Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Sinds een aantal weken valt met grote regelmaat, met name tijdens gamen, mijn computer uit. Ik dacht eerst dat het probleem zo verholpen zou zijn maar ondanks meerdere pogingen het probleem te verhelpen maar dit alles heeft tot niets geleid. In bestanden werken, Internetten, Youtube en ook stresstesten doorstaat de computer zonder problemen. Zodra ik een aantal minuten in een game zit valt mijn PC gelijk uit en start hij vanzelf opnieuw op. De game speelt zonder haperingen, op hoge en/of lage graphics zonder problemen en dan ineens: Zwart scherm.

Mijn systeem:

Machine Gigabyte Technology Co., Ltd. - B450 AORUS ELITE
Operating System Microsoft Windows 10 Pro (64-bit)
Memory 2 x DDR4 16GB(2x8GB) van corsair, 32GB in totaal
Processor AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
Motherboard Gigabyte Technology Co., Ltd. - B450 AORUS ELITE
Video Cards NVIDIA GeForce RTX 2070
Monitors VG249QM1A ( + MSI Optix G27 Series)
Hard Disk 1 NVMe Samsung SSD 970 (500.0 GB)
Hard Disk 2 NVMe Samsung SSD 970 (1.0 TB)
Network Card Realtek Gaming GbE Family Controller
Voeding PSU 550V Gold Cooler master

Wat heb ik al geprobeerd?

- Om te beginnen heb ik een schone Windows 10 pro geïnstalleerd.
- Ik heb binnen Windows de instellingen voor automatisch opnieuw opstarten bij fouten uitgezet.
- Nagegaan of er sprake kon zijn van een temperatuur gerelateerd probleem; niet aan de orde.
- Ik heb mijn hele computer gedemonteerd. Alle kabels opnieuw aangesloten. Nieuwe koelpasta, Fans schoongemaakt en het weinige stof in mijn kast weggeblazen.
- Ik heb mijn slots en ripjes werkgeheugen gecontroleerd met MEMtest86 (duurde lang! :z )
- Ik heb, omdat er op internet vaak werd aangegeven, nieuwe DDR4 ripjes uitgeprobeerd; Geen oplossing.
- Ik heb gezocht naar afwijkende waarden die zichtbaar zijn in de corsair-applicatie: Geen bijzonderheden.

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik geen idee heb wat ik zelf nog zou kunnen proberen. 8)7 Ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen. Hopelijk kan iemand met mij meedenken. Mocht er nog aanvulling nodig zijn hoor ik het graag.

Fijne avond!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Check je system logs, mogelijk dat daar vlak voor een crash nog iets zichtbaar is.

Maar mijn snelle gok:

Voor een 2070 alleen wordt al een 650watt aangeraden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:09
welke game is dit?

gebeurt dit alleen bij 1 specifieke game?

of bij meerdere ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Cooler Master heeft vele 550w Gold voedingen. Welke is het exact?

Is het BIOS van het moederbord volledig up to date?

Welk Corsair RAM is het exact? Modelnummer en versienummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

SinergyX schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:01:
Check je system logs, mogelijk dat daar vlak voor een crash nog iets zichtbaar is.

Maar mijn snelle gok:

De wattages die fabrikanten meegeven gaan uit van een baggervoeding. Een 2070 doet geen 400-500W in piek en een R5 3600 doet geen 100-150W dus een 550W is in de praktijk voldoende. Systeemverbruik zal in de praktijk zo’n 300W zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
Kan je niet van iemand toevallig een voeding lenen,dit lijkt toch wel sterk op een voeding die niet meer goed is.

Maar dit kan je alleen checken door dit met een andere voeding te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Is Corsair geheugen icm. deze generatie Ryzen niet een lastige, en kan dat dergelijke problemen veroorzaken?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-08 07:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boeryepes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:25:
Is Corsair geheugen icm. deze generatie Ryzen niet een lastige, en kan dat dergelijke problemen veroorzaken?
nee, dat "corsair vs AMD" is zowiezo al een grotendeels loze theorie. Maar als het systeem al maanden/jaren goed gewerkt, en door memtest heenkomt, kun je mem-compatibiliteit als issue echt wel wegstrepen.

Hoe heb je gestresstest, onderdeel voor onderdeel ? Zo ja, stresstest ook eens gpu en cpu tegelijk.

Ik zou nog even tijdens het testen met mijn hand voelen of bepaalde onderdelen (vooral de vrm's) niet te heet worden.

En als dat ook niets opleverd, Zou mijn vermoeden zou op dit moment ook de psu zijn. 550W zou voldoende moeten zijn, maar iets is er blijkbaar in de afgelopen weken Aan het aftakelen.

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 05-03-2024 14:52 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
heuveltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

nee, dat "corsair vs AMD" is zowiezo al een grotendeels loze theorie. Maar als het systeem al maanden/jaren goed gewerkt, en door memtest heenkomt, kun je mem-compatibiliteit als issue echt wel wegstrepen.

Hoe heb je gestresstest, onderdeel voor onderdeel ? Zo ja, stresstest ook eens gpu en cpu tegelijk.

Ik zou nog even tijdens het testen met mijn hand voelen of bepaalde onderdelen (vooral de vrm's) niet te heet worden.

En als dat ook niets opleverd, Zou mijn vermoeden zou op dit moment ook de psu zijn. 550W zou voldoende moeten zijn, maar iets is er blijkbaar in de afgelopen weken Aan het aftakelen.
- Inmiddels ook GPU en CPU tegelijk gestresstest. Doorloopt alles vlekkeloos. Qua warmte ook niets opmerkelijks. Wel warm maar vermoedelijk niet meer dan de aangegeven 65graden die maximaal bereikt wordt.
Uszka schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:01:
Cooler Master heeft vele 550w Gold voedingen. Welke is het exact?

Is het BIOS van het moederbord volledig up to date?

Welk Corsair RAM is het exact? Modelnummer en versienummer.
Ik heb de nieuwste versie BIOS :
Version F63
Date 1/24/2022

Koeling : Cooler master 550W MWE GOLD - Niet modulair (redelijk oud dus)

Welk Corsair RAM is het exact? Modelnummer en versienummer
CMK16GX4M2B3200C16 vers. 4.32 - DDR4 193902241880682
SinergyX schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:01:

Maar mijn snelle gok:

Bedankt voor je snelle antwoord. Ben hierdoor wel nagegaan wat voor koeling ik precies heb en concludeer dat het misschien hoedanook beter is om over te gaan naar een nieuwe en sterkere voeding.

System logs werd ik niets wijzer uit.
boyette schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:40:
welke game is dit?

gebeurt dit alleen bij 1 specifieke game?

of bij meerdere ?
Voor de beelvorming : Tijdens COD WARZONE valt hij meestal in de pregame-lobby uit (dus wel in de game maar tijdens aftellen)

Tijdens Rocket League en Hogwards na een wat langere tijd spelen.

Opmerkelijk dat de PC vaker en sneller weer uitvalt nadat ik COD heb geprobeerd.

:) Allemaal enorm bedankt voor de respons :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
dit is plotseling sinds een aantal weken

wat heb je een paar weken geleden gedaan ?

bios update ?
iets gewijzigd in de settings daaro?

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 05-03-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
boyette schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:25:
dit is plotseling sinds een aantal weken

wat heb je een paar weken geleden gedaan ?

bios update ?
iets gewijzigd in de settings daaro?
Bedankt voor je reactie.

Klopt. Het begon echt van de een op de andere dag.

Ik heb eigenlijk niets aangepast van te voren. Pas nadien ben ik alles na gaan lopen en heb ik een BIOS update gedaan.

Wel gewoon altijd mijn drivers up to date gehouden. Cmd promps uitgevoerd om de boel in orde te houden enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
add-pc schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Klopt. Het begon echt van de een op de andere dag.

Ik heb eigenlijk niets aangepast van te voren. Pas nadien ben ik alles na gaan lopen en heb ik een BIOS update gedaan.

Wel gewoon altijd mijn drivers up to date gehouden. Cmd promps uitgevoerd om de boel in orde te houden enzo.
welke ram heb je precies ?
en kan je eens een foto maken van de clocksettings van het ram in je bios en die hier posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
[URL="https://tweakers.net/i/AwMg0frbwVosHSU95XA2RFsX3wU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Li85ZqdL2qm9vA8VwnJu3Srm.jpg?f=user_large",,"1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG5c8CFDSUiEsnnxDTfaCDQrhx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li85ZqdL2qm9vA8VwnJu3Srm.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2Is2lJCfrRpmytnY8kIMj_v30w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGMsYlwI8CZiAWAl0wZhCfnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJu3civCOlJIY5E9Vjyg0AKHrx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9xucUtmYn6m7LGuZZprlUTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sjIy48HqhkkLev8IW4pyCJPpJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rBEmhiS2JLAeslIIuF8mQaB.jpg?f=fotoalbum_large

Die GSKILL had ik er in zitten om te kijken of dat wat uit zou maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
boyette schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:23:
[...]

welke ram heb je precies ?
en kan je eens een foto maken van de clocksettings van het ram in je bios en die hier posten
Bedankt voor je betrokken hulp. Zie hierboven de foto's.

Groet Add-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 10:42
Je klachten zijn exact die ik gehad heb in het verleden.

Oplossing: Nieuwe voeding. Gok dat dit bij jou ook is aangezien je aangeeft oude voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
corporalnl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:40:
Je klachten zijn exact die ik gehad heb in het verleden.

Oplossing: Nieuwe voeding. Gok dat dit bij jou ook is aangezien je aangeeft oude voeding.
Bedankt voor je reactie. Zou je er een kunnen aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 22:25

Klippy

Still Game

Ik zet ook mijn geld op een instabiele voeding.
Geheugen problemen gaan vaak gepaard met een BSOD.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
Klippy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:42:
Bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Op je vraag over een aanbeveling: Corsair voedingen ben ik zelf altijd wel tevreden over, maar er zijn niet heel veel slechte voedingen.
Deze zou prima zijn als voorbeeld uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart
Modulair, 850W is een goede middenmaat, stil en niet te duur.
De 750x zou ook wel voldoen, maar deze is wat meer toekomstbestendig.

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 06-03-2024 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Klippy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:42:
er is toch ook een bsod?

oh hij valt uit..

ik was er om de een of andere manier van uit gegaan dat je een reboot bedoelde..

bedoel je daarmee dat de pc gewoon uit gaat en je die handmatig weer moet inschakelen
zoals na een powerfailure?

[ Voor 32% gewijzigd door boyette op 06-03-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
boyette schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:53:
[...]

er is toch ook een bsod?

oh hij valt uit..

ik was er om de een of andere manier van uit gegaan dat je een reboot bedoelde..

bedoel je daarmee dat de pc gewoon uit gaat en je die handmatig weer moet inschakelen
zoals na een powerfailure?
Nee er is eigenlijk nooit sprake van een BSOD. Hij reboot vanzelf nadat de computer uit valt. Zonder melding valt hij uit en reboot het systeem zichzelf. Ik hoef dus niets handmatig in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• add-pc
Klippy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:46:
Op je vraag over een aanbeveling: Corsair voedingen ben ik zelf altijd wel tevreden over, maar er zijn niet heel veel slechte voedingen.
Deze zou prima zijn als voorbeeld uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart
Modulair, 850W is een goede middenmaat, stil en niet te duur.
De 750x zou ook wel voldoen, maar deze is wat meer toekomstbestendig.
Besteld! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Ok
maar dan is er een grote kans dat er wel sprake is van een BSOD alleen dat je die niet ziet

kan je die XMP eens uitschakelen?

en kan je eens checken wat de setting in de bios is bij power failure

After Power Failure setting to Power On

zet die eens UIT

en dan gamen

en kijken of PC uit blijft als dit weer gebeurt

ik denk namelijk van niet

als het een voeding probleem is
dan blijft ie wel uit

[ Voor 52% gewijzigd door boyette op 06-03-2024 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:45
Dat had ik maar even niet gedaan. Corsair is niet meer zo goed als het geweest is. Voor een lagere prijs zijn er betere voedingen te koop inclusief ATX3.0 spec.
uitvoering: DeepCool PX850G
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi
uitvoering: Montech Titan Gold 850W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 18:43

JW1

dan blijft ie wel uit
Mijn vorige voeding van een jaar of 10 oud heb ik een paar jaar geleden vervangen om toch wel dit fenomeen. De pc viel uit, er kwam een melding van Asus over power surge protection en de pc startte vrolijk Windows weer op.
Bij mij kon ik dit probleem triggeren door zwaardere games te starten. Het gebeurde zelfs op hetzelfde moment in een game dat de pc uit viel.
Geen bsod's, wel meldingen in de eventlog dat de vorige shutdown onverwacht was. Memtest86 zonder fouten.
Met een nieuwe voeding geen problemen meer.

Zoiets kan hier ook gebeuren als door belasting de verouderde voeding buiten spec gaat, wellicht zonder melding van het moederbord.
Recover after power loss staat bij mij op Disabled.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:18
heuveltje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Hoe kom je erbij dat het een loze theorie is? Het is aantoonbaar dat bepaalde series DDR4 geheugen van Corsair niet stabiel wil werken AMD chipsets/CPU's... ik heb zelf die problemen gehad en met wat Google werk zal je nog vele andere discussies vinden, zowel hier op Tweakers als elders, waar Corsair geheugen de dader bleek bij een onstabiel systeem.

Het eerste jaar had ik geen problemen, maar daarna deed mijn pc compleet random reboots... zowel idle als onder load, geheugen vervangen voor G.Skill en de problemen zijn weg.

@add-pc Ik zou het persoonlijk wél in het geheugen zoeken... mijn systeem heeft dezelfde chipset, dezelfde CPU en vertoonde na een tijd ook kuren, na het vervangen van het Corsair geheugen was de boel weer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
MicGlou schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Hoe kom je erbij dat het een loze theorie is? Het is aantoonbaar dat bepaalde series DDR4 geheugen van Corsair niet stabiel wil werken AMD chipsets/CPU's... ik heb zelf die problemen gehad en met wat Google werk zal je nog vele andere discussies vinden, zowel hier op Tweakers als elders, waar Corsair geheugen de dader bleek bij een onstabiel systeem.

Het eerste jaar had ik geen problemen, maar daarna deed mijn pc compleet random reboots... zowel idle als onder load, geheugen vervangen voor G.Skill en de problemen zijn weg.

@add-pc Ik zou het persoonlijk wél in het geheugen zoeken... mijn systeem heeft dezelfde chipset, dezelfde CPU en vertoonde na een tijd ook kuren, na het vervangen van het Corsair geheugen was de boel weer stabiel.
Bedankt voor je reactie. Ik heb helaas alleen nog wel precies hetzelfde probleem met G.Skill geheugen (zie afbeelding in kast). Ik sta er ook zeker voor open dat het probleem wel hier weg komt.
boyette schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:31:
Ok
maar dan is er een grote kans dat er wel sprake is van een BSOD alleen dat je die niet ziet

zet die eens UIT

en dan gamen

dan blijft ie wel uit
toon volledige bericht
Ik ga dit morgenochtend proberen voordat ik de nieuwe voeding installeer. Deze wordt aan het begin van de middag geleverd.

Lijkt me alsnog goed om een betere voeding aan te sluiten. Al komt het probleem hier niet weg.
Uszka schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:44:
[...]

Dat had ik maar even niet gedaan. Corsair is niet meer zo goed als het geweest is. Voor een lagere prijs zijn er betere voedingen te koop inclusief ATX3.0 spec.
uitvoering: DeepCool PX850G
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi
uitvoering: Montech Titan Gold 850W
Ik zal in de tussentijd ook jouw aanbevelingen nog bekijken. Ik moet nog even kijken wat ATX3.0 precies is. Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Heb een poosje gewacht met het plaatsen van mijn struggle maar ben echt ontzettend blij verrast met de betrokkenheid en het meedenken van iedereen. Heel nice. Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add-pc
boyette schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:31:
Ok

zet die eens UIT

en dan gamen

dan blijft ie wel uit
toon volledige bericht
In de BIOS stond de XMP al uit. Dit heb ik dus niet kunnen aanpassen omdat hij al op door jou aangegeven waarde staat.

Wel heb ik de after power failure setting to Power ON gezet (Always on).

Probleem blijf identiek. In het 3e spelletje Rocket League ( zo'n 20/25 minuten in game ) viel de computer uit, zonder melding, en startte hij zichzelf opnieuw op. Zonder meldingen weer binnen 20 seconden op mijn bureaublad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Het was al gevraagd, maar de logboeken zijn echt leeg? Ik zou wel iets verwachten over een onbekende reboot.

Over die ATX3.0 voeding, Tweakers heeft er ook een artikel over review: De stille revolutie van ATX 3.0-voedingen - Veel meer dan alleen 12Vhpwr
Maar een goede voeding moet gewoon binnen die specs blijven. Over de nieuwe connector die er bij komt is ook nog veel onzekerheid nieuws: 'Problematische 12Vhpwr-connector krijgt opvolger in PCIe 6.0-standaard'

Ik had er ook niet aan gedacht toen ik de Corsair linkte, maar je gaat er ook niks aan missen voorlopig. Ik verwacht nog steeds dat je nieuwe voeding de oplossing is. Als het niet zo is dan heb je die in geval uitgesloten en hij kan nog wel even mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
add-pc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:37:
[...]

In de BIOS stond de XMP al uit. Dit heb ik dus niet kunnen aanpassen omdat hij al op door jou aangegeven waarde staat.

Wel heb ik de after power failure setting to Power ON gezet (Always on).

Probleem blijf identiek. In het 3e spelletje Rocket League ( zo'n 20/25 minuten in game ) viel de computer uit, zonder melding, en startte hij zichzelf opnieuw op. Zonder meldingen weer binnen 20 seconden op mijn bureaublad.
die power failure moest juist op disabled

hoe stond die dan ?

want dan weet je of het een power failure is
als je die op always on zet niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• add-pc
Allen hartelijk bedankt voor de reacties. Na het vervangen van mijn PSU is het probleem verholpen. Ondanks dat dit een "simpele en wellicht" voordehandliggende optie was heb ik veel geleerd van jullie tips/meedenken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Goed om te horen dat het opgelost is en een update wordt altijd gewaardeerd.

Pagina: 1