Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1981
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik wil van mijn telefoon upgraden van een Samsung Note8 naar eentje die betere foto's maakt.
Ik wil bij Android blijven; bijv S24 Ultra, Xiaomi 14 Ultra, Vivo X90 Pro Plus.

Als je naar deze telefoons kijkt, beweren ze allemaal dat ze een 1 inch sensor hebben.

Mijn vraag is: waarom gebruiken ze maar 1 van die sensoren in hun telefoons, terwijl ze allemaal meerdere camera’s hebben? Kunnen ze niet 3 tot 5 grote sensoren in een telefoon stoppen?

Is de IMX989/LYT-900 sensor zoveel duurder dan de kleinere sensoren?

Ik zag online een uitsplitsing van de kosten van een telefoon, waaruit bleek dat de hele cameramontage - voor alles - slechts 79 dollar kostte (Xiaomi 12S Ultra BoM, die heeft 3 camera's plus dubbele led-flitser). Dat zette me aan het denken: "Waarom stoppen ze niet drie van die grote sensoren in een telefoon in plaats van één grote en twee kleine?"

Is een sensor van het 1-inch type zoveel moeilijker te verpakken / heeft deze veel meer ruimte nodig?

Kunnen ze niet meerdere sensoren van het type 1 inch in een telefoon plaatsen? Hoeveel groter is het totale pakket aan sensor- en lenselementen bij gebruik van deze sensor versus het gebruik van een van de kleinere? In de huidige telefoons lijkt er niet veel meer ruimte rond de hoofdcamera (met grote sensor) te zijn dan bij de andere camera's, wat suggereert dat de grootte vergelijkbaar is?

Of vereist de grote sensor veel meer stroom en zou de batterij sneller leeg raken?

Maar ik neem aan dat hij alleen stroom nodig heeft bij het maken van foto's, toch? Ik zou graag batterij opofferen voor betere foto resultaten (kan altijd een power pack meenemen).

Of is er een andere reden?

Ik ben waarschijnlijk in de minderheid... maar zou graag een telefoon met 4-5 van die 1-inch sensoren met een snelle lens van 12 mm, 24 mm, 50 mm, 85 mm en 120 mm ervoor. Dat zou toch een mooie flagship phone zijn? Ik zou het niet erg vinden als de camera-elementen de hele/het grootste deel van de achterkant van de telefoon zouden bedekken.

Bedankt voor input van iemand die hier meer van weet!

En suggesties voor telefoons die nog niet op mijn shortlist staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:59
De ruimte voor meerdere grote sensoren (met lenzen ervoor) is er simpelweg niet.
Voor grote sensoren hebben ze fotocamera's uitgevonden die met verwisselbare lenzen een veel beter eindresultaat opleveren dan de 'foto's' die uit een smartphone komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:45
Naar mijn weten heeft de S24 Ultra ook geen 1 inch sensor, of ik lees alles verkeerd

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1981
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Dank voor jullie reacties... wishful thinking dus, jammer!

Als je zo'n camera module ziet dan lijkt het niet super veel groter, maar bij andere lenzen dan de 23mm zal je wel in de problemen komen? Als je dit plaatje zo ziet dan lijkt er toch nog zat ruimte te zijn.. Hopelijk wordt hier nog vooruitgang geboekt in de komende jaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUGxSGSMeFR8HA8KA8cjUicV5PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfDutC64cdbPYtmLPry3d5gu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een DSLR, maar die sleep je nou eenmaal niet iedere dag mee... terwijl ik mijn telefoon bijna altijd bij me heb.. Daar zit nu een hoes omheen met m'n bankkaarten etc in de voorflap, waardoor hij 2x zo dik is als zonder hoes. Ik zou het geen drama vinden als een deel van de telefoon 2x zo dik is omdat daar 4 van die grote sensoren zitten (maar zal wel in de minderheid zijn), en dan m'n bankkaarten in de hoes eronder (dan verlies je volgens mij helemaal geen ruimte t.o.v. de situatie vandaag)..

En ja, die Samsung heeft idd geen 1 inch sensor, foutje.