Wat als zonnepanelen energie niet kwijt kunnen/Off-Grid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 15:51
Binnenkort krijg ik een Thuis accu (Sessy 5Kw) en ik was even aan het dagdromen ..... wat/als/dan :-)

Ik heb 12 panelen die jaarlijks +- 3500 kWh leveren, max 25kWh per dag in hoogseizoen.
Daarnaast heb ik nog een zonneboiler waar evt ook een verwarming element in zou kunnen.

Je hoort de laatste tijd steeds meer/vaker dat energie uit kan vallen en dat dit fenomeen steeds vaker voor zou kunnen komen. Nu speelde ik met de gedachte om een UPS op de fase te zetten waar ook de panelen op zitten en waar ook de thuisaccu op zit. Vervolgens alle belangrijke verbruikers op dezelfde groep zetten (koelkast, vriezer, CV, delen verlichting, NAS, Switch, Wifi ed) het totale gebruik van al deze apparaten is +- 400 Wh. Oven, magnetron, vaatwasser, droger, wasmachine en alle verlichting zitten op overige groepen.
Vervolgens direct na de hoofdschakelaar een relais plaatsen die afvalt als de netspanning wegvalt. De UPS houdt spanning op deze belangrijke groep en de omvormer en Accu blijven operationeel en de panelen kunnen dus blijven leveren, doordat het relais is afgevallen kan deze stroom niet het net op.
Maar wat gebeurd er met de opgewekte energie, als ik maar 400Wh nodig heb en de panelen 3250Wh piek kunnen leveren (zonnig weer en lage temp) Als de Accu nog niet "vol" is zal de energie hier eerst naar toe gaan, maar wat als er geen hogere vraag is als 400Wh en de panelen in staat zijn 3kW te leveren, gaat de omvormer er dan voor zorgen dat de geleverde energie begrenst wordt................????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
Je panelen blijven niet leveren achter een UPS.

Als je dit wil had je geen sessy moeten kopen maar een Victron multiplus

[ Voor 44% gewijzigd door alwind op 04-03-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammerts
Waarom levert een Omvormer niet met een UPS? het gaat er volgens mij alleen om dat de omvormer 220/230V ziet zodat die "aan" blijft. Ik ga de Sessy niet gebruiken als UPS.
Als de Omvormer en Sessy geen 230V zien (omdat net plat ligt) dan gaan ze uit en stoppen met functioneren.
De UPS is er alleen voor om Omvormer en Sessy te laten denken dat er 230V is.

Als het niet mogelijk is dan graag met onderbouwing ipv dat er iets anders moet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
Omdat het levensgevaarlijk is. Als je wil weten waarom moet je uitzoeken hoe een sinus werkt over 4 quadranten en dan zul je zien dat een gewone UPS dit niet kan. Een oplossing die wel mogelijk is is altijd duurder dan een Victron multiplus. Zeker als je toch al van plan bent een accu te kopen.

Je kortsluitbeveiliging en aardlekbeveiliging werken sowieso niet meer. Je verzekeraar gaat zeker niet uitkeren als je je omvormer gefrituurd hebt of iemand heb elektrocuteert.

Dus laat het gaan of wissel van systeem zodat je in de toekomst hier mee bezig kan.

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 04-03-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Bedankt voor dit goed onderbouwde antwoord.