Case advies voor CPU AIO en GPU AIO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 00:58
Beste mede tweakers,

Ik zoek een case, maar ik loop een beetje vast. Ik heb aardig op het internet artikelen gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit en ik ben opzoek naar advies en ervaring van mensen.

Ik heb een Ryzen 9 7950X met een be quiet silent loop 2 280mm https://www.bequiet.com/en/watercooler/2261
Daarnaast heb ik een RTX 3090 en daar is deze cooler voor onderweg: https://www.aquatuning.co...chterplaat-eol?currency=1

In mijn huidige kast gaat dit niet passen. Dus ik opzoek in de pricewatch naar iets anders. Veel te koop, maar wat is goed. Eigenlijk is de vraag waar komt die ene AIO en waar de andere?

Een aantal mensen adviseren de GPU AIO op de uitblaas kant te zetten. Ik neem aan dat ze dan bedoelen dat die boven komt te zitten. De CPU AIO aan de voorkant. Maar eigenlijk ben je dan de warme lucht van de CPU nog een keer door de GPU AIO aan het halen. Trouwens visa versa ook, maar mijn gedachte is dat de GPU iets meer warmte af moet voeren.

Het mooiste (denk ik) is als beide AIO's naar buiten kunnen blazen en alleen koele lucht naar binnen. CPU naar boven en GPU zijkant? Dat is ook weer wat andere zeggen.

Ik heb dit gevonden wat me wel aardig leek:
uitvoering: Corsair 5000D Core Airflow Zwart
uitvoering: Corsair 6500D Airflow Zwart

Iemand hier al ervaring mee? Tips voor een case? Welke zouden jullie adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Kwa gedachten zit je wel op het goede spoor, denk ik zo.
Er zijn ook wel testen/videos te zien, waarbij ze alleen een CPU AIO doen (met GPU luchtgekoeld) en dan kijken naar de verschillen tussen AIO aan de bovenkant uitblazen of AIO aan de voorkant en lucht inzuigen.
Je zou wellicht denken: veel verschil!
Maar uit de testen blijkt dat dit ergens hooguit een paar graden scheelt.

En ja, bij gamen, mag je verwachten dat je GPU continue 100% staat, terwijl je CPU waarschijnlijk op 50% draait.
Dus je GPU genereert veel meer hitte.
Die zou ik dan bovenin plaatsen en direct lucht naar buiten de kast laten blazen.

Probeer anders eens wat verschillende setups en laat het ons weten wat je resultaten zijn :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD