Hoge GPU temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathyra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik speel verschillende games en heb nooit hoge temperaturen ervaren van de GPU, maar sinds kort probeer ik Last Epoch te spelen en krijg ik constant hoge temperaturen, zelfs als ik de grafische instellingen helemaal op zijn laagst zet wordt de GPU gemiddeld 95 graden. Nu is mijn vraag, waar moet ik precies naar kijken?

Ik heb namelijk op verschillende plekken gekeken, in het taakbeheer van Windows staat dat de GPU 80 graden is tijdens het spelen, MSI Afterburner zegt ook 80 graden, maar wanneer ik iCUE open van Corsair krijg ik 2 temperaturen te zien, de eerste is ook 80 graden maar als ik dan naar de tweede temperatuur kijk is die boven de 90 graden.

Ik ben niet heel bekend op dit gebied en weet niet zo goed hoe ik aan de juiste informatie kan komen als het aankomt op GPU temperaturen.

De videokaart die ik heb is: NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER

Dingen die ik al heb geprobeerd:
- Stof verwijderen/schoonmaken
- Stress test uitvoeren op de GPU (die geeft ook een gemiddelde van 80 graden aan)
- Veel Googlen (de tweede temperatuur heeft iets te maken met een Hot Spot, een plek van de GPU die het heetst wordt?)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast enorm bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sathyra schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:12:
Ik speel verschillende games en heb nooit hoge temperaturen ervaren van de GPU, maar sinds kort probeer ik Last Epoch te spelen en krijg ik constant hoge temperaturen, zelfs als ik de grafische instellingen helemaal op zijn laagst zet wordt de GPU gemiddeld 95 graden. Nu is mijn vraag, waar moet ik precies naar kijken?

Ik heb namelijk op verschillende plekken gekeken, in het taakbeheer van Windows staat dat de GPU 80 graden is tijdens het spelen, MSI Afterburner zegt ook 80 graden, maar wanneer ik iCUE open van Corsair krijg ik 2 temperaturen te zien, de eerste is ook 80 graden maar als ik dan naar de tweede temperatuur kijk is die boven de 90 graden.

Ik ben niet heel bekend op dit gebied en weet niet zo goed hoe ik aan de juiste informatie kan komen als het aankomt op GPU temperaturen.

- Stress test uitvoeren op de GPU (die geeft ook een gemiddelde van 80 graden aan)
- Veel Googlen (de tweede temperatuur heeft iets te maken met een Hot Spot, een plek van de GPU die het heetst wordt?)

1 Lagere instellingen wil niet zeggen dat je kaart minder gaat werken, dat levert meer fps op, wat zelfs het tegenovergestelde effect kan hebben.
Als je wilt dat je kaart minder hard gaat werken, moet je de max fps vastzetten op een lager punt.

2 Klopt die icue melding wel. schaalt dat inderdaad (als je in rust bent, daalt die temp dan ook)

3 Gaan je fans op de GPU wel volluit draaien ?

4 Kan je gpu zijn warmte kwijt, of word de lucht in je kast te warm ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathyra
heuveltje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:21:
[...]

1 Lagere instellingen wil niet zeggen dat je kaart minder gaat werken, dat levert meer fps op, wat zelfs het tegenovergestelde effect kan hebben.
Als je wilt dat je kaart minder hard gaat werken, moet je de max fps vastzetten op een lager punt.

2 Klopt die icue melding wel. schaalt dat inderdaad (als je in rust bent, daalt die temp dan ook)

3 Gaan je fans op de GPU wel volluit draaien ?

4 Kan je gpu zijn warmte kwijt, of word de lucht in je kast te warm ?
Ik heb even gekeken of de temperatuur ook lager gaat wanneer ik in rust ben, het wordt even lager (94 graden) maar pakt al snel weer op naar de 97 graden. De andere temperatuur die ook te zien in in taakbeheer en MSI Afterburner schommelt tussen de 80 en 82 graden.

In MSI Afterburner staat dat mijn fans op dit moment 85% worden gebruikt, dit is de informatie die MSI Afterburner mij geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2SF84fAow5h5c8SXgECGdfIraA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJbYwE8m08vt8HsLeFjPxUhM.png?f=fotoalbum_large

Als ik met mijn hand aan de zijkant van mijn kast voel rond de plek waar de GPU zit, voelt het vrij warm aan maar niet heel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05 23:22
Draaien je fans ook echt en vooral gaan ze harder als hij heet wordt? In principe gaat ie vrij veel lawaai maken met deze tempraturen.

Zo niet zet de fan speed met Afterburner eens vast op 60% bijvoorbeeld en kijk dan wat er met de temps gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Sathyra schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:12:

Wat is het probleem?
Klokt de videokaart zichzelf terug?
Zo nee, dan is er niks aan de hand, GPU's mogen warm worden, daar zijn ze op gebouwd.
Schoonmaken en zo heb je al gedaan, je zou nog de airflow in de kast kunnen verbeteren zodat de warmte beter afgevoerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathyra
Yaksa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Wat is het probleem?
Klokt de videokaart zichzelf terug?
Zo nee, dan is er niks aan de hand, GPU's mogen warm worden, daar zijn ze op gebouwd.
Schoonmaken en zo heb je al gedaan, je zou nog de airflow in de kast kunnen verbeteren zodat de warmte beter afgevoerd wordt.
Hij klokt niet terug.

Ik heb inmiddels gelezen dat de tweede temperatuur die gemeten wordt van de Hot Spot is en dat het heel normaal is dat die tussen de 90 en de 100 graden schommelt, zo lang de gehele temperatuur (de meting van de eerste sensor die bij mij 80 graden aangeeft) maar niet boven de 85 graden uit komt.

Dat is wat ik ervan begrijp in ieder geval, dus in dat opzicht kan het geen kwaad. Ik dacht dat beide temperaturen niet boven de 85 graden uit mochten komen.
Pagina: 1