Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Meterkast] Aansluiting WP, PV en kookplaat

Pagina: 1
Acties:

• iwanx
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-04 23:09
Wij hebben ruim een jaar geleden 20 zonnepanelen laten plaatsen a 405 Wp. Deze zijn aangesloten op 3 fasen en dat wat je op de bijgaande foto ziet is daarvoor bijgeplaatst in onze meterkast.
Door een ander bedrijf is onlangs een 8 kW warmtepomp geplaatst als hybride. Er zit geen back-up element (heather) in de warmtepomp. De warmtepomp is door de installateur aangesloten op dat kastje van de zonnepanelen. In het deel net boven het Enphase kastje zie je dat aan de extra kabel die erin gaat.Zie foto's.
De warmtepomp is op 1 fase aangesloten in dat kastje, wat ik kan zien aan de P1 meter.
Mag de installateur van de warmtepomp dit op deze manier aansluiten?
Een tweede punt is dat de spanning op die fase van de warmtepomp tijdens het koken soms wel erg hoog oploopt, zie afbeelding van P1 meter. Is dit niet te hoog?
Ik heb er te weinig verstand van, maar heb er ergens niet zo'n goed gevoel over. Hopelijk is dat onterecht. Ik hoop dat jullie me kunnen geruststellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwGi4x99K-pMTzPQDdrAnPXCBaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBfogEFexwDoAgGSmiJZBjDT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEfAzsUWrN9DaBwHj0GvQWrlEFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYtVbXBCY6dw8nj49wu5cDah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d46W3PEamqdU-e2sJv0Nh9eUuTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TGRLRfrcGSvBva7K1hulNcc0.png?f=user_large

Gezien het best uitgebreide vraag is splits ik hem even af. Is alles rond de WP ook niet offtopic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 04-03-2024 10:47 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

iwanx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:05:
Wij hebben ruim een jaar geleden 20 zonnepanelen laten plaatsen a 405 Wp. Deze zijn aangesloten op 3 fasen en dat wat je op de bijgaande foto ziet is daarvoor bijgeplaatst in onze meterkast.
Door een ander bedrijf is onlangs een 8 kW warmtepomp geplaatst als hybride. Er zit geen back-up element (heather) in de warmtepomp. De warmtepomp is door de installateur aangesloten op dat kastje van de zonnepanelen. In het deel net boven het Enphase kastje zie je dat aan de extra kabel die erin gaat.Zie foto's.
De warmtepomp is op 1 fase aangesloten in dat kastje, wat ik kan zien aan de P1 meter.
Een tweede punt is dat de spanning op die fase van de warmtepomp tijdens het koken soms wel erg hoog oploopt, zie afbeelding van P1 meter. Is dit niet te hoog?
Ik heb er te weinig verstand van, maar heb er ergens niet zo'n goed gevoel over. Hopelijk is dat onterecht. Ik hoop dat jullie me kunnen geruststellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is handig als je wat duidelijke en scherpe foto's maakt van je gehele groepenkast(delen) met én zonder deksels.

5000 W (dat is vermogen geen spanning waar je het over hebt) delen door 230 V = 21,7 A . Met 3 fases heb je waarschijnlijk 3x25 en dan zou dat wel gewoon kunnen.
Let op jij noemt 8 kW warmtepomp, maar dit is het verwarmend vermogen niet het afgenomen vermogen dat kun je in de handleiding terugvinden.

Maar een 1-fase WP terwijl je ook inductie hebt lijkt mij handig om die juist op een andere fase te plaatsen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
iwanx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook die grafiek maar dan van een hele dag?
Hoe is je kookplaat aangesloten? (Foto van automaat?)
Mogelijk kook je op 1 fase
En Mogelijk zit ook de warmtepomp op die fase.

• iwanx
@True Sorry voor de minder scherpe foto's. Ik doe mijn best. Helaas nu iedereen ligt te slapen kan ik geen foto's maken van deksels eraf.

@IplugNplay Hierbij een foto van de elektra en een grafiek van de hele dag.
Het verbruik op L2 's morgens en 's avonds is van de elektrische vloerverwarming in de badkamer.
Het verbruik op L3 's avonds is van de vaatwasser.
Rond 17.00 uur gingen we aan het kokkerellen. Volgens de meterkast zit de kookplaat op 3 fasen, maar dit zie je in de grafiek niet terug?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pw4VtglULMpuLHz1l8-AUe3CDQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXdoWXmjPOtkrliK0198FsbR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyLqXQ1hov9QtCYdPr0ITxc9kBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGQe0JXiL6R0jCFFjkTiQFtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYnkjlMUPp3mAOzmXmAIkNNEBQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2rHnLyJE5do3JbL3XbhaV2i.png?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42
@iwanx De meeste kleine 7,4 kW kookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fase. Waar wat op zit kun je eenvoudig uitvinden door een pan water op een pit te zetten en dan even op max vermogen. De meeste 4 pits platen zitten 2 om 2 op een fase.
De > 7,4 kW zitten vaak wel weer op 3 fase aangesloten .

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:26
Zo te zien is het opgenomen vermogen niet lekker over de fasen verdeeld. In een huisinstallatie is dit lastig te voorkomen.
Je kookplaat maakt waarschijnlijk gebruik van fasen L1 en L2. De warmtepomp zou je het beste aan kunnen sluiten op fase L3 in plaats van L1.

Overigens klopt er iets niet. Je schrijft dat het verbruik op L3 van de vaatwasser is. Maar op de foto van de groepenkast zie ik dat de vaatwasser op L1 zit aangesloten.

[ Voor 24% gewijzigd door devriesjande op 04-03-2024 09:35 ]

• Oilman
  • Nu online
Is dit in Nederland? Dit elektra verbruik door een 8 kW WP terwijl het buiten 10-15 graden is vrij extreem.

Om iets te zeggen over hoe het aangesloten is zal de kap eraf moeten in de meterkast.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:33
Voor een 8kW warmtepomp is 2kW verbruik op zich te verklaren, maar zo te zien staat de warmtepomp te pendelen? Als de onze dat doet zie je ook dat het even maximaal gebruikt, dan nul, weer naar max, weer nul.

Zonder pendelen staat het ding de hele dag op 400 Watt te pruttelen. Staat de watertemperatuur niet te hoog? Staan de radiatoren ver genoeg open? Is er een buffervat?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Paul schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:20:
Voor een 8kW warmtepomp is 2kW verbruik op zich te verklaren, maar zo te zien staat de warmtepomp te pendelen? Als de onze dat doet zie je ook dat het even maximaal gebruikt, dan nul, weer naar max, weer nul.

Zonder pendelen staat het ding de hele dag op 400 Watt te pruttelen. Staat de watertemperatuur niet te hoog? Staan de radiatoren ver genoeg open? Is er een buffervat?
als ie staat te pendelen staat de water temparatur (Ta) te laag en niet te hoog en/of moet vermogen tereuggeschroefd worden (bv door nacchtverlaing) en/of is flow te laag en/of is bij een parallel buffervat de balans tussen primaire en secundaire pomp niet ok ...

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@iwanx Is dit wel Nederland? Zo ja, dan:
- 3fase aardleks voor gewone 1fase groepen zijn verbodengeweest, nu alleen nog afgeraden.
- De kookgroep is nu 3P, dit zou 3P+N moeten zijn, het is nu wel beveiligd, maar de N zou ook moeten
afschakelen.
- Chint wordt hier als een minder betrouwbaar merk gezien, terwijl je verder een mooie Hager kast hebt.

Dit lijkt beter verder in een eigen topic te kunnen. Al te veel oftopic reacties.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:33
MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:26:
als ie staat te pendelen staat de water temparatur (Ta) te laag en niet te hoog
Weet je dat zeker? Als ik de watertemperatuur omlaag zet dan stopt de onze met pendelen. De warmtepomp stopt minder warmte in het water en dus hoeft er minder warmte in het huis opgenomen / afgegeven te worden. Je noemt zelf al nachtverlaging, dat is ook een lagere watertemperatuur :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
onetime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:27:
- De kookgroep is nu 3P, dit zou 3P+N moeten zijn, het is nu wel beveiligd, maar de N zou ook moeten
afschakelen.
Mja, die vond ik ook wel interessante keuze. Maar zou kunnen dat hij aansloten is met L1, L2 en N. Dan is het op zich correct.

Blijft jammer dat er nu wel mooie 1-module brede 1P+N (aardlek)automaten zijn maar niet (gangbaar?) 3P+N in 3 modules.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Paul schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:40:
[...]
Weet je dat zeker? Als ik de watertemperatuur omlaag zet dan stopt de onze met pendelen. De warmtepomp stopt minder warmte in het water en dus hoeft er minder warmte in het huis opgenomen / afgegeven te worden. Je noemt zelf al nachtverlaging, dat is ook een lagere watertemperatuur :)
Die van jou stopt met pendelen omdat die blijkbaar laag genoeg terug kan moduleren zodat de warmtepomp ongeveer het vermogen opwekt wat op dat moment ook afgegeven kan worden.

Als de warmtepomp niet zo laag kan, dan gaat die juist extreem pendelen omdat de doeltemperatuur bereikt is qua water maar niet qua ruimtetemperatuur.

Het aan jou gegeven antwoord is veel te kort door de bocht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MisterB
  • Niet online
Paul schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:40:
[...]
met een wp weet je bijna nooit wat zeker want er zijn veel zeer veel variabelen en geen huis leidingwerk vat of niet ligging flow sizing tuning etc etc is hetzelfde .. hier nu een vrij forse 16kw warmtepomp omdat de vorige te klein was.. die heb ik nu redelijk in de tang (bij hogere temperaturen) door Ta iets hoger te zetten en wat vermogen lager ... was dus kwestie van temmen..
daarmee kon ik net thermoffs (door Ta boven stooklijn temp) voorkomen... flow kreeg ik niet verder omhoog .. wellicht is het bij een wat lichtere anders omdat ie minder snel dat je boven stooklijn komt... ten alle tijden is lagere stooklijn natuurlijk aan te bevelen als je het daarmee onder controle krijgt lijkt me
IplugNplay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:31:
[...]

Heb je ook die grafiek maar dan van een hele dag?
Hoe is je kookplaat aangesloten? (Foto van automaat?)
Mogelijk kook je op 1 fase
En Mogelijk zit ook de warmtepomp op die fase.
wat ook kan is dat als je een boiler hebt dat het verwarmings element daarvan (met name bij een antilegionelle run) ook ff 3kw stroom oid gaat trekken... een 8kw wp zal niet meer dan iets meer dan 2kw trekken schat ik .. mijn 11 kw trok maximaal 3kw ... hier hadden die sukkels ook de wp buiten unit (3kw vermogen max) en verwarmings elemen boiler (ook 3kw soms) op l1 gezet ...... is nooit fout gegaan maar op randje

[ Voor 24% gewijzigd door MisterB op 04-03-2024 11:08 ]

• MisterB
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Die van jou stopt met pendelen omdat die blijkbaar laag genoeg terug kan moduleren zodat de warmtepomp ongeveer het vermogen opwekt wat op dat moment ook afgegeven kan worden.

Als de warmtepomp niet zo laag kan, dan gaat die juist extreem pendelen omdat de doeltemperatuur bereikt is qua water maar niet qua ruimtetemperatuur.

Het aan jou gegeven antwoord is veel te kort door de bocht.
klopt .. dat had ik dus zie mijn reply ... thermo offs omdat Ta boven stooklijn kwam .. in de hitachi toe auto stooklijn verlaging eruit gehaald .... dus ja wel stooklijk iets hoger maar wel door pruttelen

• iwanx
@habbekrats Ik herinner me dat de vorige eigenaar zoiets zei, dat de kookplaat 2 van de 3 fasen gebruikt. Ik zal vanavond testen welke dat zijn, goed idee om dat met een pan water te testen.

@Septillion Volgens mij is het L1, L2 en N wat die vorige eigenaar zei, maar ik maak hem wel een keer open.

@devriesjande Ja, de vaatwasser zit volgens de groepenkast op L1 aangesloten, maar ik heb toch het idee dat dat echt op L2 zit. Vanavond maar even testen.

Dit is trouwens in Nederland (Limburg). De (Hitachi) WP staat inderdaad te pendelen, maar het is zeer moeilijk in te regelen door onze woning en het afgiftesysteem (delen van de woning die veel warmteverlies kennen t.o.v. veel beter geisoleerde delen), maar ik maak er wellicht een keer een topic voor aan, is hier te veel off-topic. We hebben geen boiler, warm water gaat nog op gas.

3,49 kW staat er op het plaatje van de buitenunit van de warmtepomp. Dan geeft het nog geen overbelasting in het geval de koopkplaat op L1 en L2 zit? Of kan ik beter voor de zekerheid de WP op L3 aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vZP6_NQXO_FhDq9beSXD3Nqb1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6kWEjeEAXAWh560S22OUIHD.jpg?f=fotoalbum_large

• MisterB
  • Niet online
iwanx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:02:
@habbekrats Ik herinner me dat de vorige eigenaar zoiets zei, dat de kookplaat 2 van de 3 fasen gebruikt. Ik zal vanavond testen welke dat zijn, goed idee om dat met een pan water te testen.

@Septillion Volgens mij is het L1, L2 en N wat die vorige eigenaar zei, maar ik maak hem wel een keer open.

@devriesjande Ja, de vaatwasser zit volgens de groepenkast op L1 aangesloten, maar ik heb toch het idee dat dat echt op L2 zit. Vanavond maar even testen.

Dit is trouwens in Nederland (Limburg). De (Hitachi) WP staat inderdaad te pendelen, maar het is zeer moeilijk in te regelen door onze woning en het afgiftesysteem (delen van de woning die veel warmteverlies kennen t.o.v. veel beter geisoleerde delen), maar ik maak er wellicht een keer een topic voor aan, is hier te veel off-topic. We hebben geen boiler, warm water gaat nog op gas.

3,49 kW staat er op het plaatje van de buitenunit van de warmtepomp. Dan geeft het nog geen overbelasting in het geval de koopkplaat op L1 en L2 zit? Of kan ik beter voor de zekerheid de WP op L3 aansluiten?

[Afbeelding]
ras.3 had ik ook heb ik nooit meer dan 3.1 kw zien trekken ... als je een boiler voor vvw hebt kan die ook soms ca 3kw trekken en je binnen unit kan ook 3kw trekken als ie el bij staat te verwarmen .. met koken samen gaat wel goed dus lijkt me .. maar beter zoveel mogelijk verdelen

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:26
@iwanx

Ik zie in de grafiek een maximaal vermogen van 5500 Watt op L1. Dat is ongeveer 24 Ampère. Nog geen probleem dus. Maar zelf zou ik het vermogen wat beter verdelen over de fasen

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 04-03-2024 20:58 ]

• iwanx
@devriesjande
Ik zie in de grafiek een maximaal vermogen van 5500 Watt op L1. Dat is ongeveer 24 Ampère. Nog geen probleem dus. Maar zelf zou ik het vermogen wat beter verdelen over de fasen
Dat is al een hele geruststelling. Beter verdelen lijkt me wel een goed idee. Maar eerst maar eens uitzoeken wat waarop zit. Volgens de meterkast zit de vaatwasser op L1. Ik heb die vaatwasser zojuist aangezet en hij zit 100% zeker op L3. Aanduidingen op de meterkast kloppen dus niet. Ik wil dat eerst goed op een rijtje hebben voordat ik de WP op een bepaalde fase zet.
Straks kookplaat en oven even checken op welke fase die zitten.

@MisterB
ras.3 had ik ook heb ik nooit meer dan 3.1 kw zien trekken ... als je een boiler voor vvw hebt kan die ook soms ca 3kw trekken en je binnen unit kan ook 3kw trekken als ie el bij staat te verwarmen .. met koken samen gaat wel goed dus lijkt me .. maar beter zoveel mogelijk verdelen
Hebben geen boiler en ook geen elektrisch element in binnenunit omdat we nog gas hebben. Is dus momenteel nog een hybride opstelling, maar WP kan in deze zachte winter alles verwarmen zonder gas te hoeven gebruiken. :*)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:18:
[...]

Het is handig als je wat duidelijke en scherpe foto's maakt van je gehele groepenkast(delen) met én zonder deksels.
Dit.

• iwanx
@True
Ja klopt, maar ik heb weinig kennis hiervan en daarnaast neem ik aan dat bij het afhalen van de deksels, het slim is om de stroom er af te doen. Omdat bepaalde gevoelige elektronica in huis liever continu moet blijven draaien, en eventuele geschikte momenten voor onderbrekingen bijzonder schaars zijn, probeer ik eerst zonder dekselverwijdering.
Vervolgens kan ik bepalen of het slim is om een elektricien te vragen het uit te voeren.
Ik wil benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om per se dit zelf te doen, omdat ik snap dat je dit niet moet doen zonder de benodigde kennis. Maar om te kunnen beoordelen of het nodig is om iemand in te schakelen, wil ik graag weten of de manier waar op de WP is aangesloten goed is. Daarmee bedoel ik vooral of de WP zomaar met zijn elektriciteitsdraad in het kastje mag van de zonnepanelen, zoals nu gedaan is.
Daarvoor hoef ik dan toch niet de deksel eraf te halen? Of snap ik iets niet?

Mijn eerste punt is dus: Ik kijk er vreemd tegenaan dat de elektriciteitskabel van de WP zomaar in het kastje van de zonnepanelen verdwijnt, zie mijn eerste foto's. Niemand van jullie struikelt daarover, dus zal vast goed zijn.

Dan, als tweede punt vraag ik me af of er geen overbelasting is. Ik probeer dat te verduidelijken met grafieken van de P1 meter en foto's. Inmiddels is duidelijk dat de info in de meterkast op de kaartjes niet helemaal klopt en heb ik van de grote stroomverbruikers de fase kunnen achterhalen:

L1: oven/magnetron, 4-pits kookplaat 2 rechtse pitten, warmtepomp
L2: vloerverwarming badkamer (ca. 800W), warmtepompdroger
L3: vaatwasser, 4-pits kookplaat 2 linkse pitten, wasmachine

Jullie geven aan dat het zo tot nu toe kan, maar dat het wellicht beter is om de WP op L2 te zetten. Gezien bovenstaande verdeling over de fasen lijkt me dat een goed idee.

Dan is mijn laatste overweging: schakel ik daarvoor een elektricien in of haal ik zelf dat dekseltje eraf en verander ik dat? Wat vinden jullie?

• MisterB
  • Niet online
iwanx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:42:
@True
Ja klopt, maar ik heb weinig kennis hiervan en daarnaast neem ik aan dat bij het afhalen van de deksels, het slim is om de stroom er af te doen. Omdat bepaalde gevoelige elektronica in huis liever continu moet blijven draaien, en eventuele geschikte momenten voor onderbrekingen bijzonder schaars zijn, probeer ik eerst zonder dekselverwijdering.
Vervolgens kan ik bepalen of het slim is om een elektricien te vragen het uit te voeren.
Ik wil benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om per se dit zelf te doen, omdat ik snap dat je dit niet moet doen zonder de benodigde kennis. Maar om te kunnen beoordelen of het nodig is om iemand in te schakelen, wil ik graag weten of de manier waar op de WP is aangesloten goed is. Daarmee bedoel ik vooral of de WP zomaar met zijn elektriciteitsdraad in het kastje mag van de zonnepanelen, zoals nu gedaan is.
Daarvoor hoef ik dan toch niet de deksel eraf te halen? Of snap ik iets niet?

Mijn eerste punt is dus: Ik kijk er vreemd tegenaan dat de elektriciteitskabel van de WP zomaar in het kastje van de zonnepanelen verdwijnt, zie mijn eerste foto's. Niemand van jullie struikelt daarover, dus zal vast goed zijn.

Dan, als tweede punt vraag ik me af of er geen overbelasting is. Ik probeer dat te verduidelijken met grafieken van de P1 meter en foto's. Inmiddels is duidelijk dat de info in de meterkast op de kaartjes niet helemaal klopt en heb ik van de grote stroomverbruikers de fase kunnen achterhalen:

L1: oven/magnetron, 4-pits kookplaat 2 rechtse pitten, warmtepomp
L2: vloerverwarming badkamer (ca. 800W), warmtepompdroger
L3: vaatwasser, 4-pits kookplaat 2 linkse pitten, wasmachine

Jullie geven aan dat het zo tot nu toe kan, maar dat het wellicht beter is om de WP op L2 te zetten. Gezien bovenstaande verdeling over de fasen lijkt me dat een goed idee.

Dan is mijn laatste overweging: schakel ik daarvoor een elektricien in of haal ik zelf dat dekseltje eraf en verander ik dat? Wat vinden jullie?
het stelt natuurlijk 3 keer niks voor als je weet wat je doet ... maar aangezien je het hier aan het vragen bent weet je kennelijk niet precies wat je doet .. dus in jouw geval zou ik het door iemand laten doen ipv zelf te gaan klooien ..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@iwanx ik ben er vrij zeker van dat een van die twee dikkere grijze kabels naar boven gaat en dan op die Hager aardlekautomaat aangesloten zit in de witte Eaton kastje. Als we niet weten welke kabel van de WP of PV is kunnen we niet zeggen of het goed of fout is. Ook kunnen we niet met zekerheid zeggen hoe die kabel nu loopt.

Ik kan je wel zeggen dat die die twee grijze kabels gepruts vind. Een groepenkast is normaliter stofdicht. Dat is die met dit grote gapende gat niet meer. Hiervoor zijn invoeropening bedacht die gebroken kunnen worden waarna er met een wartel gewerkt kan worden.

Als je netwerkbeheerder onderhoud moet uitvoeren dan heb je ook geen stroom. Als je een flinke kortsluiting hebt heb je ook geen stroom meer.
Zoek een moment de komende week dat je even 30 minuten zonder stroom kunt, schakel de hoofdschakelaar uit. Eventueel je PV-omvormer (maar gezien Enphase zie is dat volgens mij niet relevant) ook uitschakelen (voor je hoofdschakelaar) en dan kun je in alle rust de deksels loshalen. Let op dat op de invoerende kant van de hoofdschakelaar nog spanning staat.

Heb je toevallig een kastje onder je groepenkast met drie zichtbare schakelaars? Zo ja, kun je deze (alle drie!!) omschakelen voor hetzelfde effect als je hoofdschakelaar.
Voor dit punt zou ik je aanraden even een foto te maken van je meterkast van een stapje achteruit, dan kunnen wij beoordelen of dit inderdaad het geval is.

• MisterB
  • Niet online
True schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:05:
@iwanx ik ben er vrij zeker van dat een van die twee dikkere grijze kabels naar boven gaat en dan op die Hager aardlekautomaat aangesloten zit in de witte Eaton kastje. Als we niet weten welke kabel van de WP of PV is kunnen we niet zeggen of het goed of fout is. Ook kunnen we niet met zekerheid zeggen hoe die kabel nu loopt.

Ik kan je wel zeggen dat die die twee grijze kabels gepruts vind. Een groepenkast is normaliter stofdicht. Dat is die met dit grote gapende gat niet meer. Hiervoor zijn invoeropening bedacht die gebroken kunnen worden waarna er met een wartel gewerkt kan worden.

Als je netwerkbeheerder onderhoud moet uitvoeren dan heb je ook geen stroom. Als je een flinke kortsluiting hebt heb je ook geen stroom meer.
Zoek een moment de komende week dat je even 30 minuten zonder stroom kunt, schakel de hoofdschakelaar uit. Eventueel je PV-omvormer (maar gezien Enphase zie is dat volgens mij niet relevant) ook uitschakelen (voor je hoofdschakelaar) en dan kun je in alle rust de deksels loshalen. Let op dat op de invoerende kant van de hoofdschakelaar nog spanning staat.

Heb je toevallig een kastje onder je groepenkast met drie zichtbare schakelaars? Zo ja, kun je deze (alle drie!!) omschakelen voor hetzelfde effect als je hoofdschakelaar.
Voor dit punt zou ik je aanraden even een foto te maken van je meterkast van een stapje achteruit, dan kunnen wij beoordelen of dit inderdaad het geval is.
deze persoon moet dit werk laten doen door een prof .. ipv het op deze manier uit te gaan leggen aan die persoon

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:34
E experts, wat is er mis met de 1F+N 1 module aardlekautomaten?
Ook ABB en Siemens heeft ze nu.
Spannings onafhankelijk
https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html

• IplugNplay
MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:08:
[...]

deze persoon moet dit werk laten doen door een prof .. ipv het op deze manier uit te gaan leggen aan die persoon
Ja, dat idee heeft TS volgens mij ook.
Ik denkt wel dat het handig is voor hem om te weten wat er gedaan moet worden door de 'prof'
In dat opzicht is het niet zo raar om het te proberen te begrijpen en wat navraag te doen hier.

Tussen alles door heeft hij ook de informatie eruit gehaald waar hij om vroeg.
Wat betreft de kastjes, ja het kan zo. Echter de invoer is niet netjes, dat zal afgedicht moeten worden.
Ik ben wel er benieuwd naar de binnenkant, hoe dat er uitziet, soms dan lijkt het OK maar dan blijkt in de kast een prutswerk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MisterB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:08:
[...]

Maar hoe dan?
Want op werkspot zetten dat je een elektromonteur over de vloer wilt hebben zodat in 15 minuten kan kijken en opschrijven wat er mis is met je groepenkast en dan een offerte kan opmaken om het op te lossen?
Is dat veilig? Ja, weet je dan waar je voor betaald? Nee. Heb je garantie dat je geen werkspot-beunhaas voor je hebt staan? Zeer zeker niet.

• onetime
  • Niet online
@Technician- Niets, (Spannings onafhankelijk) zoals je ze beschrijft, je moet alleen bij langdurige hoge belasting rekening gaan houden met de opgewekte warmte. Vooral als er meer dan 1 zwaar belast worden.
En het kan krap worden met al die draden in zo weinig ruimte. En onoverzichtelijk.

Ik zie liever de 2 unit brede versie, geeft me toch meer vertrouwen, minder marginale / kritische productie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Technician-
IplugNplay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:19:
[...]

Ik denkt wel dat het handig is voor hem om te weten wat er gedaan moet worden door de 'prof'
In dat opzicht is het niet zo raar om het te proberen te begrijpen en wat navraag te doen hier.

Wat betreft de kastjes, ja het kan zo. Echter de invoer is niet netjes, dat zal afgedicht moeten worden.
Ik ben wel er benieuwd naar de binnenkant, hoe dat er uitziet, soms dan lijkt het OK maar dan blijkt in de kast een prutswerk.
De monteur treft hier niet gelijk veel blaam. Invoer had iets netter gekund, misschien kon het niet veel anders? Maar verder?

• Technician-
onetime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:22:
@Technician- Niets, (Spannings onafhankelijk) zoals je ze beschrijft, je moet alleen bij langdurige hoge belasting rekening gaan houden met de opgewekte warmte. Vooral als er meer dan 1 zwaar belast worden.
En het kan krap worden met al die draden in zo weinig ruimte. En onoverzichtelijk.

Ik zie liever de 2 unit brede versie, geeft me toch meer vertrouwen, minder marginale / kritische productie.
Op de site van vunderink staat dat ze de helft minder warmte produceren (internal load).
Vaak is er geen ruimte meer en kun je bv een rijtje van 1 ALS en 4 groepen vervangen voor 6 van deze. (Als de mk vol zit en er ook geen grotere kast in kan)
Maar idd bij ruimte zonder twijfel de bredere toepassen.

• IplugNplay
Technician- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:24:
[...]

De monteur treft hier niet gelijk veel blaam. Invoer had iets netter gekund, misschien kon het niet veel anders? Maar verder?
Als de WP in die linkse eaton "kast" zit dan snap ik die keuze, invoeren in zo een kastje is een hel, dat ding breekt ook in tweeen als je er een gat in probeert te maken voor een wartel.

• iwanx
IplugNplay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:19:
[...]

Ja, dat klopt helemaal. Ik wil begrijpen wat er gedaan moet worden en hoe noodzakelijk dat is. Jullie info heeft me echt enorm geholpen en ik heb er ook van geleerd.
Ik laat het liever aan de prof over om fouten te herstellen, maar twijfel er nog over of ik de deksels eraf zal halen om een foto te maken.
True schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:20:
[...]

Maar hoe dan?
Want op werkspot zetten dat je een elektromonteur over de vloer wilt hebben zodat in 15 minuten kan kijken en opschrijven wat er mis is met je groepenkast en dan een offerte kan opmaken om het op te lossen?
Is dat veilig? Ja, weet je dan waar je voor betaald? Nee. Heb je garantie dat je geen werkspot-beunhaas voor je hebt staan? Zeer zeker niet.
Nope, ik wil geen werkspot beunhaas. Als ik weet wat mijn 'hulpvraag' is (en ik heb daarvan nu dankzij jullie hulp een duidelijker beeld dan voordat ik dit topic startte), dan benader ik een bedrijf met de vraag of ze dit kunnen oplossen. Enige is dan dat het te hopen is dat ze tijd hiervoor willen maken. Meeste bedrijven hebben het te druk voor kleine klusjes. Maar hoe dan ook, werkspot vind ik niets en het gaat mij ook niet om de goedkoopste zien te krijgen. Ik wil een goede en veilige installatie en de combinatie van veiligheid en bezuinigen door een beun te nemen vind ik helemaal niks. Ik wil rustig kunnen slapen ;)

Bedankt voor jullie geduldige beantwoording!

• IplugNplay
iwanx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:29:
[...]

Ja, dat klopt helemaal. Ik wil begrijpen wat er gedaan moet worden en hoe noodzakelijk dat is. Jullie info heeft me echt enorm geholpen en ik heb er ook van geleerd.
Ik laat het liever aan de prof over om fouten te herstellen, maar twijfel er nog over of ik de deksels eraf zal halen om een foto te maken.

[...]

Nope, ik wil geen werkspot beunhaas. Als ik weet wat mijn 'hulpvraag' is (en ik heb daarvan nu dankzij jullie hulp een duidelijker beeld dan voordat ik dit topic startte), dan benader ik een bedrijf met de vraag of ze dit kunnen oplossen. Enige is dan dat het te hopen is dat ze tijd hiervoor willen maken. Meeste bedrijven hebben het te druk voor kleine klusjes. Maar hoe dan ook, werkspot vind ik niets en het gaat mij ook niet om de goedkoopste zien te krijgen. Ik wil een goede en veilige installatie en de combinatie van veiligheid en bezuinigen door een beun te nemen vind ik helemaal niks. Ik wil rustig kunnen slapen ;)

Bedankt voor jullie geduldige beantwoording!
Deksel er afhalen is niet erg ingrijpend, als je alleen maar kijkt en een foto maakt.
Deksel er weer opzetten is wat voorzichtiger te werk gaan (dan kan je per ongeluk ergens met je vingers tussen etc.)
Maar op zich is dat niet per se nodig, het meeste weet je al.
De monteur ter plekke gaat die kast ook openmaken dus die kan je ook vragen naar zijn oordeel. (En die weet ook dat die vanaf dat moment verantwoordelijk is)

• iwanx
Technician- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:27:
[...]

Op de site van vunderink staat dat ze de helft minder warmte produceren (internal load).
Vaak is er geen ruimte meer en kun je bv een rijtje van 1 ALS en 4 groepen vervangen voor 6 van deze. (Als de mk vol zit en er ook geen grotere kast in kan)
Maar idd bij ruimte zonder twijfel de bredere toepassen.
Wel apart dat ze dat dan bij ons gebruikt hebben. Meterkast is juist best groot en er was ten tijde dat het huis was gebouwd (2006) voldoende ruimte. Nu minder ruimte door de zonnepanelen en door de patchkast die we erin hebben gezet. Maar bij oplevering huis dus zeker genoeg ruimte over. Aparte keuze om dan voor deze automaten te kiezen. Zou het kunnen dat dit in Duitsland regelmatig wordt toegepast? In deze regio worden regelmatig 'Duitse technieken' toegepast. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door iwanx op 05-03-2024 00:08 ]

• Technician-
IplugNplay schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:29:
[...]

Als de WP in die linkse eaton "kast" zit dan snap ik die keuze, invoeren in zo een kastje is een hel, dat ding breekt ook in tweeen als je er een gat in probeert te maken voor een wartel.
Ik ga toch wat meer voor monteurs opkomen, zie vaker mensen die nog geen kapstok kunnen ophangen klagen over werk van iemand die een hele dag full speed aan het zweten is geweest en geen fout gemaakt heeft. Deze monteurs doen op die dag meer fysieke arbeid dan de gebruiker in een maand. Maar dan kan achteraf wel zo verteld worden dat het “prutswerk” is.

• Technician-
En voor TS.
De WP monteur heeft met uw oude bakkelieten groepenkast prima werk uitgevoerd. Door er een los kastje met aardlekautomaat naast te zetten is het veiling en goed.

U bent hier in gebreke en hebt de monteur een beetje voor het blok gezet door de groepenkast niet op voorhand te laten vervangen.
Dat was eigenlijk al lang nodig geweest. En een goed bedrijf had u dat allang geadviseerd.

Een nieuwe groepenkast vervangt de hele zwarte kast, en het losse kastje. En kan meer groepen veilig kwijt voor toekomstige uitbreidingen, en heeft een hoofdschakelaar.

Enorm veilig en u kunt weer rustig slapen en in de toekomst uitbreiden.
Dit kost als u het zelf doet €250,-
Of als u het laat doen €1250,-

(Ik vergat dat de hager kast vrij nieuw was)
Maar de hager kast zit vol met prutmerken. Doe die de deur uit en koop 1 grote brede groepenkast met voldoende groepen voor uitbreiding.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 05-03-2024 08:05 ]

• Technician-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nLATiVgOPTonfMqjZvIVZk4np8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH4SjnVBTxw7bl9fbyNwG4HS.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:02:
En voor TS.
De WP monteur heeft met uw oude bakkelieten groepenkast prima werk uitgevoerd. Door er een los kastje met aardlekautomaat naast te zetten is het veiling en goed.
Volgens mij is deze Hager kast gewoon van kunststof.
En heb jij röntgenogen dat jij ziet dat het veilig en goed aangesloten is?
U bent hier in gebreke en hebt de monteur een beetje voor het blok gezet door de groepenkast niet op voorhand te laten vervangen.
Dat was eigenlijk al lang nodig geweest. En een goed bedrijf had u dat allang geadviseerd.
Alleen een bedrijf wat een loopje neemt met de consument en er extra marge uit wilt halen voor een groepenkast van amper 15 jaar oud. A-merk kast en A-merk elektrocomponenten.
Een nieuwe groepenkast vervangt de hele zwarte kast, en het losse kastje. En kan meer groepen veilig kwijt voor toekomstige uitbreidingen, en heeft een hoofdschakelaar.

Enorm veilig en u kunt weer rustig slapen en in de toekomst uitbreiden.
Dit kost als u het zelf doet €250,-
Of als u het laat doen €1250,-
€250 als je het zelf doet gaat 'm niet eens worden als je er A-merk componenten in gaat zetten.
(Ik vergat dat de hager kast vrij nieuw was)
Maar de hager kast zit vol met prutmerken. Doe die de deur uit en koop 1 grote brede groepenkast met voldoende groepen voor uitbreiding.
??? Heb je nog slaap in je ogen :9
De Hager kast zit vol met .. Hager componenten en die zijn uitstekend. Dan is er een System55 mini-kastje met Enphase waar niets over te zeggen valt. Dan nog een Eaton mini-kastje met een Hager aardlekautomaat én als laatste een System55 mini-kastje met Chint, en daarover zijn de meesten het unaniem eens, dat is geen A-merk.

Of er een nieuwe groepenkast past die van 22x33 die naast nog een tweede 22x33 past is nog maar de vraag we hebben nog geen foto gezien van de meterkast waar dat duidelijk op wordt.

☕?

• IplugNplay
Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Ik ga toch wat meer voor monteurs opkomen, zie vaker mensen die nog geen kapstok kunnen ophangen klagen over werk van iemand die een hele dag full speed aan het zweten is geweest en geen fout gemaakt heeft. Deze monteurs doen op die dag meer fysieke arbeid dan de gebruiker in een maand. Maar dan kan achteraf wel zo verteld worden dat het “prutswerk” is.
Zelf hou ik dat ook in het achterhoofd, en verwijt ik niet snel de monteur voor schoonheidsfoutjes. (Zoals in dit topic de kastjes en conponenten, daar heeft een monteur vaak niet eens keuze in)
Echter als ik soepel 6mm² draad in een kroonsteen zie dan is dat wel de monteur zijn fout.

• MisterB
  • Niet online
IplugNplay schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Zelf hou ik dat ook in het achterhoofd, en verwijt ik niet snel de monteur voor schoonheidsfoutjes. (Zoals in dit topic de kastjes en conponenten, daar heeft een monteur vaak niet eens keuze in)
Echter als ik soepel 6mm² draad in een kroonsteen zie dan is dat wel de monteur zijn fout.
als iemand soepel draad zonder busje gebruikt in een automaat etc dan noem ik dat geen monteur

• onetime
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:54:
[...] Ik ga toch wat meer voor monteurs opkomen, zie vaker mensen die nog geen kapstok kunnen ophangen klagen over werk van iemand die een hele dag full speed aan het zweten is geweest en geen fout gemaakt heeft. Deze monteurs doen op die dag meer fysieke arbeid dan de gebruiker in een maand. Maar dan kan achteraf wel zo verteld worden dat het “prutswerk” is.
Wat jij hier beschrijft kan zeker voorkomen. Zeker als mensen niet begrijpen dat er regels zijn waar zaken aan moeten voldoen. Maar vanuit mezelf sprekend doe ik zoveel mogelijk zelf omdat ik meestal toch niet tevreden ben met wat en hoe een ander het doet.

Ik zeg weleens: een professional heeft geen tijd om het helemaal echt goed / netjes te doen, en een amateur neemt alle tijd om het goed te doen. En dan zijn er ook nog prutsers...

• Technician-
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Wat jij hier beschrijft kan zeker voorkomen. Zeker als mensen niet begrijpen dat er regels zijn waar zaken aan moeten voldoen. Maar vanuit mezelf sprekend doe ik zoveel mogelijk zelf omdat ik meestal toch niet tevreden ben met wat en hoe een ander het doet.

Ik zeg weleens: een professional heeft geen tijd om het helemaal echt goed / netjes te doen, en een amateur neemt alle tijd om het goed te doen. En dan zijn er ook nog prutsers...
Top.
En in je eigen huis in je eigen tijd zonder deadline dat je de file in moet scheelt ook enorm.
Of de manager die bromt dat je er te lang over deed.

• Technician-
True schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Volgens mij is deze Hager kast gewoon van kunststof.
En heb jij röntgenogen dat jij ziet dat het veilig en goed aangesloten is?

[...]

Alleen een bedrijf wat een loopje neemt met de consument en er extra marge uit wilt halen voor een groepenkast van amper 15 jaar oud. A-merk kast en A-merk elektrocomponenten.

[...]

€250 als je het zelf doet gaat 'm niet eens worden als je er A-merk componenten in gaat zetten.

[...]

??? Heb je nog slaap in je ogen :9
De Hager kast zit vol met .. Hager componenten en die zijn uitstekend. Dan is er een System55 mini-kastje met Enphase waar niets over te zeggen valt. Dan nog een Eaton mini-kastje met een Hager aardlekautomaat én als laatste een System55 mini-kastje met Chint, en daarover zijn de meesten het unaniem eens, dat is geen A-merk.

Of er een nieuwe groepenkast past die van 22x33 die naast nog een tweede 22x33 past is nog maar de vraag we hebben nog geen foto gezien van de meterkast waar dat duidelijk op wordt.

☕?
Nou wat ik bedoel is alle kasten eruit. 1 bredere kast erin en automaten die goed zijn terugplaatsen en wat bij plaatsen. Een lege kast is niet duur.

Dat had de verkoper van de warmtepomp eigenlijk moeten adviseren aan de eigenaar, dat de eigen elektricien dat vooraf zou fixen.
Dan had de monteur ook niet hoeven klooien met een extra groep wat eigenlijk niet past.
En de eigenaar een opgeruimde nette groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS9NANI5hgKwhEjbp_8K66UyFJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpxo4OKsIpgfIbb3mP9rEgfx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 05-03-2024 16:53 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Nou wat ik bedoel is alle kasten eruit. 1 bredere kast erin en automaten die goed zijn terugplaatsen en wat bij plaatsen. Een lege kast is niet duur.

Dat had de verkoper van de warmtepomp eigenlijk moeten adviseren aan de eigenaar, dat de eigen elektricien dat vooraf zou fixen.
Dan had de monteur ook niet hoeven klooien met een extra groep wat eigenlijk niet past.
En de eigenaar een opgeruimde nette groepenkast:
[Afbeelding]
Met de gegeven informatie is niet te stellen dat zo'n (mega) kast gaat passen.

• Technician-
True schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Met de gegeven informatie is niet te stellen dat zo'n (mega) kast gaat passen.
Jawel want de eaton kast is maar 44x33cm.
Ik kan zien dat de hagerkast en kastje ernaastt met vrije ruimte voeldoende is.
Meterkast heeft ook standaard afmetingen hè? ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Jawel want de eaton kast is maar 44x33cm.
Ik kan zien dat de hagerkast en kastje ernaastt met vrije ruimte voeldoende is.
Meterkast heeft ook standaard afmetingen hè? ;)
Ik wil gerust met je gaan mierenneuken.
De System55 mini-kast is 11x22 dan hebben we dus nog 11cm nodig in de breedte om een standaard groepenkast van 12 DIN naast de Hager kast te plaatsen (geen idee waarom jij dan aanraad om de gehele Hager te vervangen voor een mega kast, als er ook een 22x33 naast zou kunnen, maar oké).
Het witte Eaton mini-opbouwkastje is 82mm breed: https://datasheet.eaton.c...model=177067&locale=en_GB
Dan hebben we dus nog 2,8 cm nodig. Ik weet niet of we die ruimte hebben.

Als we die ruimte wel zouden hebben. Zou de in mijn ogen beste oplossing zijn: het plaatsen van een Hager 22x33 kast naast de bestaande Hager kast en de drie losse delen: Chint aardlekautomaat, Enphase en Eaton aardlekautomaat hierin plaatsen gebruik maken van invoer openingen en wartels en indien mogelijk Chint vervangen voor een A-merk.

Maar alleen @iwanx kan zeggen hoeveel ruimte we tussen de Hager kast en die stalen balk hebben.

NB En ja er zijn standaarden voor meterkasten, maar ik heb zo die uit 2006 niet bij de hand maar als ik deze pak: https://www.enexis.nl/-/m...g-in-laagbouwwoningen.pdf zouden we vanaf het hart van de geplaatste groepenkast nog 430mm naar links hebben aan ruimte waarvan we dus 110mm kwijtraken voor een halve groepenkast en dan hebben we nog 320mm over voor een tweede. Dat hebben we hier dus sowieso niet, dus leuk die standaarden ;)

• iwanx
Volgens mij ruimte genoeg in onze meterkast. Voor ons was het geen probleem geweest om te laten vervangen voordat de warmtepomp werd geplaatst. De warmtepompverkoper zei dat het niet nodig was en daar hebben we op vertrouwd.

Hierbij een foto van de meterkast en op de tweede foto zie je de afstand tot aan de koker. Dat is dus zo'n 63 cm bruikbare breedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8xXLkdg84kws8egZpvQjoxxNYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufQJgk8fR8W1shcXxbIxzcnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIgbDGQW_7EssAAVPKXVYtDKmz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMcsGSMaJilR6sSVIWAQjaLd.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
True schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:14:
[...]

Ik wil gerust met je gaan mierenneuken.
De System55 mini-kast is 11x22 dan hebben we dus nog 11cm nodig in de breedte om een standaard groepenkast van 12 DIN naast de Hager kast te plaatsen (geen idee waarom jij dan aanraad om de gehele Hager te vervangen voor een mega kast, als er ook een 22x33 naast zou kunnen, maar oké).
Het witte Eaton mini-opbouwkastje is 82mm breed: https://datasheet.eaton.c...model=177067&locale=en_GB
Dan hebben we dus nog 2,8 cm nodig. Ik weet niet of we die ruimte hebben.

Als we die ruimte wel zouden hebben. Zou de in mijn ogen beste oplossing zijn: het plaatsen van een Hager 22x33 kast naast de bestaande Hager kast en de drie losse delen: Chint aardlekautomaat, Enphase en Eaton aardlekautomaat hierin plaatsen gebruik maken van invoer openingen en wartels en indien mogelijk Chint vervangen voor een A-merk.

Maar alleen @iwanx kan zeggen hoeveel ruimte we tussen de Hager kast en die stalen balk hebben.

NB En ja er zijn standaarden voor meterkasten, maar ik heb zo die uit 2006 niet bij de hand maar als ik deze pak: https://www.enexis.nl/-/m...g-in-laagbouwwoningen.pdf zouden we vanaf het hart van de geplaatste groepenkast nog 430mm naar links hebben aan ruimte waarvan we dus 110mm kwijtraken voor een halve groepenkast en dan hebben we nog 320mm over voor een tweede. Dat hebben we hier dus sowieso niet, dus leuk die standaarden ;)
Ruimte zat, zie je wel ;)

TS, ieder bekijkt dat voor zich helaas. Voor jou is beter en netter om een dubbele kast aan te schaffen door een elektricien 44cm breed en daarin de groepen terug laten plaatsen en een aantal extra in laten zetten. Dan ben je mooi toekomst bestendig en heb je een hele nette meterkast voor niet te veel geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 05-03-2024 19:53 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@iwanx nog steeds ben ik niet helemaal content (sorry :p)
Wat is de afstand tussen de Hager-kast en de stalenbalk koker links hiervan? Als dit 22,5 cm of meer is zit je goed voor een goedkope en degelijke oplossing.

Je hebt namelijk 22cm nodig om een standaard afmeting groepenkast te plaatsen zoals je er nu ook al eentje hebt van Hager. Deze zou er dan identiek links naast kunnen komen. Dan kan de Enphase (in de zwarte Eaton-mini-kast), de Chint aardlekautomaat (in de andere zwarte Eaton-mini-kast) en de Eaton aardlekautomaat (in de witte Eaton opbouw-mini-kast) hierin geplaatst worden en heb je ruimte voor uitbreiding mocht dat ooit nog nodig zijn.
Hiermee krijg je geen tekort aan kabellengte door verplaatsing van de groepenkast en kunnen de inkomende YMVK-kabels (voor de WP en PV) netjes met wartels weggewerkt worden. (Als ik het goed heb zou een Hager VKG79T invoerstuk voldoen voor de onderkant).
*mijn voorkeur zou zijn om de Chint te vervangen voor een A-merk.

Gezien je zekeringautomaten hebt van je netbeheerder (die drie automaten in het kastje met Holec erop onder je slimme meter) kun je hiermee ook de stroom uitschakelen, je moet dan wel alle drie de automaten uitschakelen. Dan staat er geen spanning meer op de gehele groepenkast. Indien mogelijk/relevant zou je de PV-omvormer kunnen uitschakelen voordat je dit doet (volgens mij kan dat niet met Enphase, maar dat weet ik niet zeker).
Je kunt dan de deksel losschroeven foto's maken van de voorkant, foto's iets schuin boven en foto's iets schuin onder en deze hier posten. Dan kunnen we je zeggen hoe degelijk de aansluitingen en veilig de aansluitingen nu zijn én of je überhaupt iets moet vervangen (los van de huidige niet stof-vrije invoer van de WP en PV-kabels en de fase-verdeling).
Als je klaar bent en de deksels weer teruggeplaatst zijn kun je de zekeringautomaten weer inschakelen.
Dit zou ik alleen aanraden als je er comfortabel bij voelt. Ik gebruik hiernaast de regel als je niet met een twee-polige spanningsmeter hebt gemeten of er geen spanning op staat ga je er vanuit dat er spanning op staat, maar voor het losschroeven, loshalen, terugplaatsen en vastschroeven van de deksel hoef je geen spanningsvoerende delen te raken. Nogmaals niet buiten je comfortzone.
Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Ruimte zat, zie je wel ;)

TS, ieder bekijkt dat voor zich helaas. Voor jou is beter en netter om een dubbele kast aan te schaffen door een elektricien 44cm breed en daarin de groepen terug laten plaatsen en een aantal extra in laten zetten. Dan ben je mooi toekomst bestendig en heb je een hele nette meterkast voor niet te veel geld.
Ik zie echt niet in waarom de Hager-kast vervangen moet worden voor een nieuwe én alles overgezet moet worden. Ik verwacht niet dat je voor zo'n klusje a) snel een monteur vindt en b) dat het geen gepeperde rekening zou worden.
Oh en voor een nette meterkast moet er iets qua kabelmanagement gedaan worden, de elektrocomponenten in een degelijke groepenkast plaatsen zorgt voor een nette groepenkast geen meterkast :>

• iwanx
@True
@iwanx nog steeds ben ik niet helemaal content (sorry :p)
Wat is de afstand tussen de Hager-kast en de stalenbalk links hiervan? Als dit 22,5 cm of meer is zit je goed voor een goedkope en degelijke oplossing.
Het is 22,5 cm >:)
Het zal dan waarschijnlijk het goedkoopst en gemakkelijkst zijn om naast de Hager kast dan een identieke te laten plaatsen.
Oh en voor een nette meterkast moet er iets qua kabelmanagement gedaan worden, de elektrocomponenten in een degelijke groepenkast plaatsen zorgt voor een nette groepenkast geen meterkast :>
Kabelmanagement stond al op de planning, volgt binnenkort :P

Bedankt voor de tip over het openmaken en foto's maken. Ik durf het op zich wel aan, maar de momenten waarop dat kan zijn schaars hier. Overdag werken en 's avonds is not done hier met een paar tv-junkies hier :F
Ik moet dat dan echt doen als ik een dagje vrij ben.

Thanks voor alle tips! Ik ben al een heel stuk verder!
Pagina: 1