Overstap van Hue naar Home Assistant Green+SkyConnect?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuktop
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 18:13
Hoi allemaal,

Ik wil misschien overstappen van Hue+Google Home naar Home Assistant+Google Home en heb daarbij enkele vragen. Hopelijk heeft iemand ervaring met mijn beoogde configuratie.

Mijn huidige configuratie:
  • Ik heb diverse Zigbee lampen, smart plugs, LED controllers en een enkele sensoren, allemaal van verschillende merken (Tradfri, Gledopto, Hue, Silvercrest)
  • Die apparaten zijn middels Zigbee gekoppeld aan een Philips Hue bridge (v2)
  • De Hue bridge is gekoppeld met Google Home zodat we ook via onze Android telefoons en een Nest Mini speaker de boel kunnen bedienen.
De problemen die ik in de huidige opstelling ervaar:
  • De Hue bridge kan bij het wisselen van scenes niet tegelijkertijd zowel de kleur als de intensiteit van de Tradfri-lampen aanpassen. Daardoor moet ik elke scene steeds twee keer activeren.
  • Als ik schakel van A ) een scene waarbij een smart plug op 'aan' staat, naar B ) een scene waarbij die smart plug op 'uit' staat, dan wordt de smart plug niet daadwerkelijk uitgeschakeld
  • De integratie van Hue en Google Home werkt niet goed; zo heeft een deel van de gebruikers van mijn Google Home geen toegang tot de Hue scenes, dus routines waarbij Hue scenes worden aangesproken werken voor die gebruikers niet.
  • Ik mis controle over het ecosysteem.
Beoogde nieuwe configuratie:
  • De Philips Hue bridge vervangen door een Home Assistant Green met SkyConnect-adapter
  • De Zigbee-apparaten daaraan koppelen
  • Home Assistant koppelen aan Google Home (zonder Nabu Casa cloud abo!)
Concrete vragen m.b.t. de beoogde nieuwe configuratie:
  1. Ziet iemand een domme/onlogische overweging bij de beoogde nieuwe configuratie?
  2. Is de koppeling tussen Home Assistant en Google Home zonder Nabu Casa cloud abo, dus via de 'handmatige' manier stabiel en future proof?
  3. Worden scenes (kleur/helderheid van een custom setje lampen) die ik in Home Assistant configureer goed ge-exposed naar Google Home?
Alvast heel veel dank voor jullie reactie!