Okoume multiplex naar eiken kleur lakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T8356
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-04 10:52
Hi,

Wij zijn bezig onze voordeur te laten vervangen voor een multiplex plaatdeur van Okoume. Een plaat van 54mm dik met 2 lagen aluminium erin verwerkt. Volgens mij de standaard plaat voor een deur.

Nu willen wij een eiken look aan de deur geven. Wij krijgen de deur onbehandeld. En doormidden van lak willen wij van het rossige van de okoume af. En richting de tint van eiken. Natuurlijk gaat dit niet 100% overeenkomen omdat het ander hout is. Maar het gaat vooral om de tint van een afstand.

Heeft iemand ervaring om dit soort hout (okoume) te lakken om het een eiken look te geven? Dus om echt van de rode tint richting het gelige van eiken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
De enige echt goeie manier om dit te ontdekken is wat testers te gebruiken want het is ontzettend moeilijk om in te schatten hoe zoiets uitpakt bij jou specifieke plaat.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:59
Wellicht kun je de deur (laten) fineren met echt eikenhout.

Okoume krijg je niet met beits in de kleu eiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
3dmazter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:28:
Wellicht kun je de deur (laten) fineren met echt eikenhout.

Okoume krijg je niet met beits in de kleu eiken denk ik.
Dit is denk ik de enige echt mooie oplossing.

Okoume en eiken hebben ook een andere nerf/tekening.
Ook is okoume plaat volgens mij al donkerder dan eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T8356
Bedankt voor de reacties.

Het gaat inderdaad niet exact eiken worden, het is ander hout. Maar we willen het zo goed mogelijk benaderen. Wij hebben nu 2 keer een eiken voordeur laten plaatsen. Beide deuren gingen krom naar verloop van tijd door de werking van het hout. Het is een dubbele voordeur pal op het zuiden.

We willen nu op safe spelen met het multiplex, en na benadering zo goed mogelijk eiken look. De foto onderaan heb ik gevonden op Google. Dit is een okoume plaatdeur, alleen afgelakt. Natuurlijk is de nerf anders maar op deze manier lijkt die ons prima geschikt.

De aannemer gaat staaltjes maken om verschillende lakken te testen qua kleur. Maar ik dacht, wie weet is hier iemand die hetzelfde ooit heeft geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSpsCHik3aUpYbIWBj6vbtiJZ8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frdZUx3WmHS099gUQSDDmFIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
T8356 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:32:
Hi,

Wij zijn bezig onze voordeur te laten vervangen voor een multiplex plaatdeur van Okoume. Een plaat van 54mm dik met 2 lagen aluminium erin verwerkt. Volgens mij de standaard plaat voor een deur.

Nu willen wij een eiken look aan de deur geven. Wij krijgen de deur onbehandeld. En doormidden van lak willen wij van het rossige van de okoume af. En richting de tint van eiken. Natuurlijk gaat dit niet 100% overeenkomen omdat het ander hout is. Maar het gaat vooral om de tint van een afstand.

Heeft iemand ervaring om dit soort hout (okoume) te lakken om het een eiken look te geven? Dus om echt van de rode tint richting het gelige van eiken te gaan.
Ik heb dezelfde uitdaging, ik ga die van mij bekleden. Ik heb ook een "standaard" voordeur gekocht. Eiken werkt buiten heel behoorlijk ik heb ook nog een eiken schuifluik van 2500x 2500 mm de planken daar hebben in de zomer een tusen ruimte van 5 - 6 mm en in de winter zijn de meeste dicht getrokken. en dit is geen goedkoop "nat" eiken geweest. ik heb het zelf gekocht en qua vochtigheid nagemeten. eiken en okoume lijken totaal niet op elkaar de zelfde kleur maken is zoiets als een willekeurige auto ferrari rood maken. kan prima mooi zijn maar de auto lijkt niet ineens op een ferarri. Met name de tekeningen in eiken is waarom mensen het doorgaans mooi vinden, okoume kan mooi zijn maar is wezelijk anders dan eiken.

Er zijn ook mensen die heel er goed houtnerven kunnen namaken met verf, als het je toch met name om de kleur gaat zou je dat nog kunnen overwegen.

Afbeeldingslocatie: https://eikenpanelen.nl/cdn/shop/products/Eiken_panelen_kwaliteit_BB-_Eikenpanelen.nl_e9d58510-9d25-497d-8d30-d46f30a8308a_900x.jpg?v=1566458497

Afbeeldingslocatie: https://beekhuizen-hoekerd.nl/wp-content/uploads/2023/07/Okoume-voorkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T8356
twain4me schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb dezelfde uitdaging, ik ga die van mij bekleden. Ik heb ook een "standaard" voordeur gekocht. Eiken werkt buiten heel behoorlijk ik heb ook nog een eiken schuifluik van 2500x 2500 mm de planken daar hebben in de zomer een tusen ruimte van 5 - 6 mm en in de winter zijn de meeste dicht getrokken. en dit is geen goedkoop "nat" eiken geweest. ik heb het zelf gekocht en qua vochtigheid nagemeten. eiken en okoume lijken totaal niet op elkaar de zelfde kleur maken is zoiets als een willekeurige auto ferrari rood maken. kan prima mooi zijn maar de auto lijkt niet ineens op een ferarri. Met name de tekeningen in eiken is waarom mensen het doorgaans mooi vinden, okoume kan mooi zijn maar is wezelijk anders dan eiken.

Er zijn ook mensen die heel er goed houtnerven kunnen namaken met verf, als het je toch met name om de kleur gaat zou je dat nog kunnen overwegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja wij hadden als eerste deur, volledig eiken. Wel met een raamwerk dus een soort klassieke bouw. Met goed gedroogd uitgewerkt eiken. Dit ging 1,5 jaar goed. Daarna werd de deur vervangen door een standaard deurplaat welke bekleed was met eiken planken. Dit ging letterlijk 1 maand goed.

Vandaar dat we nu de keuze nemen voor een gewone deur. En qua ontwerp van het huis staat “hout” kleur het mooiste. We hebben gekeken naar de optie voor het naschilderen, dit is prijzig en eens in de zoveel jaar moet dit weer herhaalt worden. En dat vinden wij niet prettig.

Je vergelijk van rood en een Ferrari kan ik me wel in vinden. Aangezien het geen Ferrari hoeft te zijn, maar de kleur alleen is mooi bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
T8356 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Ja wij hadden als eerste deur, volledig eiken. Wel met een raamwerk dus een soort klassieke bouw. Met goed gedroogd uitgewerkt eiken. Dit ging 1,5 jaar goed. Daarna werd de deur vervangen door een standaard deurplaat welke bekleed was met eiken planken. Dit ging letterlijk 1 maand goed.

Vandaar dat we nu de keuze nemen voor een gewone deur. En qua ontwerp van het huis staat “hout” kleur het mooiste. We hebben gekeken naar de optie voor het naschilderen, dit is prijzig en eens in de zoveel jaar moet dit weer herhaalt worden. En dat vinden wij niet prettig.

Je vergelijk van rood en een Ferrari kan ik me wel in vinden. Aangezien het geen Ferrari hoeft te zijn, maar de kleur alleen is mooi bij het huis.
refereer je eigenlijk naar onbehandeld eiken als kleur? of had je oude deur een "kleurtje" in de behandel methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T8356
twain4me schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:24:
[...]

refereer je eigenlijk naar onbehandeld eiken als kleur? of had je oude deur een "kleurtje" in de behandel methode?
De deur was blank afgelakt, hierdoor werd de kleur van het eiken wel meer benadrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
T8356 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:32:
Hi,

Wanneer je het verschil tussen lakken en beitsen niet begrijpt dan zou ik er maar niet aan beginnen.
In principe is het wel mogelijk (ik doe het ook), mits je qua tint naar wat donkerder eiken zou gaan. DE tint van eiken bestaat namelijk niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1