Isoleren badkamer plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:50
Mijn situatie:
Ik denk er over om het plafond in onze te verbouwen badkamer (2x3m) te isoleren met glaswol. Boven de badkamer zit een volledig geïsoleerde zolder, dus de isolatie zal vooral als geluidsdemping zijn.
Het betreft balken van 16 cm hoog, de zoldervloer is van OSB. De zolder wordt nu gebruikt als bergzolder maar kan in de toekomst wellicht worden omgebouwd naar slaapkamer.

Op de badkamer is uiteraard mechanische ventilatie (buisventilator) aanwezig en ook een raam wat gebruikt kan worden voor ventilatie. De mechanische ventilatie wil ik t.z.t. nog aan home assistant koppelen om deze te laten draaien zodra de luchtvochtigheid te hoog wordt.

Op internet lees ik verschillende meningen over het nut van isoleren van een tussenvloer, als ook het nut van een dampremmende/-dichte folie in deze situatie.
Zowel wel folie toepassen (want: badkamer = vocht) als geen folie toepassen (want: badkamer valt in geïsoleerde schil, dus weinig kans op condensatie) zie ik voorbij komen, maar geen van beiden komt echt vaker voor dan het ander.

Hopelijk hebben jullie zinvol advies of ervaringen uit eigen situatie.

Mijn vragen:
  • Is het aan te raden om het plafond van de badkamer te isoleren (tegen geluid)?
  • Zo ja, is een dampscherm (dampremmend of dampdicht) aan te raden of is dit niet nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Voor geluid kan het wel zeker verschil maken. Je badkamer is vaak ook de enige verwarmde ruimte op de verdieping dus het kan ook comfort toevoegen doordat je wat minder warmte verliest naar de zolder toe.

Dampscherm geen idee, wij doen het wel omdat we deels direct onder het dak zitten en we het dus gewoon doortrekken.

Misschien is het stucplafond dat er tegenkomt al dampremmend genoeg maar kwaad kan het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 04-03-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 10:39
Deze volg ik even want ik zit met eenzelfde situatie.
De zolderkamer is onverwarmd terwijl je een badkamer over het algemeen wel goed warm stookt. Daarom denk ik dat isolatie wel een meerwaarde kan zijn (nog los van geluidsdemping).
Echter lees ik ook conflicterende antwoorden over het gebruik van dampschermen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
ik vraag me af wat voor geluidsoverlast je in een badkamer kan krijgen/maken.
Is er iemand die heel hard onder de douche zingt op vreemde tijdstippen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Wat is je situatie in de badkamer. Heb je een afzuig systeem zodat het vocht goed weg kan? Is de zolder verwarmd? Heb je tussen het plafond wat kieren zodat het ventileert met buiten? (Oude woningen kunnen nogal lek zijn met een balken plafond)

OSB wordt vaak als dampdicht gezien door de lijm wat in de plaat verwerkt zit, maar dit ligt ook weer aan het type en aansluiting onderling etc. Dus pas op met opsluiten van eventueel vocht. Omdat het inpandig is zal het vocht niet condenseren over het algemeen, temperaturen zijn gelijk, mist zolder ook verwarmd is. Pas als je een koud dak/ koude zolder als plafond hebt krijg je condensatie als dit erg veel afwijkt van temperatuur.

Als je wilt weten wat het doet kan je de opbouw hier berekenen door de temperaturen en materialen in te voeren:

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

Eventueel bij een fabrikant informeren wat verstandig is.

Zou het even goed uitzoeken dus. Maar inpandig is over het algemeen geen probleem.

Zou wel een zachte isolatie gebruiken die goed tegen vocht kan zoals een glas/steenwol. Dit werkt ook geluidsremmend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Heb je zoveel geluid in de badkamer dan?
Ik zou niet happig zijn om een dampopen isolatie als glas of steenwol in contact te laten komen met badkamerlucht, zou aan badkamerkant een folie voorzien; met klimaatfolie kan je dacht ik niet foutgaan (als het droog is laat het vocht ontsnappen uit de isolatie en balken, is het vochtig dan is het dampdicht).
Ik dacht dat cellulosevlokken beter zijn voor geluidsdemping door grotere massa, maar niet zeker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1