Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Zoals de titel al zegt, de laatste tijd heb ik verschillende telefoons geprobeerd en die hebben allerlei verschillende standaarden rondom het laden. Ik neem even mijn huidige voorbeeld, de Honor Magic6 Pro. Die biedt volgens de specs dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtWLy2w_2vr4pBJztHJOkZtSnFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LICigPISq6E4zVlyLDCkYt1Z.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik met Ampere even een testje gedaan om te zien wat ik haal qua laadsnelheden.

30W pd3.0 lader = 4V - 4400mA = 17,6W
30W lader = 4V - 2200mA = 8,8W
100W stock Honor lader = 4V - 10000mA = 40W

Daar ga ik dus al de mist in. Waarom levert die stock lader geen 80W zoals geadverteerd? Moet ik het voltage omhoog zien te krijgen?

Dan het draadloos laden. Dat is uiteraard gekoppeld aan heel veel omstandigheden, van je charging brick tot je charging dock. Ik heb nu een Oppo SuperVooc draadloze lader gekoppeld aan een 20W PD lader (dus logisch natuurlijk dat ik geen 50W haal, maar waarom maar zo weinig als dit? Mijn charging speed is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l267YIvbLm2LCzOpUI9cF-GD8aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhe7PIAbvfZzZXQcyarrwvYB.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij technisch uitleggen hoe die protocollen werken en waar de bottlenecks zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47
KaiseRRuby schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:13:
Daar ga ik dus al de mist in. Waarom levert die stock lader geen 80W zoals geadverteerd? Moet ik het voltage omhoog zien te krijgen?
Dat laden met 80 W kan en zal alleen plaatsvinden mits:
- De accu niet te warm of te koud is
- De accu niet te vol of te leeg is (bijvoorbeeld: alleen als de accu tussen 30% en 80 % vol is).
- De kabel tussen netadapter en telefoon die 80 W aan kan. 4 A is nogal wat, daar is een redelijk dikke en liefst korte kabel voor nodig. Is de kabel te dun en/of te lang dan heeft ie meer weerstand, dan wordt ie te warm met 4 A dus verlies je spanning (20 V bij adapter en b.v. maar 18 V bij de telefoon), dan gaat de telefoon ook terugschakelen naar een lager vemogen omdat ie aanneemt dat de netadapter de 80 W niet aankan.
Dan het draadloos laden. Dat is uiteraard gekoppeld aan heel veel omstandigheden, van je charging brick tot je charging dock. Ik heb nu een Oppo SuperVooc draadloze lader gekoppeld aan een 20W PD lader (dus logisch natuurlijk dat ik geen 50W haal, maar waarom maar zo weinig als dit? Mijn charging speed is dit:
Als ik kijk naar de Oppo VOOC producten dan valt mij op dat er nergens "PD" or "Power Delivery" staat, ik vrees dat Oppo zijn eigen
protocol gebruikt wat dan waarschijnlijk ook alleen met hun eigen producten werkt op maximaal vermogen.
Dus alles Oppo: Netadapter + draadloze lader + telefoon.
Als je daarvan afwijkt valt de combinatie terug naar 5 V en langzaam laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
peterpv schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Dat laden met 80 W kan en zal alleen plaatsvinden mits:
- De accu niet te warm of te koud is
- De accu niet te vol of te leeg is (bijvoorbeeld: alleen als de accu tussen 30% en 80 % vol is).
- De kabel tussen netadapter en telefoon die 80 W aan kan. 4 A is nogal wat, daar is een redelijk dikke en liefst korte kabel voor nodig. Is de kabel te dun en/of te lang dan heeft ie meer weerstand, dan wordt ie te warm met 4 A dus verlies je spanning (20 V bij adapter en b.v. maar 18 V bij de telefoon), dan gaat de telefoon ook terugschakelen naar een lager vemogen omdat ie aanneemt dat de netadapter de 80 W niet aankan.

[...]

Als ik kijk naar de Oppo VOOC producten dan valt mij op dat er nergens "PD" or "Power Delivery" staat, ik vrees dat Oppo zijn eigen
protocol gebruikt wat dan waarschijnlijk ook alleen met hun eigen producten werkt op maximaal vermogen.
Dus alles Oppo: Netadapter + draadloze lader + telefoon.
Als je daarvan afwijkt valt de combinatie terug naar 5 V en langzaam laden.
Over het wired laden, ik heb de originele meegeleverde kabel, met het originele meegeleverde charger en dan in een gewoon stopcontact. Dan moet hij toch meer dan 40W kunnen pakken op een batterij van <15% soc?

Het wireless kun je wel gelijk in hebben, ik ga een Honor wireless charger halen met de goede Honor wallcharger en daar eens mee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:34
peterpv schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:01:
[...]
Klopt, VOOC = BBK Electronics (Oppo, Realme, OnePlus etc.)
Die gebruiken geen Power Delivery (PD) van USB-IF.
Maar onder welke omstandigheden het maximale vermogen haalbaar is, dat weet ik zo niet. Mijn Pixel 8 Pro (PD) komt niet verder dan 30W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Technische vragen over Android smartphones mogen gewoon in Android smartphones en tablets, bij deze dus een tikje die kant uit @KaiseRRuby

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Orion84 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:23:
Technische vragen over Android smartphones mogen gewoon in Android smartphones en tablets, bij deze dus een tikje die kant uit @KaiseRRuby
Dank, ik twijfelde een beetje. Mijn doel is ook om eindelijk eens te begrijpen hoe het nou zit met het laden enzo, niet puur qua Android. Maar prima hoor, lekker laten staan.
maniac2003 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Klopt, VOOC = BBK Electronics (Oppo, Realme, OnePlus etc.)
Die gebruiken geen Power Delivery (PD) van USB-IF.
Maar onder welke omstandigheden het maximale vermogen haalbaar is, dat weet ik zo niet. Mijn Pixel 8 Pro (PD) komt niet verder dan 30W.
Maar met de Pixel 8 Pro is dat ook gewoon fabrieksopgave. Maar ook daar zit het nogal gecompliceerd in elkaar, ik quote mezelf even (heb ook een Pixel 8 Pro gehad namelijk):

Ben ook qua draadloos opladen nog wat aan het vogelen qua wat het nou precies doet. Officieel zou het met 23W moeten gaan, maar als ik op een SuperVOOC wireless charger zit met een 30W macbook lader erachter, kom ik maar rond de 3W uit met laden. Begrijp ik ook nog niet goed.

Edit: ik lees hier dat die 23W alleen haalbaar is met de eigen Pixel charger. Anders hebben we een limiet tot 12W. Is nog steeds 4x zoveel als ik haal met de SuperVOOC lader, maar ik ga nog even op andere plekken meten (heb 3 wireless laders).
To summarize, here are the different charging speeds you can potentially achieve with the Google Pixel 8 Pro, depending on the charging method you choose:

Wired charging using the Google 30W USB-C charger: 30W
Wireless charging on Qi-certified BPP wireless chargers: 5W
Wireless charging on Qi-certified EPP wireless chargers: 12W
Wireless charging using Google Pixel Stand 2: 23W
En dan lees ik ook nog dit van mijn draadloze lader:
Supports EPP 15W/ BPP 5W wireless charging.
Dan zal ik wel BPP hebben en dus maar op 5W uitkomen.. Ik wist echt niet dat het zo gecompliceerd was met allerlei afkortingen etc.. :+

-------

Samenvatting is dus dat SuperCharge van Honor en SuperVooc van Oppo niet samengaan. Als ik snel draadloos wil laden moet ik een andere lader halen. Eigenlijk zie ik nu ook pas dat die Oppo Air(super)Vooc alleen maar interessant is voor bepaalde modellen, daar zal wel weer een chip inzitten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:32
KaiseRRuby schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:13:
...
Nu heb ik met Ampere even een testje gedaan om te zien wat ik haal qua laadsnelheden.

30W pd3.0 lader = 4V - 4400mA = 17,6W
30W lader = 4V - 2200mA = 8,8W
100W stock Honor lader = 4V - 10000mA = 40W
...
Kan iemand mij technisch uitleggen hoe die protocollen werken en waar de bottlenecks zitten?
Die laatste: "100W stock Honor lader = 4V - 10000mA = 40W"
klopt volgens mij niet.
Je gaat nooit geen 10A op 4V door zo'n draadje jagen voor 40W.
Waarschijnlijk is dat eerder 4A op 10V oid...

Helaas is USB-PD nogal laat uitgerold, waardoor veel telefoon merken hun eigen proprietary standaard hebben geintroduceerd voor snelladen.
Dat is echt waardeloos.
Ik hoop dat ze snel de universele USB-PD gaan ondersteunen.

Maar... de echte laadsnelheden die je behaald zijn extreem afhankelijk van de omstandigheden.
Een 100W USB-PD lader kan 5A leveren op 20V, maar dan moet de telefoon dit ook vragen...
Persoonlijk, vind ik alles boven de 20W al snelladen en probeer ik me niet afhankelijk op te stellen van... over 5 min moet mijn telefoon 50% acculading erbij hebben.
Doorgaans betekent sneller laden ook slechter voor de levensduur van je accu.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:39
Die 4V is de batterijspanning, dat staat los van de spanning die de lader levert, dat zal in de meeste gevallen 5V zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47
KaiseRRuby schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:15:
[...]
Dan moet hij toch meer dan 40W kunnen pakken op een batterij van <15% soc?
Als de accu op 15% of lager zit dan moet het laden langzamer. Kennelijk heeft Honor besloten dat de
slijtage aan de accu te groot is bij 40 w laden bij 15% en dat is verstandig.
Snellaaden geeft altijd extra slijtage aan de accu.
Het wireless kun je wel gelijk in hebben, ik ga een Honor wireless charger halen met de goede Honor wallcharger en daar eens mee proberen.
En dan zou ik erop letten dat die spullen wel PD compatibel zijn zodat je ze in de toekomst ook met
andere PD spullen kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 14:23

neh

hcQd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:46:
Die 4V is de batterijspanning, dat staat los van de spanning die de lader levert, dat zal in de meeste gevallen 5V zijn.
Ik denk dat dat een verkeerde aanname is. Bij de meeste "snellaad" opties zoals PD en quick charge kan het voltage dat de lader levert 12v of meer zijn.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
hcQd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:46:
Aha, dat maakt mijn berekeningen al helemaal fout. Ik vond het al vreemd dat die overal hetzelfde was. Dan moet ik kijken naar een goede app waar ik het allemaal kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnmJthvRBLzwwNwG2Nhq_Sn3_ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWQ3LaSSh7qek0WXLE29FwKR.png?f=user_large
Dit zijn de spanningen en stroomsterktes bij USB-PD

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:34
@KaiseRRuby Voor wat betreft dat draadloos laden, het klopt dat je daar ook aan specifieke protocollen bent gebonden. Dus om de 23W (te benaderen ;) ) dient de Qi charger PPS te ondersteunen en uiteraard de bijbehorende voltage/amperage stappen. Vandaar ook dat niet iedere voeding geschikt is.

Belkin heeft enkele 'BoostCharge' producten die Pixels sneller kunnen laden maar nog altijd trager dan de officiële laders.

Toevoeging, Google's info m.b.t. het laden via de Pixel Stand:
https://support.google.co...xelstand2_req&rd=1#zippy=

[ Voor 18% gewijzigd door maniac2003 op 05-03-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:46
Ik zou me er ook niet te blind op staren, ik zag laatst bijvoorbeeld een test van mijn eigen telefoon (S24 Ultra) die met max 45W kan laden, en getest werd met de Samsung 25W en 45W lader, waarbij je uiteindelijk met de 45W lader enkele minuten sneller klaar was met laden en niet bijna dubbel zo snel als je zou verwachten op basis van de opgegeven capaciteiten van de laders. Dit als het goed is door alle 'slimme' algoritmes om de batterij conditie zo goed mogelijk te houden.
Pagina: 1