Monitor BBG - Nov. '23: AOC Q27G2S foutieve meetwaardes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57
Hi @deepvreezo

Ik heb een aantal vragen over de meet-data van de AOC Q27G2S/EU uit de Monitor Best Buy Guide November 2023:
review: Monitor Best Buy Guide - November 2023

Hierin wordt deze AOC in de items als contrast en maximale helderheid vrij afwijkend in de grafiek neergezet.

Zo zou deze een contrast hebben van meer dan 3700:1 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm6oaBeTdQP9chI89ojLGJtjp2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XmtAbYOWuSoaOKkWLXs6hM96.png?f=user_large

terwijl de Max Helderheid bij wit met slechts 231cd/m2 vrij ver onderaan de lijst bungelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A10GOYXrVDpeil3VoZM4QWM818=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6KQ7cZGlM0O9goBXEHLuBEgo.png?f=user_large

Dat contrast van 3700:1 is natuurlijk vrij opmerkelijk voor een IPS scherm, dus dit triggerde mij.

Als ik echter bij de Tweakers detail-specificaties kijk op de productpagina van deze monitor, dan zie ik deze genoemde meetwaardes uit de BBG totaal niet terugkomen..
Sterker nog: daar staan de volgende meetwaardes, afkomstig uit het Tweakers Testlab:

Bij Standaardweergave:
- Maximale helderheid wit 454,70 cd/m²
- Contrast 150cd/m²: 1003:1
- Minimale helderheid wit 35,06 cd/m²

--> ook de minimale helderheid is hier veel beter dan in de November '23 monitor BBG (102cd/m2)

Aanzienlijk andere waardes dan in de BBG overzichten dus.
Ik vraag me dus af of de meetwaardes voor deze monitor in de Nov. BBG wel kloppen, en waar deze vandaan komen?

Als ik een andere review op internet bekijk, dan komen hier waardes voorbij die ook meer lijken op de waardes uit het tweakers testlab (product detailpagina), bijvoorbeeld hier:
YouTube: AOC Q27G2S Review, Is This The Cheap 1440p Gaming Monitor to Get?
Wordt ook een contrast van c.a 1000:1 genoemd, en een flink uitgebreidere min/max wit helderheid dan in de BBG.
Toegegeven, dat is van een iets andere variant van de monitor (mist de "/EU"), maar lijkt meer in lijn der verwachting te liggen.

Ik vond op internet dat er een eerdere/oudere versie van dit scherm is, de
"AOC Q27G2" (zonder S op het eind), wat een VA panel is, in plaats van de IPS voor de huidige "+S" versie, al staat die niet in de pricewatch.
Daarnaast staan er ook een AOC Q27G2E en een Q27G2U in de pricewatch.. beiden VA schermen.

Kan het zijn dat deze wellicht in de BBG door elkaar gehaald zijn?
Of is er een andere verklaring voor de flink afwijkende waardes in de november BBG ?

Thanx. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Beste antwoord (via BrainCrash op 06-03-2024 18:07)

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:05

deepvreezo

Redacteur
Dank voor je melding! Daar is inderdaad iets goed fout gegaan.
Dat er een verschil zit in de data die in de BBG staan versus de data op de productpagina komt doordat we het scherm in eerste instantie hebben doorgemeten volgens een oude meetmethode, en die gegevens stonden nog op de productpagina. We zijn sindsdien overgestapt naar een ander testprotocol, die ook als een aparte set meetwaarden in de database staan (de nieuwe meting is op bepaalde punten niet geheel vergelijkbaar). Voor de BBG zijn van alle schermen de meetwaarden van de 'nieuwe test' gebruikt.
Zoals je al opmerkte klopte er helaas iets niet in de nieuwe testdata bij de AOC Q27G2S. Vervelend dat me dat niet is opgevallen bij het maken van de BBG. Helaas kan ik nu niet meer achterhalen waar het fout is gegaan toen het scherm in de Tweakers-database is toegevoegd. Mogelijk een vergissing door die zeer vergelijkbare productnamen, zoals je al benoemt.
Gelukkig hadden we de originele testbestanden van een paar jaar geleden nog bewaard, dus ik heb de scores voor de Q27G2S laten bijwerken. De maximale helderheid volgens de nieuwe meting bleek net iets lager; contrast is nu zoals verwacht voor een ips-scherm (3700:1 was inderdaad wel vrij opmerkelijk geweest ;) ). Op de productpagina van de Q27G2S staan deze resultaten nu vermeld. Als het goed is worden de juiste scores zometeen ook zichtbaar in de BBG, dit kan door caching even duren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:05

deepvreezo

Redacteur
Dank voor je melding! Daar is inderdaad iets goed fout gegaan.
Dat er een verschil zit in de data die in de BBG staan versus de data op de productpagina komt doordat we het scherm in eerste instantie hebben doorgemeten volgens een oude meetmethode, en die gegevens stonden nog op de productpagina. We zijn sindsdien overgestapt naar een ander testprotocol, die ook als een aparte set meetwaarden in de database staan (de nieuwe meting is op bepaalde punten niet geheel vergelijkbaar). Voor de BBG zijn van alle schermen de meetwaarden van de 'nieuwe test' gebruikt.
Zoals je al opmerkte klopte er helaas iets niet in de nieuwe testdata bij de AOC Q27G2S. Vervelend dat me dat niet is opgevallen bij het maken van de BBG. Helaas kan ik nu niet meer achterhalen waar het fout is gegaan toen het scherm in de Tweakers-database is toegevoegd. Mogelijk een vergissing door die zeer vergelijkbare productnamen, zoals je al benoemt.
Gelukkig hadden we de originele testbestanden van een paar jaar geleden nog bewaard, dus ik heb de scores voor de Q27G2S laten bijwerken. De maximale helderheid volgens de nieuwe meting bleek net iets lager; contrast is nu zoals verwacht voor een ips-scherm (3700:1 was inderdaad wel vrij opmerkelijk geweest ;) ). Op de productpagina van de Q27G2S staan deze resultaten nu vermeld. Als het goed is worden de juiste scores zometeen ook zichtbaar in de BBG, dit kan door caching even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57
@deepvreezo : Top! Zo klopt het een stuk beter ja!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!