GPU wordt te heet, maar niet als mijn PC case open staat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een Gigabyte 3070ti Eagle die al een paar weken erg heet wordt tijdens het gamen. De GPU en MEM temps zitten dan zo rond de 85-90 graden en zijn niet echt het probleem, maar er is een 'hot spot' van 103-105 graden. Dan begint de fan ineens erg luid op 100% te draaien.

Nu ben ik er echter achter gekomen dat wanneer ik het zij-paneel van mijn case demonteer en de kast dus deels 'open' staat, dit niet meer gebeurt. De temps liggen dan zo'n 10 graden lager en ook de hot spot blijft dan dus steken op 95c max. De fans gaan dan ook niet meer naar 100%. Dus eigenlijk problem solved, maar ja, hoe komt het?

Ik heb al eerder de koelpasta van de GPU opnieuw aangebracht. Ik dacht eerst dat het hiermee verholpen was, maar ik had toen dus de case nog open staan.

In de case draaien alle fans gewoon en er is ook maar weinig stof.

Hoe kan dit dan ontstaan zijn? En wat kan ik er aan doen?

Bonusinfo: Ik zag dat een aantal thermal pads van de GPU wel beschadigd waren. Die zitten volgens mij meer bij het memory gedeelte en niet bij de GPU en dus ook niet bij de hot spot, maar toch. Kan dat het em zijn?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:45
Als het zij paneel loshalen het probleem oplost dan zit het dus niet alleen in de kaart zelf maar juist in de luchtstroom in je kast. Hoe is de fan configuratie van de kast zelf? Is daar nog wat aan te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:08
Je hebt wel een correcte airflow? Dus niet dat alle fans naar binnen blazen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:27
Welke kast heb je ? Hoeveel fans en waar gemonteerd en met welke flow richting ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Maak even een foto van de binnenkant van de case. Een foto kan heel veel duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Dank voor de reacties.

Ik heb deze case:
Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid

De fans kwamen al 'voorgeïnstalleerd'. Bijna 2 jaar lang waren er ook geen problemen. Pas recentelijk begon de GPU te oververhitten.

Foto's op verzoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev7Ed9l0XaYM6LOJKzKRubMZPNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciX1CBh8XTuaK4ZAp2wvWmrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biSWrkxjOnqQwvMZ1n5o-t2mlHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFMYcc6ZhHc4NHVV3jVdcpCp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:27
Zo te zien ( slecht te zien maar oke ) kan je filter van je intake fans aan de voorkant wel een schoonmaakbeurt gebruiken.

Die zit achter je frontpanel.

Afbeeldingslocatie: https://www.fractal-design.com/app/uploads/2020/10/Standard-Studio_Meshify2_Black_TGD_Standard_13.-Left-Front-Above-Iso_FloatingLayer-810x810.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Galaxis op 04-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
sowieso zou ik de pc eens goed schoonmaken.

Alle fans zitten in de goede richting qua airflow

Maar de gpu heeft gpu sag zo te zien , doordat die niet ondersteund word ,die kan er voor zorgen ook dat je problemen krijgt met temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freaky35 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:39:

Hoe zie jij dat op deze foto's? Ik kijk normaliter naar die pijltjes, maar die kan ik op deze foto's niet herkennen. Is er nog een andere manier om dat te zien?

[ Voor 22% gewijzigd door True op 04-03-2024 13:51 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

De GPU kun je beter met 2 losse voedingskabels aansluiten, je doet het nu met 1 kabel op 2 aansluitingen op de GPU.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
True schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Hoe zie jij dat op deze foto's? Ik kijk normaliter naar die pijltjes, maar die kan ik op deze foto's niet herkennen. Is er nog een andere manier om dat te zien?
tja ik kan zien dat de kaart hangt aan de printplaat die word helemaal krom getrokken zoals ik zie op die foto.

Wat er weer voor zorgt dat er slechter contact is van de koeler en ook themal pads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freaky35 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:49:
[...]

tja ik kan zien dat de kaart hangt aan de printplaat die word helemaal krom getrokken zoals ik zie op die foto.

Wat er weer voor zorgt dat er slechter contact is van de koeler en ook themal pads
Excuus, ik had het enkel over de airflow richting. Wel soort van logisch gezien mijn verwijzing naar de pijltjes ;)

[ Voor 8% gewijzigd door True op 04-03-2024 13:51 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:19
@True dat zie je aan de montage. Zie je op de voorkant de fan zelf, dan zuigt die aan. Zie je de 4 steuntjes naar het midden, dan blaast hij. Eigenlijk zit elke fan op die manier in elkaar. Dus aan de rechterkant zuigen ze van buiten aan de kast in. En links zuigt hij uit de kast naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
freaky35 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:39:
sowieso zou ik de pc eens goed schoonmaken.

Maar de gpu heeft gpu sag zo te zien , doordat die niet ondersteund word ,die kan er voor zorgen ook dat je problemen krijgt met temperatuur.
Ah ja, ik zie het nu ook wel een beetje. Zou dat echt invloed kunnen hebben op de temperatuur? Dan ga ik er eens wat onder plaatsen om hem rechter te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
True schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Excuus, ik had het enkel over de airflow richting. Wel soort van logisch gezien mijn verwijzing naar de pijltjes ;)
ow zo ,haha,ik zie het aan de fan zelf, de kant wat waar de fanblad zit is de richting waarvan die koele lucht aantrekt

En ze zitten naar mijn mening allemaal in de goede richting

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 04-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
bitshape schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:47:
[...]

De GPU kun je beter met 2 losse voedingskabels aansluiten, je doet het nu met 1 kabel op 2 aansluitingen op de GPU.
Ah, wat is hier het voordeel van? Heeft dit ook invloed op de temps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Stab schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:55:
Ah, wat is hier het voordeel van? Heeft dit ook invloed op de temps?
Nee, maar de elektrische load word dan verdeeld over 2 kabels ipv 1 enkele kabel die dan alle load moet dragen ajbwib. Het zal waarschijnlijk je temperatuur probleem niet verhelpen maar als je naar 2 kabels gaat is het nou eenmaal fijner en correct aangesloten.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Stab schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ah ja, ik zie het nu ook wel een beetje. Zou dat echt invloed kunnen hebben op de temperatuur? Dan ga ik er eens wat onder plaatsen om hem rechter te hangen.
En maak trouwens ook de gpu schoon,met bv een compressor(wel fans stilhouden),dat za vast ook al helpen.Al die stof die erin zit blokkeerd airflow over de koelribben van het heatsink.

GPU sag is sowieso slecht voor de kaart een componenten die erop zitten.
En het kan dus voor allerlei problemen zorgen waaronder temp problemen

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 04-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Nog een vraagje. De voeding zit op de bodem van de kast. blaast deze de warme lucht achteruit je kast of in je kast? In het laatste geval zou de voeding dus warme lucht richting je vga kaart kunnen blazen, maar ik neem aan dat dit niet het geval is?
Dit hangt er natuurlijk ook van af hoe 'om' je de voeding erin hebt gebouwd. Met de fan naar boven toe of naar beneden.

[ Voor 19% gewijzigd door Tmaster op 04-03-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Tmaster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:21:
Nog een vraagje. De voeding zit op de bodem van de kast. blaast deze de warme lucht achteruit je kast of in je kast? In het laatste geval zou de voeding dus warme lucht richting je vga kaart kunnen blazen, maar ik neem aan dat dit niet het geval is?
Dit hangt er natuurlijk ook van af hoe 'om' je de voeding erin hebt gebouwd. Met de fan naar boven toe of naar beneden.
Nee, die blaast naar achteren idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
freaky35 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:08:
[...]

En maak trouwens ook de gpu schoon,met bv een compressor(wel fans stilhouden),dat za vast ook al helpen.Al die stof die erin zit blokkeerd airflow over de koelribben van het heatsink.

GPU sag is sowieso slecht voor de kaart een componenten die erop zitten.
En het kan dus voor allerlei problemen zorgen waaronder temp problemen
Thanks. Ik ga eens goed schoonmaken en de sag verhelpen.
Kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
Begrijp ik nou dat hij met kast open nog 95 graden is? Dit is nog te warm ongeacht airflow

Zou de kaart eens goed checken op montage etc aangezien je hem uit elkaar gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
JWFpeters schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:50:
Begrijp ik nou dat hij met kast open nog 95 graden is? Dit is nog te warm ongeacht airflow

Zou de kaart eens goed checken op montage etc aangezien je hem uit elkaar gehad hebt.
Met open kast komt de 'hot spot' op +- 95 graden inderdaad. Ik weet niet precies wat het is, maar volgens mij gaat het dan om een heel klein gedeelte van de GPU core.

De 'reguliere' temps van zowel GPU als MEM zitten een graad of 10 lager, dus zo rond de 85-86 under load.

Dat is nog vrij hoog idd, maar volgens mij niet abnormaal voor deze serie. Een vriend van me heeft de 3080 en die wordt ook ongeveer zo heet.

Dit waren overigens ook de temps voordat ik hem uit elkaar haalde. Met de case dicht liggen de temps zo'n 5 graden hoger voor GPU en MEM, maar 10 graden hoger voor de 'hot spot' (105c!)

Ik heb nu de case nog eens goed schoongemaakt en een metalen staafje onder de GPU geplaatst zodat hij recht zit en dus geen last meer heeft van de 'sag'.

Binnenkort weer eens een gaming sessie en dan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Als deze kast schoon is en de fans van zowel de kast als de kaart gewoon draaien, dan is er iets mis met die kaart. Je kan proberen de koeler eraf te halen, even nieuwe koelpasta aan te brengen en daarna alles weer goed te monteren. Misschien helpt dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
Stab schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Met open kast komt de 'hot spot' op +- 95 graden inderdaad. Ik weet niet precies wat het is, maar volgens mij gaat het dan om een heel klein gedeelte van de GPU core.

De 'reguliere' temps van zowel GPU als MEM zitten een graad of 10 lager, dus zo rond de 85-86 under load.

Dat is nog vrij hoog idd, maar volgens mij niet abnormaal voor deze serie. Een vriend van me heeft de 3080 en die wordt ook ongeveer zo heet.

Dit waren overigens ook de temps voordat ik hem uit elkaar haalde. Met de case dicht liggen de temps zo'n 5 graden hoger voor GPU en MEM, maar 10 graden hoger voor de 'hot spot' (105c!)

Ik heb nu de case nog eens goed schoongemaakt en een metalen staafje onder de GPU geplaatst zodat hij recht zit en dus geen last meer heeft van de 'sag'.

Binnenkort weer eens een gaming sessie en dan testen.
Klopt je hebt gelijk, had toen een 3080 die ook zo warm liep. Ben vewerend met de 40 serie.

Goede airflow is idd belangrijk. Goeie fancurves etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voel eens met je vinger aan de koelblokken op de gpu, zijn die ook echt goed warm?

Ik vermoed namelijk slecht contact tussen je koelblok en de chips op de gpu.

Je kunt ook nog controleren of het toerental van je fans voorin de kast hoog genoeg is. Minimaal 800.

[ Voor 24% gewijzigd door Navi op 04-03-2024 20:40 ]

Pagina: 1