Eerste reactie op nieuws: Voorzitter toezichthouder Nederlandse veiligheidsdiensten stapt per d... - maar al vaker gemeld door mensen die bepaalde afkortingen niet kennen.
Waarom niet simpelweg abbr of acronym gebruiken? @sabineschults heeft ze nu halverwege het artikel voluit geschreven, maar het maakt het artikel er eigenlijk minder leesbaar door. Ik weet niet hoe erg de backend voor artikelen verschilt vergeleken, maar ik ga er van uit dat dit soort dingen wel mogelijk zijn?
Het gelinkte artikel krijgt dan het volgende:
Waarom niet simpelweg abbr of acronym gebruiken? @sabineschults heeft ze nu halverwege het artikel voluit geschreven, maar het maakt het artikel er eigenlijk minder leesbaar door. Ik weet niet hoe erg de backend voor artikelen verschilt vergeleken, maar ik ga er van uit dat dit soort dingen wel mogelijk zijn?
Het gelinkte artikel krijgt dan het volgende:
Nico van Eijk, voorzitter van de CTIVD, stapt per direct op. Demissionair premier Mark Rutte maakt dit bekend in een Kamerbrief en spreekt van 'verstoorde verhoudingen' binnen de commissie die toezicht houdt op de Nederlandse veiligheidsdiensten AIVD en MIVD.
De precieze redenen van het vertrek van Van Eijk bij de CTIVD zijn niet bekendgemaakt. In de Kamerbrief schrijft Rutte dat de huidige samenstelling van de CTIVD geen basis biedt voor herstel van de verhoudingen binnen de commissie, wat impliceert dat er sprake is van meningsverschillen of conflicten binnen de commissie.
Van Eijk is sinds 2019 voorzitter van de CTIVD. De commissie toetst of de AIVD en MIVD zich aan de regels houden. Een definitieve vervanger van Van Eijk is er nog niet. De Tweede Kamer mag drie kandidaten aandragen. Het kabinet zal vervolgens een nieuwe voorzitter kiezen. Tot er een vervanger is gevonden neemt het langstzittende lid van de commissie de rol van Van Eijk over.