Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

WPU 65i 5G veroorzaakt een harde klap bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• richie64
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04-2024
Mijn vraag
Mijn warmtepomp WPU 65i 5G veroorzaakt bij het opstarten een harde klap en gaat daarna verder met een zoemend geluid. Dit gebeurt een aantal keren in de nacht en ook overdag. Volgens Itho Daaldrop is dit normaal. De aannemer komt met een voorstel om de kast te isoleren als oplossing. Ik ga hier niet mee akkoord. Is het normaal dat dit type warmtepomp zoveel lawaai maakt bij opwarmen van de boiler /vloerverwarming-koeling?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Info opgezocht en bij de buren nagevraagd. Zij hebben een lichtere Warmtepomp en ervaren dit niet en kan volgens Itho Daaldrop niet met elkaar vergeleken worden. Het andere hoekhuis heeft dezelfde warmtepomp en ervaart weer andere problemen

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34
Nee, dat is niet normaal. En dan spreek ik in het algemeen over buitenunits van warmtepompen. Als het bij Itho Daalderop wel normaal is, dan hebben ze (weer eens) een product geleverd wat gebreken heeft.

Laat de installateur de oorzaak eens opzoeken ipv symptoombestrijden. Ik ken het portfolio van Itho niet zo goed, maar veel warmtepompen hebben transportbescherming rond de compressor zitten. Misschien dat de compressor bij de eerste slag iets raakt wat er niet hoort te zitten?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• richie64
Dank je P5ycho voor je snelle reactie. Itho heeft de laptop er aan gehangen . Tijdens de meting in aanwezigheid van de aannemer en klimaat garant heeft hij niets gezegd over zijn bevindingen. Klimaat garant vertelde mij alleen dat het ligt aan de relais en dat de monteur er naar zou kijken. Inmiddels een brief gekregen dat t hoort bij deze zwaardere warmtepomp en dat er niets aan gedaan wordt. De monteur komt dus niet.Aannemer wil uit coulance alleen geluiddempende maatregelen nemen. Waar kan ik een second opion krijgen zonder dat de kast open gemaakt kan worden, ivm de garantie.?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34
Ik zou de geluidsnormen erbij pakken en kijken of die klap buiten specificatie valt. Dan kun je ze daar op aanspreken. Je moet de installateur dan wel de ruimte geven om het probleem op te lossen. Als het apparaat niet voldoet aan wat je er van mag verwachten, zou een geluiddempende maatregel voor beide aprtijen misschien wel de makkelijkste oplossing zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:12
Kan je het eens filmen?
Het zoemende geluid is de compressor en die schakelt in voor het verwarmen van de woning. Door je thermostaten dus even een zwieper te geven en bij de pomp te blijven zal je dat moeten kunnen reproduceren.
Ik heb een generatie 4 pomp maar wel nog zwaarder dan de jouwe en heb die “klap” niet, wel hoor je de compressor/relais aanspringen maar dat is hier niet luider dan het gezoem van de compressor.
Overigens is isoleren sowieso een goed idee, die dingen maken mij (en vooral mijn vrouw) ook veel teveel herrie, onbegrijpelijk dat ze op een bovenverdieping geplaatst mogen worden ipv alleen in een garage/berging waar ze veel beter thuis horen.

Mijn “perikelen”
GeeMoney in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2024 15:48 ]

• richie64
Hallo Geemoney,
Ik heb een filmpje gemaakt met mijn iPhone , maar ik krijg een melding dat het bestand niet geldig is als ik het hier wil zetten

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Misschien even uploaden naar Youtube en hier de link delen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• richie64

• richie64
Beste Jim423,
Dit geluid dan om 23.00 en dan nog 3 of 4 keer in de nacht

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:07
Mijn WPU 5G 5,5KW maakt ook een vergelijkbaar geluid wanneer het aan gaat. Op jouw filmpje kan ik niet goed inschatten hoe hard het daadwerkelijk is. Bij mij is het qua volume vergelijkbaar met je telefoon van 1 meter op de grond laten vallen. Ik heb mij persoonlijk nog niet druk om gemaakt, omdat het heel kort is. Het "brommend" dat daarna 1 uur aanhoudt vind ik persoonlijk erger.

Op je filmpje zie ik wel dat ze geen omkasting hebben geplaatst. Deze is bij mij wel geplaatst:

https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00164

Wellicht dat dit nog wat scheelt qua geluid. Bedoelt de aannemer dit met "isoleren"?

[ Voor 25% gewijzigd door Midan op 11-03-2024 11:58 ]

• richie64
Hallo Midan,
Dank voor je reactie. Dan is het geluid veel harder dan dat je mobiel op de grond valt. Isoleren betekent de kast waarin de installaties staan bekleden met isolatie en het plaatsen van een dorpel met afdichtingsrubbers, zodat de kast afgesloten is, lijkt me niet goed voor de andere installaties ivm ventilatie

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die brom is de compressor die start en zonder softstarter. je compressorrubbers zullen ook wel redelijk versleten zijn.

dit is simpelweg 1 groot nadeel van deze zwaar verouderde ontwerpen in een nieuw jasje, onder de omkapping is het nog steeds 1995 qua regeling. geen inverters of zelfs softstarters maar simpelweg 2 standen, aan en uit.

wat je kan doen is een softstarter plaatsen. die voorkomt dit geluid vrijwel volledig en is vrij simpel te installeren door een electricien. als die juist ingesteld is zal je de compressor totaal niet meer horen starten.
garantie is er inmiddels niet meer en je gasketelboer die die itho erneer heeft gezet heeft geen flauwe benul waar je het over hebt als je om een softstarter vraagt en itho zelf doet alsof hun neus bloed omdat de machine uit productie is.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 11-03-2024 21:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1