Afwerken voormalige binnenmuur garage

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 07:43
Ik heb mijn garage, welke 1 bouwwerk is met de buren, laten afbreken bij een grote verbouwing. De fundering is volledig weggehaald aan mijn kant zodat er geen regenwater via de oude fundering de muur intrekt. De oude binnenmuur die nu buiten staat is van kalkzandsteen.

Met de aannemer is afgesproken dit als volgt af te werken: Onder het maaiveld tot 30cm boven het maaiveld wordt bitumen aangebracht. Daarna de gehele muur stucen met wapeningsgaas, SM700 pro en na uitharding nog een laag SM700 pro. De buren zijn het hier niet mee eens. Ze zijn van mening dat de kalkzandsteen muur hiermee niet voldoende is beschermd tegen vocht en vorst en gaan niet akkoord met deze afwerking.

Wat zou de beste manier zijn om dit degelijk af te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CHQFeZEKaQeTGAn3IN7I6NgcGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jW7bD15ebWiGo2m4mQJkBff.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 10:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-12 12:21
Aftimmeren met allerhande geschikte materialen of een muur ervoor metselen?

• Makkelijk
bakkie1985 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:46:
Aftimmeren met allerhande geschikte materialen of een muur ervoor metselen?
Het tweede is helaas wat moeilijker gemaakt doordat de fundering is doorgeslepen en aan mijn kant is weggehaald. Dus dan zal ik eerst beton moeten storten. Ook vinden de buren het een slecht idee om spouwankers in de kalkzandsteen muur te plaatsen.

Bij aftimmeren: de buren zijn bang dat er vorstschade kan ontstaan aan de kalkzandsteen muur. Niet alleen door eventueel vocht van bovenaf, maar ook door optrekkend vocht. Hierover is ook de onenigheid met de aannemer ontstaan.

Ik heb de startpost even aangepast met wat verduidelijking over de manier waarop de aannemer het nu wil afwerken, en de mening van de buren.

[ Voor 35% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 10:00 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik kan me je buren wel voorstellen. Als je binnenmuur ineens de buitenmuur is geworden voldoet kalkzandsteen niet. Je zult moeten afwerken met iets van keralit of ander materiaal.

• Makkelijk
TwingyTwingy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:02:
Ik kan me je buren wel voorstellen. Als je binnenmuur ineens de buitenmuur is geworden voldoet kalkzandsteen niet. Je zult moeten afwerken met iets van keralit of ander materiaal.
Dat gevoel heb ik ook. De aannemer en stucadoor zijn het hier niet mee eens. Andere oplossingen betekenen weer wachten + meer geld. Vandaar dat ik inmiddels van plan ben het maar zelf te doen. Ik ben handig, ik heb alleen niet veel tijd en wilde dit juist zo snel mogelijk regelen omdat dit duidelijk niet een situatie is die je lang wilt aanhouden.

Het enige wat ik nu niet weet is wat de beste manier van afwerken is. Als buitenste laag verkies ik bij zelf doen rabat. De bakstenen pilaren wil ik dan stucen. Maar wat is de beste oplossing onder en vlak boven het maaiveld?

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 10:07 ]

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 19:10
Je bent de belangrijkste stap vergeten, ga in overleg met de buren voordat je de boel sloopt... Dat had je behoorlijk wat kosten en tijd kunnen schelen denk ik. De beste optie (ook de duurste) lijkt me om de muur op te metselen op een betonnen fundering, net als de bestaande wanden.

[ Voor 3% gewijzigd door TwiSteD1 op 04-03-2024 10:34 ]

• Makkelijk
TwiSteD1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:32:
Je bent de belangrijkste stap vergeten, ga in overleg met de buren voordat je de boel sloopt... Dat had je behoorlijk wat kosten en tijd kunnen schelen denk ik. De beste optie lijkt me om de muur op te metselen op een betonnen fundering, net als de bestaande wanden.
Dat is natuurlijk een aanname van je. Er is overlegd, met de aannemer erbij. Alleen zij konden op dat moment ook niet alles overzien. Ik vind wel dat de aannemer zelf actiever mee had moeten denken hierbij. Toen er gesloopt werd heb ik zelf gezorgd dat er een fatsoenlijk overstek bleef staan. De aannemer had die instructie niet duidelijk doorgegeven en ze waren bijna gewoon recht boven de muur gaan slopen.. Ik heb nu op dit moment alleen niet zo heel veel aan hindsights of verwijten naar de aannemer of het veranderen van een mening door de buren. Ik ben op zoek naar technisch advies.

Ik ben bang dat het storten van fundering en opmetselen iets is wat ik niet in een termijn geregeld krijg die de buren acceptabel vinden. En gaat die fundering zich dan hetzelfde gedragen als de andere fundering / gaat dit niet t.o.v. elkaar verzakken?

[ Voor 28% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 10:40 ]

Pagina: 1