Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Beammmmm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-07 15:43
Goedenavond Tweakers,

Afgelopen week hebben wij onze CV voor het eerst sinds 2017 laten controleren voor onderhoud. De Nefit Economy HRC 24 welke er al sinds de bouw in 2003 in zit heeft reparaties nodig van tenminste €500, wat mij een mooi moment lijkt om naar onze volgende CV te kijken.

We gebruiken wel wat meer warm water, dus de onderhoudsman raadde een Intergas Kombi Kompact HRE 28/24 aan, maar ik ben wel benieuwd wat jullie mij aan zouden raden?
Welke CV heeft op het moment de beste prijs/kwaliteitverhouding en hebben jullie goeie tips voor adressen voor offertes in het noorden?

Veel goede dingen gehoord over de Intergas ketels, dus ik denk dat hier wel mijn voorkeur naar uit gaat. Had zelf al een Intergas Xtreme 30 CW4 gezien, maar wat is het verschil met wat mij werd aangeraden? Zie door de bomen het bos niet meer…

Alvast bedankt!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Hoge temp of lage temperatuur nodig, wat is het gasverbruik normaal gesproken?

Ben je van plan om je cv ook geen onderhoud te geven / mishandelen in de toekomst? Dan zou ik de HRE niet aanraden die heeft wel iedere 1,5-2 jaar zijn onderhoud nodig anders slibt ie dicht en krijg je fout meldingen.

Extreme heeft een lager begin vermogen dus in theorie handiger als je weinig vermogen nodig hebt. Maar ook die heeft onderhoud nodig.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 10:33
@Beammmmm
Prima ketel! Heb hem zelf ook :P
Goed geprijst en prima reputatie.

• Beammmmm
Barrycade schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:35:
Hoge temp of lage temperatuur nodig, wat is het gasverbruik normaal gesproken?

Ben je van plan om je cv ook geen onderhoud te geven / mishandelen in de toekomst? Dan zou ik de HRE niet aanraden die heeft wel iedere 1,5-2 jaar zijn onderhoud nodig anders slibt ie dicht en krijg je fout meldingen.

Extreme heeft een lager begin vermogen dus in theorie handiger als je weinig vermogen nodig hebt. Maar ook die heeft onderhoud nodig.
Verwarmen met radiatoren een A-label huis, niet hele hoge temperaturen nodig. Verbruiken zon 800m3-900m3 op jaarbasis.

De prioriteiten lagen even elders, we wonen er sinds 2020 maar hebben al een onderhoudsabonnement voor elke anderhalfjaar.

Welke zou je aanraden of heb je nog andere tips? Zou een CW3 ook nog voldoende zijn met stortdouche en warmwater kraan tegelijkertijd?
chrisborst schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:36:
@Beammmmm
Prima ketel! Heb hem zelf ook :P
Goed geprijst en prima reputatie.
Welke van de 2? ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 10:33
@Beammmmm De Intergas Kombi Kompact HRE 28/24 :P
Het verschil tussen de CW3 en CW4 qua prijs is minimaal, dus ik zou voor de CW4 gaan als je zekerheid wil. Makkelijkste is even opzoeken hoeveel warmwater ze kunnen produceren p/m en of dat voldoende is:

Bij een temperatuur van 40° Celsius.

CW1: 4 liter warm water per minuut
CW2: 6 liter warm water per minuut
CW3: 10 liter warm water per minuut
CW4: 13 liter warm water per minuut

CW5: 17 liter warm water per minuut
CW6: 20 liter warm water per minuut

Een normale douche zou circa 10 liter p/m doen, dus ga voor minimaal CW4.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 04-03-2024 19:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kraan tegelijk met douche is vnml je leidingen die daarin beperken. Voor stortdouche denk ik dat je met CW3 op het randje zit, je huidige ketel zal ook CW3 zijn.

Met jouw lage gasverbruik en wens voor een stortdouche zou ik eerder kijken naar de Intergas Xtreme30 of Xtreme36. Beide ketels kunnen op veel lager vermogen verwarmen dan de HRE 28/24 en leveren een hoger rendement op tapwater.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik denk dat je altijd even koude/lauwe douche krijgt als iemand ineens een andere kraan open zet, tenzij er een buffervat tussen zit. Ik denk (geen ervaring mee) dat dit met thermostaatkranen niet goed op te vangen is.
Hoe gaat dat eigenlijk bij je huidige installatie?

Voor een douche vind ik de HRE 24/18 goed genoeg.
Ik gebruik ook ongeveer 900m3/jaar aan gas en heb vloerverwarming+radiatoren. De ketel staat begrensd op 50% van zijn maximum vermogen, oftewel 12kW en dat heb ik ook bij vorst laatste jaren niet hoeven verhogen.
Voor zuinig stoken is het interessant (efficient en gasbesparend) om lang op laag vermogen te stoken. Dat laagste vermogen is het laagst (5,6kW) bij de HRE 24/18, terwijl hij tapwarmwater 24kW (nominaal 23kW) levert. Volgens mij noemden ze dat vroeger een CW4. Nefit HRC 24 levert 22kW (zie hfdst 5.1) tapwater .
Ik zou de kleinste ketelcapaciteit kiezen!
Vzv ik weet is het voordeel van intergas dat hij geen 3-weg klep (die dus niet stuk kan) heeft om te schakelen tussen verwarmen en tappen; hij heeft volgens mij 2 parallelle circuits.

Als je energiebesparend lagetemperatuurverwarming nastreeft is minimum vermogen belangrijk. Er zijn moderne ketels die verder terug kunnen moduleren. Bijvoorbeeld Vaillant kan terug naar slechts 3kW

[ Voor 33% gewijzigd door Bruin Poeper op 04-03-2024 20:55 ]

• Beammmmm
_JGC_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:51:
Kraan tegelijk met douche is vnml je leidingen die daarin beperken. Voor stortdouche denk ik dat je met CW3 op het randje zit, je huidige ketel zal ook CW3 zijn.

Met jouw lage gasverbruik en wens voor een stortdouche zou ik eerder kijken naar de Intergas Xtreme30 of Xtreme36. Beide ketels kunnen op veel lager vermogen verwarmen dan de HRE 28/24 en leveren een hoger rendement op tapwater.
En dus, als ik het goed begrijp, verbruiken minder? Stortdouche is er al en werkt op zich prima.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beammmmm schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:46:
[...]

En dus, als ik het goed begrijp, verbruiken minder? Stortdouche is er al en werkt op zich prima.
De HRE loopt al zo'n 15 jaar mee. Is destijds nog gereviseerd met een A-label pomp. Reden dat installatiebedrijven nog altijd de HRE plaatsen is gemak: ding is qua aansluitingen de afgelopen 25 jaar niet veranderd, de service materialen zijn uitwisselbaar met de oude HRE en de HR voorganger, en last but not least, de ketel kan tegen onderhoud met de franse slag (maar ziet er na 8 jaar geen goed onderhoud wel uit alsof iemand een zak cement in de wisselaar gegooid heeft, maar hey... dan is de garantie eraf en mag een ander dat oplossen).

De Xtreme30 kan terugmoduleren naar 3,6KW. In een huis van 2003 met jouw gasverbruik heb je dat niet eens hangen aan radiatoren. Een HRE doet minimaal 5,6KW voor het kleinste CW3 model en 8,5KW voor het grotere CW5 model. Dat houdt in dat je ketel vaker uitschakelt bij het verwarmen, terwijl een ketel met laag minimumvermogen vaker gewoon door kan stoken.

Verder haalt de Xtreme een hoger rendement op tapwater vanwege een extra wisselaar in de rookgasafvoer. Die extra wisselaar is wel gevoeliger. Je moet je qua installatie houden aan de toegestane rookgasafvoeren (geen aluminium kanaal), qua onderhoud wil je ook minstens elke 2 jaar de wisselaar schoongemaakt hebben (en dus geen onderhoud met de franse slag).
De meeste installatiebedrijven zullen je om bovenstaande reden af proberen te praten van de Xtreme.
Pagina: 1