Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik een woning uit 1920 gekocht waarvan de isolatie enigszins te wensen overlaat. Dat gaan we natuurlijk aanpakken. We dachten nergens een spouw te hebben maar na openen van de vloer boven blijkt er gedeeltelijk wel een spouw te zijn. En die is van bovenaf vrij makkelijk toegankelijk. Aangezien we er goed bij kunnen, zou zelf isoleren met eps parels een optie zijn? Gewoon de parels er van boven in gieten en gelijkmatig verspreiden. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Vraag
Alle reacties
Bij dit soort zaken is het van belang om te weten of er voldoende ruimte is om parels te injecteren en dat er geen vuil in de spouw zit. Zelf installeren zou ik niet doen, het laten doen zijn vaak de kosten niet (ik was net 800 eur kwijt voor een tussenwoning) waarbij er om de zoveel centimeter een grid geboord werd waarbij EPS in gespoten werd. Dit was gecombineerd met een soort lijm om het één geheel te maken.
Dat ga je naar m.i. nooit zelf kunnen doen.
Dat ga je naar m.i. nooit zelf kunnen doen.
[De EPS parels die worden gebruikt voor spouwmuurisolatie bevatten grafiet, waardoor de isolatiewaarde hoger is. Hierdoor hebben ze een grijze kleur, in tegenstelling tot de bekende witte piepschuim. De losse EPS parels worden eerst gemengd met een dun laagje bindmiddel voordat ze de spouw in worden geblazen.
De machine om het bindmiddel te mengen tijdens het inspuiten is vermoedelijk niet te huur of te koop
De machine om het bindmiddel te mengen tijdens het inspuiten is vermoedelijk niet te huur of te koop
Als je spouw dicht is zou je er parels in kunnen gieten. moet je het wel zeker weten anders ligt na de eerstvolgende storm je tuin of kruipruimte vol met parels
Volgens mij wil je ook niet dat ze in de kruipruimte terechtkomen omdat je dan thermische brug krijgt.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ze zijn lang niet allemaal met grafiet behandelen en dus zwart of grijs.3dmazter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:11:
[De EPS parels die worden gebruikt voor spouwmuurisolatie bevatten grafiet, waardoor de isolatiewaarde hoger is. Hierdoor hebben ze een grijze kleur, in tegenstelling tot de bekende witte piepschuim. De losse EPS parels worden eerst gemengd met een dun laagje bindmiddel voordat ze de spouw in worden geblazen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou het niet eens proberen. Het wordt normaal onder druk ingeblazen met een kleef/bindmiddel dat ervoor zorgt dat het op zijnplek blijft.TrekVogel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:04:
Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik een woning uit 1920 gekocht waarvan de isolatie enigszins te wensen overlaat. Dat gaan we natuurlijk aanpakken. We dachten nergens een spouw te hebben maar na openen van de vloer boven blijkt er gedeeltelijk wel een spouw te zijn. En die is van bovenaf vrij makkelijk toegankelijk. Aangezien we er goed bij kunnen, zou zelf isoleren met eps parels een optie zijn? Gewoon de parels er van boven in gieten en gelijkmatig verspreiden. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Er van bovenaf ingieten zal een mindere vulling geven dan blazen en het ontbreken van het kleefmiddel kan zorgen voor andere problemen in de toekomst die je nu nog niet kan bedenken misschien.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dit.. Ik heb zelf wol in laten blazen onder hoge druk en er is een vogel uiteindelijk in mijn spouw gekomen. Die heeft een heel nest gemaakt en op den duur leek het net of het sneeuwde in de zomer.. Het kwam er allemaal uit als het waaide.. Ik zou dit dus zeker niet zonder lijm doen, want dan heb je idd kans dat je hele tuin vol ligt als het waait, of als er ergens een gat onstaat..Terrz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:43:
Als je spouw dicht is zou je er parels in kunnen gieten. moet je het wel zeker weten anders ligt na de eerstvolgende storm je tuin of kruipruimte vol met parels
Pagina: 1