Vraag: wanneer kosten voor hypotheek aftrekken bij aangifte?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-09 16:51
In 2023 heb ik kosten gemaakt om een hypotheek te regelen voor de aanschaf van een huis, deze zijn aftrekbaar bij de belastingaangifte.
In 2023 hebben we ook het koopcontract getekend, maar in mei 2024 vindt pas de sleuteloverdracht bij de notaris plaats.
In welk jaar mag ik nou kosten aftrekken bij de belastingaangifte?
In 2024 omdat ik de kosten in 2023 heb gemaakt of 2025 omdat ik pas in 2024 officieel het huis krijg?

Op de website van de overheid leggen ze alleen de situatie uit als alles in 1 jaar plaats vindt..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 23:58
In het jaar dat je de kosten gemaakt heb mag je het aftrekken.

Dus gemaakte kosten in 2023 mag je dus bij de aangifte van 2023 doen.
Gemaakte kosten in 2024 doe je dus bij de aangifte van 2024. ( dus volgend jaar aangifte )

In jou geval, dus in deze aangifte. ( die van 2023 )

[ Voor 18% gewijzigd door corporalnl op 04-03-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 14:12
Het staat er toch heel duidelijk: "wanneer je de kosten gemaakt hebt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:33
beide suggesties uit TS zijn niet geheel correct. Je doet nu, in 2024, aangifte over 2023. Je kunt de al gemaakte kosten in 2023 aangeven bij de aangifte die over 2023 gaat, dat is dus iets dat je tussen nu en 1 mei regelt.

Je kunt de overige kosten zoals notaris e.d. volgend jaar opgeven op het moment dat je aangifte over 2024 doet. Ik raad je aan een klein beetje in te lezen over belastingen etc., het heeft veel impact en is nuttig om de basics goed te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Dank voor de antwoorden, het is me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthurlaurens
Wat wel vreemd is dan wellicht is dat ik bij mijn aangifte in 2024 - over 2023 - wel aangeef hypotheek kosten te hebben gemaakt, maar tegelijkertijd nog geen huis heb en dus woz waarde etc kan invullen.. Zou dat geen problemen geven?

[ Voor 3% gewijzigd door arthurlaurens op 04-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
arthurlaurens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
Wat wel vreemd is dan wellicht is dat ik bij mijn aangifte in 2024 - over 2023 - wel aangeef hypotheek kosten te hebben gemaakt, maar tegelijkertijd nog geen huis heb en dus woz waarde etc kan invullen.. Zou dat geen problemen geven?
Nee, je hebt kosten gemaakt dat is alles. Hypotheek betalingen en overdracht gaan pas dit jaar in en dan pas ben je eigenaar. Volgend jaar zie je dat wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
arthurlaurens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
Nee hoor dat is heel normaal. Ook bij nieuwbouw zie je bijvoorbeeld dat je al kosten hebt van je hypotheek, ook al moet je nog 2 jaar wachten voordat het afgebouwd is. Maar dat geef je al wel in de aangifte door van dat jaar.

Hypotheek en notaris staan los van elkaar. Zolang je nog niet bij de notaris getekend hebt, ben je geen eigenaar en heb je dus ook geen woz waarde om over te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Il 2 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Nee hoor dat is heel normaal. Ook bij nieuwbouw zie je bijvoorbeeld dat je al kosten hebt van je hypotheek, ook al moet je nog 2 jaar wachten voordat het afgebouwd is. Maar dat geef je al wel in de aangifte door van dat jaar.

Hypotheek en notaris staan los van elkaar. Zolang je nog niet bij de notaris getekend hebt, ben je geen eigenaar en heb je dus ook geen woz waarde om over te betalen.
Bij nieuwbouw ben je anders al snel eigenaar van de grond en het deel wat is afgebouwd. De gemeente schat ook de waarde van hetgeen wat is afgebouwd. Dus ook bij nieuwbouw heb je vrij snel al een WOZ waarde (wat niet de waarde is van de uiteindelijke woning).

Notaris en hypotheek zijn ook aan elkaar gelinkt. De notaris zorgt ervoor dat het geld van de hypotheek bij de (vorige) eigenaar komt. Daarna is hetgeen wat er ook staat van jou. Bij nieuwbouw betaal je dan meestal als eerste de grond en erna in delen de afbouw.

Edit aanvullend: Als de hypotheek wordt geregeld maak je kosten in een bepaald jaar, je hebt dan nog geen hypotheek. Maar alle kosten die je maakt kun je voor datzelfde jaar wel aftrekken. De kosten zijn o.a. voor de hypotheek adviseur, bouwkundig rapport etc. Kosten voor de hypotheek zelf zijn er pas na de overdracht bij de notaris.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 05-03-2024 08:53 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvander
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik zit precies in dezelfde situatie. Nu komt er nergens in mijn aangifte inkomstenbelasting over 2023 de optie om de hypotheekadvies kosten op te geven. Bij het kopje 'Hypotheken en andere schulden' komt bij mij geen kopje 'Financieringskosten'. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 09:58
Maakt het nog uit wanneer de kosten daadwerkelijk betaald zijn? Ik zit ook in dezelfde situatie, in 2023 het koopcontract getekend en 2 januari 2024 de sleutels gekregen. Maar de hypotheekadviseur is eigenlijk pas betaald bij de notaris, op 2 januari.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
Bel de belastingdienst, ze leggen het voor je uit, gratis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Belastingaangifte 2023

Hoort in dit topic

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
Wanneer teken je daadwerkelijk de kosten af?
Wij hadden een vergelijkbare situatie. Koopcontract getekend eind 2022 en overdracht in 2023.
Wij hebben kosten taxatie voor aanvraag hypotheek in 2022 betaald en als aftrekpost ingevuld voor 2022.
De kosten van de hypotheek adviseur en notaris zijn pas betaald in 2023 bij overdracht en zodoende pas ingevuld in de aangifte over 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
slvander schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:03:
Ik zit precies in dezelfde situatie. Nu komt er nergens in mijn aangifte inkomstenbelasting over 2023 de optie om de hypotheekadvies kosten op te geven. Bij het kopje 'Hypotheken en andere schulden' komt bij mij geen kopje 'Financieringskosten'. Iemand enig idee hoe dit kan?
Onderaan de pagina waarin je je eigenwoningschuld opgeeft staat nog een regel met overige kosten die je daar kan invullen/openklappen. Dan komen er suggesties zoals 'taxatiekosten' en een regel waar je daar ook nog overige kosten kan invullen.
Pagina: 1