Energieverbruik nieuwe koelkasten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Mijn oude nog perfect uitziende Bosch koelkast, begint lanzaam aan steeds meer energie te verbruiken, waardoor het misschien voordeliger is om te kijken naar een nieuwe.

Tot mijn grote verbazing is het overgrote deel van de koelkasten dat hier nog te krijgen is rond de 2 meter (zo lang ben ik nou niet ;) ). Kleinere koelkasten daarbij die nog deels te krijgen zijn, verbruiken veel meer energie dan de grotere modellen en die logica snap ik niet. Het was jaren zo dat een kleiner model zuiniger was en nu opeens is er een omslag?
Is de berekening anders gedaan?
Wordt er geen nieuwe technieken meer gebruikt in kleinere modellen?

Ook zie je dat de aankoopprijs van kleinere modellen daarbij ook nog eens hoger ligt. Maar zo een 2 meter model is ook niet echt praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kijk je naar het energielabel letter of naar het verbruik in kWh/jaar?
Kleinere koelkasten met dezelfde letter hebben wel degelijk een lager verbruik dan grote koelkasten. De letter op het energielabel is alleen voor vergelijkbare modellen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
OnTracK schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:19:
Kijk je naar het energielabel letter of naar het verbruik in kWh/jaar?
Kleinere koelkasten met dezelfde letter hebben wel degelijk een lager verbruik dan grote koelkasten. De letter op het energielabel is alleen voor vergelijkbare modellen.
Goed punt! maar ik kijk idd naar beiden. Uiteindelijk gaat het mij om de KW/h per jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je wellicht een aantal voorbeelden van koelkasten die je bekeken hebt? Welke modellen heb je met elkaar vergeleken? En waar ben je precies naar op zoek?

De tafelmodel koelkasten zie je inderdaad steeds minder, die worden nog ingebouwd in hele kleine keukens of staan in 1-persoonsstudio's met een kookfornuis erop. Een partij als Coolblue verkoopt bijvoorbeeld slechts 15 modellen.

Voor grote koel/vriescombinaties heb je ineens 121 modellen. Dat formaat lijkt vandaag de dag veel populairder omdat er veel meer in kan en je geen losse vriezer meer nodig hebt.

Het lijkt erop dat vooral de grote koel/vries modellen worden doorontwikkeld met nog stillere compressoren en 'no-frost' vriezers. Bij de tafelmodellen krijg je vaak geen vriezer, en als het er al in zit is dit vaak één vriesvak en moet je hem 6x per jaar ontdooien.

In het koel/vries segment zie je ook duidelijk waar de fabrikanten kennelijk op inzetten:

90 tot 145 cm (3 modellen)
145 tot 170 cm (5 modellen)
170 tot 190 cm (50 modellen)
Hoger dan 190 cm (63 modellen)

Je vindt een 2 meter model niet praktisch, dus wat zijn je wensen naast het stroomverbruik? Welk formaat ben je naar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:56
Als ik zo door de Coolblue link heen klik is het kWh verbruik van de kleinere koelkasten gelijk of lager dan de grote varianten, maar de categorie van het energielabel is wel slechter.

Blijkbaar is de berekening sinds maart 2021 veranderd en zijn er aparte groepen per inhoud. Zie het kopje "Verschillende volumes en 1 label". Maar hoe de verhouding tussen het label, de inhoud en het verbruik precies zit heb ik zo snel nog nergens terug kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:55
n00bs schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:54:
Mijn oude nog perfect uitziende Bosch koelkast, begint lanzaam aan steeds meer energie te verbruiken, waardoor het misschien voordeliger is om te kijken naar een nieuwe.

[...]
Dien je je koelkast niet gewoonweg eens een beurtje te geven? Denk aan het ontdooien, warmtewisselaar (rooster) aan de achterkant schoonmaken en de rubbers nakijken, wellicht insmeren met vaseline of vervangen. Een koelkast verliest eigenlijk nooit zijn koelvloeistof, dus weinig reden om meer te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
stin00 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:57:
Heb je wellicht een aantal voorbeelden van koelkasten die je bekeken hebt? Welke modellen heb je met elkaar vergeleken? En waar ben je precies naar op zoek?

De tafelmodel koelkasten zie je inderdaad steeds minder, die worden nog ingebouwd in hele kleine keukens of staan in 1-persoonsstudio's met een kookfornuis erop. Een partij als Coolblue verkoopt bijvoorbeeld slechts 15 modellen.

Voor grote koel/vriescombinaties heb je ineens 121 modellen. Dat formaat lijkt vandaag de dag veel populairder omdat er veel meer in kan en je geen losse vriezer meer nodig hebt.

Het lijkt erop dat vooral de grote koel/vries modellen worden doorontwikkeld met nog stillere compressoren en 'no-frost' vriezers. Bij de tafelmodellen krijg je vaak geen vriezer, en als het er al in zit is dit vaak één vriesvak en moet je hem 6x per jaar ontdooien.

In het koel/vries segment zie je ook duidelijk waar de fabrikanten kennelijk op inzetten:

90 tot 145 cm (3 modellen)
145 tot 170 cm (5 modellen)
170 tot 190 cm (50 modellen)
Hoger dan 190 cm (63 modellen)

Je vindt een 2 meter model niet praktisch, dus wat zijn je wensen naast het stroomverbruik? Welk formaat ben je naar op zoek?
Mijn oude Bosch was ~170cm hoog en was voor die tijd extreem zuinig. Ondertussen heb je die maat niet meer (ook niet bij de andere merken) en is de eerst volgende stap 176cm. Energieverbruik daar ligt vaak tussen 200-300KWh per jaar. De modellen die je het meest ziet zijn rond de 2 meter hoog en hebben vaak een verbruik tussen de 100-160KWh / jaar. Nogal een merkwaardig verschil.

Ook is de aankoopprijs van de hoogste modellen vele 100en euros lager voor een soortgelijkend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:05

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@n00bs hier liep ik ook al tegen aan. Ik gok dat de lagere modellen niet zo goed verkochten en dat ze daar geen nieuwere energiezuinige versies van hebben gemaakt.

Dan maar een hoog model kopen en de bovenste plank niet gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hm,
@TereZz
ik heb de warmtewisselaar achterzijde schoongemaakt, koelkast wat verder van de wand en alle rubbers grondig gereinigd en ingesmeerd met vaseline. Verbruik als ik nu omreken naar een jaar kom ik op 192KWh. Dat lijkt me voor een oud beestje nog best zuinig. De vriezer had ik met de vrieskou al laten ontdooien :-D

Alle rare geluiden zijn nu ook grotendeels weg
Pagina: 1