormidden, past perfect.
PVC of vinyl kan natuurlijk ook. Ik maak m'n tapijt er altijd in met 2 stroken dubbelzijdige tape, dan is het vrij gemakkelijk te vernieuwen als dat nodig is. Bij de eerste 2 wielen heb ik het er echt in gelijmd, maar dat is dus niet zo'n succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Analamoebe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Had het niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat je van 15 naar 18 mm wilde vanwege de grotere diameter. Je wil ws. dunner vanwege het gewicht.

Hoe dan ook, als je het constructief bekijkt, dan kan je het wiel met wat vereenvoudigingen beschouwen een aan 1 kant ingeklemde balk. Sterkte zal hier niet het probleem zijn. Doorbuiging is maatgevend.
Als je in de formule voor doorbuiging alle constanten en gelijke materiaaleigenschappen weglaat dan blijft over:
f = L^3 / H^3
Dat houdt in dat als je L (= halve diameter) 75/60 = 1,25 groter maakt, je ook H (dikte) * 1,25 moet doen.
Bij dia. 120 was 18 mm dik genoeg, dus bij 150 zou de dikte 22,5 mm moeten worden.
Bij een dikte van 15 mm voor de basisplaat zal je dus 8 mm versterking moeten aanbrengen.
Mijn inschatting is dat een diameter van 50 cm voldoende moet zijn. Aan de buitenrand is, zoals eerder is opgemerkt, de plaat stijf genoeg door de looprand.
Dat maakt het wel wat zwaarder, maar je zou ook beide cirkels van 12 mm dik kunnen maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
JukeboxBill schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Had het niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat je van 15 naar 18 mm wilde vanwege de grotere diameter. Je wil ws. dunner vanwege het gewicht.

Hoe dan ook, als je het constructief bekijkt, dan kan je het wiel met wat vereenvoudigingen beschouwen een aan 1 kant ingeklemde balk. Sterkte zal hier niet het probleem zijn. Doorbuiging is maatgevend.
Als je in de formule voor doorbuiging alle constanten en gelijke materiaaleigenschappen weglaat dan blijft over:
f = L^3 / H^3
Dat houdt in dat als je L (= halve diameter) 75/60 = 1,25 groter maakt, je ook H (dikte) * 1,25 moet doen.
Bij dia. 120 was 18 mm dik genoeg, dus bij 150 zou de dikte 22,5 mm moeten worden.
Bij een dikte van 15 mm voor de basisplaat zal je dus 8 mm versterking moeten aanbrengen.
Mijn inschatting is dat een diameter van 50 cm voldoende moet zijn. Aan de buitenrand is, zoals eerder is opgemerkt, de plaat stijf genoeg door de looprand.
Dat maakt het wel wat zwaarder, maar je zou ook beide cirkels van 12 mm dik kunnen maken.
Dank je voor je input, helder! M'n basiswiel bestaat wel uit 15mm, maar ik heb ook al gezien dat er 12mm gebruikt werd bij 1200mm diameter. Dus ik denk dat 18mm het wel gaat doen, sterker nog....

Het was eindelijk goed weer en de kleine kar van m'n werk was beschikbaar, dus was het tijd de platen te halen. Even overlegd bij de bouwmaterialenhandel en voor 18mm gekozen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iRhlbK_cY_Pwow5G0Jx6mfzlZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erUT3uTehzRu7tuWGmpVU0aQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WKdL01uJTD05Ok9NVCmKJYmNsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x711bcts2dnHygnaVzUje3Ly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g507JhTCJfAN2XtkNew8SE85XAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwoi4xAzi1yECyAgGquCE5UZ.jpg?f=fotoalbum_large

Iederen bedankt voor de input, ik zal het eindresultaat ook nog wel even posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
Het begint er op te lijken😁
Het wordt echt een heel gevaarte. :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJHh0py-oDAray0I0QiVrGMXzMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kn1GzyfmSid2C8QZ4zMQzuIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
Done :9

[Video: https://imgur.com/a/RU7IJP5]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYoDRlubx1QSAYbNr_T2MdCVq1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iuD8pi2nim7TiewRtxB5NhP.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi stabiel en geluidsloos. Op naar de volgende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
Wordt het niet gelakt of geschilderd? Wat een ding hee. Niet aan te raden met kinderen in huis, die gaan er geheid ook mee spelen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Gramser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:56:
Wordt het niet gelakt of geschilderd? Wat een ding hee. Niet aan te raden met kinderen in huis, die gaan er geheid ook mee spelen 😅
Ik lever ze altijd blank/ongelakt :9

Wat een bak he, m'n vrouw wil dus ook echt niet zo'n ding in huis hebben staan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10
Denk dat je deze ook leuk zal vinden, ze bouwen hier ook een cat wheel:

YouTube: Making a Giant Hamster Wheel for our Cat

en een update:

YouTube: A small change made our cat wheel SO much better!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Ja ik ken dit principe wiel en ik heb bewust er voor gekozen de mijne met en centrale as uit te voeren in plaats van op rollen te laten lopen. Die op rollen maken gewoon geluid, de ene meer dan de andere. Hoe goed je looprollen ook zijn, het maakt geluid. Mijn wielen zijn echt geluidsarm, het wiel zelf hoor je gewoon niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikergirl
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-06 06:59
Goededag,

Mijn katten en hond maken gebruik van zo’n wiel.
Nu heb ik er een van plastic en deze word intensief gebruikt.

Moet om het half jaar nieuwe onderdelen kopen dus ben geïnteresseerd of je een katten wiel voor mij kan maken van 1,30 of 1,50 m in dia meter

Groetjes Lydia Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5orWDVl3cTNkY_U475NYHQGfjnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3dtqfFpyXVWT1Es17wK8p7Za.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikergirl
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-06 06:59
Analamoebe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:32:
[...]

Ja ik ken dit principe wiel en ik heb bewust er voor gekozen de mijne met en centrale as uit te voeren in plaats van op rollen te laten lopen. Die op rollen maken gewoon geluid, de ene meer dan de andere. Hoe goed je looprollen ook zijn, het maakt geluid. Mijn wielen zijn echt geluidsarm, het wiel zelf hoor je gewoon niet lopen.
Zie mijn bovenstaande bericht
Pagina: 1