Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 20:09
Ik krijg een nieuwe installatie met 6 x 585 Wp panelen. In principe met een Huawei string inverter maar in verband met enige (wissselende) schaduw op de panelen zat ik te kijken naar Enphase micro inverters.

Volgens de Enphase website is de IQ8H-240 het meest krachtig:
- max power in: 540W+
- max power out: 384W

De panelen hebben een Max Power van 443W bij nominale werkomstandigheden. Dit is dus 61W meer dan wat de inverter aan kan. Kortom, er gaat dan maar liefst 61 / 443 = 13.8% verloren.

De Huawei inverter heeft slechts een verlies van ca. 3%.

De microinverter in combinatie met deze hoogvermogen panelen lijkt mij dus geen goed idee, tenzij er heel veel (wisselende) schaduw op de panelen valt (lastig te berekenen).

Zien jullie dat ook zo of heb ik iets gemist?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31
Je panelen leveren niet continu het maximale vermogen. Alleen op zonnige dagen in een kleine periode van het jaar wordt dit maximale vermogen gedurende een kort deel van de dag gehaald. Dus je hebt geen 13,8% verlies, je hebt 13,8% verlies op piekmomenten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Er gaat ongeveer 5% per jaar verloren in ideale omstandigheden. 936 kWh / 987 kWh

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het aftoppen hangt sterk af van de ligging en orientatie.

Om een afschatting voer het jaar te krijgen zou je het eens in PVcalc kunnen gooien. Dus voor je micro als paneelvermogen 585Wp en 384W omvormervermogen. Doe ik dat op de standaard orientatie/ligging en vergelijk ik dat met onbeperkt omvormervermogen zie ik 858kWh vs 892kWh ofwel ongeveer 4% op jaarbasis 502kWh vs 522 ofwel ongeveer 4% op jaarbasis.

Maar doe dit dus even op je eigen locatie en oriëntatie. Dit zou je ook naast die van string kunnen leggen maar dit zijn wel waardes zonder schaduw. Hoeveel je schaduw doet is weer een los verhaal en vraagt om een situatieschets :) Een tool als Sunny Designer zou daar weer mee kunnen helpen.

[edit]spuit 11 qua link. Zie je maar wat de oriëntatie al doet :+

edit:
Moet ik wel de juiste kolom pakken

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 13:28 ]

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 20:09
Dank allemaal voor de snelle reacties. Ik had tot nog toe met de informatie van PVWatts gewerkt. Interessant om te zien dat er toch wel flinke verschillen zijn.

PVcalc lijkt van een Nederlands bezonningspatroon uit te gaan. Bijv 59 zonuren in januari en 199 in juni (factor 3.4). De locatie is echter in Spanje. Daar is het verschil in zonnestraling tussen januari en juni volgens PVwatts en JRC ongeveer 2. Dat scheelt nogal. Op basis van mijn ervaring denk ik dat PVWatts en JRC dichter bij de werkelijkheid zitten.

PVcalc zegt zelf ook al dat hun schattingen te laag zitten. Met de tool van JRC kom ik inderdaad ca 35% hoger uit qua opbrengst.

Bij JRC kun je ook makkelijker de impact van hellingshoek en azimuth laten uitrekenen. Erg handig, want mijn dak heeft nogal wat uitdagingen (airco's die in de weg staan enzo).

Sunny designer ga ik ook nog even kijken. Nice!