Radiaal vs. Axial

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Welke is beter. Ik was vandaag bij de electroboer om wat stuff te halen voor een baybus en zag daar radiaalfan's liggen. Volgens mij exact dezelfde als op de Noise Control Silverado.

Kan iemand uitleggen wat het grote verschil is tussen die twee types ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2024

random

Lost his marbles

radiaal is luchtdrukopbouw, axiaal is luchtsnelheid

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 15:57
Een axiale ventilator blaast de lucht van boven de ventilator naar beneden, en een radiale blaast de lucht vanuit het midden van de ventilator door de zijkant naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Op zaterdag 08 september 2001 18:43 schreef turn het volgende:
radiaal is luchtdrukopbouw, axiaal is luchtsnelheid
Hier zal de topicstarter dus niet veel aan hebben.

Voor een baybus (dus casefans) zal je het meeste hebben aan axiale (radiale gaan niks wezenlijks toevoegen aan je airflow), omdat je hiermee de lucht harder door je kast laat stromen, en dus sneller warme lucht afvoert, danwel koude lucht toevoert.

Radiale fans heb ik alleen nog maar in de orb's (toch?) en de silverado gezien. In de silverado zit ie omdat ze minder lawaai maken dan een axiale fan op een heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:29
Op zaterdag 08 september 2001 18:46 schreef as4Raven het volgende:

[..]

Hier zal de topicstarter dus niet veel aan hebben.

Voor een baybus (dus casefans) zal je het meeste hebben aan axiale (radiale gaan niks wezenlijks toevoegen aan je airflow), omdat je hiermee de lucht harder door je kast laat stromen, en dus sneller warme lucht afvoert, danwel koude lucht toevoert.

Radiale fans heb ik alleen nog maar in de orb's (toch?) en de silverado gezien. In de silverado zit ie omdat ze minder lawaai maken dan een axiale fan op een heatsink.
Een orb is toch niet radiaal ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

Epsilon

Op zaterdag 08 september 2001 18:55 schreef razor-x het volgende:

[..]

radiale fans maken over het algemeen minder lawaai

op de leadtech gf2 pro zit een radiale fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Op zaterdag 08 september 2001 18:55 schreef razor-x het volgende:

[..]

Ik heb er zelf geen, vandaar het (toch?) er achter. Leek me eigenlijk logisch, omdat die fans ahw in de heatsink zitten, maar ik kan het heel goed mis hebben. Hmm, als ik me het goed herinner hebben ze inderdaad axiale fans, anders had de dragonorb geen twee verschillende fans nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

mhh..
Axiaal is langs de as. Zoals een propellor lucht naar de achterkant van de fan blaast.

Radiaal is naar buiten, de lucht gaat niet door de schoepen naar achteren, maar naar de zijkant. In een radius dus ..

;)

Bij fans zoals op de Silverado zitten, wordt de lucht die bij de schoepen wordt aangezogen, naar de zikant geblazen om het schoepenrad heen. De behuizing heeft één opening, waar de lucht kan ontsnappen. Het lijkt dan een beetje op een rad van een watermolen of zo'n ouderwetse rivierboot.
(rardarboot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Laatst online: 08-07-2020
offtopic:

Hooi waar is je Duron??

/off topic

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
  • Laatst online: 07-05 11:29
Op zaterdag 08 september 2001 19:46 schreef Hooi het volgende:
mhh..
Axiaal is langs de as. Zoals een propellor lucht naar de achterkant van de fan blaast.

Radiaal is naar buiten, de lucht gaat niet door de schoepen naar achteren, maar naar de zijkant. In een radius dus ..

;)

Bij fans zoals op de Silverado zitten, wordt de lucht die bij de schoepen wordt aangezogen, naar de zikant geblazen om het schoepenrad heen. De behuizing heeft één opening, waar de lucht kan ontsnappen. Het lijkt dan een beetje op een rad van een watermolen of zo'n ouderwetse rivierboot.
(rardarboot)
Dus een orb is axiaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
Ik zit net ff te denken. Ik krijg van een vriend een hetsink van een Coolermaster 6l11, kan ik hier 2 van die radiale fans op frotten (ala Silverado) en koelt dat dan goed ???
Mijn cpu cooler gaat niet aan die baybus hoor :+
Ik was alleen voor de onderdelen bij de elektroboer en zag die fans liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

//effe offtopic
m'n Duron ligt te wachten in een mooi doosje, tot ik in deze machine het KT7-RAID moederbord heb vervangen, met het gereedliggende KT7A-RAID moederbord, zodat het oude bord+Duron naar de 'tweede' machine gaat om die te upgraden van een P5A+K6-2/500, zodat dat oude spul weer naar de oefenruimte van de band kan met 3 geluidskaarten erin en zo een 6 sporen opname systeem gaat vormen. ;) :9 :P
//ontopic

Orbjes zijn ontiegelijk axiaal ja 8-)

En twee van die radiaal fannetjes op die EP6I11 zou misschien wel kunnen, maar is duur en die fans zijn nogal moeilijk te vinden. En misschien is het ook te moeilijk.

Interessanter is een fanadapter+Delta 80 MP ... :9~
http://www.breetcomputers.nl/Shop/cooling_fans.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.breetcomputers.nl/Pics/swiftkill.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
Op zaterdag 08 september 2001 22:56 schreef Hooi het volgende:
En twee van die radiaal fannetjes op die EP6I11 zou misschien wel kunnen, maar is duur en die fans zijn nogal moeilijk te vinden. En misschien is het ook te moeilijk.
Ik heb ze al gevonden, maar je bedoelt dat het moeilijk is om ze te monteren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Hé joker, kan je ff zeggen wat je voor die radiaal fans moet betalen, ik wil wel eens weten hoeveel meer die krengen kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
Op zaterdag 08 september 2001 23:18 schreef Da_Bink het volgende:
Hé joker, kan je ff zeggen wat je voor die radiaal fans moet betalen, ik wil wel eens weten hoeveel meer die krengen kosten :)
Kweenie zeker, maar ik dacht dat ze 20,- kosten (maar dat kan ook de kleine uitvoering zijn)

offtopic:
Ik krijg daarnet een geweldig idee, een p75 hetasink, daarop twee maal een 4x4 radiaal fan en je hebt een silverado look-a-like voor je vga/chipset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 08:12
K heb er nog wel een (radiale) liggen: afm 8 cm hog bij 16 cm diameter. 230 V. interesse :9

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
Op zondag 09 september 2001 15:41 schreef Baski het volgende:
K heb er nog wel een (radiale) liggen: afm 8 cm hog bij 16 cm diameter. 230 V. interesse :9
Das wel een beetje onder het motto "kingsize"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anachronoa
  • Laatst online: 05-11-2004
Bij Conrad verkopen ze ook radiale ventilatoren.

(zoeken op bestel nr. 434914).
Een beetje vaag is het wel. Bij het product staat 24V, maar bij de specificaties staat weer Voedingsspanning 12 V =
Ze kosten maar 14,95.
Er staat verder niet bij wat de luchtopbrengst is.
Met een redelijke heatsink en twee van deze fans moet wel een goedkope Silverado look-a-like te maken zijn.
(of de koeling silverado look-a-like is is een ander verhaal)

MSI K7T Turbo-R / XP1800+ / 512 Mb PC133 Dane-Elec Infineon / 2 * IMB DTLA 30 Gb / Geforce 2 Ti / SB-Live ! Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
Op zondag 09 september 2001 16:00 schreef Anachronoa het volgende:
Bij Conrad verkopen ze ook radiale ventilatoren.

(zoeken op bestel nr. 434914).
Een beetje vaag is het wel. Bij het product staat 24V, maar bij de specificaties staat weer Voedingsspanning 12 V =
Ze kosten maar 14,95.
Er staat verder niet bij wat de luchtopbrengst is.
Met een redelijke heatsink en twee van deze fans moet wel een goedkope Silverado look-a-like te maken zijn.
(of de koeling silverado look-a-like is is een ander verhaal)
Aan dat idee zat ik dus ook al te denken, nu nog een leuke heatsink ervoor vinden en klaar is ikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 08 september 2001 23:11 schreef Da Joker het volgende:

[..]

Ik heb ze al gevonden, maar je bedoelt dat het moeilijk is om ze te monteren ??
Uhh ja, monteren zal het probleem zijn.

De fans die je moet hebben zijn de grote Gamma Nidec fans, ik dacht 19 of 21 cfm per stuk. Die van 10 cfm en daaromtrent zijn wel makkelijk te vinden, maar daar schiet je natuurlijk weinig mee op.

In ieder geval, als je dus 35-40 cfm hebt met 2 van die fannetjes, is het grootste probleem het monteren idd en het vinden van een geschikte heatsink. Hij zal veel finnen en een grote luchtweerstand moeten heben. D.w.z. dat er veel opppervlakte moet zijn waar de lucht langs gaat, en liefst een zo 'dicht' mogelijk bezet koelblok als mogelijk.

Een Spire MA324 of FOP32/38 vallen dus af, die zijn meer geschikt voor fans die veel waaien maar weinig kracht hebben, dit zijn dus tamelijk 'open ' heatsinks, en niet wat je wilt hebben.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 12:22
Over het algemeen hebben de radiale fan's veel meer lucht verplaatsing dan een axiale fan. Maar omdat vaak alleen hele kleine radiale fan's worden gebruikt, zie je dit natuurlijk niet terug. Wanneer je een 60mm axiaal tegen een 60 mm radiaal zet, zal de radiale bij het zelfde lawaai waarschijnlijk veel meer lucht verplaatsen dan een axiale.

Een verglijking: de fan in een föhn verplaatst veel meer lucht dan een delta 80HP, maar maakt ongeveer even veel herrie.

Snappie?

Bestuh!!

Pagina: 1