Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Toen we hier een jaar of 2 terug ons nieuwe huis betrokken hebben we meteen de gelegenheid genomen om panelen te leggen. Ik heb het idee dat het nu het juiste moment is om uit te gaan breiden.

Ons huishouden;
Voordat we verhuisden verbruikten we zowieso al redelijk wat meer electriciteit dan gemiddeld. We zitten beiden in de IT, hebben een waterbed wat lekker warm staat en L/L WP op slaapkamer en onze kantoren. Het totale jaarverbruik zit ergens tussen de 4000 en 6000kWh.
Al een tijdje rijdt ik graag in electrische lease autos. En hoewel er voorheen nog regelmatig gratis bij de klant geladen kon worden (en ik dus ook zo'n beetje al m'n kilometers daar uit trok) is dat ondertussen aardig voorbij en verwacht ik dus ergens tussen de 5000 en 7000kWh per jaar in de auto te stoppen.
Daarnaast is onze tweede auto langzaam aan het dood gaan en is het plan deze, zodra hij daadwerkelijk overlijdt, te vervangen door een electrische auto goed voor zo'n 2000-3000kWh per jaar.
Ik verwacht dus een totaal verbruik van ergens richting de 15'000kWh per jaar, redelijk lineair verdeelt over het jaar.

Huidige panelen;
Ons huis bestaat uit 2 delen, haaks op elkaaar gebouwd. Het voorhuis staat zo'n beetje oost-west waardoor het dak een zuid-zuid-oost en noord-noord-west vlak heeft. Dat laatste vlak hebben we nu voorzien van 2 dakkapellen. Het eerste vlak is nog leeg.
Het achterhuis heeft dus een (bijna) oost vlak en een (bijna) west vlak. Het oost vlak is niet bruikbaar; daar hadden we panelen liggen maar wanneer de zon aan het westen stond reflecteerde de panelen rechtstreeks de keuken van de buren in. Dat gaan we dus niet doen.
Op het west-vlak liggen 24 stuks 385Wp panelen in 2 strings (14 en 10) op een Growatt MOD 7000TL3-X omvormer. Jaaropbrengst ergens rond de 7000kWh.
Bij de buren staat ondertussen een boom die redeiljk uit de kluiten gewassen is en richting halverwege/einde middag schaduw op een deel van de panelen laat vallen.

De reden dat er geen panelen op zuid gelegd zijn is dat het zuid dak niet heel stevig was. Na de zolderverbouwing hebben we er vertrouwen in dat het nu wel mogelijk is. Mijn idee was dus om (een deel van) de panelen naar Zuid te verplaatsen maar de prijzen die men daar voor rekent zijn compleet belachelijk. Ik zou meer dan €2000 kwijt zijn om een deel van de panelen te verplaatsen. Dat gaan we dus niet doen. Wat ik dan liever doe is wat meer uit geven om dan simpelweg panelen er bij te leggen.

Het idee was ik heb:
- Een rits panelen bij leggen op Zuid. Ik zit te denken aan een stuk of 14, geen idee wat er op dit moment een beetje economisch interessant is.
- De nieuwe rist op één van de strings van de Growatt hangen
- De panelen die last hebben van de schaduw van de buurman voorzien van micro omvormers

Wat ik zou willen vragen;
- Wat heb ik gemist? Waar gaat mijn plan de mist in of waar zou het beter kunnen?
- Waar moet ik ongeveer op rekenen qua kosten? Ik merk dat iedereen die met dit soort dingen werkt pas een offerte uit wil brengen nadat je je halve doopceel afgegeven hebt en dat was ik (nog) niet van plan
- Welke partijen uit de omgeving Eindhoven/Weert zouden jullie aanbevelen? Ik heb iets te veel beunhazen gezien dus betrouwbare partijen zijn altijd welkom. Ook hoor ik van veel partijen dat ze niet aan een bestaande installatie willen werken dus een partij die dat wel doet is ook al leuk.