Welke Android Mediaplayer heeft nog 4:3 uitvoer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 11:51
De titel stelt mijn vraag al, maar ik wil toch nog even wat extra info geven...

Ben verzamelaar/restaurateur van buizentv's (nickname niet gestolen 😉). Nu hebben wij in België een zender genoemd "Eclips tv". Men zendt hier heel vaak erg oude films uit, effectief uit de tijd van mijn oude tv's.

Onze Vlaamse kabelaar, Telenet, had tot voor kort settopboxen met scart uitgang en mogelijkheid tot aansluiten van 4:3 apparatuur met dito settings. Je kon dus 4:3 materiaal altijd prima schermvullend analoog opnemen met een video - of DVD recorder.
Een kennis, die helaas onlangs van ons heengegaan is, had destijds zo'n digibox over. Omdat de man overleden is en abonnement gestopt, werkt die decoder niet meer. Ik kan hem op mijn kabelabbo niet meer terug activeren.

Op Android/Google TV heeft Telenet een app waar ik die Eclips tv perfect mee kan ontvangen. Zowat elke populaire mediaplayer die ik ken heeft enkel HDMI uit en dus geen mogelijkheid om 4:3 in te stellen.
Mocht zo'n apparaat nog ergens bestaan, kan ik lekker verder oud materiaal in het juiste formaat opslaan.

Wie heeft hier de gouden tip 🙏🏻

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Ik heb deze aan een oude beeldbuis TV hangen, en dat werkt prima: https://www.amazon.nl/QGE...laystation/dp/B09JVHHXMV/

Gaat HDMI in, en er komt analoog composite en analoog geluid uit. Dan zou je in principe elk HDMI apparaat op die TV moeten kunnen aansluiten. Ik doe dit wel op een 16:9 beeldbuis, maar dat verbreed je selectie aan apparaten die je kan kiezen nogal. Ik vraag me alleen af of de apps van de providers zoals Telenet zich niet verslikken in 4:3 output.

EDIT: Mijn Chromecast TV 1080p ondersteunt een 576p50 output (ouderwets PAL dus), alleen snapt bijv. de YouTube app hier niks van en pleurt geen balken om het beeld heen, lekker uitgerekt dus. Kan dus niet garanderen dat dit werkt met de Telenet app.

[ Voor 20% gewijzigd door Plofkotje op 04-03-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Ik heb zelf een chromecast 4K. Als ik die instel op jouw resolutie, dan krijg ik een melding dat Google TV die resolutie niet ondersteunt. Minstens 720P doet die.
Het lastige is, en dat maakte ik met de digibox ook mee, is dat alles 16:9 is uitgezonden bij Telenet. Dus je afspeelapparaat op 4:3 uitvoer op een 4:3 tv geeft links en rechts en boven en onder een zwarte balk.
Op de digibox had je dan een instelling dat je 16:9 kon inzoomen. Op die manier past het beeld perfect op een 4:3 scherm.

Dat inzoomen komt nergens voor op de Chromecast. Ik vrees een beetje op de jouwe ook niet...

ps zulk kastje heb ik ook reeds :)

[ Voor 3% gewijzigd door Beeldbuisje op 04-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Beeldbuisje, ik zit hier naar een Whitelist te kijken voor beschikbare resoluties en refreshrates van een Android TV V12 box (niet een Google TV apparaat). Ik zie daarop een hele lijst en deze gaat tot 720x576@50Hz, dat is een 4:3 verhouding.

Nu wordt natuurlijk de EDID info van mijn LG TV uitgelezen door de box, maar 4:3 weergave zit in de mogelijkheden en zo te zien werkt dit ook als zodanig.

Ziet er niet uit natuurlijk, maar daar gaat het nu even niet om.

Even niet op de achtergrond letten, deze hoort in 16:9 weergegeven te worden, het gaat om de gekozen resolutie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSFtPvBTdMlZMuRyUutfRIMYSEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is9VjXYcvEbAMKOmkGhUkf90.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door hardware-lover op 04-03-2024 20:36 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Ik was nu eens even aan het Googelen op dat type, maar kan hem zo niet helemaal vinden. Heb je iets meer info over het kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Beeldbuisje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:35:
Ik was nu eens even aan het Googelen op dat type, maar kan hem zo niet helemaal vinden. Heb je iets meer info over het kastje?
Op wat voor "type" heb je gezocht? ;)

Het is een Homatics Android TV speler, maar ik verwacht dat diverse anderen dat ook wel kunnen laten zien.

Niet buiten beschouwing laten dat dit soort apparaten (en vele anderen eveneens), de EDID informatie van de aangesloten TV uitlezen en daarop de ondersteunde resolutie en bijbehorende refreshrate laten zien.

Dat gezegd hebbende, er zijn ook diverse van dit soort apparaten die naast HDMI ook nog analoog video uit kunnen sturen via een aparte AV uitgang daarvoor. Misschien is dat nog beter bruikbaar voor je?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Ik zocht op Android V12 mediaplayer. Zo kom je natuurlijk uit op van die heel gekke merken "made in China".

Mijn probleem is, voor ik van start ging met Apple spul heb ik zo wat elke Chinese Android mediaplayer getest. Die van HiMedia heb ik nog steeds met custom rom. Heeft analoge out, maar die gebruik ik uitsluitend om 3D iso files mee af te spelen. Dat werkt schitterend op dat apparaatje.

Ik deed in het verleden al pogingen om daar recente streamingapps (VRTmax en die dingen) op te installeren, maar dat werkt alles behalve. Back to basics dus en enkel voor 3D. Telenet draait ie trouwens totaal niet.

Nu goed, zonder die functie om bij 4:3 in te zoomen vrees ik dat mijn probleem zal blijven bestaan.

Willekeurig wat zoeken op Google gaat me wellicht wat opleveren, maar het blijft gokken of het zou werken. Ik hoopte stilletjes op lotgenoten hier....

Jammer, maar toch bedankt voor je tips!
Pagina: 1