Linux even draaien op Surface Go 2 voor wifi packet sniffing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 19:29
Ik ben op zoek naar de beste manier om Linux tijdelijk te draaien op mijn Surface Go 2 om wifi packets te sniffen. Waarom? Valve heeft me een Steam Deck OLED opgestuurd om specifiek een probleem met streamen van je pc naar de Steam Deck te troubleshooten. Ze hadden me al van alles laten testen, maar hiervoor moest de Steam Deck in een bepaalde staat worden gebracht, en daar had ik met mijn eigen Deck geen zin in (kan je data wissen). Ik zei voor de gein: je mag me gerust een gebruikte/beschadigde Deck opsturen met alles precies zoals jullie willen. Dan run ik jullie testjes, en stuur hem weer terug. Dat vonden ze een goed idee. :+

Op Windows is wifi packet sniffing echter heel moeilijk, lees ik overal. Op een Mac (heb ik niet) en Linux vrij simpel. De Surface Go 2 heeft een wifi-adapter die dit kan (monitor mode, als ik het goed noem). Mijn vraag is daarom: wat is de handigste manier om Linux te booten in een staat die me wat drivers laat installeren voor specifiek dit doel? Ik dacht zelf aan een sd-kaartje of usb-stick. Heeft iemand een beter idee of dé perfecte guide voor me? Ik vind er namelijk heel veel online.

Alvast bedankt voor meedenken. :) Surface Go 2 dual booten voor specifiek dit vind ik ook niet zo gewenst. De mijne heeft maar 64GB intern geheugen namelijk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kunt bijvoorbeeld Ubuntu gewoon downloaden en op USB schrijven (bijvoorbeeld met Rufus op Windows).

Vervolgens kun je booten van USB en via "Try Ubuntu" gewoon het OS draaien vanaf USB zonder iets te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Tralapo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
Je kunt bijvoorbeeld Ubuntu gewoon downloaden en op USB schrijven (bijvoorbeeld met Rufus op Windows).

Vervolgens kun je booten van USB en via "Try Ubuntu" gewoon het OS draaien vanaf USB zonder iets te installeren.
Rufus had ik inderdaad gevonden, en de Try-optie. Is het daarin ook mogelijk wifi-drivers te installeren en die wifi packets te sniffen, denk je? Ik dacht namelijk dat daarom even een hele installatie op een sd/usb fixen beter zou werken. Ik heb overigens ook gewoon Windows op die Surface Go 2, en lees veel over Wireshark als wifi packet sniffer. Maar ik kwam niet helemaal uit die instructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
ap3nr0ts schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Is het daarin ook mogelijk wifi-drivers te installeren en die wifi packets te sniffen, denk je? Ik dacht namelijk dat daarom even een hele installatie op een sd/usb fixen beter zou werken.
De try optie is een hele installatie. Dus ja, dat gaat werken. Waarschijnlijk zelfs out of the box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
alex3305 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:07:
[...]

De try optie is een hele installatie. Dus ja, dat gaat werken. Waarschijnlijk zelfs out of the box.
Vet. Dan klinkt dat als wat ik moet doen. Ik snap hoe wifi packet sniffing werkt op Linux, en dan hoef ik niet mijn Windows te vervuilen of te vervangen op de Surface Go 2. :)