Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
Hi mede tweakers!

Ik als hobby elektricien was afgelopen weekend bij een vriend die mij gevraagd had voor wat hulp. Er waren een aantal wcd's die niet meer werkten en hij kreeg het zelf niet opgelost. Bij inpluggen van een apparaat zag ik spanning op de nul draad staan, waarop ik de conclusie trok: nul draad is niet meer verbonden dus daar ligt het probleem.

De kabels gevolgd naar de dichtsbijzijnde doos en ik kwam daar op de nuldraad een doorgebrande lasklem tegen. Desbetreffende kabels ingekort/vervangen om het probleem aldaar op te lossen.

De oorzaak wilde ik echter graag weten omdat we natuurlijk willen voorkomen dat dit nogmaals gebeurd. Om hierachter te komen ben ik o.a. met de multimeter aan de slag gegaan (ook ter controle voordat we de groep aan deden zetten). Hierbij merkte ik op dat er nauwelijks weerstand tussen de fase en nul draad zat (de "piep" op de multimeter sloeg aan).
Hierop heb ik de "vertakking" tot op een bepaald punt weten te volgen en bleef ik dezelfde conclusie trekken. (helaas gebrek aan een leidingzoeker).

Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen er zit kortsluiting tussen de fase en nul draad.... echter zodra de groep aangezet wordt werkt het en staat er ~238v op. Omdat mijn beperkte kennis ophoudt en ik niet een directe oorzaak van het doorbranden kon vinden, heb ik hem dan ook aangeraden contact op te nemen met een "echte" elektricien.

Mijn concrete vragen:
Zie ik iets over het hoofd? (misschien erg brede vraag)
Kan het door een apparaat komen waardoor de multimeter aanslaat op de fase & nul?
En last but not least, buiten standaard oorzaken als te kort/te lang afgestripte kabels: wat zouden nog meer oorzaken kunnen zijn van het doorbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Als je de groep uitzet en alle apparatuur loshaalt, hoor je een oneindige weerstand te meten tussen fase en 0.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:05
Was de groep nog in? en hoe heb je gemeten op de N? via L of via de aarde? Als de groep in is en je hebt een lamp aan dat meet je altijd een spanning op de N (tussen de groepen en via de aarde). stekker in stopcontact kan ook de 'piep' geven (je lust immer de L en N door, al wel dan niet door een schakelaar op het apparaat.)

Doorbranden van een lasklem kan komen door slecht contact, waardoor hij wel contact heeft gemaakt (alles heeft gewerkt) en daardoor een vlamboog heeft gemaakt (klinkt erger dan het is in de meeste gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@BlietZ als er kortsluiting is tussen de fase en nul in je installatie dan kun je de groep niet aanzetten en blijft het niet werken. Dat merk je heel snel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlietZ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:17:
Kan het door een apparaat komen waardoor de multimeter aanslaat op de fase & nul?
Grootste antwoord, ja.

Een kortsluiting is niets anders dan een hele lage weerstand waardoor er te veel stroom kan lopen. Maar elk apparaat dat je aansluit zal een belasting vormen tussen L en N. Denk maar eens aan een gloeilamp, dat is ook niets anders dan een draadje tussen L en N. Deze is alleen dun genoeg dat er niet te veel stroom kan lopen. Maar zeker met moderne apparaten waar alles zelden nog puur ohm is kan je dit gewoon niet mee exact ohms meten met een DMM.

En doorgebrande lasklem en 99% zeker gewoon een die slecht gezeten heeft (niet ver genoeg, ader beschadigd, lasklem beschadigd). Of bij een losdop, niet goed in de bundel gezeten. Een las zou niet zwakker mogen zijn dan de bescherming (automaat of smeltzekering) en eigenlijk amper zwakker dan een draad.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 13:46 ]