Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 15:52
Hallo allen,

ik zoek een platenspeler bij voorkeur tot +- €100. Ik heb hier oudere KRK RP6 G3 staan die ik te weinig gebruik bij mijn PC en dan zou willen aansluiten.

Ik gebruik deze Bax-shop hulptool voor het bepalen van een kabel: https://www.bax-shop.nl/b...p-versterker-of-speakers/

Ik ben alleen niet zo thuis in deze wereld. Als de platenspeler geen line/phono switch heeft, zit er dan alleen phono op? Moet je dan altijd nog een voorversteker phono erbij nemen? Bij Coolblue staat bij deze platenspeler bijvoorbeeld dat er al een voorversterker in zit:
https://www.coolblue.nl/product/785501/lenco-ls-50-hout.html

En zou ik ook een KRK 10s subwoofer hierbij kunnen gebruiken?

Kan iemand mij hier wegwijs in maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 16:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

De Lenco van Coolblue die je noemt zou inderdaad kunnen. Eventueel is een phono pre-amp ook een oplossing als je al een behoorlijke draaitafel hebt of hier makkelijk aan kunt komen (neem er dan wel 1 met volumeknop, anders kun je lastig je volume regelen).

Die Lenco is overigens niet echt een geweldig apparaat en een goede platenspeler voor 100 euro ga je denk ik zonder geluk of goed tweedehands zoeken niet vinden. De vraag is dan een beetje; waarom wil je een platenspeler. In het geval dat je gewoon de mogelijkheid wilt hebben om platen die je al in bezig hebt af te spelen zou die Lenco opzich voldoen, maar zoek je iets meer dan dat dan zou ik gewoon bij Spotify o.i.d. blijven.

Een KRK 10s subwoofer kun je erop aansluiten. Je sluit dan bijv. die Lenco of je phono-pre aan op je subwoofer en vanaf daar naar je RP6'en.

[ Voor 39% gewijzigd door DominoNL op 04-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
DominoNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:56:
De Lenco van Coolblue die je noemt zou inderdaad kunnen. Eventueel is een phono pre-amp ook een oplossing als je al een behoorlijke draaitafel hebt of hier makkelijk aan kunt komen (neem er dan wel 1 met volumeknop, anders kun je lastig je volume regelen).

Die Lenco is overigens niet echt een geweldig apparaat en een goede platenspeler voor 100 euro ga je denk ik zonder geluk of goed tweedehands zoeken niet vinden. De vraag is dan een beetje; waarom wil je een platenspeler. In het geval dat je gewoon de mogelijkheid wilt hebben om platen die je al in bezig hebt af te spelen zou die Lenco opzich voldoen, maar zoek je iets meer dan dat dan zou ik gewoon bij Spotify o.i.d. blijven.

Een KRK 10s subwoofer kun je erop aansluiten. Je sluit dan bijv. die Lenco of je phono-pre aan op je subwoofer en vanaf daar naar je RP6'en.
Bedankt voor je reactie. Ik had wat oude platen van mijn vader gekregen en ik vind het echt wel iets hebben. Lekker relax in de woonkamer met wat minder licht en dan een plaatje afspelen, geeft wat sfeer. Dan hoef ik ook niet op m'n telefoon te kijken vlak voor het slapen :P

Bij wat voor bedrag begint een 'goede' platenspeler dan? Beetje prijs/kwaliteit zeg maar? Phono-pre amp zou ik liever niet hebben. Is makkelijker als de platenspeler een preamp heeft toch? Want anders moet ik weer zo'n los kastje kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:40
Als je een leuke instapdraaitafel wilt hebben dan kun je denk ik het beste naar zoiets kijken

Tweede hands zou ook een optie zijn. Maar een platenspeler van 100 euro, daar zou ik niet aan beginnen als die platen je dierbaar zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Het lastige is dat de meeste kwaliteitsdraaitafels die een ingebouwde pre-amp hebben er nogsteeds vanuit gaan dat je ze aansluit op een receiver of versterker om zo het volume te kunnen regelen (door de pre-amp kunnen ze dan op iedere willekeurige line-input, in plaats van een dedicated phono-input die niet alle receivers hebben).

Als je zo'n speler dan direct op je KRK's wilt aansluiten dan moet je het volume gaan regelen met je speakers zelf, wat me niet wenselijk lijkt.

Kwaliteitsspelers die ook een volumeknop hebben zijn er niet dus je zult er dan zelf nog een "volumeknop" tussen moeten zetten. Of, dus zoals ik zei een kwaliteitsspeler zonder ingebouwde pre-amp met een losse externe pre-amp die je dan ook mooi als volumeregeling kunt gebruiken. Die zijn ook veel beter tweedehands te krijgen, al is het inderdaad wel een heel krap budget om iets behoorlijks te vinden.

Als ik het een beetje aanvoel is die Lenco voor jouw toepassing zo slecht nog niet, mits je je bewust bent van de beperkingen in kwaliteit. Deze past binnen budget, je kunt het volume regelen met de speler zelf en kan direct op je KRK's.

Excuus; ik zit nog even verder te kijken. Het lijkt erop dat de volumeknop van die Lenco enkel voor de ingebouwde speakertjes is (daar zul je zeker niet heel blij van worden). Helaas ontkom je er denk ik niet aan dat je nog en externe volumeknop en/of pre-amp moet hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door DominoNL op 05-03-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
DominoNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:01:
Het lastige is dat de meeste kwaliteitsdraaitafels die een ingebouwde pre-amp hebben er nogsteeds vanuit gaan dat je ze aansluit op een receiver of versterker om zo het volume te kunnen regelen (door de pre-amp kunnen ze dan op iedere willekeurige line-input, in plaats van een dedicated phono-input die niet alle receivers hebben).

Als je zo'n speler dan direct op je KRK's wilt aansluiten dan moet je het volume gaan regelen met je speakers zelf, wat me niet wenselijk lijkt.

Kwaliteitsspelers die ook een volumeknop hebben zijn er niet dus je zult er dan zelf nog een "volumeknop" tussen moeten zetten. Of, dus zoals ik zei een kwaliteitsspeler zonder ingebouwde pre-amp met een losse externe pre-amp die je dan ook mooi als volumeregeling kunt gebruiken. Die zijn ook veel beter tweedehands te krijgen, al is het inderdaad wel een heel krap budget om iets behoorlijks te vinden.

Als ik het een beetje aanvoel is die Lenco voor jouw toepassing zo slecht nog niet, mits je je bewust bent van de beperkingen in kwaliteit. Deze past binnen budget, je kunt het volume regelen met de speler zelf en kan direct op je KRK's.

Excuus; ik zit nog even verder te kijken. Het lijkt erop dat de volumeknop van die Lenco enkel voor de ingebouwde speakertjes is (daar zul je zeker niet heel blij van worden). Helaas ontkom je er denk ik niet aan dat je nog en externe volumeknop en/of pre-amp moet hebben.
Bedankt voor jullie reacties. Stel ik doe een betere platenspeler en een receiver 2e hands, aan wat voor budget moet ik dan denken? Ik heb echt geen kaas gegeten van receivers, dus dat maakt mij wel wat onzekerder om iets 2e hands uit te zoeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nouja, je kan die receiver dan waarschijnlijk weer niet lekker gebruiken in combinatie met je KRK's dus dan moet je er ook een setje speakers bij, dus het blijft allemaal een beetje schipperen. Zeker omdat je zelf eigenlijk niet heel goed lijkt te weten wat je nou precies zoekt is advies geven moeilijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:37
DominoNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:56:

Neem bijv een Dual HS 41 of HS 52 die goed gereviseerd is, heb je in ieder geval een goede platenspeler en een goed klinkende versterker in één.
Een goede koptelefoon ( bijv Sennheiser koptelefoon uit de jaren 80) en je kunt van je lp's genieten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja, dat is inderdaad 1 van de ∞ mogelijke oplossingen (waarbij je nogsteeds je KRK's niet kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:37
DominoNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:08:
Ja, dat is inderdaad 1 van de ∞ mogelijke oplossingen (waarbij je nogsteeds je KRK's niet kunt gebruiken).
Vandaar dat ik het ook over een koptelefoon had :)
Maar voor 100 euro alleen voor een platenspeler heb je ook niks aan je krk speakers.

[ Voor 13% gewijzigd door ivo1969 op 05-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

ivo1969 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Vandaar dat ik het ook over een koptelefoon had :)
Maar voor 100 euro alleen voor een platenspeler heb je ook niks aan je krk speakers.
Daar vroeg TS toch niet om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
DominoNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:00:
Nouja, je kan die receiver dan waarschijnlijk weer niet lekker gebruiken in combinatie met je KRK's dus dan moet je er ook een setje speakers bij, dus het blijft allemaal een beetje schipperen. Zeker omdat je zelf eigenlijk niet heel goed lijkt te weten wat je nou precies zoekt is advies geven moeilijk. :)
In 1 zin zoek ik een basis platenspeler die je bij voorkeur direct op de KRKs kan aansluiten. Niet meer en niet minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

En op die vraag heb je antwoord, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:40
Ik heb vroeger trouwens grappig genoeg ook een platenspeler op KRKtjes gehad.

De opstelling was als volgt:

Project RMP3 Carbon (maar kan iedere platenspeler zijn) -> Project Phonobox --> Pro-Ject Pre Box S2 Analogue --> KRK's.

Erg minimalistische opstelling en erg fijn i.c.m actieve luidsprekertjes. Zijn erg kleine kastjes, die je precies op elkaar kunt zetten.

Heb ze inmiddels al jaren niet meer vanwege andere setup, maar was er altijd tevreden over.

[ Voor 35% gewijzigd door Inverted_World op 05-03-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Santee schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:23:
[...]

In 1 zin zoek ik een basis platenspeler die je bij voorkeur direct op de KRKs kan aansluiten. Niet meer en niet minder. :)
Heel simpel, je neemt een platenspeler met voorversterker, daar heb je meestal een tulp aansluiting (rood en wit).
Dan neem je twee XLR kabels en twee opzetstukken van XLR-->Tulp, of twee mono XLR naar tulp kabels. Deze steek je in je KRK's en gaan met die banaan.

Het nadeel is dat je de volume afzonderlijk via de speakers moet bedienen.

Ik heb dit zo tijdelijk gedaan met mijn JBL LSR speakers en het werkte prima.
Ik heb recent een platenspeler gehaald om de oude lp's van mn pa af te kunnen spelen. Ik heb een Argon Audio gehaald met voorvesterker, omdat mijn normale versterker geen phono in heeft. Geen hele dure, maar voor mij prima genoeg.

Dus wat je zoekt is een platenspeler met voorversterker, die kan je direct aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
DBC87 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Heel simpel, je neemt een platenspeler met voorversterker, daar heb je meestal een tulp aansluiting (rood en wit).
Dan neem je twee XLR kabels en twee opzetstukken van XLR-->Tulp, of twee mono XLR naar tulp kabels. Deze steek je in je KRK's en gaan met die banaan.

Het nadeel is dat je de volume afzonderlijk via de speakers moet bedienen.

Ik heb dit zo tijdelijk gedaan met mijn JBL LSR speakers en het werkte prima.
Ik heb recent een platenspeler gehaald om de oude lp's van mn pa af te kunnen spelen. Ik heb een Argon Audio gehaald met voorvesterker, omdat mijn normale versterker geen phono in heeft. Geen hele dure, maar voor mij prima genoeg.

Dus wat je zoekt is een platenspeler met voorversterker, die kan je direct aansluiten.
Deze dus? https://www.hifiklubben.n...zx40NT82ucIBoCSusQAvD_BwE

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Die heb ik dus, werkt voor mij prima om die oude platen mee af te spelen.
Laatst was deze wel in de aanbieding voor 179,-

Dan is het een kwestie van 2 (mono) kabels, één naar elke speaker en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik zou er helemaal gallisch van worden, dat je steeds achter je speakers moet gaan staan te grabbelen om het volume bij te stellen, maar het werkt en als het voor jou okay is, prima toch? Succes ermee! :D
Pagina: 1